Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Nicholas Paul Wood
|
Hold
|
2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Romerriget
Carlsen, Jesper: Romerriget.
Side 9-16,21-25,,30-35,44-49,60-78
og teksterne (kilder) 1,2,3,4,5,6,16, 29,30,34,35,45
Politikens Verdenshistorie: Bind 5 "Romerriget": side 189-196(linje 7) og side 201, linje 8-15. (den vanskelige arvefølge).(Uploadet under holdets lectiodokumenter.)
Ørsted, Peter: Liv og arbejde i det romerske imperium.
Side 56-61(Livet i byen). (Uploadet under holdets lectiodokumenter.)
Denstoredanske.dk, afsnittet jernalder under opslaget: Danmarks historie: Forhistorie. http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_-_historie
Romerrigets samfund.
Diakront perspektiv Romerrigets udvikling (republik, principat)
Synkront perspektiv: Danmark i jernalderen.
Periodiseringsprincipper: Skellet oldtid/middelalder
Nutidsperspektivering: Samfundsforhold, vold som underholdning, familien, kvindens stilling etc.
Der er arbejdet med kildekritik/historisk metode i dette forløb.
Der er brugt denstoredanske.dk i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
De tyske minerydere og flygtninge i Danmark
MATERIALE:
Historisk baggrund om besættelsestiden:
"Overblik.Danmarkshistorien i korte træk" side 109nederst - side 113.
TYSKE FLYGTNINGE I DANMARK
kort dokumentar om de tyske flygtninge og lejren i Oksbøl:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/tyskere-paa-flugt-flygtningelejren-i-oksboel-1945-49
Kyneb, Ulf: Midt i en mørketid. Tyske flygtninge på kløvermarken 1945-49. (Tidsskrift artikel. Findes i
Historiske meddelelser om København, 2006)
side 88-93.
Lylloff, Kirsten: Barn eller fjende? - uledsagede tyske flygtningebørn i Danmark 1945-1949. Danmarks pædagogiske bibliotek, 2006.
Side 40 og 56.
kilde (cirkulære fra indenrigsministeriet):
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/indenrigsministeriet-sygebehandling-af-tyske-flygtninge-28-marts-1945
Historisk kort fra "Westermanns grosser Atlas zur Weltgeschichte": Side 160, kort 2
MINERYDNINGEN:
baggrundstekst:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/landminerydningen-paa-den-jyske-vestkyst-1945-2012/
wikipediasider: "Atlantvolden" og "Atlantvolden i Danmark" (hentet 24/9 2023).
https://da.wikipedia.org/wiki/Atlantvolden
https://da.wikipedia.org/wiki/Atlantvolden_i_Danmark
Hagemann, Helge: Under tvang. Minerydningen ved den jyske vestkyst 1945. Akademisk forlag 1998.
Side 66, linje 22 - side 67, linje 12 (med 2 små kilder)
side 73 - 76midt
side 82 (fra linje 4)
side 84 - side 85, linje 10
side 86, linje 14 - side 88.
Kilde. Major Stanley Holland: Orientering vedrørende Minekommando Dänemark, 18. juni 1945
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/major-stanley-holland-orientering-vedroerende-minekommando-daenemark-18-juni-1945
Film set i undervisningen: "Under sandet" (2015).
Dokumentarfilm: Livsfare miner. 1946
https://www.danmarkpaafilm.dk/film/livsfare-miner
Eleverne har i forbindelse med forløbet være på biograf-ekskursion og set filmen "Efter befrielsen" (2023) samt været på ekskursion til Vestre kirkegård.
Baggrund for forløbet:
De tyske minerydere og flygtninge i Danmark (1945-49).
Under 2. Verdenskrig havde tyskerne i forbindelse med udbygningen af den såkaldte ”Atlantvold”, der skulle forhindre en allieret landgang i Nord- eller Vesteuropa, blandt andet udlagt omkring 1.400.000 landminer langs den jyske vestkyst. Omkring 2000 tyske soldater blev efter befrielsen pålagt at rydde minerne. Mindst 500 døde eller blev såret under det farlige arbejde. Dette forhold kom især til offentlighedens kendskab med Zandvliets Oscarnominerede film ”Under sandet” fra 2015 og blev i den forbindelse heftigt debatteret.
Samtidig befandt der sig i maj 1945 omkring 250.000 tyske flygtninge i Danmark, som var blevet evakueret hertil af den tyske flåde, da russerne rykkede ind i det østlige Tyskland. Især det forhold at omkring 7000 tyske flygtningebørn under 5 år døde i flygtningelejre i Danmark i 1945 har også medført en debat om behandlingen af flygtningene.
Vi dykker ned i disse begivenheder og debatten omkring dem, herunder deres betydning for den nutidige opfattelse af Danmark i tiden omkring besættelsen. Var de tyske mineryddere f. eks. at betragte som krigsfanger, og begik Danmark en krigsforbrydelse? Hvordan fremstiller filmen ”Under sandet”, som vi ser under kurset, minerydningen? Og hvad var grunden til de mange dødsfald blandt tyske flygtninge?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vikinger og togter (kort)
LÆSTE TEKSTER:
"Overblik. Verdenshistorien i korte træk" v. Grubb, Helles og Thomsen. side 45-51
" Overblik. Danmarkshistorien i korte træk" v. Visti Hansen, Buhl Jensen og Thomsen side 19-29
"Vikinger og togter" v. Carl harding Sørensen side 6-12øverst, side 66midt-68øverst, side 96-101, side 103midt-109midt samt kilderne tekst 1, 3, 4, 5, 7, 22, 27, 28, 30, 40, 41, 44 og 46.
"Erik den Rødes saga" v. Einar Storgaard side 48-52midt
I "Vikingernes sejlads til Nordamerika" v Birthe L. Clausen RED.: Artiklen "Vinlandssagaerne og deres håndskrifter" af Eva Rode side 21-28.
"Vikings. The North Atlantic Saga" v. William W. Fitzhugh og Elisabeth I. Ward RED.: Uddrag af afsnittet " An introduction to the Vinland Sagas" af Gísli Sigurdsson: Side 218 afsnittet "Written accounts from Oral Tradition" indtil 2. spalte, linje 11. Samt uddrag af Afsnittet "An archaeologist´s interpratation of the Vinland Sagas" af Birgitta Linderoth Wallace side 225, afsnittet The sagas as evidence fra 1. spalte, linje 18 til 2. spalte, linje 18.
EKSKURSION: I forbindelse med forløbet var klassen på ekskursion til Nationalmuseet med guidet rundtur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Holocaust
Baggrund: Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik. Verdenshistorie i korte træk. Side 146-154.
Frederiksen, Peter: Det tredie rige. Fællesskab og forbrydelse. Systime 1998-2013:
side 27 - side 33 1. spalte, afsnittet.
side 40, 1. spalte,afsnittet - side 47,afsnittet samt samt side 50,afsnittet - side 51.
side 74 - side 79.
afsnittet om jødeghettoerne på side 101.
side 108-111.
side 119-121.
tekst 31 på side 185, 2. spalte - side 187øverst.
tekst 54 på side 219
Bjerre, Jacob Halvas: Holocaust. Frydenlund 2010.
side 89nederst - side 93, afsnittet.
Plakaten "Der ewige Jude". Taget fra "Fascismens billeder". Danmarks radio 1980. Side 28.
2 breve fra Heydrich til Luther i oversættelse. Tysk original taget fra:
Klein, Peter: Die "Wannsee-Konferenz" am 20. Januar 1942. Eine Einführung. Metropol Verlag 2017.
Side 60-61 (uddrag) samt side 75.
Uddrag af Wannsee-protokollen taget fra: Roseman, Mark: Wannseekonferencen. Beretningen om det 20. århundredes mest skamfulde dokument:
Side 151-158 (i uddrag).
Diverse historiske kort fra "Westermanns grosser Atlas zur Weltgeschichte": Side 152, kort 2 og side 154, kort 1 og 2.
Som introduktion til Wannseekonferencen har klassen set filmen "Wannsee" (2022).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Storbritannien 1945-1992
Holst, Benjamin: Storbritannien mellem imperialisme og multikultur. Frydenlund 2005.
Side 49-53 og side 55-66.
Christophersen, Steen. Visti Hansen, Lars Peter: Storbritanniens historie. Fra Britannia til Brexit. Columbus 2020.
Side 209-211, 222nederst-223midt, 226øverst - 228, 1. spalte midt.
Beckett, Andy: Promised you a miracle. Why 1980-82 made modern Britain. Penguin books 2015.
Side 269øverst - side 270nederst. (på engelsk)
Følgende kilder er gennemgået:
MacMillans tale "Forandingens vinde" i uddrag
Enoch Powell´s "Rivers of Blood" tale i uddrag
The Clash: "London calling". Sangtekst på engelsk.
Kort uddrag af samtale mellem Margaret Thatcher og admiral Henry Leach angående Falklandsøerne (på engelsk - fra Beckett (se ovenfor))
Klip af Thatchers no,no,no tale 30/10-1990: (fra minut 1:23 - 1:45)
https://www.youtube.com/watch?v=tVt_1ByddUQ
Fokus i forløbet er på perioden 1945-1992 men med en kort perspektivering til forholdet mellem Storbritannien og EU i nyeste tid.
I forbindelse med forløbet har klassen været på studietur i Manchester, herunder ekskursion til Liverpool.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reformationen i Danmark
N.B. de centrale dele af af forløber er gennemgået virtuelt som følge af corona-nedlukning
Grubb, Ulrik. Helles, Knud. Thomsen, Bente: Overblik. Verdenshistorie i korte træk. Gyldendal 2005.
Side 76-79
Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid. Gyldendal 2002
side 48-49, side 73, linje 4 - side 85, linje 12
Bente Thomsen: At sky det jordiske, give almisse og tænke på det himmelske riges glæde. Gyldendal 2001.
side 5-18.
Side 44-55, 2. spalte, linje 11 (dog: tekst 4 side 52-53 ikke læst).
side 57, afsnittet "Pilgrimsrejsen"
Desuden afsnittet "Stormændene" samt tekst 7 "Cecilie Lilles testamente" på side 64-67.
Danmarks Historie (red.: John Dalstrup og Hal Koch). Politikens forlag 1963
Bind 5 "De første oldenborgere" af Erik Kjersgaard og Johan Hvidtfeldt. Side 515-521
Bind 6 "Reformation og Renæssance" af Svend Cedergreen Bech. Side 116-123midt.
Jens Winther: Reformation og modreformation. Gjellerup 1971.
Spalte 9nederst-11midt ("kampen mod afladshandlen")
Kilde: "Brev til ærkebiskop Albrecht af Mainz". Spalte 79-81
Artikel i Kristeligt Dagblad "Reformationen blev døbt i bøndernes blod".
https://www.kristendom.dk/indføring/reformationen-blev-døbt-i-bøndernes-blod
Kim Beck Danielsen m. fl.: Fra Antikken til reformationen (Fokus - kernestof i historie 1). Gyldendal 2007:
Uddrag af kilden "Poul Helgesen angriber reformationsbevægelsen"" side 207-208.
Forløbet dækker middelalder og reformation.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
LEKTIE: Læs fra side 6 (afsnittet) til side 11 ned i "At sky det jordiske, give almisse og tænke på det himmelske riges glæde"
-
LEKTIE: Læs fra side 12 til side 18 i "At sky det jordiske, give almisse og tænke på det himmelske riges glæde"
-
At sky set jordiske side 44, afsnittet- side 50
-
Bente Thomsen: "At sky det jordiske, give almisse og tænke på det himmelske riges glæde" side 51-57,
-
læs i "At sky det jordiske" kilderne: tekst 7 og 8 (fra side 64, 2. spalte midt - til side 68nederst).
-
Læst først i vores grundbog "Overblik" (verdenshistorien )side 68 - side 78, øverst. Læs dernæst i "Danmark fra oldtid til nutid" (vores grundbog til Danmarkshistorien) side 73-77.
-
Læs i lectiodokumentet "Danmark fra oldtid til nutid" side 73- side 77. Desværre mangler der en lille smule af venstre marg på side 75, som til gengæld ses på siden før. Det er kun et mindre afsnit, og man kan godt læse det.
-
Læs i dokumentet:DK.fra.oldtid.til.nutid.2pdf: Fra starten og frem til side 82øverst
-
Læs som lektie dokumentet "Reformationen i Tyskland" uploadet under holdets lectiodokumenter.
-
Titel
-
læs i "Danmarkshistorie.Bind5og6.pdf" uddraget fra bind 5 (side 515-521). + kilden: Om fordrivelsen af tiggermunkene. Begge filer er uploadet under holdets lectiodokumenter
-
Først læses i vores grundbog "Danmark fra oldtid til nutid" side 82øverst - side 83øverst. Dernæst læses artiklen i Kristeligt Dagblad, der er linket til her
-
Reformationen blev døbt i bøndernes blod
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Al-Andalus
Al - Andalus.
Kulturmøder: Kristen og muslimsk kultur eksemplificeret ved Spanien.
Materiale: "Spanien anderledes?" ved Anker Leo Jensen, Jens Erik Petersen og Vigand Dann Rasmussen. Gyldendal 2005.
Side 7-14midt. 35. 37-57.
Behandlede kilder: Tekst 3, 4, 5, 6 og 7
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i "Danmarkshistorie.Bind5og6.pdf" (holdets lectiodokumenter) uddraget fra bind 6 (fra side 116 - side 123midt).
-
Læs i "Overblik til verdenshistorien" side 113 - side115øverst samt side 117 - side 122.
-
NYT FORLØB: Lektie i bogen "Spanien anderledes" side 7-14midt.
-
Lektie (Spanien anderledes): side 35 samt side 37 - side 39nederst, (Lektien inkluderer således tekst 3 på side 38.)
-
Spanien anderledes: side 39, nederst - side 45midt (dvs. inklusive tekst 4)
-
Spanien, anderledes?: Side 45, midt - side 49 ned.
-
ETU
-
Spanien anderledes: Læs grundigt tekst 6+7 på side 50-51.
-
Spanien anderledes, side 52-57
-
Medbring "Spanien anderledes"
-
Kinesiske perspektiver side 9 - 13, nederst (indtil afsnittet)
-
Kinesiske perspektiver side 13, afsnittet - side 18, afsnittet.
-
Læs i "Kinesiske perspektiver" side18, afsnittet - side 20, afsnittet. Derefter læses kilde 18 og 19 i "Ansigt til ansigt med kineserne" på side 129. Dem der ikke har bogen kan finde kilderne under holdets lectiodokumenter (Kina.kilder.pdf)
-
Arbejdsark
-
Kinesiske perspektiver s.20nederst - side 24ned. Desuden kilde 4 "Mao Zedong om den lange march" dvs. den første kilde i pdf-filen "Kina.kilder" som er uplaodet under dokumenter 3x hi på lectio.
-
Kinesiske perspektiver side 25-28. Desuden kilderne tekst 26 og 29 i bogen "Ansigt til ansigt med kineserne" på siderne 136-137 og 139-140 (som også er indscannet i dokumentet Kina.kilder.pdf under holdets lectiodokumenter. (kilderne er på filsiderne
-
Afsnit
-
Kinesiske perspektiver side 28nederst - side 31 afsnittet øverst. I dokumentet Kina.kilder.pdf : Ansigt til ansigt med kineserne: tekst 30 og 31 (på side 139-142øverst)
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Kinas historie
Hovedfokus: Kinas historie fra1949 til ca. 2012
Grundbog
Kinesiske perspektiver v. Mogens Hansen (red.) side 8-43, midt.
Øvrige tekster og materiale:
Ansigt til ansigt med kineserne v. Jens-Peter Fage Madsen: tekst 18,19, 26, 29, 30, 31, 34, 35, 44.
Kina efter 1840 v. Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt tekst 4 og 11.
Diverse opslag i "denstoredanske.dk"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kinesiske perspektiver side 31, afsnittet,øverst- side 35midt. I dokumentet Kina.kilder.pdf : Ansigt til ansigt med kineserne: tekst 34 på side 144nederst - 147Afsnit
-
Kinesiske perspektiver, side 35, afsnittet - side 40, afsnittet. (Tekst 35 (side 187) er gennemgået i modulet.)
-
I bogen (eller dokumentet Kina.kilder.pdf) : Ansigt til ansigt med kineserne: tekst 44 (side 194-195). Samt Kinesiske perspektiver side 40, afsnittet - side 43, midt.
-
Læs i Overblik til verdenshistorien to uddrag: side 158 - side 162, 1. spalte, afsnittet. Samt side 164, 2. spalte, øverst - side 167ned.
-
Overblik side 136, afsnittet - side 140ned.
-
Lektie i 2 dele: Læs først i "Overblik. DANMARKSHISTORIE" side 100-101midt. Læs dernæst de 4 første fil-sider af dokumentet "EU1" uploadet under holdets lectiodokumenter.
-
Medbring hæftet "Overblik. (det tynde hæfte)
-
Læs som forberedelse de to links om Puyi og Manchukuo uploadet her:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652392713",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652392713",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652392713"
}