Titel
10
|
Israel-Palæstina-konflikten
Israel-Palæstina-konflikten
Beskrivelse af indhold
Formålet med forløbet har været at undersøge årsagerne til og konsekvenserne af Israel-Palæstinakonflikten med vægt på perioden fra Osmannerrigets sammenbrud til radikalisering af parterne i fra 1979 og frem. I nedslag har vi beskæftiget os med: zionismens opståen i 1880'erne, Storbritanniens dobbeltsspil ifm. 1. verdenskrig, Mandatperioden, Holocaust, staten Israels oprettelse, uafhængighedskrigen 1948-49, seksdageskrigen 1967, Yom Kippur-krigen 1973, den første intifada og Osloprocessen og radikaliseringen af parterne. Undervejs har eleverne lavet projektarbejde om Holocaust og undersøgt hvilken rolle det havde på staten Israels oprettelse.
Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Holocaust og andre folkedrab
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fremstillinger
Henrik Wiwe Mortensen, Israel. En stat i Mellemøsten, 1. udgave, Systime, 2011
s. 9-14, 17-22, 22-27, 31-36, 37-42, 45-50, 50-56
Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914, Systime, 20??, s.
Hans Henrik Fafner, Brian linke og Henrik Wiwe Mortensen, Israel Palæstina. Historie, samfund, religion, Systime, 2. udgave, 2017, s. 110-113, 121-127
Kilder
Theodor Herzl, Den Jødiske Stat, 1896 (s. 15-16 i Israel - en stat i Mellemøsten)
Hussein-McMahon-brevvekslingen 1915-1916
Peel-kommissionens forslag vedr. Palæstina, 1937
Den Arabiske Ligas erklæring, 15. maj 1948
Befolkningstal for Palæstina/ Israel og besatte områder 1882-2015 (tabel)
Kort over Israel før og efter Seksdageskrigen 1967
David Rubinger, "Faldskærmstropper ved Grædemuren", 1967 (foto)
PLO's nationalcharter, juli 1968
Omfang
Særlige fokuspunkter
zionismens opståen i 1880'erne,
Storbritanniens dobbeltsspil ifm. 1. verdenskrig,
Mandatperioden,
Holocaust,
staten Israels oprettelse,
uafhængighedskrigen 1948-49,
seksdageskrigen 1967,
Yom Kippur-krigen 1973,
den første intifada og Osloprocessen og
radikaliseringen af parterne.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, projektarbejde
|