Holdet 2022 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Julie Kierkegaard Galsbo
Hold 2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 tilladte hjælpemidler skr og mundtl. eksamen 2025
Titel 2 Familien- grundforløb
Titel 3 retorik og argumentation
Titel 4 krimi
Titel 5 DHO literatur: middelalder - industrialisering
Titel 6 dokumentaren
Titel 7 skriftlighed
Titel 8 journalistik i dag
Titel 9 nyere selvbiografisk litteratur
Titel 10 Romantikken -følelser
Titel 11 romantisme - de dystre følelser
Titel 12 eksistentialisme
Titel 13 faglig formidling
Titel 14 det moderne gennembrud
Titel 15 modernismer
Titel 16 eksamenstræning
Titel 17 Forløb#18

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 tilladte hjælpemidler skr og mundtl. eksamen 2025

Danskfaglig del af lectio (f.eks. UVB)
Meebookforløb fra dansk
Håndbog til dansk – kun de dele, som vi har brugt i dansk - dvs. dem, som der henvises til i UVB, og de begreber, som er nævnt her i UVB.
min læring – kun de dele, som vi har brugt i dansk
Download googledokumenter hjemmefra – ingen adgang til drev.
Sete filmklip fra filmstriben, filmcentralen og mitCFU
Ordnet.dk
ordbogen.com
(Synonymet.dk og Synonymbog.com), men de er ikke særligt gode, så brug synonymer fra de to andre gode ordbøger i stedet.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Familien- grundforløb

Familien - grundforløb

Forløbet er afholdt i elevernes grundforløbsklasser fra august til oktober.

Motivation og formål
Grundforløbet i dansk er tilrettelagt med udgangspunkt i genreteori. Formålet er, at eleverne gennem forløbet lærer at skelne mellem fagets overordnede fiktionsgenrer og de grundlæggende begreber, der knyttes til disse. Eleverne medbringer forskellige faglige forudsætninger fra folkeskolen, men gennem grundforløbet oparbejdes en fælles viden, som skal udgøre fundamentet for det videre arbejde på de blivende danskhold i studieretningsforløbet.

Indhold
Der veksles i forløbet mellem teori og praksis, således eleverne lærer at beherske begreberne i mødet med autentiske tekster, filmklip og billeder.  Det samlede materiale kredser om forløbets gennemgående tema, Familien. Temaet tager udgangspunkt i den enkelte elevs personlige erfaringer og viden, som herefter udfordres og afprøves i gennem arbejdet med de forskellige skønlitterære genrer, som introduceres i forløbet.   

Omfang: 40 sider

Teori:
- Langdahl, Berit Riis m.fl. (2011): “Krydsfelt”, s. 88 (om novellegenren)
- Schultz Larsen, Ole (2015-2017): “Håndbog til dansk”, s. 84-86 (om dramaet som genre)
- Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsen (2013): “Litteraturhistorien på langs og på tværs”, s. 184-185 (om romanen som genre)

analyserede tekster:
-- “Jesper og prinsessen”, folkeeventyr, fundet i: Langdahl, Berit Riis m.fl (2011): “Krydsfelt - antologi”, s. 35-36
- Aidt, Naja Marie (2006): “Torben og Maria”, fra novellesamlingen “Bavian”
- Ditlevsen, Tove (1943): “Barndommens gade”, fra digtsamlingen “Lille Verden”
- Munch-Petersen, Gustaf (1932): “til mine forældre”, fra digtsamlingen
- Andersen, Hans Christian (1850): “I Danmark er jeg født”, hentet på https://andersen.sdu.dk/rundtom/borge/danmark.html
- Natasja (2007): “I Danmark er jeg født”, hentet på https://www.letssingit.com/natasja-lyrics-i-danmark-er-jeg-f%C3%B8dt-rjlbdhj#ixzz4kcUHcz8S
- Holberg, Ludvig (1722): “Jeppe paa Bjerget”, 1.akt, scene 1-3
- Hesselholdt, Christina (1998): af “Hovedstolen”
- Billedmateriale: “Bjørn Frøysaak og hans familie” (1699), Bærentzen: Familiestykke (1828), Henningsen: Sat ud (1892), Wilhelm Marstrand: Familien Waagepetersen (1836), P.S. Krøyer: Hip, hip, hurra (1884-1888), Anonym: Familiebillede (fra starten af 1900-tallet), Smilehuller: Familiefoto, dr.dk: Familiefoto

Undervisningsform:klassedialog og gruppearbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 retorik og argumentation

INFO OM FORLØB:
Eleverne indføres i basal argumentation i form af Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Derudover lærer de om appelformerne og Ciceros Pentagram.
De lærer at analysere på sætningsniveau samt kortere debatterende tekster og taler.  
Eleverne lærer også kort om talen og kropssprog i forbindelse med mundtlig fremstilling.

Forløbet afsluttes med, at eleverne udarbejder små oplæg om selvvalgt debatterende emne, som afholdes for klassen efterfulgt af elevfeedback på argumentation, brug af appelformer og kropssprog. Eleverne introduceres til talepapir og får kommentarer til dette.  

Skriftlig aflevering: begrundelse for argumentation. brug af appelformer og kropssprog i egen tale.

Centrale begreber:
Hensigt: information, påvirkning, underholdning
Toulmins udvidede argumentationsmodel.
appelformerne
det retoriske pentagram (ciceros)
talens opbygning

Teoretiske tekster:
Toulmins argumentationsmodel: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c614
appelformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c612
ciceros pentagram: https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c607
disposition: https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c610
appelformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c612
om kropssprog i taler. Indslag i 'aftensshowet med Jacob de Lichtenberg: https://www.youtube.com/watch?v=-Y_epEhOQlc

Analyserede tekster:
- diverse små opgaver på sætningsniveu.
- 'Mærkelig lov. Juridisk kønsskifte er det rene nonsens' af Christian Borrisholt Steen. Kristeligt Dagblad. Sektion 1 s.10 (debat). 12- maj 2015
- Debatartikler om Grindedrab. Genoptrykt i 'praktisk argumentation' s. s. 69-70 af Jørgensen, C og Onsberg M. Ingeniøren, Bøger. 2. udgave 1999.  
- Greta Thunbergs tale ved COP 24: https://www.youtube.com/watch?v=VFkQSGyeCWg (senest set d. 23/6 2023).

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
stil fra grundforløb 22-11-2022
rettet første stil 01-12-2022
talepapir -talen 13-12-2022
begrundelse for tale 20-12-2022
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 krimi

I dette forløb læser eleverne selvvalgt værk indenfor genren krimi. Der lægges vægt på, at eleverne vælger en, som de gerne vil læse, og der afsættes tid til dele af læsningen i klasserummet. Mens eleverne er i gang med at læse krimier analyseres uddrag fra forskellige krimier med vægt på forskellige danskfaglige begreber. Elverne analyserer også det arketypisk krimiagtige i satiren 'Perleplademanden'. For at få fornemmelse for forløb og fremdrift skriver eleverne selv udkast til krimier.
Afsluttende laver eleverne plancher om deres læste krimier og fortæller hinanden om dem.

Centrale begreber:
krimiens genrertræk
personkarakteristik
tid og miljø
forløb og fremdrift - herunder beretter og bølgemodellen.

Teoretiske tekster:
personkarakteristik: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c479
Forløb og fremdrift: https://hbdansk.systime.dk/?id=223
Powerpoint om tid og miljø

analyserede tekster:
-'Rejsens mål' Guldager, Katrine Marie s.54-58 i 'UD OG SE'  marts 2011
Perleplademanden: https://www.youtube.com/watch?v=b-ZurYFnkeg
- 'Kastanjemanden' Sveistrup, Søren. Uddrag s. 8-13.Piltikkens Forlag 2018.

Selvvalgt værk:
Helen -Den ophøjede morder af Keigo Higashino
Bertil - Prædikanten af Camilla Läckberg
Isabelle - En af os lyver af Karen M. Mcmanus
Sara - prædikanten
Abira - pigen med sne i håret
Anida - En af os dræber af Karen M. Mcmanus
Jacob - da vinci mysteriet engle og dæmoner, Dan Brown
Isabella- Journal 64, Jussi Adler-Olsen
Kiara - Pigen uden hud af Mads Peder Nordbo
Clara- I skoven af Harlan Coben
Julia - Som en langsom ild
David - gøgens kalden - jk rowling
Wiliam - natrium clorid
Christine - dem som ingen ser
Emma - journal 64
Iben - fasandræbenren Jussi adler olsen
Kasper - alafbethuset jussi adler olsen
Lana - Den tavse patient - Alex Michaelides
Linus - mænd der hader kvinder
Ludvig - manden der ikke var morder
Mikkel - hypnotisøren af lars kepler
Signe - en af os lyver
Maja - prædikanten
lærke - dødfunden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DHO literatur: middelalder - industrialisering

I dette forløb får eleverne et hurtigt overblik over den danske litteratur fra middelalderen over oplysningstiden og nationalromantikken frem til industrialiseringen. Dvs. fra år 1000 - 1900. Vi lægger vægt på litteraturens forbindelse til den samtid, som den er skrevet i - mere specifikt forholdet mellem religion og civilsamfund. Der undervises i de samme perioder i historie, og jeg trækker på elevernes viden om det danske samfund fra historieundervisningen.

Der bruges lidt ekstra tid på folkeviserne i middelalderen (trylle og ridderviser), samt det overnaturliges betydning. Indenfor oplysningstiden fokuseres der på tankerne bag denne samt Holbergs litterære tekster fra perioden. Nationalromantikken og industrialiseringen berøres kun ultra kort.

Forløbet afsluttes med den første store skriftlige opgave (DHO) - skrevet om enten middelalderen eller oplysningstiden. Eleverne introduceres derfor også til metoder i de to fag, og hvordan de to fag ligner og adskiller sig fra hinanden.   

Teori:
Middelalderen:
-'Folkeviserne' fra 'Saxo og co.' GAD 2003
-'Det overnaturlige i folkevisen' sammenklip fra 'Genrer i dansk - folkevisen' s 41- 48 af Egelund, Bilbo. 2015
-’Individ og samfundsorden’ sammenklip fra 'Genrer i dansk - folkevisen' s.61-62' af Egelund, Bilbo. 2015

Oplysningstiden:
-'1700- tallet: oplysningstiden' d. 51-52 i  'Litteraturen på langs og på tværs' Kjær-Hansen og Bertelsen 1. udg. systime 2012-13
- Noter till oplæg om logik og Holberg.

Romantikken:
- Sammenklip om romantik generelt og nationalromantik: 'Litteraturhistorien på langs og på tværs' Kjær-Hansen og Bertelsen, 2013, 1.udgave 3.oplag, Systime.
-noter til oplæg om semantiske felter

Analyserede tekster:
Middelalderen (folkeviser):
-'Harpens Kraft'
- ’Torbens datter’
- (’Elverskud’, ’Hillelilles Sorg’ og ’Hr. Ebbes døtre’ analyseret af nogle grupper i DHO)

Oplysningstiden:
- 'Kokleku' fra ’Niels Klims underjordiske rejse' af Ludvig Holberg
- 'Om folkets religion i Portu' og 'Om folkets religion i Mardak' fra 'Niels Kims Underjordiske Rejse' af Ludvig Holberg (analyseret af en gruppe i DHO)
- Erasmus Montanus akt 2 scene 3 og akt 5 scene 5
- Klip fra TV udgave af Erasmus Montanus – instr: Kasper Rostrup 1973 : https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/51963/erasmus-montanus set: 20/5 2023.


Romantikken:
- 'I Danmark er jeg født' H.C. Andersen 1850
- Vocal Line syngende 'I Danmark er jeg Født': https://www.youtube.com/watch?v=7Ib0wrNK-ko set. 20/5 2023
- Isam B musikvideo til hans version af 'I Danmark er jeg født':  https://www.youtube.com/watch?v=DwRlHPtRghs set 20/5 2023.

Industrialiseringen:
-Nexø, Martin Andersen: uddrag fra 'Pelle Erobreren' om Arken. Side 318-319 i 'Falkenstjerne - dansk litteratur 2' red. Bjerring-Hansen mm. - Gjellerup og Gad, 1990.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 dokumentaren

I Dette forløb lærte eleverne om:
- hvordan man analyserer film
- hvordan man kan se spor af fakta og fiktion i dokumentarer
- om forskellige dokumentartyper
- om etiske dilemmaer forbundet med dokumentarer

De så løbende en masse små klip fra dokumentarer og sluttede af med en dybdegående analyse af en længere dokumentar.

Begreber:
div. filmanalytiske begreber - der er dog lagt vægt på beskæring, billedtyper, farve, lyd, de forskellige dokumentartyper, autencitetsmarkører, fakta og fiktionskoder, redelighed og manipulation.

Analyserede klip:
- anslaget og de først pr minutter af DR dokumentaren 'Dansk fodbold til salg': https://www.dr.dk/drtv/se/dansk-fodbold-til-salg_-en-tysker-kommer-til-byen_397428 set 10/8 2023
-uddrag fra 'Vilde vidunderlige Danmark - Skoven' DR

Meget små klip fra:
-Kristoffer Guldbrandsen: Den hemmelige krig (2006) (ca.03:55- 06:00) https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-hemmelige-krig
-Max Kestner: Rejsen på ophavet (2004) (0:00 – 02:00) https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/rejsen-paa-ophavet
-Janus Metz: Armadillo (2011) (ca.02:47-05:47) https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/armadillo
-Michael Moore: Bowling for Columbine (2002) (0.00-02:00) https://www.youtube.com/watch?v=E865jL9Oio8
-Anders Riis-Hansen: Blekingegadebanden (2009) (39:40 – 41:40) https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/blekingegadebanden
- Søren Fauli: Min morfars morder (2004) (0:00-02:00) https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/min-morfars-morder-en-film-om-tilgivelse
- Dziga Vertov: Man with a Movie Camera (1929) (0:00-02:00) https://www.youtube.com/watch?v=cGYZ5847FiI
- den korte dokumentarfilm 'TehcnoPræst' fra serien 5 min. af virkeligheden. produceret af dr: https://vimeo.com/62726858

Analyserede film:
kortfilmen: 'Technopræst' 5 min af virkeligheden. Produceret for DR: https://vimeo.com/62726858.

Værk
:'en fremmed flytter ind' af Nicole N. Horanyi, 2017: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/en-fremmed-flytter-ind


Teori:
- autencitetsmarkører fra 'Håndbog til dansk' ebog: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745 - sidst set 30/7 2024
-filmanalyse fra 'Håndbog til dansk' ebog: https://hbdansk.systime.dk/?id=222 - sidst set 30/7 2024
- sammenklip om dokumentartyper fra: ’Dokumentaren i undervisningen' Andersen og Mikkelsen 1. udg. 2009
-fakta og fiktionskoder fra 'Håndbog til dansk' ebog: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1435 - sidst set 30/7 2024
-fremdrift og spændning' fra 'Håndbog til dansk' ebog: https://hbdansk.systime.dk/?id=223#c740 - sidst set 30/7 2024
- lærernoter om 'redelighed' og manipulation.
-selvfundne artikler på infomedia om kritik af 'Vilde Vidunderlige Danmark'

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 skriftlighed

I løbet af hele året har eleverne arbejdet med den analyserende og debatterende artikel. Derudover har der været en hel del kreative skriveøvelser med det primære formål, at eleverne selv skulle prøve kræfter med det, som vi analyserede i teksterne og på den måde lære det på en anden måde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 journalistik i dag

Medieforløb om journalistik. Der lægges særligt vægt på, at eleverne opnår indsigt i journalistikkens nye vilkår på internettet. Mere specifikt, at de får indsigt i, hvad henholdsvis fake news og junknyheder er, hvorfor det er problematisk, og hvordan det spottes. I forbindelse med debat lærer eleverne om polarisering, depolarisering og ekkokamre. Vi diskuterer også debatkulturen på internettet med afsæt i 'ti stille kvinde'.
Derudover lærer eleverne om forskellen mellem informerende og debatterende journalistik, vinkling, nyhedskriterne inkl. et 6. om konstruktive nyheder samt nyhedstrekanten.

Centrale begreber:
Nyhedskriterier inkl. konstruktive
nyhedstrekanten
Menings og nyhedsjournalistik samt deres undergenrer.
fake news, junknyheder, polarisering, depolarisering og ekkokamre,
princippet om altidi at høre begge parter i en sag

Omfang: ca. 40 sider

Teori:
-Video med Stig Hjarvad om mono-, multi- og relationsmedier.
- side 44-54 'Ryd forsiden'
- video om konstruktive nyheder fra 'Avisen i undervisningen': https://www.youtube.com/watch?v=1vvGwJzENkA (sidst set 30/7 2024)
- om nyhedstrekanten fra 'Håndbog til dansk' Ebog: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c701 -sidst set 30/7 2024
- nyhedsjournalistik og meningsjournalistik i 'håndbog til dansk' Ebog: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c685 -sidst set 30/7 2024
-journalistisk sprog fra 'Håndbog til dansk' Ebog: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c705 -sidst set 30/7 2024
- sammenklip fra faktalink om falske nyheder (fake news og junknyheder)
- tjekliste til fake news fra 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1440 sidst set 30/7 2024
- s. 166-167 + 170-172 i ’Like’ Hendrics, Vincent mm.

Analyserede tekster:
- Tv-avisen DR1 18:30  den 22/10 2023
- analyse af div. artikler om OL i Rusland
- dokument med eksempler på fake news.
- 'ti stille kvinde - sæson 1 episode 1' DR: https://www.dr.dk/drtv/se/ti-stille-kvinde_221280 -sidst set 30/7 2024

Faglige mål:
-navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
dokumentaranalyse 2 31-10-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 nyere selvbiografisk litteratur

Læsning af nyere dansk litteratur, som befinder sig i grænselandet mellem selvbiografien og skønlitteraturen. I forløbet er der fokus på træning af generel litterær analyse og fortolkning ud fra analyseredskaber, der blev introduceret i grundforløbet. Her inddrages Poul Behrendts begreb om fakta, fiktions og dobbeltkontrakten. Derudover lægges der vægt på realistiske og symbolske træk og det selvbiografiskes betydning. Som værk læses 'Hvis der skulle komme et menneske forbi' af Thomas Korsgaard som sammenlignes med uddrag fra Eduard Louis forfatterskab. Eleverne læser også artikler om debatten ifm. med Korsgaard roman og vi diskuterer brorens fremstilling vs vores analyse af romanen.  

Centrale begreber fra forløbet:
Fortællerforhold -herunder 'det fortællende' og 'det fortalte jeg', personkarakteristik, tid, miljø, symbolske vs realistiske træk, konflikttyper, fremstillingsformer Fiktions, fakta og dobbeltkontrakt, Læserorienteret metode og paratekst.

Omfang: ca. 370 sider inkl. værklæsning

Læste tekster:
Hvor intet andet næves er teksterne fra:
Christensen, Claus og Jensen, Peter 'Livsværk - det selvbiografiske i ny dansk litteratur' 2008, dansklærer foreningens forlag  

Teori:
-s. 17-22
-noter om tid, miljø samt realistiske og symbolske træk
-noter om læserorienteret metode.

Analyserede tekster;
-uddrag fra 'trefoldighedsbarn' Vagn Lundbye s. 119-123
-uddrag fra 'det bliver sagt Kristian Ditlev Jensen s.129-138
-uddrag fra 'Alt må vige for natten' af Delphine de Vigan s. 12, 34-36, 204-208, Peoples Press
-uddrag fra 'Planen' af Morten Pape Politikken forlag s. 3-10
-uddrag fra  'kunsten at græde i kor' Erling Jepsen s.89-95

Værk: 'Hvis der skulle komme et menneske forbi' Thomas Korsgaard 2017

Ifm. værklæsning:
-uddrag fra 'forvandlingens metode' 2023 af Eduard Louis s. 27-33 + 72-74
Artiklerne:
- 'LIGE OM LIDT KOMMER KATASTROFEN. LIGE OM LIDT EKSPLODERER MIN FAR'
28. januar 2017 Politiken, Simon Roliggaard
- 'Familie om debutantforfatter: Det er usandt og for groft' 9. februar 2017 Politiken,Sofie Sørensen.

faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
fra eventyr til nyhedshistorie - remediering 26-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Romantikken -følelser

Eleverne har lært om romantikken som litteraturhistorisk periode.
For at forstå perioden er der lagt en del vægt på at forstå, hvad idealisme er bl.a. ved at se uddrag fra filmen 'Matrix' . Derefter er litterære tekster fra følgende undergenrer analyseret: nyplatonisme, universalromantik og nationalromantik, og vi har afsluttet forløbet med basal billedanalyse af nationalromantiske landskabsmalerier fra perioden. I forbindelse med forløbet har vi også læst et kunsteventyr fra romantikken og sammenlignet det med det folkeeventyr, som det er en omskrivning af.

Begreber fra perioden, som der er blevet lagt vægt på i analyserne:
idealisme, organismetanken, historiesyn, (panteisme), romantiske genier, (romantisk kærlighed), besjæling af naturen, fantasi. følelser vs. fornuft, (eksotiske lande og kulturer), nyplatonisme, universalromantik og nationalromantik.

Andre centrale begreber:
semantiske felter, billedsprog, rimtyper og ordvalg, traditionelle vs moderne digte.
Folkeeventyr (skæmte og trylle) og kunsteventyr samt Axel Olriks episke love (eventyrtræk).
basal billedanalyse: statiske dynamiskelinjer, læseretning og blikfang, midterkomposition og tredeling, brækkede/mættede farver, farvekontraster: kold/varm, lys/mørk. Realistisk og idealiseret.

Kreative opgaver:
-udkast til. hvordan et andet folkeeventyr kan tilføjes romantiske træk
-skriftlig aflevering; skriv romantisk digt inkl. metatekst.

Omfang ca 25 sider

Teori:
introduktion til perioden:
- uddrag fra tv-serien: 1800- tallet på vrangen afsnit 1 ’Guld, hor og romantik’ af Thomsen, Liv
- Romantikken: 'Litteraturhistorien på langs og på tværs' s. 67-68 Kjær-Hansen og Bertelsen, 2013, 1.udgave 3.oplag, Systime.
- Noter om rim, rytme og billedsprog
- Universalromantik, organismetanken og nationalromantk 'Litteraturensveje' Fibiger og Lütcken, 3. udg. 2012-2013, s.149-153 og s. 156-158.
-noter om 'Aladdin'
eventyr fra 'Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1166. sidst set 30/7 2024

Analyserede tekster:
- Staffeldt, A.W. Schack von ' Indvielsen' 1804
- Öehlensschläger, Adam: 'Morgenvandring' 1805 og 'Guldhornene' 1802 samt uddrag fra 'Aladdin' 1805
-Andersen, H.C: 'Danmark mit Fædreland', 'Klodshans'
- Grundtvig, N.F.S: 'Danmarks Trøst' (kun som sammenligning med 'Danmark mit Fædreland')
-'Esben Askerager' (folkeeventyr -eventyrtræk samt sammenligning med 'Klods Hans')

analyserede malerier (forskellige grupper - analysere forskellige malerier):
-'Stensætning på øen Brandsø' Dankvart Dreyer 1885
- 'Landlig Scene' Jørgen Sonne, 1848
- “Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen” P. C. Skovgaard, 1857
-'Korvetten Najaden under sejl' C. W. Eckersberg, ca. 1834
-'Udslidt' Brendekilde, 1889 (fra 'det Moderne Gennembrud' - brugt til sammenligning)

Andet:
- uddrag fra: The Matrix' af Lana og Lilly Wachowski, 1999.
- platons hulelignelse som tegnefilm: https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs (sidst set 30/7 2024)
- Poul Reumerts oplæsning af 'Guldhornene': https://www.youtube.com/watch?v=2mkWrzSD1nM (sidst set 30/7 2024)

Faglige mål:
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 romantisme - de dystre følelser

info om forløbet:
Forløbet handler om romantisme i dansk litteratur. Romantismen kan opfattes som en del af romantikken, men vi har behandlet den særskilt og gået en del i dybden med den - specielt Ingemanns gyserhistorier. Vi lægger indledende vægt på ligheder og forskelle mellem romantisme og romantik og dykker derefter mere ned i romantismens dystre univers ved bl.a. at inddrage den psykoanalytiske læsemetode. Vi undersøger også, hvordan Ingemann kan skrive både salmer som 'I østen stiger solen op' og gyserhistorier ved at se på moralen i gyserhistorierne. HC. andersens 'skyggen' sammenlignes desuden med Jannik Hastrups tegnefilm 'Andersen og den skæve skygge'.

Begreber:
-dobbeltgængermotiv
- 'det interessante' - død, dæmoni, seksualitet
- psykoanalytiske læsemetode
- morale

Teori:
'Romantisme' i 'Litteraturen på langs og på tværs'
-udleverede noter og romantik vs. romantisme
-noter om litterære metoder indtil nu
- psykoanalytisk læsemetode: https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c912

Analyserede tekster:
Emil Aarestrup 'På sneen' , 'Angst'
H.C.Andersen 'Skyggen'
'Andersen og den skæve skygge' af Jannik Hastrup
Sten Steensen Blicher 'Hosekræmmeren'
Ingemann 'Glasskabet', 'Niels Dragon' 'Selvcitationen'

skriftlig opgave: analyse af Niels Dragon af Ingemann
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 eksistentialisme

I dette forløb fokuserer vi på eksistentielle læsninger af tekster - primært skønlitteratur men også en enkelt artikel. Vi undersøger, hvilke eksistentielle kriser, som de udspringer af, hvad der skaber mening i livet, hvordan mennesker vælger, eller vælger ikke at vælge. Vi undersøger forskellige syn på individets eget ansvar og slutter af med de nye eksistentielle udfordringer, der er opstået med klimakrisen.

I den forbindelse stifter I bekendtskab med Sartre og Camus ateistiske eksistentialisme og den religiøse eksistentialisme.

Begreber:
eksistentielle spørgsmål
eksistentialisme - sartres, Camus, religiøs
eksistens, ansvar, valg, angst
skæbne (Blixen)
Camus: det absurde liv, amor fati

Teori:
'Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard' systeme Kilde: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128
'Eksistentialisme' fra 'Litteraturen på langs og på tværs' Kjær.-Hansen og Bertelsen.
uddrag fra: Eksistentialisme er humanisme' Af Sartre
oplæg om Camus eksistentialisme


Analyserede tekster:
Værk: 'Filmen 'I blodet' af Rasmus Heisterberg, 2016
'Livets veje' 1937 af Karen Blixen
uddrag fra 'Høstgildet' 1947 af Martin A. Hansen
'Hullet' og 'Patienten' af Peter Seeberg begge fra 1962
'Kantslag' I: Dorthe Nors: Kantslag. Samleren, 2008
Artikel: 'Det vellykkede liv er ikke lykkeligt' Nilo Sand, Information, 19. marts 2008.
klimadigt fra Facebook  af Victor Boy Lindholm 2021
'er ikke ansat hos poplerne' af Eske K. Mathiesen, 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 faglig formidling

1.del:
I dette forløb fokuserer vi på, hvordan man skriver faglig formidling, så eleverne kender til dette, når de skal vælge SRP. Vi tager udgangspunkt i elevernes viden om havet fra biologi og repeterer viden om journalistik fra 1.g. Undervisningen fungerer som en vekselvirkning mellem teori om denne og skrivning af egen artikel om havet.  

2. del:
I del 2 er der fokus på analyse og debat. Vi repeterer debatterende journalistisk og tilføjer argumenttyper, så I bliver endnu bedre til at analysere den slags tekster - her også om emnet havet. Bagefter analyseres artiklen ' Afrikanske aber sejlede til Amerika' af Nicolai Aarøe fra Illustreret Videnskab nr. 15 2018. Som afslutning på emnet laves scenariedidaktik, hvor eleverne diskuterede, hvis skyld havets dårlige tilstand var, mens de skulle repræsentere forskellige interessenters synspunkter.

Centrale begreber:
-argumentyper
- simpel kommunikationsmodel - Afsender, emne,  modtager
- målgruppe
- vinkling
- nyhedskriterier + konstruktive
- nyhedstrekant
- scenisk fremstilling
- forskellige typer sprog: objektivt, fagligt, sanseligt, billedrigt.
- journalistisk layout: rubrik, underrubrik, mellemrubrikker samt gerne faktabokse,
modeller og illustrationer.

Teori:
'Populærvidenskabelig artikel' fra 'Perspektiver i dansk - ekstra materiale til argumenter i forandring' s. 1-11 'Dansklærerforeningens Forlag
argumenttyper: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
Analyserede tekster:
' Afrikanske aber sejlede til Amerika' af Nicolai Aarøe fra Illustreret Videnskab nr. 15 2018.

Skriftligt produkt:
Populærvidenskabelig artikel om havet
diverse artikler til undersøgelse om information eller debat





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 det moderne gennembrud

Elverne lærer om de historiske forudsætninger for 'det moderne Gennembrud',  og læser uddrag fra Barndes indledninger til hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur for at få indblik i hans holdninger og betydning for perioden. Derefter læses en række udvalgte noveller med fokus på kvinders stilling i samfundet. Afsluttende læses 'Et dukkehjem' som værk. Vi ser også uddrag fra to opførelser af 'Et dukkehjem' og sammenligner dem.

Centrale begreber:
- litterær analyse bl.a. personkarakteristik, fortæller og fremstillingsfomer, (showing vs telling?)
- de tre k'er: køn, klasse og kirke
- realisme, socialarealisme og naturalisme - som skrivestil
- naturalisme - som tankegang
- dramaets grundbegreber
-transaktionsanalyse

Teoretiske tekster:
- Uddrag fra Georg Brandes forelæsning: Indledninger til hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur’
- om moderne gennembrud, oplysningstid og romantik fra litteraturen på langs og på tværs
- tekst om skrivemåder i det moderne gennembrud fra litteraturen på langs og på tværs
- tekst om tankegang i det moderne gennembrud fra litteraturen på langs og på tværs
- Thomasen, Liv '1800-tallet på vrangen' afs. 2 set: https://www.youtube.com/watch?v=kZFIoEXzu6U
- Oplæg JG: transaktionsanalyse
- dramateori

x
Fiktions tekster:
-Pontoppidan, Henrik: 'Ane-mette' 1887
- Pontoppidan, Henrik: 'Idyl' 1899
- Bang, Herman: 'Foran alteret' 1880
-Skram, Amalie: uddrag fra 'Lucie' 1888

Værklæsning: Ibsen, Henrik 'Et dukkehjem' 1879

Opførelser:
- Tv-teater 'Et Dukkehjem' fra 1974 instrueret af Palle Kjærullf-Schmidt . Oprindeligt teaterstykke af Henrik Ibsen fra 1879
- optaget drama: 'Et dukkehjem' Mungo Park. 2002.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 modernismer

Et kort forløb om modernisme i primært dansk lyrik men med afstikkere til prosa ( lille uddrag fra Ulysses) og Sverige (Edith Sødergran). Der lægges vægt på sprogets betydning i modernismen, og hvordan det har betydning for indholdet og hænger sammen med den tid, som det er skrevet i. Eleverne har både haft om modernisme som et overordnet begreb og undergenrerne ekspressionisme og konfrontationsmodernisme. Der bruges lidt ekstra krudt på ekspressionismen, hvor 'Blod' også læses som værk.

Centrale begreber:
- forskellige måder normalsprog brydes på
- kendetegn for moderne og traditionel lyrik¨
- forskelle mellem modernisme og realisme
- kendetegn for modernisme overordnet
- kendtegn for ekspressionisme
- kendetegn for konfrontationsmodernisme
- rim: enderim, allitaration, assonans
- gentagelsesfigurer: anafor og epifor
- billedsprog (realplan., billedplan, metafor, sammenligning)
- semantiske felter
- biografisk læsning (Sødergran)

Teori:
- om realisme vs modernisme: s. 15-25 i 'Realismer og Modernismer' red. Auring og Svendsen, Systime, 2011 1.udg. 2.oplag
- om ekspressionisme: s. 122-124 +126 i 'Litteraturen på langs og på tværs' Kjær-Hansen og Bertelsen, 2013, 1.udgave 3.oplag, Systime.
- om konfrontationsmodernisme: s. 136-139 i 'Litteraturen på langs og på tværs' Kjær-Hansen og Bertelsen, 2013, 1.udgave 3.oplag, Systime.
- udleveret sammenklip med baggrundsviden om 1960'erne.
-JG noter om rim og rytme + semantiske felter, forskel mellem modernisme og realisme, modernistiskeekspressionistiske og -konfrontaions -modernistiske træk


Analyserede tekster:
Tidlig modernisme: Jensen, Johannes V. ' Det røde træ' 1906
Ekspressionisme:
Kristensen, Tom 'Det blomstrende slagsmål' 1920
Edith Sødergran 'Triumf at være til..' fra 'September lyren' gendigtet af Ursula Andkjær Olsen i 'Edith Sødergran Samlede digte' Turbine, 2024
værklæsning: 'Blod' Rudolf Broby-Johansen
Konfrontationsmodernisme:
Klaus Rifbjerg: 'Portræt nr. 31' 1963  og 'Terminologi' 1960
Nyere modernisme:
Ursula Andkjær Olsen 'Alle mine længslers mål' fra 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' 2005

Billleder bl.a.:
'Frøknerne fra Avignon' Picasso 1907
Edgar Degas ‘L’Attente’ 1879
Rottluff, Karl Schmidt - titel ukendt.
Fotografier fra 1950'erne og 1960'erne

Faglige mål:
–dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 eksamenstræning

Som forberedelse til mundtlig eksamen ser eleverne optaget eksamen og votering fra ' det grønne bord'. Derudover taler vi om, hvordan et oplæg skal struktureres og hvordan man læser op til eksamen.  Derudover holde JG oplæg om skriftlig eksamen, og hvad eleverne særligt skal huske. Oplægget finder du i sidste kapitel af Meebookforløbet om skriftlighed.

materiale:
eksamen og votering  i sprog og medier fra ' Det Grønne Bord' : https://vdgb.dk/subject/stx/
oplæg om mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Forløb#18

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer