Titel
10
|
Romantikken -følelser
Eleverne har lært om romantikken som litteraturhistorisk periode.
For at forstå perioden er der lagt en del vægt på at forstå, hvad idealisme er bl.a. ved at se uddrag fra filmen 'Matrix' . Derefter er litterære tekster fra følgende undergenrer analyseret: nyplatonisme, universalromantik og nationalromantik, og vi har afsluttet forløbet med basal billedanalyse af nationalromantiske landskabsmalerier fra perioden. I forbindelse med forløbet har vi også læst et kunsteventyr fra romantikken og sammenlignet det med det folkeeventyr, som det er en omskrivning af.
Begreber fra perioden, som der er blevet lagt vægt på i analyserne:
idealisme, organismetanken, historiesyn, (panteisme), romantiske genier, (romantisk kærlighed), besjæling af naturen, fantasi. følelser vs. fornuft, (eksotiske lande og kulturer), nyplatonisme, universalromantik og nationalromantik.
Andre centrale begreber:
semantiske felter, billedsprog, rimtyper og ordvalg, traditionelle vs moderne digte.
Folkeeventyr (skæmte og trylle) og kunsteventyr samt Axel Olriks episke love (eventyrtræk).
basal billedanalyse: statiske dynamiskelinjer, læseretning og blikfang, midterkomposition og tredeling, brækkede/mættede farver, farvekontraster: kold/varm, lys/mørk. Realistisk og idealiseret.
Kreative opgaver:
-udkast til. hvordan et andet folkeeventyr kan tilføjes romantiske træk
-skriftlig aflevering; skriv romantisk digt inkl. metatekst.
Omfang ca 25 sider
Teori:
introduktion til perioden:
- uddrag fra tv-serien: 1800- tallet på vrangen afsnit 1 ’Guld, hor og romantik’ af Thomsen, Liv
- Romantikken: 'Litteraturhistorien på langs og på tværs' s. 67-68 Kjær-Hansen og Bertelsen, 2013, 1.udgave 3.oplag, Systime.
- Noter om rim, rytme og billedsprog
- Universalromantik, organismetanken og nationalromantk 'Litteraturensveje' Fibiger og Lütcken, 3. udg. 2012-2013, s.149-153 og s. 156-158.
-noter om 'Aladdin'
eventyr fra 'Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1166. sidst set 30/7 2024
Analyserede tekster:
- Staffeldt, A.W. Schack von ' Indvielsen' 1804
- Öehlensschläger, Adam: 'Morgenvandring' 1805 og 'Guldhornene' 1802 samt uddrag fra 'Aladdin' 1805
-Andersen, H.C: 'Danmark mit Fædreland', 'Klodshans'
- Grundtvig, N.F.S: 'Danmarks Trøst' (kun som sammenligning med 'Danmark mit Fædreland')
-'Esben Askerager' (folkeeventyr -eventyrtræk samt sammenligning med 'Klods Hans')
analyserede malerier (forskellige grupper - analysere forskellige malerier):
-'Stensætning på øen Brandsø' Dankvart Dreyer 1885
- 'Landlig Scene' Jørgen Sonne, 1848
- “Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen” P. C. Skovgaard, 1857
-'Korvetten Najaden under sejl' C. W. Eckersberg, ca. 1834
-'Udslidt' Brendekilde, 1889 (fra 'det Moderne Gennembrud' - brugt til sammenligning)
Andet:
- uddrag fra: The Matrix' af Lana og Lilly Wachowski, 1999.
- platons hulelignelse som tegnefilm: https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs (sidst set 30/7 2024)
- Poul Reumerts oplæsning af 'Guldhornene': https://www.youtube.com/watch?v=2mkWrzSD1nM (sidst set 30/7 2024)
Faglige mål:
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
|