Holdet 2022 HI/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Nis Deleuran
Hold 2022 HI/i (1i HI, 2i HI, 3i HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 Europæisk middelalder og renæssance
Titel 3 DHO-forløb: Danmark under besættelsen
Titel 4 Imperialismen og 1. verdenskrig
Titel 5 Oplysningstid, revolutioner og menneskerettigheder
Titel 6 Vikingetiden. Fakta eller fantasi?
Titel 7 Dansk slavehandel
Titel 8 Aztekerne
Titel 9 Terrorisme
Titel 10 Israel-Palæstina-konflikten
Titel 11 Globalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Titel: Romerriget

Forløbets indhold og fokus
Forløbet har fungeret som en introduktion til historiefaget på STX ved hjælp af en overflyvning af Romerrigets historie med fokus på dets grundlæggelse, det politiske system, overgangen fra republik til kejserdømme, dets undergang og historisk brug af Romerriget i eftertiden. Vi har arbejdet med historiske årsagsforklaringer, aktør/struktur, introduktion til kildeanalyse, “Bellum justum” og de puniske krige, clientela-systemet, det politiske system i Romerriget, republikkens krise, Octavian/Augustus’ magtovertagelse, Romerrigets undergang og historiebrug.

Procent


Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Anvendt materiale
Kristian Jepsen Steg, På sporet af Romerriget, L&R Praxis,  s. 7-11, 19-21, 29-33, 39-43, 49-53, 97-101, 71-79, 111-113
Åbningsscenen fra The Godfather

Kilder
Polyb, “Årsagerne til den anden puniske krig”
Livius,  “Årsagerne til den anden puniske krig”
Quintus Tullius Cicero, “Brev til broderen Marcus”
Primaportastatuen af Augustus
Varro: Om landbrugets slaver
Seneca: Om slaveri
Gibbon, Rostovtzeff, og Hjortsø og Bjøl

Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde, kreative remedieringsøvelser, virtuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Europæisk middelalder og renæssance

Titel: Europæisk middelalder og renæssance

Forløbets indhold og fokus
Vi har med dette forløb arbejdet med at diskutere i hvor høj grad der er tale om brud eller kontinuitet mellem europæisk middelalder og renæssance. Vi startede med at undersøge middelalderen, dernæst renæssancens særpræg og til sidst sammenlignede vi de to for at diskutere brud/kontinuitet. Ifm. med middelalderen arbejde vi med: afgrænsning af middelalderen tidsmæssigt, geografisk og kulturelt, middelalderens tilblivelse i kølvandet på romerrigets sammenbrud, kirkens centrale rolle i middelalderens samfund, kostervæsenet, feudalsystemet, investiturstriden, højmiddelalderens vækst, paveligt monarki, kristen humanisme, senmiddelalderens modstand mod kirken, og ”oratores, laboratores og bellatores”.
Ifm. renæssancen arbejdede vi med: en afgrænsning af renæssancen kronologisk, geografisk og kulturelt, humanismen, det nye menneskesyn og individualismen, den nye bykultur, arkitektur, renæssancens ideologiske påvirkning på kirken og fyrsterne og kunstens rolle i renæssancen, renæssancens påvirkning af Danmark, det nye verdenssyn, samt forskellige syn på renæssancen.

Procent

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Anvendt materiale
Danielsen et al., Fokus 1, Kernestof i historie, Fra antikken til reformationen, “Europæiske middelalder og renæssance”, s. 95-100, 101-107, 107-112,
“Renæssancen”, s. 156-167, 168-172

Kilder
N.F.S. Grundtvig: Lover Gud, I kristne fromme, 1817
Michael Nordberg: “Den dynamiske middelalder”, 1984
To troskabseder: “En angelsaksisk troskabsed” og “Godtagelse af en hirdmand”
Illustration: feudalsamfundet. Maleri fra 1382. Billede: Wikimedia Commons / R.M.N. / R.-G. Ojéda.
Illustration: Pave Urban 2. på prædikestolen i Clermont 27. november 1095 (korstog), Bogmanuskript fra 1490.
--
Giovanni Rucellai: ”Den guddommelige nåde”, 1464
Maleri: Firenze omkring 1550. Billede: Wikimedia Commons / Abbeville Press.
Leonardo da Vinci, “Den vitruvianske mand”, 1485 (maleri)
Botticelli: Venus' fødsel, 1485.
Piero della Francescas perspektivistiske idealby fra 1465
Pietro Peruginos fresko ”Peters hyrdebrev” (1481-82)
Rafaels fresko ”Skolen i Athen” (1510-11)
Jacob Burckhardt, "Jacob Burckhardt om middelalderens mennesketype" (1860)

Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde, kreative remedieringsøvelser, virtuelt arbejde, billedanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO-forløb: Danmark under besættelsen

Danmark under besættelsen (DHO-forløb)

Beskrivelse af indhold
Formålet med forløbet har været at undersøge Danmarks besættelse, modstandsbevægelsen og retsopgøret som grundlag for elevernes dansk-historie-opgave. Vi har derfor arbejdet meget med skriftlighed (særligt redegørelse og skriftlig kildeanalyse) og været på ekskursion til Frihedsmuseet. Vi har undersøgt modstandsbevægelsens mål og midler og dens rolle i eftertidens historiebrug.

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fremstillinger
Jakob Sørensen, Modstandsbevægelsen, systime, 2019
s. 9-19, 24-35, 37-45, 65-69,
Lene Elmegaard Bladt, ”Alsang, 1940-1943”, Danmarkshistorien.dk
https://danmarkshistorien.lex.dk/Alsang,_1940-1943
Niels Wium Olesen, ”Augustoprøret 29. august 1943”, Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.lex.dk/Augustopr%C3%B8ret_29._august_1943
Peter Yding Brunbech, “Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955” og “Interneringerne efter befrielsen 1945”, Danmarkshistorien.dk

Illegalpresse.dk, ”Tyskerpiger”,
https://www.illegalpresse.dk/articles/show/id/15#/_

Kilder
Kongen og regeringens proklamation af Danmarks besættelse 9. april 1940
Forord til "Kongesangbogen", 26. september 1940
https://danmarkshistorien.lex.dk/Forord_til_%22Kongesangbogen%22,_26._september_1940
Børge Thing, ”Aktion i sabotagens barndom”, 1946
Tage Poulsen "Nedkastning af våben i måneskin, 1944"
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003
Kildesæt om tyskerpiger fra illegalpresse.dk
Udtalelse ved samlingsregeringens dannelse 8. juli 1940
Omfang
10%
Særlige fokuspunkter
Danmarks besættelse
Alsang og den kolde skulder
Kommunistisk modstand
Nationalistisk/konservativ modstand
Retsopgør
Tyskertøser

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, remediering, skriftlighed, ekskursion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Imperialismen og 1. verdenskrig

Forløbets indhold og fokus
Formålet med dette forløb er at undersøge imperialismen med særlig fokus på dennes rolle i forbindelse med 1. verdenskrig. Vi har undersøgt de teknologiske og moralske forudsætninger for imperialismens fremvækst, samt de politiske og økonomiske årsager. Vi har ligeledes undersøgt tre forskellige imperialismeteorier, hhv. Benjamin Disraeli og Jules Ferry, John A. Hobson og Lenins udlægninger af denne.
Vi har undersøgt og diskuteret tre forskellige årsagsforklaringer til krigens udbrud: at Tyskland greb efter magten, at krigen var uundgåelig og at krigen skyldtes en serie af fejltagelser. Slutteligt har vi undersøgt Versaillestraktaten.

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
demonstrere viden om fagets identitet og metode

Kernestof
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiefaglige teorier og metoder

Metode og teori
Kildeanalyse
IP-teori: realisme og idealisme
Dokumentaranalyse
Historiebevidsthed
Skriftlige kildeanalyser

Anvendt materiale

Fremstillinger
Birgitte Holten, "Imperialismen" i Inge Adriansen m.fl., Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal, 2. udg.,, s. 170-186
Carl-Johan Bryld, "Første verdenskrig" i Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, systime, 3. udg., 2014, s. 31-56

Kilder


Video

Arbejdsformer
Klasseundervisning
Gruppearbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oplysningstid, revolutioner og menneskerettigheder

Titel: Oplysningstid, revolutioner og menneskerettigheder

Forløbets indhold og fokus
Formålet med forløbet er at undersøge oplysningstiden, først fra et idehistorisk perspektiv, dernæst ved at undersøge den amerikanske og den franske revolution for slutteligt at undersøge oplysningstiden påvirkning af Danmark.

Dette forløb fokuserer først på oplysningstankerne, der vokser frem omkring 1700-tallet, den påvirkning på den amerikanske revolution, den franske revolution og menneskerettighederne. Her undersøges hvad der definerer en revolution, hvad der lå til grund for de to revolutioner, deres ligheder og forskelle og menneskerettighedernes fremkomst. Slutteligt fokuseres der på oplysningstidens påvirkning på Danmarks historie.

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
demonstrere viden om fagets identitet og metode



Kernestof
- Hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
- forandringer i levevilkår (teknologi og produktion) gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- historiebrug og -formidling

Metode
Kildeanalyse
Komparativ analyse

Anvendt materiale

Fremstillinger
Carsten Lykke-Kjeldsen, "Oplysningstiden" i Inge Adriansen m.fl. Fokus 2 - Fra oplysningstid..., Gyldendal, 1. udg., 2008, s. 34-47
Bent Essinger og Ulrik Grubb, Amerika Amerika, To verdener, s. 56-66
Ulrik Langen, “Revolutioner”, Fokus 2 - Kernestof i historie. Fra oplysningstid til imperialisme, Adriansen et al, 1. udgave, Gyldendal, 2007, ss. 59-87

Kilder
Hyacinthe Rigaud, “Louis d. 14”, 1643-1715, (1701)
Benoît Le Coffre, “Frederik IV”, 1699-1730, (170?)
"Religionen og staten", uddrag af Rousseau, Contrat Social, 1762, efter Rolland, s. 79 ff.
Thomas Paine, "Common Sense", 1776
Patrick Henrys tale om frihed eller død, 23. marts 1775
Menneskerettighedserklæringen, 1789


Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde, kreative remedieringsøvelser, virtuelt arbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vikingetiden. Fakta eller fantasi?

Vikingetiden. Fantasi eller fakta?

Beskrivelse af indhold
Forløbets lidt provokerende titel illustrerer, at det at behandle vikingetid som en særskilt historisk periode i Skandinavien ikke er uden udfordringer. I forløbet har vi undersøgt Danmark i perioden 793-1066 samt eftertidens syn på vikinger og på vikingetiden som historiebrug og -misbrug.
Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Fremstillinger
Andres Dobat, ”Vikingetiden”, Historieportalen, Gyldendal
Kilder
Alcuin om angrebet på Lindisfarne 793
Ibn Fadlan’s beskrivelse af Skandinaver ved Volgafloden, 921 fra Søren Sørensen, De russisk-nordiske forhold i vikingetiden, Gyldendal 1973.
Vikings, ”Sacrifice scene”, season 1, episode 8, https://www.youtube.com/watch?v=YuhBDkIn_RM&ab_channel=Nothing...
Johanne Uhrenholt Kusnitzoff, ” Arkæolog: Vikinger kæmpede ikke bag mure af skjolde”, Videnskab.dk, 11. august 2017
https://videnskab.dk/kultur-samfund/arkaeolog-vikinger-kaempede-ikke-bag-mure-af-skjolde/
Museum Secrets by Kensington Communications, ”Sword Fighting As It Was For the Vikings”, Youtube.com, 10. marts 2012
https://www.youtube.com/watch?v=xFiIDl_mt2c&ab_channel=MuseumSecretsbyKensingtonCommunications
Nationalmuseet, ”Vikingernes kampteknik”, Natmus.dk,
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/vaaben/kampteknik/
Omfang
8%
Særlige fokuspunkter
Angrebet på Lindisfarne 793
Vikingetidens samfund
Vikingernes gudeverden
Krigerliv
Statsdannelse
Syn på vikingetiden (historiebrug og -misbrug)

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe-/pararbejde, remediering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dansk slavehandel

Dansk slavehandel

Beskrivelse af indhold
Formålet med dette forløb er er at belyse Danmarks historie som slavenation. I dette kortere forløb har vi beskæftiget os med hvorfor Danmark kom med i den internationale slavehandel, om sprogbruget (slave/slavegjort), hvordan man blev slave, overfarten over Atlanterhavet, ”livet” i Vestindien og slaveriets ophør.
Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Fremstillinger
Kåre Lauring, “Dansk slavehandel og Vestindien”, Historieportalen, Gyldendal, 2021

Kilder
Ludewig Ferdinand Rømer, ”Hun vidste ikke, at hun selv var Betalningen”, 1756 Gengivet efter: Ludewig Ferdinand Rømer: Tilforladelig Efterretning om Kysten Guinea, Kiøbenhavn: trykt hos Ludolph Henrich Lillies Enke, 1760, s. 93-95.
Marianne Rostgaard, “Vi har en fælles fortid” (2012) + Kåre Lauring, “Undskyldning eller ej?”
”Salg af slaver på St. Croix”, Kilde: J.L. Carstens: En almindelig Beskrivelse om alle de Danske, Americanske eller West-Jndiske Ey-Lande, Dansk Vestindisk Forlag 1981
Ugentlig madplan for slaverne om bord på Vestindisk-guineisk Kompagnis skibe 1749

Omfang
6%

Særlige fokuspunkter
Danmarks indtræden i den internationale slavehandel,
Sprogbruget (slave/slavegjort)
hvordan man blev slave/slavegjort,
overfarten over Atlanterhavet,
”livet” som slave/slavegjort i Vestindien
slaveriets ophør

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, remediering, kildestudier i database
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Aztekerne

Forløbets indhold og fokus
Formålet med dette forløb er at undersøge aztekerriget og det præcolumbianske Mesoamerika, udviklingen fra jæger-samler samfund til civilisation og den spanske erobring af området. Forløbet har som teoretisk ramme eurocentrismen til at undersøge og problematisere traditionel historieskrivning, som vil kunne bruges i andre forløb. Arbejdet med forløbet lægger også op til en perspektivering til vor tid, hvor denne slags “kulturmøde” og opdagelse af en ny, fremmed verden kan synes fjern.

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Metode og teori
Kildeanalyse
Etno- og eurocentrisme
Aktør- og struktur

Anvendt materiale
Fremstillinger
Jesper Nielsen, Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico, Columbus, 2018, s. 9-78

Kilder
Alle undtagen sidstnævnte er fra Opdaget?.
Kilde 1: Det mexicanske flag, 2017, s. 79
Kilde 2: Monument over en højtstående mayakvinde (711), s. 80-81
Kilde 8: Sahagúns store værk om aztekerne (1578-1579), s. 92-94
Kilde 4: De spanske krav til den indianske befolkning (1513), s. 83-84
Kilde 21: Vægmaleri fra klosteret i Cuauntinchan (ca. 1570), s. 113

Leo Guerra Tezcatlipoca, “Gripe : ‘We’re Chicanos--Not Latinos or Hispanics’”, LA Times, NOV. 22, 1993, https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1993-11-22-me-59558-story.html, 30/4-2020 22.23

Video
Scener fra Apocolypto
https://www.youtube.com/watch?v=qdeIUOToGfA&ab_channel=ElijahDixon
https://www.youtube.com/watch?v=aG8WqEyXIyc&ab_channel=maxmunoz
Arbejdsformer

Evaluering
Kooperativ elevopsamling
Lærerstyret evaluering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Terrorisme

Titel: Terrorisme

Forløbets indhold og fokus
Vi har i dette forløb beskæftiget os med definitionen af terrorisme, hvad der kendetegner terrorisme (og adskiller det fra andre ugerninger), fordele og ulemper ved at have centrale lister over terrororganisationer, hvorfor 11. september 2001 indvarslede en ny tid og hvad der karakteriserer den nye form for terrorisme, der vandt frem med 11. september, årsagerne til og konsekvenserne af “The War on Terrorism”, herunder Krigen i Afghanistan, Irak-krigen, det arabiske forår, Al-Qaeda, Islamisk Stat, bølger/arter af terrorisme, der opstår i slutningen af 1800-tallet og ind i 1900-tallet herunder anarkistisk terrorisme, løsrivelses- eller nationalistisk terrorisme, statssponsoreret terrorisme og fundamentalistisk terrorisme. Vi har i høj grad arbejdet med projekter i løbet af forløbet. Vi har også arbejdet med diskursanalyse ifm. kildeanalyse.
Procent
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof

hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Anvendt materiale

Birthe Hansen & Carsten Jensen, Terrorisme på tværs - civilsamfundets mørke side, Frydenlund, 3. udgave, s. 10-30, 33-37, 83-91, 108-116

Marcela Gaviria, Mike Wiser, “De sidste dage i Afghanistan” del 1, PBS Frontline, 2022

Kilder
Mehmet Ümit Necef, “Hvorfor bliver en ung mand terrorist?”, klumme, Dagbladet Information, 8. september 2007, https://www.information.dk/debat/2007/09/hvorfor-ung-mand-terrorist
Europarådet, “RÅDETS AFGØRELSE 2012/333/FUSP”, af 25. juni 2012 https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:165:0072:0074:DA:PDF
Tekst 4B (3. udg.): Debat om EU's terrorliste, https://www.his2rie.dk/kildetekster/terrorisme-paa-tvaers-2-udgave/tekst-4-2-udg-tekst-4b-3-udg/
Al Qaedas program, 23. februar 1998
RAF, “Det eneste, der tæller, er kampen”, Citat fra Der Spiegel. Oversat af Rasmus Randris Pöckel, fra Terror eller frihedskamp?, systime

Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde, kreative remedieringsøvelser, dokumentaranalyse, projektarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Israel-Palæstina-konflikten

Israel-Palæstina-konflikten

Beskrivelse af indhold
Formålet med forløbet har været at undersøge årsagerne til og konsekvenserne af Israel-Palæstinakonflikten med vægt på perioden fra Osmannerrigets sammenbrud til radikalisering af parterne i fra 1979 og frem. I nedslag har vi beskæftiget os med: zionismens opståen i 1880'erne, Storbritanniens dobbeltsspil ifm. 1. verdenskrig, Mandatperioden, Holocaust, staten Israels oprettelse, uafhængighedskrigen 1948-49, seksdageskrigen 1967, Yom Kippur-krigen 1973, den første intifada og Osloprocessen og radikaliseringen af parterne. Undervejs har eleverne lavet projektarbejde om Holocaust og undersøgt hvilken rolle det havde på staten Israels oprettelse.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Holocaust og andre folkedrab
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Fremstillinger
Henrik Wiwe Mortensen, Israel. En stat i Mellemøsten, 1. udgave, Systime, 2011
s. 9-14, 17-22, 22-27, 31-36, 37-42, 45-50, 50-56
Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914, Systime, 20??, s.
Hans Henrik Fafner, Brian linke og Henrik Wiwe Mortensen, Israel Palæstina. Historie, samfund, religion, Systime, 2. udgave, 2017, s. 110-113, 121-127

Kilder
Theodor Herzl, Den Jødiske Stat, 1896 (s. 15-16 i Israel - en stat i Mellemøsten)
Hussein-McMahon-brevvekslingen 1915-1916
Peel-kommissionens forslag vedr. Palæstina, 1937
Den Arabiske Ligas erklæring, 15. maj 1948
Befolkningstal for Palæstina/ Israel og besatte områder 1882-2015 (tabel)
Kort over Israel før og efter Seksdageskrigen 1967
David Rubinger, "Faldskærmstropper ved Grædemuren", 1967 (foto)
PLO's nationalcharter, juli 1968

Omfang


Særlige fokuspunkter
zionismens opståen i 1880'erne,
Storbritanniens dobbeltsspil ifm. 1. verdenskrig,
Mandatperioden,
Holocaust,
staten Israels oprettelse,
uafhængighedskrigen 1948-49,
seksdageskrigen 1967,
Yom Kippur-krigen 1973,
den første intifada og Osloprocessen og
radikaliseringen af parterne.

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, projektarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Globalisering

Titel: Globalisering

Forløbets indhold og fokus
I dette kortere forløb har vi arbejdet med globalisering fire faser (1871-1914,1945-89,1989-2001 og 2001 - i dag) og tre dimensioner (økonomisk/teknologisk, kulturel og politisk) og perspektiveret tydeligt til de øvrige forløb, vi har beskæftiget med siden 1.g. Vi har undersøgt forholdet mellem 1. bølge og den spanske syge og 1. verdenskrig, den anden bølge og afkoloniseringsprocessen, den 3. bølge og den unipolære verdensorden, og den 4. bølge og terrorisme. Vi har også arbejdet med Huntington og Fukuyamas forskellige syn på international politik i 1990’erne med fokus på liberalisme og realisme.
Procent

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
globalisering
historiefaglige teorier og metoder.

Anvendt materiale
Lars Andersen et al., Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal, s. 76-92
Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie, “Kapitel 16: Første Verdenskrig: Bruddet med verden af i går”, Columbus 2022

Kilder
Roy Grist om den spanske syge, 1918
Foto: Camp Funston, Kansas, 1918
Sundhedsstyrelsen, “Forholdsregler mod Udbredelse af Influenza”, 17. oktober 1918
Vejle Amts Folkeblad om den spanske syge, 1918
Annonce i Nationaltidende, 25. august 1918
Fyns Stifttidende, 6. november 1918
Annonce i Aftenbladet, 4. februar 1920
Social-Demokraten, 22. januar 1919
Uddrag fra: Francis Fukuyama The End of History and the Last Man (1992).
Uddrag fra Samuel Huntington: Civilisationernes sammenstød, 1993 (genlæst)

Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, CL m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer