Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Nicholas Paul Wood
Hold 2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 De tyske minerydere og flygtninge i Danmark
Titel 3 Vikinger og togter (kort)
Titel 4 Holocaust
Titel 5 Storbritannien 1945-1992
Titel 6 Reformationen i Danmark
Titel 7 Al-Andalus
Titel 8 Kinas historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Carlsen, Jesper: Romerriget.
Side 9-16,21-25,,30-35,44-49,60-78
og teksterne (kilder) 1,2,3,4,5,6,16, 29,30,34,35,45

Politikens Verdenshistorie: Bind 5 "Romerriget": side 189-196(linje 7) og side 201, linje 8-15. (den vanskelige arvefølge).(Uploadet under holdets lectiodokumenter.)

Ørsted, Peter: Liv og arbejde i det romerske imperium.
Side 56-61(Livet i byen). (Uploadet under holdets lectiodokumenter.)

Denstoredanske.dk, afsnittet jernalder under opslaget: Danmarks historie: Forhistorie. http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_-_historie
Romerrigets samfund.
Diakront perspektiv Romerrigets udvikling (republik, principat)
Synkront perspektiv: Danmark i jernalderen.
Periodiseringsprincipper: Skellet oldtid/middelalder
Nutidsperspektivering: Samfundsforhold, vold som underholdning, familien, kvindens stilling etc.
Der er arbejdet med kildekritik/historisk metode i dette forløb.

Der er brugt denstoredanske.dk i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 De tyske minerydere og flygtninge i Danmark

MATERIALE:

Historisk baggrund om besættelsestiden:
"Overblik.Danmarkshistorien i korte træk" side 109nederst - side 113.

TYSKE FLYGTNINGE I DANMARK

kort dokumentar om de tyske flygtninge og lejren i Oksbøl:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/tyskere-paa-flugt-flygtningelejren-i-oksboel-1945-49

Kyneb, Ulf: Midt i en mørketid. Tyske flygtninge på kløvermarken 1945-49. (Tidsskrift artikel. Findes i
Historiske meddelelser om København, 2006)
side 88-93.

Lylloff, Kirsten: Barn eller fjende? - uledsagede tyske flygtningebørn i Danmark 1945-1949. Danmarks pædagogiske bibliotek, 2006.
Side 40 og 56.

kilde (cirkulære fra indenrigsministeriet):
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/indenrigsministeriet-sygebehandling-af-tyske-flygtninge-28-marts-1945

Historisk kort fra "Westermanns grosser Atlas zur Weltgeschichte": Side 160, kort 2


MINERYDNINGEN:

baggrundstekst:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/landminerydningen-paa-den-jyske-vestkyst-1945-2012/

wikipediasider: "Atlantvolden" og "Atlantvolden i Danmark" (hentet 24/9 2023).
https://da.wikipedia.org/wiki/Atlantvolden
https://da.wikipedia.org/wiki/Atlantvolden_i_Danmark

Hagemann, Helge: Under tvang. Minerydningen ved den jyske vestkyst 1945. Akademisk forlag 1998.
Side 66, linje 22 -  side 67, linje 12 (med 2 små kilder)
side 73 - 76midt
side 82 (fra linje 4)
side 84 - side 85, linje 10
side 86, linje 14 - side 88.

Kilde. Major Stanley Holland: Orientering vedrørende Minekommando Dänemark, 18. juni 1945
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/major-stanley-holland-orientering-vedroerende-minekommando-daenemark-18-juni-1945

Film set i undervisningen: "Under sandet" (2015).

Dokumentarfilm: Livsfare miner. 1946
https://www.danmarkpaafilm.dk/film/livsfare-miner

Eleverne har i forbindelse med forløbet være på biograf-ekskursion og set filmen "Efter befrielsen" (2023) samt været på ekskursion til Vestre kirkegård.


Baggrund for forløbet:

De tyske minerydere og flygtninge i Danmark (1945-49).

Under 2. Verdenskrig havde tyskerne i forbindelse med udbygningen af den såkaldte ”Atlantvold”, der skulle forhindre en allieret landgang i Nord- eller Vesteuropa, blandt andet udlagt omkring 1.400.000 landminer langs den jyske vestkyst. Omkring 2000 tyske soldater blev efter befrielsen pålagt at rydde minerne. Mindst 500 døde eller blev såret under det farlige arbejde. Dette forhold kom især til offentlighedens kendskab med Zandvliets Oscarnominerede film ”Under sandet” fra 2015 og blev i den forbindelse heftigt debatteret.

Samtidig befandt der sig  i maj 1945 omkring 250.000 tyske flygtninge i Danmark, som var blevet evakueret  hertil af den tyske flåde, da russerne rykkede ind i det østlige Tyskland. Især det forhold at omkring 7000 tyske flygtningebørn under 5 år døde i flygtningelejre i Danmark i 1945 har også medført en debat om behandlingen af flygtningene.

Vi dykker ned i disse begivenheder og debatten omkring dem, herunder deres betydning for den nutidige opfattelse af  Danmark i tiden omkring besættelsen. Var de tyske mineryddere  f. eks.  at betragte som krigsfanger, og begik Danmark en krigsforbrydelse? Hvordan fremstiller filmen ”Under sandet”, som vi ser under kurset, minerydningen? Og hvad var grunden til de mange dødsfald blandt tyske flygtninge?  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vikinger og togter (kort)

LÆSTE TEKSTER:

"Overblik. Verdenshistorien i korte træk" v. Grubb, Helles og Thomsen. side 45-51

" Overblik. Danmarkshistorien i korte træk" v. Visti Hansen, Buhl Jensen og Thomsen side 19-29

"Vikinger og togter" v. Carl harding Sørensen side 6-12øverst, side 66midt-68øverst, side 96-101, side 103midt-109midt samt kilderne tekst 1, 3, 4, 5, 7, 22, 27, 28, 30, 40, 41, 44 og 46.

"Erik den Rødes saga" v. Einar Storgaard side 48-52midt

I "Vikingernes sejlads til Nordamerika" v Birthe L. Clausen RED.: Artiklen "Vinlandssagaerne og deres håndskrifter" af Eva Rode side 21-28.

"Vikings. The North Atlantic Saga" v. William W. Fitzhugh og Elisabeth I. Ward RED.: Uddrag af afsnittet " An introduction to the Vinland Sagas" af Gísli Sigurdsson: Side 218 afsnittet "Written accounts from Oral Tradition" indtil 2. spalte, linje 11. Samt uddrag af Afsnittet "An archaeologist´s interpratation of the Vinland Sagas" af Birgitta Linderoth Wallace side 225, afsnittet The sagas as evidence fra 1. spalte, linje 18 til 2. spalte, linje 18.


EKSKURSION: I forbindelse med forløbet var klassen på ekskursion til Nationalmuseet med guidet rundtur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 Holocaust

Baggrund: Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik. Verdenshistorie i korte træk. Side 146-154.

Frederiksen, Peter: Det tredie rige. Fællesskab og forbrydelse. Systime 1998-2013:
side 27 - side 33 1. spalte, afsnittet.
side 40, 1. spalte,afsnittet - side 47,afsnittet samt samt side 50,afsnittet - side 51.
side 74 - side 79.
afsnittet om jødeghettoerne på side 101.
side 108-111.
side 119-121.
tekst 31 på side 185, 2. spalte  - side 187øverst.
tekst 54 på side 219

Bjerre, Jacob Halvas: Holocaust. Frydenlund 2010.
side 89nederst - side 93, afsnittet.

Plakaten "Der ewige Jude". Taget fra "Fascismens billeder". Danmarks radio 1980. Side 28.

2 breve fra Heydrich til Luther i oversættelse. Tysk original taget fra:
Klein, Peter: Die "Wannsee-Konferenz" am 20. Januar 1942. Eine Einführung. Metropol Verlag 2017.
Side 60-61 (uddrag) samt side 75.

Uddrag af Wannsee-protokollen taget fra: Roseman, Mark: Wannseekonferencen. Beretningen om det 20. århundredes mest skamfulde dokument:
Side 151-158 (i uddrag).

Diverse historiske kort fra "Westermanns grosser Atlas zur Weltgeschichte": Side 152, kort 2 og side 154, kort 1 og 2.

Som introduktion til Wannseekonferencen har klassen set filmen "Wannsee" (2022).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Storbritannien 1945-1992

Holst, Benjamin: Storbritannien mellem imperialisme og multikultur. Frydenlund 2005.
Side 49-53 og side 55-66.

Christophersen, Steen. Visti Hansen, Lars Peter: Storbritanniens historie. Fra Britannia til Brexit. Columbus 2020.
Side 209-211, 222nederst-223midt, 226øverst - 228, 1. spalte midt.

Beckett, Andy: Promised you a miracle. Why 1980-82 made modern Britain. Penguin books 2015.
Side 269øverst - side 270nederst. (på engelsk)

Følgende kilder er gennemgået:
MacMillans tale "Forandingens vinde" i uddrag
Enoch Powell´s "Rivers of Blood" tale i uddrag
The Clash: "London calling". Sangtekst på engelsk.
Kort uddrag af samtale mellem Margaret Thatcher og admiral Henry Leach angående Falklandsøerne (på engelsk - fra Beckett (se ovenfor))
Klip af Thatchers no,no,no tale 30/10-1990: (fra minut 1:23 - 1:45)
https://www.youtube.com/watch?v=tVt_1ByddUQ

Fokus i forløbet er på perioden 1945-1992 men med en kort perspektivering til forholdet mellem Storbritannien og EU i nyeste tid.

I forbindelse med forløbet har klassen været på studietur i Manchester, herunder ekskursion til Liverpool.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Reformationen i Danmark

N.B. de centrale dele af af forløber er gennemgået virtuelt som følge af corona-nedlukning

Grubb, Ulrik. Helles, Knud. Thomsen, Bente: Overblik. Verdenshistorie i korte træk. Gyldendal 2005.
Side 76-79

Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid. Gyldendal 2002
side 48-49, side 73, linje 4 - side 85, linje 12

Bente Thomsen: At sky det jordiske, give almisse og tænke på det himmelske riges glæde. Gyldendal 2001.
side 5-18.
Side 44-55, 2. spalte, linje 11 (dog: tekst 4 side 52-53 ikke læst).
side 57, afsnittet "Pilgrimsrejsen"
Desuden afsnittet "Stormændene"  samt tekst 7 "Cecilie Lilles testamente"  på side 64-67.

Danmarks Historie (red.: John Dalstrup og Hal Koch). Politikens forlag 1963
Bind 5 "De første oldenborgere" af Erik Kjersgaard og Johan Hvidtfeldt. Side 515-521
Bind 6 "Reformation og Renæssance" af Svend Cedergreen Bech. Side 116-123midt.

Jens Winther: Reformation og modreformation. Gjellerup 1971.
Spalte 9nederst-11midt ("kampen mod afladshandlen")
Kilde: "Brev til ærkebiskop Albrecht af Mainz". Spalte 79-81

Artikel i Kristeligt Dagblad "Reformationen blev døbt i bøndernes blod".
https://www.kristendom.dk/indføring/reformationen-blev-døbt-i-bøndernes-blod

Kim Beck Danielsen m. fl.: Fra Antikken til reformationen (Fokus - kernestof i historie 1). Gyldendal 2007:
Uddrag af kilden "Poul Helgesen angriber reformationsbevægelsen"" side 207-208.

Forløbet dækker middelalder og reformation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Al-Andalus

Al - Andalus.
Kulturmøder: Kristen og muslimsk kultur eksemplificeret ved Spanien.
Materiale: "Spanien anderledes?" ved Anker Leo Jensen, Jens Erik Petersen og Vigand Dann Rasmussen. Gyldendal 2005.
Side 7-14midt. 35. 37-57.
Behandlede kilder: Tekst 3, 4, 5, 6 og 7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde