Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Andreas Banholdt
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik
Titel 2 DHO
Titel 3 Kandis - for livet (hovedværk)
Titel 4 Mediacamp
Titel 5 Ravnkels Saga (hovedværk)
Titel 6 Romantikken I
Titel 7 Romantikken II
Titel 8 Sildig Opvaagnen (hovedværk)
Titel 9 Ludvig Holberg og Oplysningstiden
Titel 10 Det moderne gennembrud II
Titel 11 SRP-træningsforløb
Titel 12 Realismer - Modernismer (hovedværk)
Titel 13 Sportsdigte (hovedværk)
Titel 14 Nyeste litteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik

Eleverne benytter sig af hjemmesiden "dansketaler.dk" og får desuden et retorikkompendium udleveret af mig.
Fra hjemmesiden bruges undervisningsmaterialet om appelformerne og argumentation. Vi gennemgår etos, logos og patos samt Toulmins model.  
Dernæst læser vi afsnit 4.11 fra Håndbog til Dansk om diskursanalyse, og analyserer på den baggrund Liberal Alliancens principprogram.
Forløbet afsluttes med, at eleverne holder et mundtligt oplæg i par om et valgfrit emne (godkendt af mig).

Derudover:
Vi skal i teatret og se forestillingen "Max dig op!"
Vi bruger flere moduler på klassekulturen, udarbejder 5 skrevne regler for god opførsel i klassen, deltager i trivselsmålinger og udpeger elevrådsrepræsentanter og elever, som deltager i orienteringsaftenen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Toulmins udvidede model 25-11-2022
Filmanalyse 19-12-2022
Retorisk analyse af tale 08-02-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO

Vi har DHO om emnet "Industrialiseringen og Det moderne Gennembrud".
Eleverne skal til DHO-årsprøve i tomandsgrupper, og i dette forløb gennemgår vi de tekster og billeder, som de kan vælge imellem til danskdelen. Det munder ultimativt ud i fire forskellige spørgsmål, hvorfra hver gruppe vælger frit.
De fire spørgsmål omhandler: 1) Levevilkår i byerne under industrialiseringen; 2) Levevilkår på landet; 3) Sædelighedsfejden og 4) Fagbevægelsen.

Vi ser afsnit 6 og 7 af tv-serien "1800-tallet på vrangen" (DR, 2007, tilrettelægger: Liv Thomsen).

Vi læser følgende tekster:
- Georg Brandes: (Uddrag af) Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur.
- Holger Drachmann: Engelske socialister.
- Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød.
- Henrik Pontoppidan: Ørneflugt.
- Herman Bang: Den sidste Balkjole.
- Amalie Skram: Lucie (uddrag).
Desuden to debatindlæg af hhv. Georg Brandes og Elisabeth Grundtvig omhandlende den såkaldte sædelighedsfejde.
Vi ser på de to malerier:
"Udslidt" af Brendekilde (1889) og "Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde" (1847).
Vi læser om Pariserkommunen på lex.dk.

På skrivecamp I har vi om opgavens opbygning, henvisninger, indholdsfortegnelse, litteraturliste og plagiat. Altså fokus på formalia.
På skrivecamp II har vi om indledning, konklusion og diskussion/vurdering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Caspar Eric - Nye balancer 21-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kandis - for livet (hovedværk)

Vi benytter dokumentaren "Kandis for livet" som vores hovedværk (Jesper Dalgaard, Danmark, 2021).
Vi læser kap. 1, 2 og 3 i bogen Dox, samt kap. 5.2 i Håndbog til Dansk.
Eleverne fremlægger i tomandsgrupper om "Kandis for livet". De skal fokusere på fakta- og fiktionskoder.

Vi læser desuden to artikler for at sætte dokumentaren i perspektiv og debattere den:
"DR beklager efter Kandis-dokumentar: Instruktøren betalte for at flyve en fan til Costa del Sol" og "DR har intet at undskylde for med Kandis for Livet".

Vi ser eksempler på dokumentarfilm fra hver af de tre genrer: den observerende dokumentar (Armadillo, Janus Metz, 2010), den dybdeborende/autoritative dokumentar (Blackfish, Gabriela Cowperthwaite, 2013) og den deltagende dokumentar (Ambassadøren, Mads Brügger, 2011).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentarfilm 01-10-2023
Kandis-oplæg 04-10-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mediacamp

Klassen deltager i årets mediacamp, som gør det ud for det obligatoriske "innovationsforløb" i 2.g. Emnet for årets mediacamp er "ligestilling", og hver "redaktion" skal udarbejde en nyhedsartikel, et portræt og en reportage, og vælger selv, om den afleverer et skriftligt produkt eller podcast/video.

Redaktionerne er som følger:
1) Victoria, Melina, Maria, Frederikke, Ida V. og Ida F.
2) Laura, Sophie, Maja, Hannah og Louise.
3) Magnus, Casper, Jeppe, Paaske og Silas.
4) Nikolaj, Mads, Victor, Valdemar, Daniel og Marius.
5) Freja W., Freja P., Nanna, Eva og Helena.

Eleverne læser på Dansksiderne om de journalistiske genrer og på Faktalink om journalistik. Vi supplerer med grundbogen "Ryd Forsiden" af Henning Olsson og Henrik Poulsen (Dansklærerforeningen, 2006).
Vi læser følgende uddrag:
s. 22-28 (om mediernes rolle i samfundet), s. 44-54 (om nyhedskriterierne), s. 155-167 (om nyhedsformidling i den digitale mediekultur) og s. 177-185 (om mediehistorie, fireblads-systemet og journalistikkens selvstændiggørelse 1849-1970).

Undervejs i forløbet afbryder vi det for at holde "Videnskabsuge". Jeg benytter et modul på generel introduktion til videnskabsteori. Dernæst skal eleverne læse om biografisme, nykritik og den socialhistoriske metode, og i grupper fremlægge novellen "Lønningsdag. En Idyl" (Martin Andersen Nexø, 1900) ud fra én af teorierne/metoderne.

Eleverne læser to links som hjælp:
"Opvækstens kildevæld" fra Dansk Litteraturs Historie (som støtte til den biografiske metode) og "Arbejderbevægelsen" som støtte til den socialhistoriske metode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvilken rolle har journalistik i dag? 19-11-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ravnkels Saga (hovedværk)

Vi læser "Ravnkels Saga". I den forbindelse får eleverne nogle sider om generel introduktion til tiden og genren (Om sagagenren, se drev).

Vi lægger ud med at se "Historien om Danmark", afsnit 3 (instruktører og forfattere: Thomas Roger Henrichsen og Louise Jappe, Danmark, 2017).

Vi ser desuden første afsnit af "Vikings", for at tale om, hvilke ligheder og forskelle som består mellem serien (filmatiseringen) og sagaen (Rites of Passage, instruktion: Johan Renck, Irland/Canada, 2013).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ravnkels Saga 24-01-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Romantikken I

Vi går i gang med vores romantik-forløb, som vi afslutter i 3.g.

Vi lægger ud med at læse Adam Oehlenschlägers nationalsang "Der er et yndigt land" og ser på, hvilke værdier, som vægtes højt under nationalromantikken.

Vi ser to afsnit af "1800-tallet på vrangen" (Liv Thomsen, DR, 2007. Afsnit 1: Guld, hor og romantik 1800-1814 og afsnit 2: Gud, konge og politistat 1814-1830).

Derefter skal eleverne arbejde i grupper på et oplæg om et selvvalgt H.C. Andersen-eventyr. Alle grupper fremlægger inden sommerferien.
Grupperne er som følger:

Helena og Eva: Den lille pige med svovlstikkerne.
Jeppe, Daniel Modler og Marius: Klokken.
Nikolaj og Valdemar: Den grimme ælling.
Victoria og Ida V.: Den lille havfrue.
Laura og Louise: Klods Hans.
Daniel Paaske, Silas og Mads: Fyrtøjet.
Frederikke, Ida F. og Sophie: Kejserens nye klæder.
Maja og Hannah: Den standhaftige tinsoldat.
Freja W., Freja P. og Nanna: Prinsessen på ærten.
Maria og Melina: Grantrænet.
Magnus, Victor og Casper: Nattergalen.

Som optakt til to digte læser vi Lukas-evangeliets kap. 5, vers 1-11 og derefter læser vi:
Oehlenschläger: Simon Peder (af Jesu Christi gientagne Liv i den aarlige Natur, Poetiske Skrifter, 1805).
Grundtvig: Simon Peders Kald (Der sad en Fisker saa tankefuld, Nordisk Kirketidende 1838).
Grundtvigs digt skal eleverne parafrasere, altså omskrive til nutidsdansk, og til det får de gloser oplyst af mig.

Vi slutter af med "Klokken" af H.C. Andersen (1845) til trods for, at en enkelt gruppe allerede har fremlagt om teksten. Den er helt central for at forstå panteismen og organismetanken, som vi taler kort om.

Vi taler om den skriftlige årsprøve og repeterer de tilladte hjælpemidler:
www.dsn.dk (Retskrivningsordbogen)
www.ordnet.dk (Den danske Ordbog og Ordbog over det danske Sprog)
Bogen "God Stil", som ligger på minlaering.dk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mit Livs Eventyr 17-03-2024
En følsom rejse 21-04-2024
Studietursopgave 16-05-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Romantikken II

Læst litteratur:
Edgar Allan Poe: "Hjertet, der sladrede" (1843). (Til brug for skriftlig opgave, hvor den perspektiveres til Ingemanns "Glasskabet").

Vi læser fra Litteraturens Perioder om platonisme og læser digtet "Indvielsen" af Schack Staffeldt i den forbindelse.
Vi læser uddrag fra netsiden Kalliope og fra Litteraturens Veje om understrømningen Biedermeier.
Vi læser "Hist hvor vejen slår en bugt" af H.C. Andersen og "Juletræet/Højt fra træets grønne top" af Peter Faber som eksempler på strømningen Biedermeier.

"Højskolesang" ("Hvad solskin er for det sorte muld") (1856) af Grundtvig.

Tv-udsendelser:
I Grundtvigs fodspor (Liv Thomsen, DR, 2024). Tre afsnit om hhv.:
Folkekirke, Folkeoplysning og Folkestyre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sildig Opvaagnen (hovedværk)

Vi læser Steen Steensen Blichers novelle "Sildig Opvaagnen" (1828) som hovedværk.

Vi har fokus på den upålidelige fortæller og på at stykke en tidstavle over hele novellen sammen. Vi taler i den forbindelse om novellens tre tidsplaner:
1) realtiden; 2) fortælletiden; 3) den fortalte tid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Ludvig Holberg og Oplysningstiden

Vi læser i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2014-2017) i kapitel 4: Oplysningstiden.

Vi læser et uddrag fra "Niels Klims underjordiske rejse" (1741) af Ludvig Holberg, hvor Niels Klim besøger kongeriget Kokleku.
Fra samme bog læser vi et uddrag "Om Folkets Religion i Potu", som eleverne skriver en skriftlig opgave om.

Desuden læser eleverne "Forsvar for Maskerader", som er en epistel af Holberg (epistel nummer 347 udgivet i 1750).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Køn i retskrivning? 29-09-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det moderne gennembrud II

Vi havde om det moderne gennembrud i 1.g under vores DHO-forløb, men udvider her med nogle flere forfattere og lidt flere nuancer.

Læste tekster:
Georg Brandes: (Uddrag af) "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur".
Herman Bang: Frøkenen (sammen med Håndbog til Dansk, kap. 3.3, Fortæller).
W. Lehliv: I Nød!
Henrik Pontoppidan: En vandringsmand (sammen med Håndbog til Dansk, kap. 3.4, Fremstillingsformer).
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag).
J.P. Jacobsen: To Verdener.

Under dette forløb taler vi en del om de forskellige fortællere. I forbindelse med Bang taler vi om den observerende fortæller, og vi gør fx i forbindelse med J.P. Jacobsen noget ud af at skelne mellem den alvidende og den personbundne 3. personsfortæller.
Desuden taler vi om genrer, og taler om forskellen mellem "I nød!", som er en erindring, og så fx "En vandringsmand" som er en novelle.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kunst og samfund 20-11-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 SRP-træningsforløb

SRP-træningsforløb med fagene biologi A og dansk A.

Vi ser spillefilmen "Druk" (Thomas Vinterberg, 2020), og jeg udleverer et kompendium med forskellige anmeldelser af og kommentarer til filmen fra de skrevne danske medier.

Vi læser i Ole Schultz Larsen: "Håndbog til Danske" (Systime, 2015-2017) kapitel 5.4:
"Spillefilm".

Vi ser eksempel på en innovativ SRP fra Rysensteen Gymnasium.

Vi læser i "Sådan skriver du SRP" (Karsten Christensen Back m.fl., Columbus, 2022) siderne:
28-32 (kap. 2.1) og 38-41 (kap. 2.3).
Desuden læser vi kap. 5.1: "Sådan skriver du formidlingsopgaven" (s. 96-104), som jeg gør en del ud af at forklare.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Realismer - Modernismer (hovedværk)

Vi går i gang med et større forløb om realismer og modernismer. Vi lægger ud med at læse det indledende kapitel (s. 7-32) i vores grundbog "Realismer - modernismer" af Steffen Auring & Erik Svendsen (Systime, 2011).
Undervejs i det indledende kapitel læser vi tekstuddrag fra forskellige realistiske og modernistiske tekster, og løser i fællesskab opgaver dertil.

