Holdet 2022 DA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Schjellerup Olsen, Dorthe Bille, Lærke Hindsgaul Gjendal
Hold 2022 DA/i (1i DA, 2i DA, 3i DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk
Titel 2 Kommunikation
Titel 3 Sociale medier og repetition af retoriske begreber
Titel 4 Dokumentarfilm (inkl. medieværk)
Titel 5 Opstart DHO
Titel 6 Danmarks besættelse: modstand i ord og handling.
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Populærvidenskabelig formidling
Titel 9 Artikelgenren - den analyserende artikel
Titel 10 Holberg og oplysningstiden
Titel 11 Eksistentialisme
Titel 12 Litteraturen i det 21. århundrede
Titel 13 Køn
Titel 14 Hjælpemidler til eksamen
Titel 15 Mennesket og naturen
Titel 16 Skriftlighed - den reflekterende artikel
Titel 17 Litterære metoder: Litt. efter 1900 (inkl. værk 5)
Titel 18 Selvlæst selvbiografisk værk
Titel 19 Nyhedsformidling
Titel 20 Repetition og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk

Motivation og formål
Grundforløbet i dansk er tilrettelagt med udgangspunkt i i. Formålet er, at eleverne gennem forløbet lærer at skelne mellem fagets overordnede fiktionsgenrer og de grundlæggende begreber, der knyttes til disse. Eleverne medbringer forskellige faglige forudsætninger fra folkeskolen, men gennem grundforløbet oparbejdes en fælles viden, som skal udgøre fundamentet for det videre arbejde på de blivende danskhold i studieretningsforløbet.

Indhold
Der veksles i forløbet mellem teori og praksis, således eleverne lærer at beherske begreberne i mødet med autentiske tekster, filmklip og billeder.  Det samlede materiale kredser om forløbets gennemgående tema, Familien. Temaet tager udgangspunkt i den enkelte elevs personlige erfaringer og viden, som herefter udfordres og afprøves i gennem arbejdet med de forskellige skønlitterære genrer, som introduceres i forløbet. Alle elever modtager et kompendium i første danskmodul.   

Forløbsplan
Hvert modul er bygget op med fokus på en udvalgt genre, som præsenteres teoretisk og derefter efterprøves i praksis. Eleverne vil både i det enkelte modul, men også gennem hele forløbet, møde varierede øvelser med en stigende taksonomisk progression. Ud over de 10 moduler tillægges grundforløbet et skrivemodul (modul 6), som læreren selv skal oprette i klassens skema.
Forløbet sætter efter introduktionsmodulet (modul 1) fokus på skønlitteraturens hovedgenrer; epik og lyrik og drama (modul 2, 3, 4, 5, 7 og 8). Her præsenteres eleverne indledningsvist for de tre hovedgenrers særtræk og anvender dem praktisk i mødet med en række repræsentative tekster. Undervejs stifter eleverne bekendtskab med nogle mere komplekse undergenrer, hvormed deres faglige viden omkring hovedgenrerne efterprøves og udvides. Som supplement til tekstarbejdet præsenteres eleverne for billedanalyse (modul 9). Grundforløbet afrundes (modul 10) med en skriftlig opgave, som har til formål at træne elevernes begrebsapparat og deres personlige sprog. Opgaven overdrages til elevernes (nye) dansklærer i studieretningsforløbet.

Materialer
“Jesper og prinsessen”, folkeeventyr, fundet i: Langdahl, Berit Riis m.fl (2011): “Krydsfelt - antologi”, s. 35-36
Langdahl, Berit Riis m.fl. (2011): “Krydsfelt”, s. 88 (om novellegenren)
Aidt, Naja Marie (2006): “Torben og Maria”, fra novellesamlingen “Bavian”
Ditlevsen, Tove (1943): “Barndommens gade”, fra digtsamlingen “Lille Verden”
Munch-Petersen, Gustaf (1932): “til mine forældre”, fra digtsamlingen
Mose, Susan og Ole Ravn om sproglige billeder, sammenskrevet fra “Digtbogen”, 2003
Andersen, Hans Christian (1850): “I Danmark er jeg født”, (KANON 5) hentet på https://andersen.sdu.dk/rundtom/borge/danmark.html
Natasja (2007): “I Danmark er jeg født”, hentet på https://www.letssingit.com/natasja-lyrics-i-danmark-er-jeg-f%C3%B8dt-rjlbdhj#ixzz4kcUHcz8S
Schultz Larsen, Ole (2015-2017): “Håndbog til dansk”, s. 84-86 (om dramaet som genre)
Holberg, Ludvig (1722): “Jeppe paa Bjerget”, (KANON 1) 1.akt, scene 1-3
Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsen (2013): “Litteraturhistorien på langs og på tværs”, s. 184-185 (om romanen som genre)
Hesselholdt, Christina (1998): af “Hovedstolen”
Billedmateriale: “Bjørn Frøysaak og hans familie” (1699), Bærentzen: Familiestykke (1828), Henningsen: Sat ud (1892), Wilhelm Marstrand: Familien Waagepetersen (1836), P.S. Krøyer: Hip, hip, hurra (1884-1888), Anonym: Familiebillede (fra starten af 1900-tallet), Smilehuller: Familiefoto, dr.dk: Familiefoto
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA1 - Overdragelsesopgave 07-11-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kommunikation

Sprogligt forløb med fokus på kommunikation- og samtaleanalyse i forskellige typer af tekster
I forlængelse af AP forløb og grundforløb i dansk arbejdes der videre med fokus på karakteristika i henholdsvis talesprog og skriftsprog. Toulmins argumentationsmodel introduceres.
Der introduceres til retoriske begreber og metoder. Ciceros pentagram, disposition og appelformer. Øvelse rettet mod argumentationsformer.
Introduktion til Roland Barthes begreber denotation, konnotation og det tekstlige niveau. Billedanalyse. Opgave, i grupper producerer eleverne deres egne memes.  Nonverbal kommunikation og høflighedsprincipper. Goffmans begreber i relation til facework teori introduceres. Online kommunikation på de sociale medier.

Faglige mål: Sproglige og mediefaglige begreber vedr. kommunikation, retorik og argumentation samt analytiske tilgange til forskellige medieformater, og digital dannelse.

Progression: De faglige begreber og mål er på et tidligt taksonomisk niveau.

Litteratur: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Af Ole Schultz Larsen, 4.SPROG (7,9,10,12) og 5.MEDIER (5,6,7)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA 2 19-12-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sociale medier og repetition af retoriske begreber

I grupper præsenteres analyse af en debattråd på sociale medier.

Begrebsspil, revitalisering af retoriske begreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentarfilm (inkl. medieværk)


Intro til faktagenren.
Intro til dokumentarfilm og præsentation af Bill NIchols definition af forskellige dokumentarfilm typer.
Der vises flere korte og genremæssigt forskellige dokumentarfilm.
Eleverne deles ind i grupper af tre og får til opgave at placere de forskellige dokumentarfilm i forhold til Bill Nichols 6 dokumentarfilmtyper.
Plenum: Eleverne deler deres overvejelser, og de 6 typer gennemgås ved PowerPoint.
Tilbage i tremandsgrupperne brainstormes det i forhold til en ”sag” de synes er vigtigt at ytre sig om, i en dokumentarfilm der skal vare mellem 3 og 5 min.
De skal i det kommende modul planlægge en optagelse (klip i kamera (mobil telefon)) af en dokumentar der dokumenterer en selvvalgt sag.
Der sættes fokus på autenticitetsmarkører i dokumentarfilm og brugen af fakta og fiktionskoder.
Eleverne skriver en drejebog og optager en dokumentarfilm på mellem 3 – 5 min.
Færdiggørelse af dokumentar og præsentation af deres dokumentarfilm i matrixgrupper
Medieanalyse af egen og en selvvagt dokumentar.
Amardillo vises, i grupper analyseres filmen og analysen afleveres i lectio som gruppeaflevering.

”Mockumentary” - der vises klip fra AFR.

Faglige mål: At forstå og anvende mediefaglige begreber knyttet til dokumentarfilm.

Litteratur: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Afsnit 5.2 og 5.11

Links til fem dokumentarfilm :

https://www.dr.dk/drtv/episode/min-mor-var-tyskertoes_197426

https://folkedrab.dk/laererforum/undervisningsmateriale-om-holocaust-andre-folkedrab/danske-joeder-theresienstadt/se-11

https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/bag-blixens-maske
Fra 12.08 min.
https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/koyaanisqatsi-en-verden-ude-af-balance

https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/olegs-krig-en-barndom-i-krigens-skygge
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA3 10-02-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Opstart DHO

Introduktion til hvordan dansk kan indgå i en tværfaglig opgave.
Det udvidede tekstbegreb, og det litterære, sproglige og mediemæssige perspektiv. Analyse, form og indhold.
Præsentation af den hermeneutiske cirkel.

Litteratur: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. 1.

Materiale: Benny Andersen: Mit liv som invandrer

Opstart på værklæsning: Soya: En Gæst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Danmarks besættelse: modstand i ord og handling.

Forløbet afvikles i samarbejde med historie omkring DHO-opgaven. Prioden  er Anden Verdenskrig under overskriften: Danmarks besættelse: modstand i ord og handling.

Emner og materiale:

Modstand i ord og handling:

C.E. Soyas roman "En Gæst" 1942. (VÆRKLÆSNING)

Om det udvidede tekstbegreb.
Litteratur: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Afsnit 4.2 "Sproglige billeder", og 4.3 Sproglige figurer.
Litteraturens Huse: Genreoversigt (Epik)
Faktalink: "Introduktion til den danske besættelsestid"
Hans Hertel: "Besættelsens kulturliv" (s. 11 - s 14)

Digtene:
”Den blå anemone” af Kaj Munk, 1943.
”Døden” af Morten Nielsen, 1943.

Revy vise:
"Man binder os på mund og hånd" af Poul Henningsen. 1940

Holdninger til samarbejdspolitikken:

Retorisk analyse af taler:
Vilhelm Buhls tale antisabotagetale 1942 (uddrag)
John Christmas Møllers radiotale 6. september 1942 (uddrag)
”Håndbog til dansk” ....

Eftertidens syn på Danmarks besættelse:
Retorisk analyse af: Statsminister Helle Thornings tale ved mindehøjtidelighed i Mindelunden den 29. august 2013 – 70 året for den 29. august 1943

Alsang under besættelsen: Følgende digte analyseres:
”I Danmark er jeg født” af H.C. Andersen, 1850.
”Den danske sang er en ung blond pige”, Tekst: Kai Hoffmann 1924 Melodi: Carl Nielsen,1926
Uddrag af “Der er et yndigt land” af Adam Oehlenschläger, 1819
Håndbog til dansk .......... I den forbindelse lære eleverne om billedsprog.

Fremstillinger modstandsgrupper:
Film” Drengene fra Sankt Petri» 1991.

Retsopgøret af besættelsen:
Afsnit af dokumentarserien «Min mor var tyskertøs», DR1, 2016.  

I forbinelse med DHO fokuseres der på opgavens enkelte afsnit og genre i opgavens enkelte dele. Vi har således også fokus på skriftlig formidling i forløbet, ligesom eleverne også kort introduceres til metode.

Fælles ekskursion til Frihedsmuseet i København.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA4 30-03-2023
DHO Projektskitse 16-05-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det moderne gennembrud

Det moderne gennembrud 1870 – 1890

I den litterære periode Det moderne gennembrud har vi arbejdet med at opnå et socialhistorisk kendskab til de strømninger og ændringer i samfundet, der kommer til udtryk i litteraturen.
Eleverne har arbejdet med periodens forskellige stilretninger: kritisk realisme, naturalisme og impressionisme samt de typiske temaer, som Georg Brandes og periodens forfattere sætter fokus på: køn, klasse og kirke.

Materiale:
Bøndergaard, A.. & Systime, . (Red.). (2012). Textanalyse. https://textanalyse.systime.dk/?id=4716. Uddrag ”Det moderne(s) gennembrud”.
Systime (Red.). (2013). Litteraturportalen. https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1. Uddrag ”Periodenoter: Det moderne gennembrud”.
Brandes, G., (1871). Uddrag fra ” Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur, (1871)”.
Bang, H., (1890) ”En lille Replik”. Uddrag.
Noveller:
Bang, Herman, (1887): "Den sidste balkjole".
Skram, Amalie, (1885): "Karens jul".
Jacobsen, J.P (1879): "To verdener."
Pontoppidan, Henrik (1887): "Ane-Mette"
Pontoppidan, Henrik (1891): "En stor dag".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 11-09-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Populærvidenskabelig formidling

Faglig formidling - tværfagligt forløb.

I grupper arbejder eleverne med formidling af forskellige nybrud inden for den bioteknologiske forskning gennem de seneste 40 år.

I forløbet lægges der særlig vægt på kommunikationssituationen, og hvordan et billedskabende sprog kan anskueliggøre svært forståelige faglige sammenhænge.
Inden for det retoriske arbejder eleverne især med at opbygge argumenter og anvende forskellige appelformer for at inddrage og engagere sit publikum.

Proces:

1. Research inden for det valgte område.

2. Interview af/spørgsmål til ekspert inden for den bioteknologiske udvikling.

3. Mundtlig fremlæggelse i klassen, med feed forward fra klasse og lærer.

4. Præsentationer indtales og indgår i installation ved skolens jubilæum.

Gruppeaflevering: Præsentation/tekst og logbog indeholdende reflektion over proces og samarbejde.

Materiale:
Rangvid, M., Sørensen, M., Perspektiver i dansk. https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=55 - Kap. 6
Schultz Larsen, O. (2017). Håndbog til dansk: Litteratur, sprog, medier (4. udg.). Systime, Dansklærerforeningen. Afsnit 4.2
Artikel: Billedskabende sprog og billedsprog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Formidling 06-10-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Artikelgenren - den analyserende artikel

Feedforward i relation til genaflevering af skriftlig aflevering.

Fagligt fokus på artiklens dele,

Indledning udført som tragtmodellen anviser.

Kernesætning, uddybning og delkonklusioner.

Materiale:
https://app.minlaering.dk
Artiklen som genre, Opbygning af den analyserende artikel, Indledning, opgaver til resume/redegørelse (RA1 resume og RA2 citatteknik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Holberg og oplysningstiden

Holberg og oplysningstiden:

Forløbet har haft til formål at introducere eleverne for oplysningstiden som litteraturhistorisk periode og Holberg som forfatter.

Som afsæt for mødet med tiden og litteraturen har vi arbejdet med Kants definition af oplysning, rationalisme, genreteori omkring drama, karakteristika for Holbergs teater, samt en generel introduktion til Holberg og hans historiske samtid, hvor vi udover Erasmus montanus har læst et uddrag fra Holbergs roman Niels Klim.

Forløbets omdrejningspunkt har været værklæsning af Erasmus Montanus med fokus på stykkets tema, som vi også har perspektiveret til to nyopsætninger af Erasmus Montanus i 2014/15 og i 2017.

Materiale:

DR TV: Historien om Danmark afsnit 7: Enevælde og oplysningstid

Holberg, Ludvig: Erasmus Montanus (Gyldendal) (KANON, VÆRKLÆSNING)

Holberg, Ludvig: Niels Klim (Uddag: Kap. 9, Cocklecu)

Flygare, Henrik m.fl.: Drama i dansk (Systime)

En nordmand i København: https://rundtomholberg,dk/temaer/biografien/

Kennebo, P., Kjær-Hansen, B. & Serup Bertelsen, T. (2020). Litteraturhistorien - på langs og på tværs (3. udg.). Systime. Afsnittene Livssyn og Skrivestil og sprog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplysningstiden 15-11-2023
Gruppeopgave - Erasmus Montanus 10-12-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Eksistentialisme


I forløbet beskæftigede vi os primært med Søren Kierkegårds stadier.
Søren Kierkegaard er en af de mest indflydelsesrige tænkere inden for filosofi og litteratur, og hans værker har haft, og har fortsat, en betydelig indflydelse både på filosofien og litteraturen.
Kierkegaards stadier bevæger sig fra overfladisk til dybde, fra øjeblikkelig til meningsfuld tilfredsstillelse og fra selvcentreret til ansvarsfulde handlinger. Stadierne peger ikke mindst på, og opfordrer til at reflektere over eget liv og værdier for at opnå en mere autentisk eksistens.

Eleverne arbejder i grupper med forskellige stadier. Gruppernes opgave er at fremlægge og formidle Kierkegaards definition på et enkelte stadie, og i en litterær tekstanalyse anvende denne tilgang.

Materiale:
Fibiger, J. & Systime, (2022). Den eksistentielle virkelighed. https://deneksistentiellevirkelighed.systime.dk/?id=55 - Stadier på livets vej - Søren Kierkegaard
Rasmussen, H., (1956). "At være noget
Andersen, B., (1968). Et lykkeligt menneske
Kierkegaard, S., (1843). Førførerens Dagbog (uddrag)
Kierkegaard, S., (1843). Ligevægten (uddrag)
Hansen, Martin, A., (1955): Konkylien, Gyldendal 1995, novellen "Roden".
Grundtvigs, N.F.S. Grundtvig (1837).  "Hil dig frelser og forsoner"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Litteraturen i det 21. århundrede


Introduktion til 2100-tallets Litteratur: Den historiske og kulturelle kontekst i perioden 2000-2020 samt den eksperimenterende realisme. I forløbet arbejder eleverne også med humor og ironi.

Eleverne foretager tre analyser med udgangspunkt i Stine Pilgaards roman "Min mor siger": En analyse af teaterforestillingen "Min mor siger", romanen "Min mor siger" samt en remedieringsanalyse.

Tyngden i den skriftlige opgave i relation til værket "Min mor siger" er lagt på den sproglige og narrative kompleksitet, og dermed især rettet mod de sproglige valg, stilistiske træk samt transaktionsanalyse.

Parallelt hermed repeteres de almene analyseværktøjer til at forstå og analysere litteratur.

I forløbet analyseres desuden to noveller inden for genren autofiktion.

Materiale
Pilgaard, S. (2016). Min mor siger (3. udg.). Samleren. (Originalværk udgivet 2012) (VÆRKLÆSNING)
Aveny T. teaterforestillingen "Min mor siger".
Sonnergaard, J. (2011). Radiator: Noveller (3. udg.). Gyldendal. (Originalværk udgivet 1997) Novellen "William"
Korsgaard, T. (2024). Snydt ud af næsen: Noveller. Lindhardt og Ringhof. (Originalværk udgivet 2024) Novellen "Bo og hans søn"
Korsgaard, T. (2023). Mente I det: Kortroman. Lindhardt og Ringhof. (Originalværk udgivet 2023)
Praxis, https://praxis.dk/faq/praxisOnline. Interview med Thomas Korsgaard

Kennebo, P., Kjær-Hansen, B. & Serup Bertelsen, T. (2020). Litteraturhistorien - på langs og på tværs (3. udg.). Systime. (s.212-213, 215-216, 222-235)
Schultz Larsen, O. (2017). Håndbog til dansk: Litteratur, sprog, medier (4. udg.). Systime, Dansklærerforeningen. afsnit 3.5, 4.4, 4.8, 4,12
Fibiger, J.,& Systime, (2022). Den eksistentielle virkelighed. https://deneksistentiellevirkelighed.systime.dk/?id=55 - Ironi og humor
Illum, B., Søndergaard, R. K., (2020). Textur – Tekstarbejde i dansk. https://textur.systime.dk/?id=55 – Forløb 7: Humor og ironi
., Petersen, J.Aa., Tolstrup, (2022). Dansk i tiden. https://danskitiden.systime.dk/?id=55  - Analysemodeller herunder Remediering



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Køn

En fortsættelse af det forrige forløb, men orienteret mod køn og nogle af de begreber, der knytter sig hertil, f.eks. dobbeltblikket, queer, heteronormativitet, det binære kønssystem etc.
Repetition af kravene til den analyserende artikel og den debatterende artikel før årsprøven.

Materiale
Juhl Lassen, H. (2016). Fuck normen: Et tema i ny litteratur. Dansklærerforeningen. (s. 26 - 44, 50 - 60)

MinLæring. https://app.minlaering.dk/lektier  Generelt om eksamen
Den analyserende artikel, Den debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Hjælpemidler til eksamen


https://roplus.dk/#ordbog/

https://www.ordbogen.com/da/search/classic?query=dansk&dictionaryId=dsn-spelling-dada

https://app.minlaering.dk/bog/45

https://hbdansk.systime.dk/

Kennebo, P., Kjær-Hansen, B. & Serup Bertelsen, T. (2020). Litteraturhistorien - på langs og på tværs (3. udg.). Systime.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Mennesket og naturen

Litterært forløb med periodefokus: Romantik, herunder universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, romantisme og poetisk realisme.

I forløbet er der bl.a. fokus på fremstillingen af forholdet mellem menneske og natur.

I forløbet inddrages og anvendes teori om litterær stilistik, især ifm. lyrik.


Læste tekster:
Heinrich Steffens: af Indledning til filosofiske forelæsninger (1803)
Oehlenschläger: af Sankt Hans Aften-Spil (1803) (KANON)
A. W. S. Staffeldt: Indvielsen (1804)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst (1820) (KANON)
St. St. Blicher: Hosekræmmeren (1829) (KANON)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
B.S. Ingemann: Selv-Citationen (1847)

Platons hulelignelse: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
Krydsfelt: s. 131-137 (Litterære virkemidler - stilistik)
Litteraturens veje s. 145-149, 155-159, 162-166, 493-496.
Fortælleteori: https://dansksiderne.dk/fileadmin/user_upload/filarkiv/dansksiderne/pdf-filer/om-fortaellerforhold_signe-elise-bro_2019.pdf
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA1: Omskrivningsøvelse 09-09-2024
DA2: Reflekterende artikel 13-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 17 Litterære metoder: Litt. efter 1900 (inkl. værk 5)

Litterært forløb om tendenser i dansk litteratur efter 1900. Parallelt med de forskellige tekster introduceres eleverne for relevante litterære læsemetoder (socialhistorisk, psykoanalytisk, nykritisk, biografisk, strukturalistisk). Eleverne vil blive undervist i periodens forskellige strøminger:

Det folkelige gennembrud:
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en Idyl) (1900) (KANON) (socialhistorisk læsning)
Johs. V. Jensen: Bitte-Selgen (1905) (i: Himmerlandshistorier) (KANON) (socialhistorisk læsning)
Jeppe Aakjær: uddrag af "Vredens børn" (1904) (anvendt i skriftlig prøve)
"Mick Øgendahl og de store forfattere: Johannes V. Jensen" (DR 2018)

Mellemkrigstid: Modernisme, ekspressionisme:
Pär Lagerkvist: Ångest (1916) (svensk udgave) (nykritisk + socialhistorisk læsning))
Emil Bønnelycke: Århundredet (1918) (nykritisk + socialhistorisk læsning)
Rudolph Broby Johansen: VÆRKLÆSNING: BLOD (1922) (div. metoder)
Tom Kristensen: Angst (1930), uddrag af Hærværk (1930) (KANON) (biografisk + psykoanalytisk læsning)


Litt. efter 1950: Modernisme, realisme
Blixen: Ringen (KANON) (strukturalistisk læsning)
Peter Seeberg: Patienten (1962) (KANON) (psykoanalytisk læsning)
Klaus Rifbjerg: Konfrontation (1960), Veninderne (1963) (KANON) (nykritisk læsning, sproglig stilistisk læsning)

Øvrige tekster:
HC Andersen: Den grimme ælling (1844) (KANON)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 11-11-2024
DA3: Debatterende artikel om klimajournalistik 28-11-2024
DA4: Video 20-12-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Selvlæst selvbiografisk værk

Materiale:
Johnny Kondrup om den selvbiografiske genre: https://lex.dk/selvbiografi
Malte Tellerup: uddrag af Mestrene (2023)
Anders Haahr Rasmussen: uddrag af "Al den vrede Serena Williams i en hvid verden" .
"Beckham", episode 1 "The kick" (Netflix, 2024)
Litteratur i oversættese: uddrag af Britney Spears "Min egen stemme" (2023, oversat fra engelsk, s. 9-11) og Zlatan Ibrahimovic "Jeg er Zlatan Ibrahimovic" (2011, oversat fra svensk, s. 55-57).
"Håndbog til dansk" (i-bog).

Centrale begreber: Autofiktion, selvbiografi, biografi, dobbeltkontrakt, paratekst, fortællende og fortalt jeg, fakta- og fiktionskoder.

Eleverne har individuelt læst værkerne:
Kasper Toke: "Hillbilly Elegy - J.D. Vance" - 2016
Ida: Overlev - "Ali Najei" - 2023
Freja: "Min egen stamme - Britney Spears" (2023)
Alli: "Min historie - Michelle Obama" (2018)
Viktor: "One - Min selvbiografi - Peter Schmeichel" (2021)
Sofie: "I egen barm" - Kathrine Diez (2024)
Sofia: "I egen barm" - Kathrine Diez  (2024)
Malou: "Min egen stemme" Britney Spears (2023)
Caroline: "Min egen stemme" Britney Spears (2023)
Falch: “Casper” - Casper Christensen
Mikkel: "Kick-Ass: Fra kælder til milliard" - Jesper Buch
Kamille: "Begge sider" - Nicklas Bendtner
Johan: "Ordene" - Af Jean Paul-Sartre
Emma: "Can't hurt me” - David Goggins (2018)
Liva: “Papillon” - Henri Charrière
Anna: “Sømærke” - af Lærke Kløvedal (2023)
Noah: “Open” - Andre Agassi
Lasse: “Jeg er Zlatan Ibrahimovic”
Villads: “Open" Andre Agassi (2009)
Naja: ”Alle mine morgener på jorden” - Troels Kløvedal
Alfred: ”Usain Bolt, hurtigere end lynet”
Nicolaj: ”Spionchefen: erindringer fra celle 18” - Lars Findsen
Josefine: “Geggo: fra vild teenager til business kvinde og mor” - Stephanie Karma
Amalie: “Alletiders Ghita” af Søren Anker
Kristian: “Hvad er det bedste der kan ske” af Morten Kirckhoff
Alexander: “Væddeløber og verdensmester” af Mads P (2022)
Maya: "Overlev "- Ali Najei - (2023)
Lærke: "At blive den man er" - Anja Andersen
Esra: "Hvor taler du flot dansk" - Abdel Aziz Mahmoud

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Nyhedsformidling

Fokuspunkter i forløbet:
Avisgenrer: nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende journalistik, servicejournalistik
Nyhedsformidling på nettet
Vinkling
Nyhedskriterier
Kilder
Nyhedstrekanten
Ydre og indre layout i fysisk artikel samt netartikel
Fake news

Tekster:
Håndbog til dansk, kapitel 5 (s. 198-227) (Systime, E-BOG)
Diverse aktuelle nyhedsartikler i omnibusaviser (Politiken, Information, Børsen, Berlingske Tidende, Weekendavisen)
Diverse web-artikler valgt af eleverne.
Gratisaviser inddrages supplerende.
Lea Christensen: Organdonation: Min krop tilhører mine pårørende (politiken.dk 16/10 2016)
Herman Bang: Branden (1884) (KANON)
Folkevise: Torbens datter (KANON) (omskrivningsøvelse)

Andet materiale: www.ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Repetition og eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer