Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Rasmus Rosengaard
|
Hold
|
2022 HI/w (1w HI, 2w HI, 3w HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tidlige højkulturer
Forløb med fokus på at lære at arbejde med historie i gymnasiet.
Mesopotamien, Ægypten og tidlige græske samfund gennemgås. Der er fokus på tidlige skriftlige kilder.
Der afsluttes med et kort fokus på Athen, Sparta og Perserkrigene. Her brugtes bl.a. et uddrag fra filmen 300 (Zack Snyder, 2006) og de korresponderende passager fra Herodot.
Tekster:
U. Grubb m.fl.: OVERBLIK - Verdenshistorien i korte træk,Gyldendal 2006 (2005) si. 9-32
Hammurabis lov
Oliehandlerens kileskriftplade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Romerriget
Valget af Romerriget sker for at holde fast i klassens kronologiske gennemgang af historien.
Indenfor Romerriget fokuseres specielt på styreformer, religion og slaver.
Som et led i forløbet vises og bearbejdes ROME, sæson 1, afsnit 1. Fiktionsfilmen bruges primært til tre ting:
1. Der skabes en sansemæssig "knage" at hænge al informationen om Rom op på i elevernes bevidsthed.
2. Romernes forhold til slaver og religion synliggøres.
3. Fiktionsfilm som historieformidling diskuteres (her inddrages desuden elementer fra mediefag)
Forløbet afsluttes med oplæg i grupper om forskellige aspekter fra Romerrigets historie.
Litteratur:
Grubb, Ulrik m.fl.: "Overblik - Verdenshistorie i korte træk", Gyldendal 2005, s. 33-37.
Grubb, Ulrik m.fl.: "Fokus - kernestof i historie - 1: Fra antikken til reformationen, Gyldendal, s. 39-50 (i uddrag).
Carlsen, Jesper: "Romerriget", Systime 2001, s. 26-29. (kilder om - og af - Augustus)
TV-serie:
Rome, s1, a1 (HBO, 2005)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO forløb
Tværfagligt forløb sammen med Dansk. En dag hver uge sættes der fokus på en historisk tidsalder.
Formålet er at give eleverne et "skelet" af historien og kulturhistorien, som de så kan bygge videre på i senere forløb.
Forløbet lægger desuden op til skrivning af DHO opgaven.
Litteratur:
Hver periode har et lille historiekompendie (tekstsamling). Se links til kompendier på modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Middelalderen
Middelalderemne der introducerer tidsalderen, og derefter går ned i forskellige problemkomplekser.
Der fokuseres specielt på klostre og religion.
Klostrene undersøges blandt andet via en sammenligning af Benedikts lov og fremstillingen af munkeordner og klostervæsen i filmen "Rosens navn". (som de har set tidligere)
Tekster:
DHO Middelalder kompendie (kan findes som link på modulet)
Grubb, U. , m.fl.: Overblik - verdenshistorien i korte træk, Gyldendal 2007, si. 45-66
Danielsen, Kim Beck m.fl.: FOKUS - KERNESTOF I HISTORIE 1, Gyldendal, 101-102 & 115-117.
Film:
Rosens Navn (Jean-Jacques Annaud, 1986)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Koloniseringen af Meso-Amerika
Forløb om koloniseringen af Meso-amerika efter Columbus ankomst til den nye verden.
Der lægges bl.a. vægt på forskellige meso-amerikanske kultures historie både før og efter europæerne ankom, samt mødet med europæerne og katastrofen der fulgte.
Litteratur:
Grubb, Ulrik m.fl: FOKUS 2 – Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal 2007, si. 9-16
Nielsen, Jesper: OPDAGET? – Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico. Columbus 2019, si. 17-28 & 35-41
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Revolutionernes tidsalder
Forløb om de store revolutioner i 17-1800-tallet og tankerne bag.
Forløbet fungerer som et lille optaktsforløb til forløbet om Danmark i 1800-tallet.
Tekster:
Andersen, Lars m.fl.: FOKUS 2 – Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal 2007, si. 67-75
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Danmark i 1800-tallet
Der undersøges hvordan Danmark fik en demokratisk forfatning samtidig med at an rodede sig ud i hele to krige om hertugdømmerne.
Tekster:
VISTI HANSEN, LARS PETER m.fl.: Overblik – Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal 2010, si. 79-85
BOSS, W m.fl.: Nationalisme, krig og demokrati – Danmarkshistorien 1814-1864, Gyldendal Uddannelse 1999, si. 20-27, 42-52, 56-62, 85-92
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OVERBLIK DK, læs si. 79-85
-
"Nationalisme, krig, demokrati", læs si. 19-25
-
OPGAVE: Befolkningen i 1800-tallet
-
"Nationalisme, krig, demokrati", læs si. 20-27
-
OPGAVE - Befolkningen
-
Nationalisme, Krig og Demokrati, Si. 42-44
-
Nationalisme, Krig og Demokrati, Si. 44-51 (til Tekst 19)
-
Nationalisme krig demokrati, læs si. 56-62
-
OPGAVE - Martsdagene
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Danmark i 1800-tallet
FORLØBET ER EN FORTSÆTTELSE AF FORLØBET FRA 2.G
Der undersøges hvordan Danmark fik en demokratisk forfatning samtidig med at an rodede sig ud i hele to krige om hertugdømmerne.
Tekster:
VISTI HANSEN, LARS PETER m.fl.: Overblik – Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal 2010, si. 79-85
BOSS, W m.fl.: Nationalisme, krig og demokrati – Danmarkshistorien 1814-1864, Gyldendal Uddannelse 1999, si. 20-27, 42-52, 56-62, 85-92
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
1. Verdenskrig
Forløb med fokus på kriges start, nationalisme og soldaternes oplevelser af krigen.
Forløbet indeholder del hvor Jihad (JE tog over - som led i pædagogikum - og fokuserede på Osmannerrigets stilling under krigen).
Tekster:
KÜHLE, EBBE: Hvorfra, hvorhen, hvorfor – en verdenshistorie, Gyldendal 1998, si. 178-188
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001, si. 150-156.
Andersen, Lars m.fl.: FOKUS - KERNESTOF I HISTORIE 3, Gyldendal: side 9-18
Film:
Vi så de første 20 minutter af: Intet Nyt fra Vestfronten (Edward Berger, 2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tyskland i mellemkrigstiden
Forløb med fokus på nazisternes vej til magten og det tyske samfund, imens det går fra republik til nazistisk diktatur.
Forløbet hænger sammen med jødeforfølgelse og Holocaust forløbet, der følger umiddelbart efter.
Tekster:
FREDERIKSEN, PETER: Det Tredje Rige – Fællesskab og forbrydelse – 2. udgave, Systime 2009 (1998), si. 20-53, 133-135, 142-144
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Jødeforfølgelse og Holocaust
Forløb i forlængelse af forløbet om mellemkrigstiden.
Der fokuseres på vidneberetninger om Holocaust, og gåden om hvad der gør folk til folkemordere.
Film:
Schindlers Liste (Steven Spielberg, 1993)
Shoah (Claude Lanzmann, 1985) - i uddrag
Kilder:
Franz Suchomel (KZ vagt)
Oplevelser i Treblinka (KZ fange)
Frederiksen, Peter: DET TREDIE RIGE (2.udgave), Systime: side 75-79, 109-111, 119,121, 216-19
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kinas historie
Fokus på Kinas historie fra tidlige tider over afslutningen på kejsertiden, Maos magtovertagelse og Det store spring fremad.
Tekster:
Ebbe Kühle: Hvorfra Hvorhen Hvorfor, Gyldendal 1998, si. 77-82
MADSEN, JENS-PETER FAGE: Ansigt til ansigt med kineserne: Religion – Historie – Samfund, Pantheon 2015, si. 69-76 & 84-92
Film:
Bokseropstanden i Kina år 1900, DRkultur 2011
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652388589",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652388589",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652388589"
}