Vi taler bl.a. om "stream of consciousnes" (dansk: bevidsthedsstrøm) og Freuds personlighedsmodel m. bl.a. det ubevidste/underbevidste.

Vi taler om terminsprøven og ser på de sider, som eleverne må benytte (ud over nærværende undervisningsbeskrivelse):
www.dsn.dk (Dansk Sprognævn, den officielle retskrivningsordbog).
www.ordnet.dk (Den Danske Ordbog og Ordbog over det Danske Sprog - til ældre sprog).
https://app.minlaering.dk/bog/45 (God Stil - en bog på MinLæring, hvor eleverne kan læse om bl.a. eksamensgenrerne).

Vi lægger ud med Hemingways novelle "Kat i regnvejr" (1925), og taler om hans berømte "isbjerg-teknik".
Vi læser Raymond Carvers novelle "Løgnen" (1971) og taler i den forbindelse om fremstillingsformer. Vi læser i "Håndbog til Dansk" (Ole Schultz Larsen, Systime) kap. 3.4: "Fremstillingsformer".

Vi læser vores resterende kanon-forfattere i dette forløb:
Johannes V. Jensen: Oktobernat (1898). Herunder læser vi om Grevens Fejde på lex.dk (danmarkshistorien.dk).
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1920). Herunder læser vi om ekspressionismen som kunstretning og som litteratur på lex.dk.
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947). Herunder læser vi udvalgte bibelsteder for at forstå allusionerne. Vi læser i "Håndbog til Dansk" (se ovenstående), kap. 3.3: "Fortæller" og taler især om forskellen på den alvidende fortæller og 3. personsfortælleren.
Karen Blixen: De blaa Øjne (1942).
Peter Seeberg: Patienten (1962).
Klaus Rifbjerg: Frække Jensen (1964).

Vi taler i undervisningen om de tre modernistiske faser og om undergenrerne til hhv. realisme og modernisme (som de fremgår af vores grundbog).

I forbindelse med en slags "happening" på skolen læser vi det dadaistiske manifest og taler om dadaismen.

I forbindelse med arbejdet med Klaus Rifbjerg ser vi DR2's temaudsendelse "Døden og alt det andet", som blev udgivet i anledning af Rifbjergs 75-års fødselsdag.

Slutteligt læser vi Knut Hamsuns roman "Pan" fra 1894 (men vi når ikke at arbejde med den som sådan).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Realisme - modernisme 04-12-2024
Formidlende artikel 19-12-2024
3z DA skr. prøve 07-02-2025
Hemingway og Borges 09-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Sportsdigte (hovedværk)

Vi læser Jørgen Leths digtsamling "Sportsdigte" (udgivet første gang i 1967).

Eleverne inddeles i grupper og får et arbejdsark af mig. De forbereder en mundtlig fremlæggelse af et eller flere digte. Alle grupper taler om realistiske og modernistiske træk og har fokus på det sproglige i digtene.
Grupperne og digtene fordelte sig således:

Hovedværk: Sportsdigte!
Grupper:
1) Ida Vester og Maria: Jeg kan køre og Lykken 5 - Dygtiggørelsen.
2) Nanna og Freja: Den rasende mand og En dag måtte jeg indrømme.
3) Laura, Frederikke og Louise: Altid mere spændende i hovedet og Fausto Coppi.
4) Hannah, Maja og Sophie: Han var ingen vinder.
5) Ida F.: Lykken 3 - Arbejdet.
6) Mads og Casper og Nikolaj: Mit navn, min form 2018.
7) Daniel P. og Silas: Jeg havde vundet og Min serve.
8) Valdemar og Magnus og Marius: Min taktik og Nu.
9) Victoria og Melina: Sprinteren 1 og Sprinteren 2.
10) Eva og Helena: Lykken 1 - Jeg prøver alt hvad jeg kan og Lykken 2 - Kærligheden.
11) Jeppe og Victor og Daniel Modler: Den store stil og Jeg er dygtig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Nyeste litteratur

Vi læser udvalgte digte fra Haidar Ansaris digtsamling "Institutionaliseret" fra 2022.

Vi læser følgende seks digte:
1) folkeskole
2) det første kys
3) kulturchok
4) elskovsaffære
5) gården
6) gennemsnitlig dansker

Desuden læser vi kommentaren "Forfatteren som forbryder" af Amalie Schroll Munk (Weekendavisen, 17. marts 2022), som udkom i forbindelse med Ansaris debut.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenssæt 2 04-05-2025
Hovedværk: Pan 12-05-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer