Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Nicholas Paul Wood, Søren Hebsgaard
Hold
2022 HI/u (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Europa fra middelalder til oplysningstid
Titel 2
Danmark i 1800-tallet
Titel 3
Første verdenskrig
Titel 4
Holocaust
Titel 5
Israel-Palæstina konflikten
Titel 6
Velfærdsstatens udvikling
Titel 7
USA - borgerkrig og borgerrettigheder
Titel 8
Kina - fra Mao til Deng
Titel 9
Romerriget
Titel 10
Erindringshistorie og historiebrug
Titel 11
Lange linje og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Europa fra middelalder til oplysningstid
Forløbet var et overbliksforløb og centrale udviklingstræk og i perioden fra middelalderen til oplysningstiden med særlig fokus på magtforholdene.
Vi startede med at se på middelalderen som periode og særligt på kirkens og kristendommens rolle. Derudover så vi på de europæiske korstoge og pestens påvirkning af middelaldersamfundet.
Derefter så vi på renæssance som periode og så her bl.a. på hvordan der her opstod et nyt menneskesyn og hvordan denne udvikling senere ledte over i reformationen. Vi så desuden på indførelsen af enevælden som politisk system og hvilken betydning både reformationen og enevælden havde for kirkens magt.
Til sidst så vi på perioden oplysningstiden og særligt de politiske ideer der opstod i denne periode, der skulle lede op til den amerikanske og franske revolution og senere lægge fundamentet for vores moderne demokrati.
Kilder:
Kirkens to sværd
Pico della Mirandola
Martin Luthers 95 teser (uddrag)
John Lockes Two treaties on Government
Indhold
Kernestof:
Hej 1. U vi skal starte op på historie. I bliver introduceret til faget og det første forløb vi skal igennem. Der er ingen lektie til dette modul.
Billede analyse.docx
Historiens drivkræfter .pdf
VI læser lektien i modulet. Vi skal i dag tage hul på vores første forløb og se på perioden middelalderen og særligt kirkens rolle og det system man kalder det feudale system.
Grubb, U. (ansv.): OVERBLIK, Gyldendal; sider: 45-50, 56-66, 68-78, 102-105, 109-110, 113-122
Google Docs: Sign-in
Kildeanalyse.docx
Hej 1. U, det er efterhånden lang tid siden vi har haft historie. Vi er startet på et forløb om Europas historie fra middelalder til oplysningstid. Sidste gang så vi på hvad der prægede overgangen fra Romerrigets fald til middelalderen. I dag skal vi
Opgaver
Fra middelalder til oplysningstid - 2 - Kilde.docx
Vi skal i dag bl.a. se på korstogene og pesten i middelalderen.
TRYGHEDSGRUPPER 30/11-15/12 1234567SelmaAnna L NadiaKatrine Luna W Luna M Sofie EsmeraldaClaraNinaAlmaMajaEmilieAnna JKarlAymanMaxViktorRuneDenizMagneDenisLaustNiklasGustavEnesMarkusSøren Simon
Vi skal i dag se på perioden Renæssance som er perioden efter middelalderen. Vi skal her se på hvordan perioden adskiller sig fra middelalderen og hvilke nye tendenser der vokser frem her især i Norditalien.
Fra middelalder til oplysningstid - 4 - Opg. Pico della Mirandola.docx
Vi skal i dag især arbejde med reformationen og se på hvordan der med den skete en splittelse indenfor den katolske kirke. I skal læse de anførte sider.
docs.google.com
Fra middelalder til oplysningstid - 5 - opg. 1 - Martin Luthers 95 teser.docx
Vi skal se på hvordan enevælden fungerede som politisk system. I skal læse de anførte sider.
Fra middelalder til oplysningstid - 5 - Opgave 1.docx
Fra middelalder til oplysningstid - 5 - Opgave 3.docx
Hej 1. U rigtig godt nytår. Vi ser filmen En kongelig affære færdig og skal derefter arbejde med filmen og oplysningstiden. Der er ingen lektier til i dag.
Vi skal arbejde med oplysningstiden. I skal læse frem til overskriften Den europæiske magtbalance.
Fra middelalder til oplysningstid - 6 - Opgave 1.docx
Fra middelalder til oplysingstid - 6 - Kilde - John Locke - Two Treatises on Government, 1688..pdf
Fra middelalder til oplysningtid - 6 - opg. 2 og 3.docx
Vi skal i forlængelse af vores arbejde med oplysningstidens tanker arbejde med den amerikanske og franske revolution. I skal læse de anførte sider.
Fra middelalder til oplysningstid - 8 - opg. Den amerikanske og franske revolution.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark i 1800-tallet
Forløbet var en del af klassens DHO forløb og skulle således fungere som optakt til denne opgave.
Fokus var i første omgang på, hvad der satte gang i den industrielle udvikling i Danmark fra første halvdel af 1800-tallet. Vi så her på hvordan den industrielle revolution i første omgang havde taget sit afsæt i England og derefter bredt sig til resten af Europa. Vi så på hvordan kornsalgsperioden fra midten af 1830'erne satte skub i en økonomisk og industriel udvikling.
Derefter så vi på de sociale forhold på landet, herunder særligt på tyendets og husmændenes vilkår, men også hvordan der senere i forbindelse med omlægningen til animalsk produktion også skete en udvikling inden for andelsbevægelsen.
Derefter så vi på, hvordan den industrielle udvikling var med til at sætte gang i en urbanisering og byudvikling, der både havde nogle sociale og politiske konsekvenser. Vi arbejdede her med arbejdernes forhold og hvordan de organiserede sig i fagbevægelsen. Derudover så vi på de tydelige forskelle mellem arbejderklassen og borgerskabet bl.a. i forhold til deres boligforhold.
Afslutningsvis så vi på kvindernes rettigheder og forhold i perioden og hvordan disse i høj grad var præget af samtidens syn på kvinder og hvor afhængige de var deres mand.
Som en tilføjelse til forløbet kørte vi efter DHO opgaveskrivningen en tilføjelse til forløbet, hvor fokus var på den samtidige politiske udvikling, med vedtagelsen af Grundloven og senere parlamentarismen.
Materiale
Vores Danmarkshistorie (ibog)
Kapitel 5
- Vejen mod demokrati
- Enevælden afskaffes
-
Kapitel 6:
- Afsnit om Industrialiseringen
- Industrien og naturvidenskaben
- Andels- og højskolebevægelsen
Tyendet – det tjenende folks danmarkshistorie (ibog)
- Kapitel 5: 1800-tallet: Brud og kontinuitet for
tyendet
Fokus 2 – Oplysningstid til europæisk ekspansion (ibog
Kap.
- Martsomvæltningfri forfatning
- Grundloven af 1849
- Forfatningskampen, Systemskiftet og to-bloksystemet
Kompendium fra Arbejdermusset: Kvinders valgret
https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2016/03/Kvinders-valgret-_NetPDF-5.pdf
Kilder:
28. oktober 1871: Læserbrev i socialisten
2. november 1871: Horsens avis bringer svar
Luis Pio: Maalet er fuldt!
Lægen Emil Hornemann til Sundhedskommissionen 1870
Indhold
Kernestof:
Grubb, U. (ansv.): OVERBLIK, Gyldendal; sider: 124-132
Vi skal starte op på vores næste forløb om Industrialiseringen. Vi starter med at se på hvordan de industrielle revolution startede i England og derfra bredte sig til resten af Europa. I skal læse de anførte sider.
Vi skal arbejde videre med industrialiseringen og bl.a. se på arbejdernes leveforhold og Adam Smiths og Marx's tanker og ideer der førte til udviklingen af liberalisme og socialisme
Industrialiseringen - 2 - opg. 1 - Industrialiseringen og leveforholdene.docx
Industrialiseringen - 2 - Opg. 2 - Adam Smith.docx
Industrialiseringen - 2 - Opg. 3 - De sociale og hygiejniske forhold i New York.docx
Vi skal arbejde med hvordan industrialiseringen begynder at tage fat i Danmark og forandre det danske samfund i 1800-tallet.
Vi skal arbejde med hvordan der blev set på den industrielle udvikling og så skal vi se på hvordan landbruget ændrer i deres produktion da kornsalgsperioden slutter og det begynder at blive vanskeligt at afsætte kornet. I skal læse det vedhæftede dok
Industrialiseringen - 4 - Opg. To syn på industrialiseringen.docx
Vi skal se på hvordan bønderne organiserer sig i andelsforeninger og hvorfor nogle vælger at udvandre til Amerika. I skal læse det vedhæftede dokument. Modulet bliver virtuelt da min søn er blevet syg så I skal arbejde med den opgave der er uploadet
Industrialiseringen - 5 - Virtuelt historiemodul.docx
Vi skal i dag arbejde med den samfundsgruppe der blev kaldt tyendet, som primært var tjenestefolk og ufaglærte arbejdere. I skal læse det vedhæftede dokument.
Industrialiseringen - 6 - opg. 1 - Billedeanalyse.docx
Industrialiseringen - 6 - opg. 2 - Kildeanalyse.docx
Industrialiseringen - 6 Opg. 2 kildeanalyse
Vi skal i dag se på forholdene i byens slumkvarterer, hvor primært arbejderne boede. I skal læse det vedhæftede dokument.
Skriftlig kildeanalyse
Industrialiseringen i DK - 7 - PP .pptx
Industrialiseringen i DK - 7 - Kildeøvelse.docx
Vi skal se på hvordan arbejderne begyndte at organisere sig i fagforeninger og politisk i Socialdemokratiet. I skal læse det vedhæftede dokument.
Vi skal i dag arbejde med arbejderbevægelsen og Socialdemokratiets opståen. I skal læse det vedhæftede dokument.
Hej 1. U, det er lang tid siden, håber I har haft en god påske. I dag skal vi først arbejde med Arbejderbevægelsens opståen og I skal læse nedenstående link. Derefter skal vi arbejde med, hvordan man laver en redegørelse i historie til jeres DHO
Industrialiseringen - 8 - Opgave til Maalet er fuldt.docx
Industrialiseringen - 8 - opg. 2 Gimleprogrammet.docx
Vi skal i dag arbejde med kønsroller og kvinders muligheder og rettigheder under industrialiseringen. I skal læse s. 1-8 i kompendiet fra Arbejdermuseet i følgende link
Kilder til synet på kvinder og kvinders sociale og retslige stilling i slutningen af 1800.docx
Industrialiseringen - 9 - Opg. 1 - Kvinders rettigheder og stilling i samfundet i slutningen af 1800.docx
Vi skal arbejde med kildekritik og hvordan I skal bruge det i jeres DHO. I skal læse det vedhæftede dokument.
Industrialiseringen - 10 - Skriftlig kildeøvelse.docx
Vi mødes i krydset ved Nørrebrogade og Kapelvej ved Assistens Kirkegård kl. 13
Vi skal starte på et nyt forløb som tidsmæssigt ligger sig meget tæt op af vores forløb om industrialiseringen. Vi skal se på demokratiets indførsel i Danmark. Vi læser lektien i modulet (OBS ændring fra i går, beklager hvis nogen har læst).
Vejen til demokrati - 1 - opg. 1
Vi skal i dag arbejde med, hvordan kampen mod det enevældige system der leder til grundlovens vedtagelse. I skal læse det vedhæftede dokument og vær særlig opmærksom på, hvad det var de nationalliberale kæmpede for.
Det danske demokrati - 2 - Kilde - Lehmanns Falstertale.pdf
Det danske demokrati - Kildeøvelse Lehmanns Falstertale.docx
Vi skal arbejde med vedtagelsen af grundloven i 1949. I skal læse det vedhæftede dokument.
Det danske demokrati - 3 - Opg. 1 - Grundloven 1849
Vi skal i dag se på hvordan der i 1866 kom en grundlovsændring og hvad den medførte og så skal vi se på hvordan partiet Venstre begynder at kæmpe for parlamentarisme. I skal læse dokumentet i linket herunder.
Det danske demokrati - 4 - Politisk debat.docx
Vi skal i dag arbejde med parlamentarismens indførelse og forfatningskampen i slutningen af 1800-tallet. I skal læse det vedhæftede dokument i linket herunder.
Det danske demokrati - 5 - opg. Forfatningskampen
Der er ingen lektie til dagens modul. Begynd i stedet at se på jeres DHO og de kilder I skal bruge her.
Disposition til DHO.docx
Supplerende stof:
DHO opgaveformuleringer
Opgave til redegørelsesafsnittet
Redefgørelse i DHO, SRO og SRP
Vi skal i første modul arbejde med det skrive en analyse. I skal læse om dette i linket herunder.
Opgave - Kildeanalyse
Skrivecamp 2 - Opg. Kilder til DHO.docx
SRP og flerfaglige forløb på BOAG - Indledning
SRP og flerfaglige forløb på BOAG - Diskussion/vurdering
SRP og flerfaglige forløb på BOAG - Konklusion
Socialhistorisk analyse.jpg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Første verdenskrig
Forløbet undersøgte for det første baggrunden for 1. verdenskrigs udbrud, herunder magtspillet mellem de europæiske stormagter, kampen om kolonierne og den øget nationalisme der havde udviklet sig i perioden op til krigen.
For det andet så vi på centrale nedslag i krigens forløb. Her så vi bl.a på forholdene i skyttegravene belyst ved breve fra soldaterne samt hvordan man forsøgte at hverve nye soldater på tysk og engelsk side.
For tredje så vi på krigens afslutning og konsekvenser. Her så vi bl.a. på betydningen af USAs indtræden i krigen og Versailles traktatens bestemmelser.
Indhold
Kernestof:
Bryld, C.: VERDEN EFTER 1914, Systime; sider: 9-14, 18-20, 22-25, 31-56
Hej 2. U, velkommen tilbage fra ferien, håber I har nydt den og har det godt. Vi skal starte op på et forløb om 1. verdenskrig. Modulet i dag kommer til at handle om imperialismen og hvordan de europæiske stormagter stod i perioden op til krigen. Vi
Vi skal arbejde videre med Europa frem mod 1. verdenskrig. I skal læse de anførte sider.
1. verdenskrig - 2 - Opg. 1 Europa frem mod 1.docx
1. Verdenskrig - 2 - Opg. 2 og 3 - Europa frem mod 1.docx
Vi skal i dag arbejde med begreberne nation og nationalisme som var centralt i optakten til 1. verdenskrig. I skal læse dokumentet i linket herunder.
1. verdenskrig - 3 - Opg. Udviklingen af nationalisme.docx
Vi skal se på udbruddet af første verdenskrig. Det bliver mega spændende og prøv at fokuser på de årsager der præsenteres i lektien.
1. verdenskrig - 4 - opg. .docx
Vi skal arbejde videre med årsager og forklaringer på krigens start. I skal læse de anførte sider.
1. verdenskrig - 5 - Opg. Teorier om første verdenskrigs start.docx
Vi springer lige ud af vores forløb om 1. verdenskrig og bruger 3 moduler på at se på Skotlands historie. I skal læse modul 1 (markeres med rød) i dokument i linke her Skotlands historie
Opgaver
Vi tager et lektiefrit modul og læser i stedet i modulet. Vi skal arbejde med modul 2 i vores lille kompendium som er vedhæftet her Skotlands historie
Vi skal arbejde med Skotlands moderne historie og modul 3 i vores kompendie. I får tid til at læse i modulet, men hvis I gerne vil læse hjemme også så er det modul 3 I skal læse. Kompendiet er vedhæftet her.
Skotlands historie - 3 - Opgaver
Hej 2. U, håber I er friske igen oven på studieturen. Vi skal tilbage til vores forløb om 1. verdenskrig og bl.a. se på hvordan krigen blev udkæmpet. I skal læse de anførte sider. Vi ses
1. verdenskrig - 6 - Opg. 2 - Breve hjem.docx
Hej 2. U, håber I har nydt efterårsferien. Vi skal i dag arbejde videre med 1. verdenskrig og se på krigens udvikling og hvordan kolonierne blev blandet ind i krigen. I skal læse dokumentet i linket herunder.
1. verdenskrig - 7 - opg. Breve fra skyttegraven.docx
Vi skal i dag se på krigens afslutning. I skal læse de anførte sider
1. verdenskrig - Opgave - kildeanalyse af Clemenceau.docx
Vi skal se på betydningen af fredsaftalen og ideen om Folkeforbundet, der blev forløberen for FN. I skal læse de anførte sider.
1. verdenskrig - 11 - Vendespil.docx
Vi skal i dag slutte vores forløb om 1. verdenskrig af med at se på hvordan man kan analysere historiens gang ud fra det der hedder aktør vs. struktur forklaringer. I skal læse nedenstående google dokument om dette.
1. verdenskrig - 12 - Opg. 1 .docx
1. verdenskrig - 13 - Hverveplakater.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Holocaust
Baggrund: Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik. Verdenshistorie i korte træk. Side 148-154.
Frederiksen, Peter: Det tredie rige. Fællesskab og forbrydelse. Systime 1998-2013:
side 27 - side 33 1. spalte, afsnittet.
side 40, 1. spalte,afsnittet - side 47,afsnittet samt side 50,afsnittet - side 51.
side 55-62
side 74 - side 79.
afsnittet om jødeghettoerne på side 101.
side 108-111.
side 119-121
tekst 31 på side 185, 2. spalte - side 187øverst.
tekst 54 på side 219
Bjerre, Jacob Halvas: Holocaust. Frydenlund 2010.
side 89nederst - side 93, afsnittet.
Plakaten "Der ewige Jude". Taget fra "Fascismens billeder". Danmarks radio 1980. Side 28.
2 breve fra Heydrich til Luther i oversættelse. Tysk original taget fra:
Klein, Peter: Die "Wannsee-Konferenz" am 20. Januar 1942. Eine Einführung. Metropol Verlag 2017.
Side 60-61 (uddrag) samt side 75.
Uddrag af Wannsee-protokollen taget fra: Roseman, Mark: Wannseekonferencen. Beretningen om det 20. århundredes mest skamfulde dokument:
Side 151-158 (i uddrag).
Diverse historiske kort fra "Westermanns grosser Atlas zur Weltgeschichte": Side 152, kort 2 og side 154, kort 1 og 2.
Som introduktion til Wannseekonferencen har klassen set filmen "Wannsee" (2022).
Klassen har desuden været på guidet rundtur på det jødiske museum i København.
Indhold
Kernestof:
Læs i "Overblik" fra side148(afsnittet) til side 154, øverst(afsnittet). Teksten er lagt under holdets lectiodokumenter ("Overblik.ww2").
Læs i "Overblik" fra side 152 til side 156. Teksten er lagt under holdets lectiodokumenter ("Overblik.ww2").
Det tredie rige: side 27 - side 33 1. spalte, afsnittet.
Det tredie rige side 40, 1. spalte,afsnittet - side 47,afsnittet samt samt side 50,afsnittet - side 51.
Det tredie rige side 74 - side 79
Læs først i bogen "Det tredje rige" tekst 31 på side 185, 2. spalte - side 187øverst. Læs dernæst i uddraget fra bogen Holocaust indscannet som fil "Holocaust.Bjerre" under holdets lectiodokumenter fra side 89nederst - side 93, afsnittet.
Læs som forberedelse i "Det tredje rige" side 109-111
Læs de 2 følgende dokumenter uploadet under holdets lectiodokumenter. Først "Wannsee.Breve fra Heydrich til Luther" og dernæst "Wannseeprotokollen.uddrag". Medbring også bogen.
Lektie til 2 moduler: Først linket nedenfor, derefter læses tekst 54 i "Det tredie rige" og til sidst side 119-121nederst i samme bog.
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Israel-Palæstina konflikten
Forløbet havde fokus på at undersøge baggrunden for den aktuelle konflikt mellem Israel og Palæstina i Gaza.
Vi startede med at se på henholdsvis jødernes og muslimernes religiøse begrundelse for at området omkring Israel og Palæstina tilhøre dem. Her så vi bl.a. på figuren Abraham/Ibrahims rolle i de to religioner og tempelbjergets religiøse betydning. Derudover så vi på hvordan zionismen opstod i slutningen af 1800-tallet og fremmede ideen om en jødisk stat.
Herefter så vi på perioden omkring 1. verdenskrig og hvordan især briterne med henholdsvis Hussein-Mahon brevene og Balfour-erklæringen spillede et dobbeltspil overfor henholdvis jøderne og araberne. Vi så på hvordan der i mellemkrigstiden skete en øget jødisk indvandring til Palæstina og hvordan dette begyndte at skabe gnidninger mellem de to befolkningsgrupper.
Derefter så vi på hvordan Israel etableres som en egentlig stat i 1948 og hvordan dette satte gang i den første store krig mellem Israel og de omkringliggende arabiske stater.
Herefter så vi på krigen i 1966 (Seksdagskrigen) og dennes betydning for grænserne og Israels rolle som besættelsesmagt. I den forbindelse så vi på hvordan FN forsøgte at forhandle en løsning og bl.a. vedtog resolution 242.
Sidste del af forløbet så vi på muligheder og begrænsninger for en fred mellem de to folk. Herunder så vi især på bosætterproblematikken, intifadaerne og ekstremisterne på de to siders betydning bl.a. Hamas's som begrænsninger for en fredelig løsning. I forhold til muligheder så vi på hvordan Oslo-processen kom lagt i egentlige fredsforhandlinger.
Materiale:
Israel - en stat i mellemøsten (ibog)
Kap. 1: - Introduktion
- Palæstina
- Jerusalem
- Zionismen
- Det zionistiske projekt
Kap. 2
- 1. verdenskrig og Storbritanniens dobbeltspil
- Balfour-erklæringen og krigens afslutning
- Etablering af Palæstina-mandatet
Kap. 3
- Mandatperioden
- kampen om Palæstina
Kap. 4
- FNs delingsplan, 1947
- Israels oprettelse og Palæstinakrigen – 1948-49
Kap. 11
- Intifadaen: Palæstinensisk opstand i de besatte områder, 1987–1993
- Intifadaens årsager
- Intifadaens konsekvenser
Kap. 12
- Fredsproces i Mellemøsten – alt at vinde (ca. 1991-1995)
- Fra Madrid til Oslo
- Ny regering i Israel – og gennembrud i fredsforhandlingerne
- Oslo-aftalen, 1993
- Modstand mod fredsprocessen vokser – i begge lejre (uddrag)
Verden efter 1914 2. udg. s. 258-264
Indhold
Kernestof:
Hej 2. U, håber I har det godt. Jeg er nu tilbage fra barsel og glæder mig til at se jer. Vi skal starte op på et forløb om Israel-Palæstina konflikten som jo er super aktuel. Vi starter med at gå langt tilbage for at se på hvad konflikten bunder i.
Israel-Palæstina - 1 - Opg. 2 - Baggrunden for konflikten.docx
Vi skal se på udviklingen i Palæstina i mellemkrigstiden, hvor området er britisk mandatområde og hvordan briterne kommer til at give både jøderne og palæstinenserne lovning på dele af området. I skal læse modul 2 i det vedhæftede kompendium.
Israel-Palæstine - 2 - Opg. 1 - Hussein-McMahon aftale - Kildeøvelse.docx
Israel-Palæstina - 2 - Opg. 2 - Balfour erklæringen.docx
Vi skal i dag se på staten Israels oprettelse og den efterfølgende krig i 1948-49. I skal læse modul 3 i kompendiet. Vi starter med at se en dokumentar i Nonnimax, så vi mødes der.
Israel-Palæstina - 3 - Opg. Spørgsmål til filmen Jerusalem.docx
Israel-Palæstina - 3 - Opg. 2 Staten Israels oprettelse.docx
Modulet i dag er virtuelt. Lektien er lidt lang så vær OBS på det, men I får tid til at læse det i modulet. Der kommer en opgave I skal og aflevere ved modulets afslutning.
Israel-Palæstina - 4 - Opgave til virtuel modul - Seksdagskrigen.docx
Vi skal i dag arbejde med Israelernes bosættelsespolitik som startede efter krigen i 1967. I skal læse det vedhæftede dokument.Israel-Palæstina - 5 - lektie - Bosættelsespolitikken.pdf
Israel-Palæstina - 5 - Opg. 1 - Bosættelserne.docx
NGO: Mens verden kigger mod Gaza, skubber israelere palæstinensere ud af Vestbredden
Vi skal i dag se Hamas opståen og det der bliver kaldt den første intifada (opstand). I skal læse modul 6 i vores kompendium, der er vedhæftet herunder.
Israel-Palæstina - 6 - Opgave - Palæstinensiske grupper.docx
Vi skal i dag se på hvordan der i 1990'erne var en fredproces der endte ud det der blev kaldt Oslo-aftalen. I skal læse modul 7 i kompendiet.Israel-Palæstina - 00 - kompendium.docx
Israel-Palæstina - 7 - Opgave - Osloaftalen
Vi skal se på hvordan der i start 00'erne igen ske en optrapning af konflikten med den 2. intifade og Israels opførelse af en såkaldt sikkerhedsmur. I skal læse modul 8 i vores kompendie. Se vedhæftet herunder.
Se lektien på modulet fra i går mandag.
Opgaver
Vi skal slutte vores forløb af med at se på konflikten med Gaza og hvor situationen står i dag. I skal læse modul 9 i kompendiet.
Israel-Palæstina - 9 - Opg. Mulige fremtidsscenarier.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Velfærdsstatens udvikling
Forløbet undersøgte udviklingen af den danske velfærdsstat. Vi startede i slutningen af 1800-tallet og så på de første spæde tiltag til velfærd rettet mod samfundets svageste. Vi så på hvordan disse tiltag primært var bygget op om forsikringsprincippet og krav om borgernes egen indbetaling til bl.a. sygekasser.
Herefter sprang vi frem til mellemkrigstiden og så på hvordan krisen i 1930'erne fremmede Kanslergadeforliget og herunder også Steinckes socialreform der bl.a indførte retsprincippet.
Derefter så vi på hvordan den universelle velfærdsmodel for alvor begyndte at tage form i 1950'erne og 1960'erne med velfærdsstatens guldalder med indførelsen af bl.a. folkpensionen som det tydeligste eksempel. Perioden var præget af vækst og kvindernes indtog på arbejdsmarkedet i bl.a. velfærdsjobs. Men fra 1970'erne løb velfærdsstaten ind i en række udfordringer bl.a. en lavkonjunktur der begrænsede velfærdsstatens mange udgifter. Vi så på disse udfordringer bl.a. også den kritik der løbende havde været fra liberal side.
Afslutningsvis så vi på de udfordringer velfærdsstaten står overfor i dag.
Materiale
Fokus 2 kernestof i historie - kap. Fra fattighjælp til velfærdsstat. (ibog og kopier)
Kilde:
Livet som arbejdsløs i 1930'erne
Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften (1956)
Jytte Hilden m.fl.: Velfærdsydelser kan også produceres af private (1996)
Indhold
Kernestof:
Vi skal starte op på et nyt forløb om velfærdsstatens udvikling. Vi starter med at se på hvordan der skete de første små tiltag i slut 1800-tallet og hvordan et velfærdssamfund begyndte at tage form. I skal læse modul 1 i kompendiet i dette link Velf
Velfærdsstatens udvikling - 1 - Opg. til film.docx
Vi skal i dag se på velfærdsstatens udvikling i mellemkrigstiden. I skal læse modul 2 i vores kompendium i følgende link. Modulet er et arbejdselv-modul, da min datter er syg. I skal besvare de nedenstående opgaver og uploade jeres svar under opgaven
Velfærdsstatens udvikling - 2 - Opgaver til arbejdselv-modul.docx
Vi starter med at samle op på opgaverne fra jeres arbejdselv modul i mandags. Derefter skal vi se på velfærdsstatens udvikling i årene efter 2. verdenskrig. I skal læse modul 3 i kompendiet. (se link herunder)
Velfærdsstatens udvikling - 3 - Opgaver
Vi skal se på hvordan velfærdsstaten løber ind i en rækker kriser og økonomiske udfordringer op igennem 1970'erne og 1980'erne. I skal læse modul 4 i vores kompendie (se linket herunder)
Velfærdsstatens udvikling - 4 - Opgave - Kildeøvelse
Hej 3. U, håber I har nydt sommerferien. Vores velfærdsstatsforløb før sommerferien blev lidt kort så vi starter lige op med to moduler mere med det så vi også kan bruge det til en evt. eksamen. I skal læse modul 5 i kompendiet i linket herunder.
Velfærdsstatens udvikling - kompendium
Velfærdsstaten - 1 - Opgave - Centrale velfærdsreformer i 00.docx
Hej 3. U, vi slutter forløbet om velfærdsstatens udvikling af med at se på hvordan et eksamenssæt i forløbet kunne se ud. I skal læse det vedhæftede kildesæt/eksamenssæt og tænke over hvilke problemstillinger man kunne besvare ud fra kilderne.
https://docs.google.com/document/d/1UvI2A8zDG8ON3K8eV3SwMckhIegiMut8Y48O9cRRGNM/edit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
USA - borgerkrig og borgerrettigheder
Forløbets overordnede fokus var på at undersøge om noget af den splittelse vi ser i amerikansk politik i dag og især op til valget af Trump som præsident, har nogle historiske ligheder og rødder.
Forløbet havde først fokus på forskellige årsagsforklaringer på borgerkrigen i USA, herunder især slaveri-spørgsmålet. Derudover så vi på nogle centrale nedslag i selve krigen, for derefter at se på hvilke konsekvenser krigen havde, herunder også hvordan den spiller en rolle i nationale erindringshistorie i dag og stadig kan splitte amerikanerne. I den forbindelse så vi særligt på hvordan Abraham Lincoln bruges i dag som en central figur amerikansk historie, men som både kan samle og splitte befolkningen.
Herefter sprang vi frem til borgerrettighedskampen og så på hvordan den udfoldede sig og hvordan den også skabte splittelse i det amerikanske samfund.
Materiale:
Verden før 1914 (i-bog) kap. 8 afsnit Den amerikanske revolution 1776 og Den amerikanske uafhængighed
Vores verdenshistorie (i-bog) kap. 15 afsnit Slavespørgsmålet, og Den amerikanske borgerkrig, kap. 20 Borgerrettigheder
USA's tilblivelse (i-bog) kap. 6.4: Borgerkrigens konsekvenser, kap. 6.5. Kampen om borgerkrigen, arven fra Lincoln
Det moderne USA - forbillede eller skræmmebillede kap. 4.2.2. The Great Society og borgerretslovgivningen 1964-65
Artikel: Ekspert: Demokraterne og Republikanerne har nappet hinandens synspunkter.
www.dr.dk
23.2.2016
Kilder
Mudsill Theory – uddrag af Hammonds tale
Emancipationserklæringen
Dommen i ”Brown vs. Board of Education of Topeka”-sagen 1954
Indhold
Kernestof:
Vi skal i dag starte op på et nyt forløb om USA der skal lede op mod valget til november. Vi skal i forløbet have fokus på borgerkrigen og borgerrettighederne. I dag starter vi med at se på koloniernes løsrivelse fra England og starten på USA's opstå
Vi skal arbejde videre med USA opståen og se på uafhængighedserklæringen. I skal læse modul 2 i vores kompendium der er vedhæftet herunder
USA - Borgerkrig og borgerrettigheder - 2 - Opg. Uafhængighedserklæringen og forfatningen.docx
USA - Fra borgerkrig til borgerrettigheder - 2 - Kilde - Locke.pdf
Vi skal arbejde med optakten til den amerikanske borgerkrig og slavespørgsmålet. I skal læse modul 3 i kompendiet. (se vedhæftet)
USA - Fra borgerkrig til borgerrettigheder - 3 - Opg. Slaveriet og optakten til borgerkrig.docx
Vi skal i dag arbejde videre med slaveriets betydning og optakten til borgerkrigen. I skal læse modul 4 i kompendiet. Se vedhæftet herunder.
USA fra borgerkrig til borgerrettigheder - 4 - Opgave til lektien.docx
Vi skal arbejde videre med konsekvenserne af borgerkrigen. I skal læse modul 5 i kompendiet. (se vedhæftet.)
USA - Borgerkrig og borgerrettigheder - 00 - kompendium.docx
Vi skal i dag se på Lincolns betydning og brugen af Lincoln i historien. I skal læse modul 6 i kompendiet. OBS opdager lige sent her søndag at det kun er frem til overskriften Borgerrettigheder.
I skal læse modul 6 i kompendiet om arven efter Lincoln.
USA - fra borgerkrig til borgerrettigheder - 6 - Opgaver.pptx
USA fra borgerkrig til borgerrettigheder - 6 - Opgave 3.docx
Vi springer lidt frem i tid og ser på hvordan hvor raceadskillelsen udvikler sig og hvordan borgerrettighedsbevægelsen for alvor tager form efter 2. verdenskrig. I skal læse modul 7 i kompendiet.
USA fra borgerkrig til borgerrettigheder - 7 - kildeøvelse.docx
Vi er ved at være ved vejs ende i vores forløb og vi skal i dag se på hvor borgerrettighedskampen stod i 1960'erne. I skal læse modul 8 i kompendiet
Vi slutter lige af med at se på hvordan de to partier Republikanerne og Demokraterne har udviklet sig og i gennem tiden har overtaget hinandens synspunkter. I skal læse artiklen i nedenstående link
Ekspert: Demokraterne og Republikanerne har nappet hinandens synspunkter
USA - fra borgerkrig til borgerrettigheder - 9 - Opgave - Republikanerne og demokraterne.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kina - fra Mao til Deng
Forløbet kan overordnet inddeles i tre dele. Første del omhandlede Kinas udvikling fra 1912 og afsættelsen af den sidste kejser til 1949 og Maos udråbelse af Folkerepublikken Kina. I denne del af forløbet så vi på borgerkrigen mellem Guomindang og Kommunisterne samt deres fælles krig mod japanerne.
Anden del omhandlede Kinas udvikling under Mao frem til hans død i 1976. Her så vi på hvordan Mao forsøgte at udvikle Kina til et kommunistisk samfund, hvordan han med det store spring fremad ønskede at udvikle Kina industrielt og hvordan dette slog fejl og til sidst så på hvordan han med kulturrevolutionen forsøgte at tage et opgør med interne modstandere i partiet, bl.a. Deng Xiaopeng samt revisionistiske elementer i samfundet.
Tredje del af forløbet omhandlede Kinas udvikling efter Maos død med særlig fokus på perioden under Deng Xiaopeng. Vi så på hvordan han delvis tog et opgør med Mao, men også holdt fast i kommunismen i Kina. Vi så desuden på, hvordan han med sine økonomiske reformer åbnede Kina mod omverden og indførte mere liberale kapitalistiske elementer i den kinesiske økonomi. Dog så vi også hvordan Deng slog hårdt ned på dele af befolkningens krav på mere demokrati bl.a. i forbindelse med demonstrationerne på den himmelske fredsplads i 1989.
Materiale (i finder materialet i vores mappe Materialer til forløb i historie i google):
- Madsen, Jens Peter Fage : Ansigt til ansigt med kineserne. Pantheon (2010): s. 77-102.
Larsen, Henrik Bonne, og Thorkil Smitt: Kina efter 1840. Systime (2010): s. 98-106.
Lene Sønderby Bech m.fl. Kina – Temaer i moderne kinesisk historie. Systime 2023 ibog. Afsnittet Demokratibevægelser under kap. 5
- Kina har skrevet massakren på Den Himmelske Freds Plads ud af historiebøgerne.
www.dr.dk
4.6.2019
Kilder
Rødgardister siger undskyld – kommunistpartiet siger ingenting
Proklamation fra rødgardisterne ved en skole i Quinghua, november 1966
Indhold
Kernestof:
Vi skal i dag starte på et forløb om Kinas historie og fokusere på Kinas udvikling fra Mao's etablering af det kommunistiske styre og frem. Vi skal i dag se på afslutningen på kejserstyret og etableringen af kommunistpartiet. I skal læse s. 77-79 i d
Kina - Kompendium.pdf
Kina fra Mao til Deng - Opgave - Kina 1912-1927
OBS! I skal alle tage jeres bog Verden efter 1914 med. 2. U skal bruge den, men I får den igen inden eksamen.
Opgaver
Hej 3. U, håber I har nydt efterårsferien. Vi skal i dag se på hvad Mao ville med Kina og hvordan hans første tid ved magten forløb. I skal læse s. 84-89 i vores kompendium. (se vedhæftet)
Kina fra Mao til Deng - 3 - Opgaver - Maoismen og Maos magtovetagelse.docx
Hej 3. U, vi skal i dag se på det tiltag Mao kaldte Det store spring fremad som skulle bringe Kina industrielt op på niveau med verdens øvrige stormagter. Det gik dog helt galt. I skal læse s. 89-93 i kompendiet (se vedhæftet)
Kina - 5 - Opgaver
Vi skal i dag se på hvordan Mao forsøgte at rette op på de ideologiske og politiske udfordringer der fulgte af Det store spring fremad. Det gjorde han med Kulturrevolutionen. Vi skal se på hvad denne gik ud på. I skal læse s. 94-98 i kompendiet
Kina fra Mao til Deng - 5 - Opgave 1.docx
Kina - 5 - Opg. 2 - Kildeøvelse Kina under kulturrevolutionen 1966.docx
Vi skal i dag se på afslutningen af kulturrevolutionen og vurdere hvordan Mao skal betragtes - som en tyran eller revolutionær helt. I skal læse s. 98-102 i kompendiet.
Kina fra Mao til Deng - 6 - Erindringen om kulturrevolutionen.docx
Kina fra Mao til Deng - 6 - Opg. 2 - Mao - helt eller tyran.docx
Vi skal se på overgangen fra Mao til Deng Xiaopeng. I skal læse 98-102 i kompendiet. I skal være opmærksomme på at det er siderne taget fra bogen Kina efter 1840. Det starter med Kina under Deng som er markeret øverst s. 98.
Kina fra Mao til Deng - 7 - Opg. 1 Demokratibevægelsen.docx
Kina - fra Mao til Deng - 7 - Opg. 2- Demokratibevægelsen.docx
OBS!! Lektie. Vi taler om SRP i historie og I får tid til at gøre det sidste færdigt på jeres problemformulering. Derudover taler vi om kildekritik. I skal læse vedhæftede dokument i linket herunder. I skal læse ned til overskriften Teori og Metode.
Kildekritik
Vi skal tilbage til vores forløb om Kina og se på hvordan Deng Xiaopeng begynder at sætte gang i økonomiske reformer i starten af 1980'erne. I skal læse s. 103-106 i kompendiet (Det er nede i sidste del af kompendiet der er taget fra bogen Kina efter
Kina fra Mao til Deng - 8 - Kina under Deng.docx
Vi skal i dag se på baggrunden for massakren på den Himmelske fredsplads i 1989 og se på hvordan Deng ikke var lige så glad for politiske reformer som han var for økonomiske reformer. I skal læse de sidste sider af kompendiet. Starter ved overskrifte
Opgave
Vi skal i dag trække nogle tråde op til i dag og se på hvordan de kommunistiske parti i dag legitimerer deres kommunistiske politik blandet med en kapitalistisk økonomi. I skal læse artiklen i nedenstående link.
’Det socialistiske projekt gik galt i Sovjet. Det må ikke gå galt i Kina’
Kina fra Mao til Deng - 10 - Marx historiefaser.pptx
Kina fra Mao til Deng - 10 - Opg. 1Kinas udfordringer i dag.docx
I får en test i siderne 84-98 i kompendiet (vedhæftet herunder). I får et spørgsmål og et kildeuddrag som I skal opstille en problemstilling ud fra og efterfølgende forsøge at besvare ud fra kilden og side 84-98. I skal skrive i hånden og har ikke ad
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Romerriget
Vi har i forløbet arbejdet med Romerrigets udvikling fra bystat til imperium og havde i den forbindelse særlig fokus på den politiske udvikling. Vi så på hvad der karakteriserede det politiske system under republikken. Her så vi bl.a. på de forskellige embedsmænds rolle. Derefter så vi på årsager til, at republikken bukkede under og hvordan især de interne magtkampe var med til til ændre Romerriget til et kejserstyre. Vi så i den forbindelse på Cæsars mål og midler til at nå magten og hvordan Augustus efterfølgende lærte af hans adoptivfars fejl da han kom til magten.
Kejsertiden under Augustus karakterises som Romerrigets guldalder og var en periode med stabilitet, udvikling og ekspansion. Vi så i forlængelse af dette, hvordan Romerriget under de efterfølgende skiftende kejsere var præget af mere ustabilitet og bl.a. blev delt i to i 395.
Afslutningsvis så vi på forskellige årsager til at (det vestlige) Romerriget brød sammen.
Materialer
Verden før 1914 (se sidetal i oversigten herunder)
Romerrigets historie (ibog) kap. 1 Marius og Sulla
Kilder:
Historikeres vurdering af Romerrigets fald; Michael Rostovtzeff (1926) og Leo Hjortsø og Erling Bjøl (1983)
Sveton: Caligulas sindssygdom (Caligula 22)
Augustus, Bedrifter
Indhold
Kernestof:
Hej 3. U, Så prøver vi igen. Jeg lå syg sidst. Vi skal i gang med vores forløb om Romerriget. I skal læse de anførte sider i den nye bog. Jer der ikke var der i fredags får en prøve i modulet.
Bryld, C.: VERDEN FØR 1914, Systime; sider: 37-47, 51-66
Romerriget - 1 - Opgave
Hej 3. U rigtig godt nytår, håber I har nydt ferien. Vi skal videre i vores forløb om Romerriget og se på hvordan Romerriget udvikler sig fra bystat til middelhavsområdets supermagt. I skal læse de anførte sider herunder.
Romerriget - 2 - opgave
Romerriget - 2 - tekst - Del og hersk.pdf
Vi skal i dag se på hvordan Romerriget i årene omkring 100 f.kr. løber ind i nogle indenrigs- og udenrigspolitiske udfordringer. I skal læse dokumentet i nedenstående link. Modulet bliver et delvist arbejdselv modul og I får nærmere besked om dette o
Romerriget - 3 - Lektie - Marius og Sulla
Romerriget - 3 - Opgaver.docx
Vi ser en dokumentar om Romerriget
Vi skal i dag se på hvordan Cæsar forsøger at ændre det republikanske. I skal læse de anførte i sider.
Romerriget - 4 - Opg. - Cæsars vej til magten.docx
Vi skal i dag se på hvordan Cæsars adoptivsøn Octavian (Augustus) tager hævn over og på mere succesfuld vis får sat sig på magten i Rom og omformet Rom fra republik til kejserstyre. I skal læse de anførte sider herunder samt vedhæftede kilde.
Romerriget - 5 - Kilde - Augustus, Bedrifter
Romerriget - 5 - opgaver - kejser Augustus
Romerriget - 5 - Tekst - Kejser Augustus.docx
Vi skal arbejde videre med Augustus. I skal læse artiklen i nedenstående link. Når I har læst artiklen skal I dele et google dokument med mig, hvor I forklare hvorfor Augustus er så central i Romerrigets historie og hvad der kendetegnede hans regions
Kejser Augustus - civilisationens kyniske landsfader
Hej 3. U, håber I har nydt ferien. Vi skal videre i vores forløb om Romerriget og se på tiden lige efter Kejser Augustus. I skal læse de anførte sider
Romerriget - 6 - opgaver
Romerriget - 6 - Kilde - Sveton om kejser Caligula .pdf
Vi skal i dag se på forskellige årsager til Romerrigets sammenbrud. I skal læse de anførte sider.
Romerriget - 7 - Opgaver til Romerrigets fald
Romerriget - 7 - Kilder til Romerrigets fald kopi.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Erindringshistorie og historiebrug
Udgangspunktet for forløbet var vikingetiden som periode. Her så vi på hvad der kendetegnede Danmark i perioden og hvad der kendetegnede vikingerne som folk.
Vi arbejdede dog især med vikingetiden i et erindringshistorisk perspektiv og hvilken rolle perioden spiller for dansk identitet og hvordan den er blevet brugt i forskellige sammenhænge. Her arbejdede vi med begreberne erindringsfællesskab, kollektiv identitet erindringssteder og historiebrug.
Derudover så vi på, hvordan vikingetiden er blevet beskrevet historiografisk og hvordan historikere har beskrevet vikingetiden forskelligt. Her arbejdede vi bl.a. med synkrone og diakrone fremstillinger af perioden.
Materiale:
- Kristian Iversen og Ulla Nedergaard: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel. Forlaget Columbus 1. udg. s. 12-17, 35-52
Kilder
To tolkninger af vikingetiden: T. Sillasen 1925 og Erik Arup 1926
Vikingerne ved Volga
ÅRBØGERNE FRA ST. BERTIN (FRANKERRIGET) 841-866
Plakat: For Danmark mod bolchvismen
Indhold
Kernestof:
Vi har kun 12 moduler tilbage så vi springer til vores næste og sidste forløb om national identitet og erindringshistorie med vikingetiden som case. Vi starter med at se på begrebet erindringshistorie. I skal læse s. 12-17 (frem til Hvordan arbejder
Nationalidentitet og erindringshistorie - 00 - kompendie.pdf
Hej 3. U, jeg blev desværre syg i fredags, så lektien er den samme.
Erindringshistorie og historiebrug - 1 - opgaver
Vi skal arbejde med begreberne Erindringssteder og erindringspolitik. Selvom vi er i Nonnimax så bliver der ikke så meget film. I skal læse s. 18-21 i vores kompendie
Erindringshistorie og historiebrug - 00 - kompendie kopi.pdf
Erindringshistorie og historiebrug - 2 - Opgaver - Erindringsteder fra vikinetiden
Hej 3. U, velkommen tilbage fra SRP. Vi skal se på vikingetiden som periode så vi bedre kan analysere den ud fra en erindringshistorisk tilgang. I skal læse s. 28-34 i kompendiet der er vedhæftet.
Erindringshistorie og historiebrug - 00 - kompendie.pdf
Erindringshistorie og historiebrug - 3 - Opg..docx
Vi skal i dag arbejde med hvordan vikingetiden i forskellige perioder er blevet beskrevet, det man kalder historiografi. I skal læse s. 34-40 i kompendiet
Erindringshistorie og historiebrug - 5 - To tolkninger af vikingetiden – en historiografisk analyse
Vi skal i dag arbejde med begrebet erindringssted og se på hvordan Jellingestene kan analyseres som et erindringssted. I skal læse s. 40-46 i kompendiet
Erindringshistorie og historiebrug - 6 - Opgave - Erindringsstedsanalyse
Vi skal i dag arbejde med begrebet historiebrug som ligger sig tæt op af begrebet erindringshistorie. Derudover skal vi anvende det på et eksamenssæt. I skal læse dokumentet i linket herunder.
Erindringshistorie og historiebrug - 6 - Lektie - historiebrug
Eksamenssæt
Vi skal i dag begynde på et lille repetitions forløb fra mod eksamen. Modulet er virtuelt da jeg skal på studieretningsdag med 1. og 2. U. Vi repeterer forløbet om industrialiseringen fra 1. g og I skal læse nedenståend link som lektie. Opgaven I ska
Industrialiseringen i DK - repetition
Danmark i 1800-tallet - Opgave til virtuelt modul.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Lange linje og repetition
Indhold
Kernestof:
Vi skal i dag begynde på et lille repetitions forløb fra mod eksamen. Modulet er virtuelt da jeg skal på studieretningsdag med 1. og 2. U. Vi repeterer forløbet om industrialiseringen fra 1. g og I skal læse nedenståend link som lektie. Opgaven I ska
Industrialiseringen i DK - repetition
Danmark i 1800-tallet - Opgave til virtuelt modul.docx
Vi repeterer 1. verdenskrigsforløbet I skal læse s. 31-38 i bogen Verden efter 1914.
Første verdenskrig - opgaver
Vi repeterer Holocaust forløbet. Vi fokusere på hvordan nazisterne fik indoktrineret og nazificeret den tyske befolkning efter den nazistiske ideologi. I skal læse nedenstående sider
Frederiksen, P.: DET TREDIE RIGE (2 udg.), Systime; sider: 55-62
Repetition af holocaust forløb - Opgaver
Vi skal se på hvordan den mdt. eksamen i historie foregår. Vi skal se en film med en elev der er til eksamen. I skal læse det eksamenssæt som eleven er oppe i. Se herunder.
Historie-A-2020-Bilag.pdf
Sidste modul. Vi starter med at repetere dele af Israel-Palæstina forløbet og derefter spiller vi rundbold. I skal læse/genlæse det vedhæftede dokument.
Israel-Palæstina - 4 - Lektie - 1956 og 1967 krigene.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652387141", "T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652387141", "H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652387141" }