Holdet 2022 HI/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Karen Yde Callisen
Hold 2022 HI/q (1q HI, 2q HI, 3q HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grønland (1)
Titel 2 Danmarks tilblivelse - vikingetid
Titel 3 Industrialisering
Titel 4 Første verdenskrig
Titel 5 Nazisme og Holocaust
Titel 6 Kina
Titel 7 Danmarks internationale placering efter 1914
Titel 8 Demokrati
Titel 9 Grønland (2)
Titel 10 Middelalder - Den sorte død
Titel 11 Ikke et forløb - Erindringsanalyser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grønland (1)

Fokus

Synet på Grønland: Vi startede med at læse to af Folketingets åbningstaler, som havde fokus på grønlandsspørgsmålet nemlig Mette Frederiksen og Søren Pape fra de konservative.

Forløbet tager udgangspunkt i det traditionelle fangersamfund og følger Grønlands historie fra de første inuitters indvandring til nordboerne, hvalfangerne og til sidst kolonimagten Danmark. Vi har nedslag i Hans Egede, Knud Rasmussen.


Grundbogsstof:
Gudbjerg-Hansen, Suzanne mfl.: Flere sider af KS. Grønland: 11-33

Artikler:
https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-tale-ved-folketingets-aabning-4-oktober-2022/ (uddrag, fokus på synet på grønland)
https://piopio.dk/soeren-pape-special-groenland-er-afrika-paa (uddrag)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Danmarks tilblivelse - vikingetid

Fokus i dette forløb

a) Vikingesamfundet indadtil:
- vikingetidens samfund med fokus på befolkningsgrupper, byernes udvikling, religion samt udviklingen mod en stærk kongemagt.
- overgang til kristendommen -  tre forklaringstyper: indenrigspolitisk, udenrigspolitisk og religiøs.


b) Vikingesamfundet udadtil
- vikingetogterne - forudsætninger, erobrede områder mv.


c) Synet på vikingerne i senere tider, herunder 1800-tallets syn på vikingerne

Materiale
Frederiksen mfl: Grundbog til Danmarkshistorien. 1. udg, 1. oplag Systime 2006: side: 27-35.

Om historiebrug: https://docs.google.com/document/d/1ILBOM9oNoyuxsZp-1jzxSoS_CD5ETWSMfwTOuXSpspk/edit?tab=t.0


Kilder:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/jelling-stenene-ca-935-985/?no_cache=1&cHash=2960b09a570fc7ed06b7c0704a13bbc7

En arabisk købmands beretning om Hedeby: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/en-arabisk-koebmands-beretning-om-hedeby/

Widukind og Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen: s 44 i Frederiksen mfl: Grundbog til Danmarkshistorien. 1. udg, 1. oplag Systime 2006

Kilde 27: Lindisfarne:  i Harding Sørensen, Carl. Vikinger og togter. Gyldendal 1. udg.

'Kilde 1: A.D Jørgensen (1882)' s. 12-13 i Harding Sørensen, Carl. Vikinger og togter. Gyldendal 1. udg

billede: 'Åby Krusifixet'

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Industrialisering

Fokus

- baggrund og forudsætning for industrialiseringen
- den økonomiske liberalisme
- fagbevægelsens betydning
- arbejdernes økonomiske og sociale vilkår.
- kvindernes vilkår og organisering
- Septemberforligets betydning(1899) - arbejdsmarkedet grundlov hvor arbejdsgiverne fik retten til at lede og fordele arbejdet og arbejderne fik ret til at organisere sig og strejke.

Materiale:

Grundbogsmateriale
Kühle, Ebbe (1994): Danmark - historie - samfund. Gyldendals Boghandel. 2. udgave:, 116-127

https://faktalink.dk/emner/industrialiseringen#uddybning (indtil afsnittet “Hvordan ændrede industrialiseringen magtfordelingen i toppen af samfundet”?)


Kildetekster

En ufaglært kvindes erindringer: file:///Users/KC/Downloads/Livet%20i%20byen%20-%20en%20ufagl%C3%A6rt%20kvindes%20erindringer%20(4).pdf

28. oktober 1871: Læserbrev i Socialisten i Hemmersam og Jørgensen: Fabrik og samfund i Danmark 1840-1900. Gjellerups historiesystem.

Læserbrev til Socialdemokraten" 11 år senere" i Hemmersam  i Hemmersam og Jørgensen: Fabrik og samfund i Danmark 1840-1900. Gjellerups historiesystem.

Louis Pios: Målet er fuldt Louis Pios: Målet er fuldt i https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2016/10/2402140_kilde-1-2.pdf

Strejftog på det kvindelige erhvervsområde”, 1887: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/strejftog-paa-det-kvindelige-erhvervs-omraade-1887/

Ekskursion: Arbejdermuseet: Slaget på Fælleden


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Første verdenskrig

Fokus:
- den lange optakt til Første Verdenskrig med fokus på industrialisering, imperialisme, og nationalisme i 1800-tallet.
- den umiddelbare udløsende faktor til Første Verdenskrig, skuddet i Sarajevo.
- krigens forløb, krigsteknologi og krigsbegejstring
- Fredsslutningen, herunder konsekvenser for Tyskland.
- struktur/aktør forklaringer

Materiale:
Carl Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv: 34-36, 40-45, 46-56
Priisholm, Else: Verden i krig og krise. Munksgaard 1987: side 11-13 (afsnittet Håb og konflikt ved begyndelsen af det 20. århundrede)

Om struktur/aktør-forklaringer
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=144

Kort over Afrika i 1880 og 1914

Kilder:
Brev fra tysk student på Østfronten
En militærlæge om nervøse soldater: https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-54/
Clemenceaus tale ved traktatens forelæggelse: https://docs.google.com/document/d/1Tbh3A2ThblQ2eFS22PhVfK4vtWyVrswsdV90s109cio/edit#heading=h.scthflyg4wt5

I forlængelse af forløbet har klassen deltaget i et innovationsforløb med dansk.






Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nazisme og Holocaust

Fokus

Forløbet har to hovedfokuspunkter: Første del stiller skarpt på Weimarrepublikkens udfordringer og svagheder, verdenskrisen efter 1929, den politiske polarisering, udviklingen af den nazistiske ideologi, kampen med kommunisterne, Nazistpartiets voksende magt i mellemkrigstiden samt Hitlers magtovertagelse.
Forløbets andet led koncentrerer sig om jødeforfølgelserne og Holocaust (fokus på Krystalnatten, Nurnberglovene, Wannsee-konferencen, ansvar).

Grundbogsstof
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv: 82-85, 89-108
https://folkedrab.dk/temaer/forskellighed-fordomme/sig-hvad-du-vil/propaganda (definition af propaganda)

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/gerningsmaend-under-holocaust/hvordan-kunne-goere-moral-intention-hos
(om moral og intention)

Kilder
Gasning. Uddrag fra Rudolf Höss’ personlige optegnelser,
februar 1947.
Rapport fra SS Gruppefører, Maximilian von Herf, chef for SS-Personalhauptamt, maj 1943.
link til begge kilder her: https://docs.google.com/document/d/1Y4mPuGrD6v5u20eXikaCz1GwI7MIrI6yt4cXZxaqGj8/edit

Dokumentar
Hitlers vej til magten (2)
Jøden og arieren
Øjenvidner fra Holocaust

Film
"The Zone of interest"


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kina

Fokus
- Den kinesiske republik, herunder borgerkrig og den lange march.
- Folkerepublikken Kina, Maos styre: Det store spring fremad, kulturrevolutionen,
- Deng Xiaopings styre - økonomiske reformer der åbner og overfor vesten, den himmelske fredsplads 1989
- perspektivering til coronakrise

Grundbogsstof:
Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie, bind 3, Columbus: 233-250

Kilder
Propagandaplakater: Folkekommuner, Deng Xiaoping
De 23 forbud
Studenternes åbne tale, kilde 60 i "Vores verdenshistorie".

Artikler
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/virkelighedens-big-brother-i-kina-faar-du-plus-og-minuspoint-efter-din
https://www.dr.dk/nyheder/udland/kina-aabner-graenserne-efter-naesten-tre-aar-med-corona
https://www.dr.dk/nyheder/udland/protesterne-breder-sig-i-kina-og-demonstranter-retter-skytset-mod-styret-ikke-set

Dokumentar: Kina vågner (findes på mit CFU).


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Danmarks internationale placering efter 1914

Fokus

- at forstå baggrunden for DKs neutralitets-  og tilpasningspolitik fra 1. Verdenskrig til 2. Verdenskrig, altså i mellemkrigstiden.
-  at kende til samarbejdspolitikken under 2. Verdenskrig
- at forstå baggrunden for Danmarks optagelse i NATO i 1949, herunder sammenbruddet af forhandlingerne af det skandinaviske forsvarsforbund og kuppet i Prag i 1948.
- at vurdere Danmarks geopolitiske betydning under den Kolde Krig
- dansk aktivisme i Østersøen, på Balkan, i mellemøsten efter den Kolde Krigs ophør
- den danske Afrikastrategi 2024


Grundbogsstof
Hansen, Lars Møller (red.). (2016). Fokus – Kernestof i historie 2: 329-341

Artikler
https://www.altinget.dk/artikel/danmark-vil-vaere-venner-med-afrika

Kilder:
Optagelsen i NATO. Statsminister Hans Hedtofts tale til Socialdemokratiets hovedbestyrelse (1949).

Statue: Landsoldaten af H. W. Bissen (1858/)http://www.landsoldaten.dk/.  (se modul 7)
Maleri: Et kort ophold af Kluge, 1998.  (se modul 7)
Analyse af selvvalgt kilde.

Film: Idealisten

Dokumentar:
Bedraget i Helmand https://www.dr.dk/drtv/program/bedraget-i-helmand_431736

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Demokrati

Fokus:
- Demokratiet som styreform i dag
- Det athenske demokrati
- Den amerikanske og franske revolution
- De nationalliberale
- Enevældens fald
- Martsministeriet
- Grundloven i 1849 og indskrænkningen i 1866
- Systemskiftet og parlamentarismen
- Demokratiet under pres i 1930'erne
- Perspektivering til Syrien - Assad + Dahls demokratiteori

Grundbogsstof
Ebbe Kühle: Hvorfra, hvorhen, hvorfor: En verdenshistorie. Gyldendal 1998: 43-47 (om det Athenske demokrati)

"Fokus - kernestof i historie 2": 131-148

Robert Dahls demokratiteori: https://docs.google.com/document/d/14CGEUMe-t1Vnp_OpTO1EolciMwIzOFzKmZSS106JcX4/edit?tab=t.0 (Fra Luk samfundet op)

Artikler
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-er-demokrati-bedre-end-andre-styreformer/

https://www.mm.dk/artikel/kampen-for-demokratiet-udkaempes-paa-begge-sider-af-atlanten

Kilder:
"Den gamle oligark"

Carl Ploug: Indlæg i den grundlovgivende rigsforsamling (1848)

https://danmarkshistorien.lex.dk/Carl_Ploug_i_Landstinget_om_kommunal_valgret_til_kvinder,_10._februar_1888

Podcast:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/farvel-assad-11802450502

Dokumentar:
Revolution. 1700-tallet (Verdenshistorien 6), DR 2

https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_474372 (indtil minut 33)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Grønland (2)

Fokus
- Grønlands betydning i et international perspektivt
- 1941: Etablering af amerikanske baser.
- Grønland bliver amt i 1953
- G50 og G60 - forskellige politikker fra dansk side, koncentrationspolitikken, hjemstavns- og fødestedskriterie, dansk som primært sprog i folkeskolen.
- Hjemmestyre
- Selvstyre
- Spiralsagen
- Tvangsfjernelser af grønlandske børn.

Materiale
Gudbjerg-Hansen, Suzanne mfl.: Flere sider af KS. Grønland.: Kapitel 11, 12, 13 og 14

Artikler
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenlandske-foraeldre-i-danmark-risikerer-faa-fjernet-deres-boern-paa-grund-af

https://politiken.dk/internationalt/art10206888/Spiralsag-f%C3%A5r-landsstyreformand-til-at-komme-med-h%C3%A5rd-anklage

Kilde:
Augo Lynge: Grønlands fremtidige statsretlige stilling, 1952

Dokumentar
"I den bedste mening, Grønlandsbørnene" DR2, 2011 (Er på CFU)

https://www.youtube.com/watch?v=CdlhHPOoLF8 (spiralsagen)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Middelalder - Den sorte død

Middelalder - Den sorte død

Fokus
- middelaldersamfundet, feudalisme
- årsager til pesten og pestens udbredelse
- håndteringen af pesten
- reaktionerne på pesten (flagellanter, flygter fra pesten, druk, hor, isolation)
- jøderne som syndebukke, Durkheims teori om syndebukke
- følgerne: Kirken og Feudalsystemet under opbrud.
- perspektivering til Covid-19 og konspirationsteorier


Materiale:
Kanthavanam, Bas: Pest. Pandemier fra Den Sorte Død til Covid-19. Systime 2022: 12-23, 75-82, 143-156

Dokumentar:
Pest over Europa: Det første angreb.

Kilder:
”Det medicinske fakultet i Paris, 1348”, fra Henrik Jensen: Den Sorte Død – og livet i senmiddelalderen, Gyldendal 1987, s. 22
Diverse billeder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Ikke et forløb - Erindringsanalyser

Eleverne har udarbejdet en analyse af selvvalgte erindringssteder vha af arbejdermuseets analysemodel. Erindringsstederne var relateret til de forløb klassen har været igennem.

https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2019/12/analysemodel-til-erindringdssteder.pdf
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer