Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Henrik Hebsgaard, Sune Stender
|
Hold
|
2022 HI/t (1t HI, 2t HI, 3t HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grønlands historie
Forløbet tager udgangspunkt i det traditionelle fangersamfund og følger Grønlands historie fra de første inuitters indvandring til nordboerne, hvalfangerne og til sidst kolonimagten Danmark. Vi har nedslag i Hans Egede, Knud Rasmussen, hjemme- og selvstyret, moderniseringerne i 50'erne og 60'erne, ligesom vi diskuterer mulighederne for Grønlands selvstændighed og om hvorvidt Danmark skylder Grønland en undskyldning.
Derudover fungerer forløbets fokus på Grønland også som en delvis afspejling af danmarkshistorien i samme periode.
Kilder:
- Myten om Havets Moder
- Den Kongelige Grønlandske Handel (KGH): Instruxen, 1782
Udsendelser og podcast:
DR2: Kampen om historien - Arven fra Hans Egede, 2022.
Politiken Podcast: "Eksperimentet med 22 børn, der gik galt. Helt galt", d. 25.11.2021.
Omfang: 38 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Industrialiseringen - udvikling og arbejderliv
Formålet med dette forløb er at undersøge hvordan industrialiseringen var med til at forandre det danske samfund og gøre Danmark moderne. Udgangspunktet er dog industrialiseringens fremkomst i England og senere hvordan den opstod i Danmark.
Et gennemgående fokus i forløbet er hvordan industrialiseringen påvirkede og forandrede levekårene for arbejderklassen. Dette undersøges gennem tre temaer: Livet på landet, livet i byen og arbejderbevægelsens opståen.
I denne forbindelse vil der blive lagt særligt vægt på urbaniseringen, fattigdommen samt de usunde boliger og arbejdsforhold.
Forløbet anvendes som emne for elevernes DHO.
Faglige mål i forløbet:
• Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
• Forklare samfundsmæssige forandringer (og diskutere periodiseringsprincipper)
• Analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
Kilder:
- Arbejderboliger på Vesterbro, ca. 1880 i Arbejderhistorie nr. 3 2001
- Micael Castor: Internationale, 1871 (sangtekst på dansk 1911)
- Johanne Schmidt Nielsens tale d. 1. maj 2016 i Fælledparken, København, https://www.youtube.com/watch?v=OQd-CPOgHBo (fra minuttal 6-22)
Omfang: 51 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Middelalderens Europa
Dette forløb dækker europæisk historie i perioden fra den tidlige til sene middelalderen ca. 1000-1500 med korstogene mod det hellige land som afslutning.
Formålet med forløbet er bl.a. at undersøge hvordan middelalderens magtkampe mellem kirke og konge samt korstogene på sin vis kan udgøre startskuddet for dannelsen af det moderne Europa. Det gennemgående tema i forløbet vil derfor være opgøret med kirkens magt og hvordan hvert opgør er med til at forme grundstenen af det moderne Europa, herunder sekularisering og moderne statsdannelse.
Kilder:
- Kejseren lyses i band af Pave Gregor d. 7, 1076
Omfang: 60 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kina i det 20. og 21. århundrede
I dette forløb vil vi beskæftige os med Kinas nyere historie fra Maos magtovertagelse i 1949 til i dag. Gennem forløbet vil vi løbende fokusere på de politiske, økonomiske og sociale omvæltninger gennem perioden. Afslutningsvis vil vi beskæftige os med Kinas position i verden i dag, dvs. Kina som stormagt/supermagt.
Det er det generelle formål med forløbet at eleverne opnår viden om centrale nedslag i Kinas historie, bl.a. det store spring fremad og kulturrevolutionen, opgøret med Mao og tilpasningen til vestlig kapitalisme samt manglende demokrati og menneskerettigheder.
Kilder:
En rødgardists beretning, fra https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-33/
Wei Jingsheng: Den femte modernisering, 1978
Udsendelser
DRk: Ondskabens ansigter - Mao Zedong, 2017
DR2: Kina - Det nye imperium (2): Kina markerer sig, 2013
Omfang: 58 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 3, Columbus, 2020; sider: 234-239
-
Kina - Vores verdenshistorie 3 - uddrag.pdf
-
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: Kina efter 1840, Systime, 2010; sider: 83-88, 94-97, 108-118, 137-140
-
Kina efter 1840 - uddrag.pdf
-
Kina - fra kejserdømme til kapitalisme - uddrag.pdf
-
Mette Holm: "Kina - fra kejserdømme til kapitalisme", Frydenlund, 2. udg., 2014; sider: 89-94
-
Clemens Stubbe Østergaard: Kinas eksperimenter, Columbus, 2. udg., 2008; sider: 119-121
-
På sporet af historien
-
Kilde: Den femte modernisering
-
Kina har en plan, der kan ændre verden. Fem ting, du skal vide om fremtidens Silkevej
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nazisme og holocaust
I dette forløb vil vi arbejde med nazismen som ideologi og holocaust som produkt af denne ideologi.
Vi vil undersøge hvordan nazismen opstod og bredte sig i det tyske samfund samt omfanget og karakteren af holocaust. Formålet med forløbet er bl.a. at give svar på hvordan et så omfattende folkemord var muligt og hvordan almindelige mennesker kunne udføre sådanne ordre. Yderligere vil der blive arbejdet med Hannah Arendts begreb "Ondskabens banalitet" og Primo Levis oplevelser i Auschwitz som de kommer til udtryk i bogen "Hvis dette er et menneske".
Kilder:
- Primo Levi: Hvis dette er et menneske, s. 127-133 (uddrag)
Kilder fra Peter Frederiksen: Det 3. Rige, Systime, 1998:
- Partiprogrammet "De 25 punkter", 24. feb. 1924
- Skolesystemet nazificeres
- En tysk skolepiges syn på jøderne, jan. 1935
Udsendelse:
Der Ewige Jude, https://www.youtube.com/watch?v=vjvL2UbED3Q
DR K: Hitlers vej til magten (afsnit 2), 2014
Teoritekster om hvordan holocaust kunne lade sig gøre
- Zygmunt Bauman: Modernitet og holocaust, s. 33-39
- Information: "Funktionærens ondskab - om Hannah Arendt og ondskabens banalitet", d. 18.10.2008
Omfang: 54 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romerriget
Forløbet omhandler Romerrigets historie med særligt fokus på Romerrigets som imperie, kejsertiden under Augustus, herunder Augustus som politisk figur og myte, samt årsager til Romerrigets fald.
Afslutningsvis vil der blive perspektiveret til nutiden i form af USA som et imperie i muligt forfald.
Undervejs i forløbet vil der blive arbejdet med erindringshistorie og historiebevidsthed.
Omfang: 32 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Det sorte USA
I dette forløb vil vi undersøge forholdene for afroamerikanerne i USA fra borgerkrigens afslutning indtil borgerrettighedsbevægelsens opståen.
Den periodemæssige afgrænsning vil således være omkring en 100-årig periode fra ca. 1865-1965. Med udgangspunkt i afskaffelsen af slaveriet vil vi undersøge bl.a. hvilken betydning Reconstruction-perioden og de efterfølgende Jim Crow-love havde for afroamerikanernes stilling og muligheder i det amerikanske samfund. Enkelte teorier, såsom Gunnar Myrdals teori om "The Vicious Circle", vil blive anvendt i en analyse af konsekvenserne ved den undertrykkelse og forskelsbehandling afroamerikanere var underlagt samt hvordan dette konstruerede et særligt negativt syn på den afroamerikanske befolkningsgruppe.
Det primære fokus i forløbet er således hvilke faktorer der skabte borgerrettighedsbevægelsen frem for selve borgerrettighedsbevægelsen.
Undervejs vil der ligeledes blive perspektiveret til afroamerikanernes stilling i dag samt Black Lives Matter-bevægelsen.
Dokumentar:
- DR1: "Mordet på Emmett Till", 2003
Videoer fra youtube:
- The Great Migration: https://www.youtube.com/watch?v=VCdTyl141bA
- Video fra CNN om fjernelsen af statuen af Robert E. Lee: https://edition.cnn.com/videos/us/2017/08/16/charlottesville-video-onlookers-orig-mss.cnn
- Billie Holliday: "Strange Fruit", 1959, https://www.youtube.com/watch?v=bckob0AyKCA
Kilder
- Brown v. Board of Education, 1954
Omfang: 62 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ahle, Allan: Den amerikanske borgerkrig, Systime, 2001; sider: 24-32, 179-185
-
Ahle - Den amerikanske borgerkrig.pdf
-
Holst, Nina, m.fl.: "Dream On?", Columbus, 2015; sider: 49-54, 58-61, 72-75, 78-79, 82-85, 91-101, 110-119
-
Dream On - Uddrag.pdf
-
Myrdal - Theory of the Vicious Circle.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Første verdenskrig
I dette forløb vil vi arbejde dels med optakten til 1. verdenskrig og dels med selve krigen. Omdrejningspunktet vil være kontrasten mellem den udbredte optimisme og fremskridstro forud for udbruddet af 1. verdenskrig på den ene side og krigens konsekvenser i forhold til tabstal og de europæiske samfund på den anden.
Der vil bl.a. blive fokuseret på skyttegravskrigen, forholdene for de menige soldater og Versailles-traktatens betydning for mellemkrigstidens Europa. Derudover vil der også blive arbejdet med historiebevidsthed og erindringshistorie i forhold til eftertidens behandling af krigen.
Kilder:
- Erich Maria Remarque: Intet nyt fra vestfronten (uddrag om gasangreb s. 56-58), 1929.
- “European Women Seeking Husbands, Homes and Happiness in America” fra magasinet Litterary Digest, d. 19.3.1921: http://www.oldmagazinearticles.com/World_War_One_effect_on_American_immigration_Pattern_pdf
Dokumentar: Vores århundrede - Dengang jeg drog afsted (DR2, 60 min.)
Omfang: 63 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Danmark under besættelsen
Med udgangspunkt i Danmarks geografiske placering og militære formåen, behandler forløbet den tyske besættelse af Danmark d. 9. april 1940 og den umiddelbare danske kapitulation. Denne tilgangsvinkel danner grundlag for en tematisk gennemgang af besættelsestiden, hvor særligt samarbejdspolitikken vil være omdrejningspunkt. Set i lyset af samarbejdspolitikken arbejdes der med temaer som jødeaktionen i 1943, modstandsbevægelsen og opgøret med tyskervenlige omkring befrielsesdagene.
Gennem forløbet vil der blive diskuteret erindringshistorie, aktualisering og historiebevidsthed.
Temaer
- Danmarks udenrigspolitiske situation i slutningen af 1930'erne
- Samarbejdspolitikken
- Danske tysklandsarbejdere og frivillige til tysk krigstjeneste under besættelsen
- Retsopgøret
Udsendelser:
TV2: Dags dato special: Mænd af ære?, 2005
DR: Tysklandsarbejderne, afsnit 1 og afsnit 2 (2008)
Flugten og Forliset (begge kortfilm fra www.folkedrab.dk), https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige-tema/film-flugten-til-sverige-beretninger-fra-oktober-1943
Kilder:
Forræderiloven
Siden 5. maj
Omfang: 48 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Den kolde krig
I forløbet skal eleverne lære om den kolde krig, herunder om de ideologiske og magtpolitiske årsager der var til det anspændte forhold mellem øst og vest. Dette vil foregå gennem centrale nedslag i perioden 1945-1989. Derudover vil der være et fokus på den politiske, økonomiske og sociale udvikling i østblokken samt årsager til murens fald.
Gennem tre forskellige historiesyn (traditionalister, revisionister og post-revisionister) er det ligeledes formålet at eleverne skal kunne diskutere på et højere abstraktionsniveau, hvem af de to supermagter der bar ansvaret for den anspændte situation. Eleverne har løbende reflekteret over hvilke forhold borgerne i Østblokken levede under både før og efter murens fald. Forløbet har således haft både en politisk/magt-historisk vinkel og en socialhistorisk.
Læringsmål for forløbet:
- Diskutere periodiseringsprincipper i forhold til den kolde krigs start og afslutning
- Centrale udviklingslinjer i verdenshistorien og Europas historie med særligt fokus på USA/Sovjetunionen og Tyskland
- Viden om forskellige ideologier og samfundsformer, bl.a. kommunisme vs. kapitalisme
Udsendelser:
DR2: "Jerntæppet 1945-1947", 2006
DR1: "DR Horisont: Muren der faldt", 2014
Kilder:
- Truman-doktrinen, 1947
- Walther Ulbricht: "Det socialistiske menneske", 1958 (fra P. Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, kilde 50, s. 217).
- Erich Honecker: "DDR er en ren stat", 1965 (fra P. Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, kilde 52, s. 220).
Film: De andres liv (2006)
Omfang: 78 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: Den kolde krigs verden, Systime, 2022; sider: 8, 61-70, 141-145
-
Den kolde krigs verden - uddrag.pdf
-
Bryld, C.: VERDEN EFTER 1914, Systime; sider: 149-161, 292-300
-
Verden efter 1914 s 149-161.pdf
-
Mathias Strand: På sporet af den kolde krig, Forlaget Praxis, 2024; sider: 49-54
-
På sporet af den kolde krig - Ensretning.pdf
-
Den kolde krigs verden - Berlinmuren.pdf
-
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 3, Columbus, 2020; sider: 213-220
-
Vores verdenshistorie 3 - De østeuropæiske folkedemokratier.pdf
-
Verden efter 1914 - Afspænding og tøbrud.pdf
-
Palle Roslyng-Jensen: Fra kold krig til ny verdensorden, Gyldendal, 2003; sider: 115-122
-
Fra kold krig til ny verdensorden.pdf
-
Information: De kom begge for sent
-
Politiken - Det aflyttende menneske.pdf
-
DDR ville være fyldt 70 i år _ Kristeligt Dagblad.pdf
-
Efter kommunismen.pdf
-
Forskellige historiesyn .pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kronologiforløb
Kronologiforløb om undervisningsforløb fra 1.-3.g.
Temaer: Magtforhold og konflikt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652385536",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652385536",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652385536"
}