Holdet 2022 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) David Hammer Ditlevsen, Woo Jin Ko
Hold 2022 DA/r (1r DA, 2r DA, 3r DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfilm
Titel 2 Novellen og den litterære artikel
Titel 3 Nyhedsformidling
Titel 4 DHO - Det moderne gennembrud
Titel 5 Gunlaug Ormstunges Saga
Titel 6 Retorik
Titel 7 Holberg og oplysningstiden
Titel 8 Romantikken og romantismen
Titel 9 Den Blicherske novelle
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Realisme - modernisme
Titel 12 Modernismer
Titel 13 Realismer
Titel 14 Dokumentaren
Titel 15 Skriftlighed
Titel 16 Det absurde drama og eksistentialisme
Titel 17 Døden
Titel 18 2000-tallet og nyeste tid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortfilm

I dette kortfilmsforløb har vi arbejdet med de basale filmtekniske virkemidler og anvendt disse i analyser af fire forskellige kortfilm.

Materialer:

'Placebo' (2013), Johanna Steenstorp, 12 sider
'Knæler' (2019), Roberta Hilarius Reichhardt, 12 sider
'Skallamann' (2011), Maria Bock, 12 sider
'Årets Flirt' (2021), Sabrina Ferguen, 12 sider
Håndbog til dansk -litteratur, sprog og medier, Ole Schultz Larsen, 223-227 og 293-310, sider 23
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 DHO - Det moderne gennembrud

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Gunlaug Ormstunges Saga

I dette forløb, som har været vores første litteraturhistoriske forløb, har vi arbejdet med vikingetiden og med sagaen som genre. Vi har læst en hel saga og løbende arbejdet med forskellige elementer indenfor genren, fx sagastil, fremstillingsform, fortælleform, litoter og faste fraser.

Kernestof:
Gunlaug Ormstunges Saga (1300-tallet - oversættelse fra 1960erne) - værklæsning

Teori:
Oldtid (2007) af Knud Michelsen og Berit Riis Langdahl fra Litteraturens Perioder
Sagastil fra hjemmesiden Sagatid (https://www.sagatid.dk/sagastil)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Retorik

I dette forløb har vi arbejdet med analyse af holdningsbaserede faktatekster ved at undersøge argumentation, appelformer og det retoriske pentagram.

Teoritekster:

Perspektiveringstekster:
Jeg vil ikke løbe mig til min karakter (2020, Politiken) af Mille Enghave
Regeringen burde have indført 365 vegetardage om året (2020, Politiken) af Jonas Thomson
Vi kan ikke bruge mere tid på at undgå døden – nu må vi åbne landet og lade folk leve livet (2021, Information) af Mads Klindt
Hvad er vigtigst: At ungdommen kan fyre den af en måned tidligere, eller at jeg ikke dør? (2021, Information) af Erik Jørgensen
Det er ikke en ukrænkelig rettighed at møde for sent til undervisning (2018, Information) af Merete Riisager
Vi stresser i forvejen over fravær (2018, Politiken) af Sophie Buch Hoyer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Holberg og oplysningstiden

I dette forløb har vi arbejdet med oplysningstiden som periode, hvor vi blandt andet har snakket om oplysningstidens tanker (særligt Immanuel Kant) og perspektiveret til nogle af de vigtige historiske begivenheder i perioden (fx den franske revolution og den amerikanske uafhængighedserklæring). Dertil har vi læst Jeppe paa Bjerget og i den forbindelse snakket om drama som litterær genre og om komedien.

Teoritekst:
Hvad er oplysning? (uddrag, 1784) af Immanuel Kant
1700-tallet (fra Litteraturens perioder, 2011) af Knud Michelsen og Berit Riis Langdahl

Kernetekst:
Jeppe paa Bjerget (1722) af Ludvig Holberg - Værklæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantikken og romantismen

I dette forløb har vi arbejdet med romantikken og romantismen. I forbindelse med romantikken har vi snakket om følgende strømninger: universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik og biedermeier. Vi har brugt begreber som organismetanke, guldalder, idéernes og fænomenernes verden, dualisme, nationalisme og poetisk realisme. I forbindelse med romantismen har vi brugt følgende begreber: splittelse, det interessante, det psykologiske, drifter, skyggesider.
OBS! Blicher læses i 3.g

Teoritekst:
Indledning til filosofiske forelæsninger (uddrag, 1803) af Heinrich Steffens
Relevante kopisider fra Litteraturens veje (2001) og Litteraturens perioder (2005)

Kernetekster:
Guldhornene (1805) af Adam Oehlenschläger
Indvielsen (1804) af Schack von Staffeldt
Danmarks Trøst (1820) af N.F.S. Grundtvig
Den lille Karen (1830) af Thomasine Gyllembourg
De røde Skoe (1845) af H.C. Andersen
Paa Snees (1838) af Emil Aarestrup
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den Blicherske novelle

Dette forløb er i forlængelse af forløbet fra 2.g om romantikken og romantismen.

Kernestof:
Præsten i Vejlby - Steen Steensen Blicher
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det moderne gennembrud

I dette forløb har vi arbejdet med det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode.
Vi startede med at læse Henrik Ibsens Et Dukkehjem med henblik på at belyse Noras udvikling igennem stykket. Hertil har vi arbejdet med Paul Grices teori om samarbejdsprincippet.
Herefter har vi læst forskellige tekster fra perioden med særligt fokus på at belyse forskelle på naturalisme og impressionisme.

Teoritekster:
1870-1890 i Litteraturens perioder (2005)
Hovedstrømninger i det 19ende Aarhundredes Litteratur (uddrag - 1871) af Georg Brandes
Impressionisme. En lille Replik (1890) af Herman Bang

Kernestof:
Et Dukkehjem (1879) af Henrik Ibsen (værklæsning)
Ørneflugt (1893) af Henrik Pontoppidan
Den Starkara (1889) af August Strindberg (svensk)
Thérèse Raquin (uddrag - 1868) af Émile Zola
Franz Pander (1885) af Herman Bang
Et Skud i Taagen (1875) af J.P. Jacobsen

Perspektiveringstekster:
Engelske Socialister (1871) af Holger Drachmann
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Realisme - modernisme

I dette forløb har vi arbejdet på at få overblik over de overordnede begreber: realisme og modernisme.
Teoritekster til dette forløb er taget fra Erik Svendsen og Steffen Aurings bog Realismer - modernismer.

Kernestof:
Interferens - Johannes V. Jensen
Lønningsdag (en idyl) - Martin Andersen Nexø

Perspektiveringstekster:
Naar Rugen skal ind - Jeppe Aakjær
Byen - Sigbjørn Obstfelder (norsk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Modernismer

I dette forløb har vi arbejdet mere specifikt med forskellige typer af modernismer.
Teoritekster til dette forløb er taget fra Erik Svendsen og Steffen Aurings bog Realismer - modernismer.

Teoritekst:
Forsvarstale for BLOD (1923) - Rudolf Broby-Johansen

Kernetekster:
Myggene (1907) - Johannes V. Jensen
Det blomstrende slagsmål (1920) - Tom Kristensen
BORDELPIGE DRÆBER UFØDT (1922) - Rudolf Broby-Johansen
Fisken (1946) - Elizabeth Bishop (verdenslitteratur i oversættelse)
Lappedykkeren (1959) - Thorkild Bjørnvig
Nultime (1960) - Klaus Rifbjerg

Perspektiveringstekster:
Gaden (1917) af Emil Bønnelycke
Melodien der blev væk (uddrag - 1937) af Kjeld Abell
Hun ser godt ud (1977) - Vita Andersen
Natmaskinen (1981) - Michael Strunge
Jeg civiliserer mig om morgenen (1992) - Kirsten Hammann
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Realismer

I dette forløb har vi arbejdet mere specifikt med forskellige typer af realisme, men også med at kigge på, hvor svært det kan være nogle gange, at skelne mellem realisme og modernisme.
Teoritekster til dette forløb er taget fra Erik Svendsen og Steffen Aurings bog Realismer - modernismer.

Kernetekster:
Naboer (1976) - Raymond Carver (verdenslitteratur i oversættelse)
Ringen - Karen Blixen
Blot en drengestreg (1953) - Villy Sørensen

Perspektiveringstekst:
En stol for lidt (1996) - Helle Helle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Dokumentaren

I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenren. Forløbet ligger i forlængelse af kortfilmsforløbet i starten af 2.g, hvor vi arbejdede med filmiske virkemidler, men også med retorikforløbet i slutningen af 1.g.
Vi har været særligt fokuserede på vinkling og autencitet, men har også snakket om fakta- og fiktionskoder, særligt i forbindelse med arbejdet med Flugt. Derudover har vi lavet en workshop, hvor vi kiggede på forskellige dokumentargenrer.

Teoritekst:
Tre kapitler fra bogen DOX (2016) af Dorte Granild og Mette Wolfhagen
(Kapitel 2: Definition, autencitet og etik. Kapitel 3: De tre klassiske dokumentargenrer. Kapitel 4: Den poetiske, den refleksive og den performative dokumentargenre.)

Kernestof:
Flugt (2021) af Jonas Poher Rasmussen - Værklæsning (dokumentar)

Perspektiveringsstof:
Stævnet for Porno (2019) - DR-dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Skriftlighed

Vi har arbejdet løbende gennem tre år med de skriftlige genrer i dansk.

Disse sider må gerne benyttes til skriftlig prøve/eksamen.

Ind i dansk - https://indidansk.dk/
Ordnet - https://ordnet.dk
Sproget - https://sproget.dk/
Danskgram - https://app.minlaering.dk/bog/3
God stil - https://app.minlaering.dk/bog/45
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Det absurde drama og eksistentialisme

I dette forløb har vi først arbejdet med det absurde drama ved at læse Den skaldede sangerinde. Hertil har vi genopfrisket vores viden om samarbejdsprincippet og om facework. Vi har dernæst arbejdet med Albert Camus' eksistentialisme set i forbindelse med det absurde drama og Peter Seeberg. Herefter har vi kigget på aJean-Paul Sartres eksistentialisme.

Teoritekst:
Sisyfos-myten (Uddrag, 1942) af Albert Camus
Eksistentialisme er humanisme (uddrag, 1946) af Jean-Paul Sartre

Kernetekst:
Den skaldede sangerinde (1950) af Eugene Ionesco (værklæsning)
Spionen (1962) af Peter Seeberg
Agerhønen (1947) af Martin A. Hansen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Døden

I dette forløb har vi arbejdet tematisk med et emne, nemlig døden. Det har vi gjort ved dels at kigge på og arbejdet med kunst med dødsmotiver (billedanalyse), og dels ved at arbejde med litterære tekster, som omhandler døden.
Vi har arbejdet med begreberne memento mori, vanitas, danse macabre og requiem.

Teoritekster:
Diverse læreroplæg.

Kernetekster:
Du deilig Rosenknop (1877) af Christian K.F. Molbech
Dødningedandsen (1833) af B.S. Ingemann
Sommerfugledalen (1991) af Inger Christensen (værklæsning)

Kunstværker, film og musik:
Dance macabre (1874) af Camille Saint-Saëns (musik)
The Skeleton Dance (1929) af Walt Disney (animeret kortfilm)
MorgenglanZe (2012) af  Xavier Gorgol (animeret kortfilm)
Uddrag af Gabriel Faurés Requiem (1900) (musik)
Can't Help Myself (2016) af Sun Yuan & Peng Yu
1000 år (1990) after Damien Hirst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 2000-tallet og nyeste tid

I dette forløb har vi arbejdet med litteratur fra den nyeste tid. Vi har primært undersøgt autofiktionen.
Vi har i den forbindelse arbejdet med begreberne hovedstol og dobbeltkontrakt.

Teoritekst:
Lærerproduceret materiale

Kernetekster:
Luderdigt (2011) af Asta Olivia Nordenhof
Kongens Have, 13. marts 2006 (2007) af Christel Wiinblad
Plastikblomst (2013) af Yahya Hassan
Ghettoguide (2013) af Yahya Hassan
Kvarteret (2022) af Haidar Ansari
Tissekone (2022) af Haidar Ansari
Færdig med Eddy Bellegeule (2015) af Edouard Louis

Perspektiveringstekst:
Jungle (2017) (uddrag) af Christina Hagen
Jeg er infantil og overfladisk, jeg har racistiske tanker, jeg foretrækker mænd med store pikke (Interview med Christina Hagen, Information 2018) af Anna Raaby Ravn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer