Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Carsten Riskjær Jakobsen
|
Hold
|
2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Revolutioner
Politiske og sociale revolutioner er markante brud i den historiske udvikling. Vi har i forløbet her arbejdet med de klassiske politiske revolutioner som den amerikanske, den franske, og den russiske.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Kernestof:
̶ politiske og sociale revolutioner
Materialets samlede omfang ca. 75 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 113-119 i "Overblik-Oplysningstiden og borgerlige revolutioner"
-
Oplysningstid og borgerlige revolutioner_spm (1y)
-
Essinger, B. (ansv.): AMERIKA - TO VERDENER, Munksgaard; sider: 10-14, 25-31, 43-66, 113-120
-
Revolutioner_De første engelske kolonier_spm
-
Revolutioner_koloniernes grundlag_tjek på lektien_virtuelt modul 22/11
-
8. Hamilton_ Itinerarium, 1744
-
10. Crèvecoeur_ Letters From an American Farmer, 1782
-
Uafhængighedskrigen_spm (1y)
-
Læs side 119-122 i "Overblik-Oplysningstiden og borgerlige revolutioner"
-
Læs også side 61-64 i Fokus 2, den franske revolution.pdf
-
INDBERETNINGER FRA DEN ENGELSKE AMBASSADE, 1788 og 1789
-
Den franske revolution_spm og afklaring (1y)
-
Læs side 64-72 i Fokus 2, den franske revolution.pdf
-
Læs INDBERETNINGER FRA DEN ENGELSKE AMBASSADE, 1788 og 1789
-
Læs side 72-75 i "Fokus 2, den franske revolution.pdf"
-
Læs Vurderinger af den franske revolution-Søren Krarup (1984)
-
Læs side 1-10m i Revolution i Europa
-
Læs side 7-10 i "Revolution i Europa"
-
Besvar spm grundigt til kilden: Den provisoriske regerings erklæring d. 3. marts 1917
-
Hvorfor beslutter bolsjevikkerne at sætte den grundlovgivende forsamling ud af kraft? Brug nedenstående: "Opløsning af den grundlovgivende forsamling 6. jan. 1918
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nazismen
Fokus på:
1. verdenskrig, herunder krigsmål
Weimarrepublikken
Nazismens ideologi
Hitlers vej til magten
De lange knives nat
Ensretningen, propaganda (Leni Reifenstahls film: "Viljens triumf")
Antisemitismen
Fortolkninger af nazismen
Vejen mod holocaust
Hvem var ansvarlige?
Folkedrab (perspektiver til folkedrab i dag)
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier
- historiebrug og -formidling
Materialets samlede omfang ca. 44 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Modstandsbevægelsen - DHO-forløb
DHO-forløb sammen med dansk. Informationsøgningsforløb med fokus på digital dannelse (Ballerup bibliotek)
Kernestof:
Supplerende emne i historie:
Samarbejde og modstand i tale og handling
- Danmark under besættelsen 1940-1945:
Vi har arbejdet med følgende emner:
Danmark i 1930`erne
9. april
Samarbejdspolitikken
Protester og reaktioner
Sommeren 1941 og frem – illegalisering af de danske kommunister
Modstand
Samarbejdspolitikken under pres
Redningen af de danske jøder
Industrisabotagen
Befrielse, opgør og betydning
Opgavetemaer DHO:
- Samarbejdspolitikken 1940-43
- Den danske modstand i ord og handling
- Retsopgøret efter besættelsen
- Eftertidens syn på besættelsen og samarbejdspolitikken
Vi har arbejdet med de faglige mål for DHO, herunder modellen for DHO på Borupgaard, der er inddelt i forskellige skrivecamps med fokus på hvordan man udarbejder en redegørelse, analyse, diskussion og inddrager forskellige metoder frem mod SRP projektet i 3g.
Materialets samlede omfang ca. 80 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 1-5 i Modstandsbevægelsen_Systime
-
Sørensen, J.: MODSTANDSBEVÆGELSEN, Systime; sider: 23-35, 37-45, 51-57, 65-73, 77-85, 98-104, 163-172, 179-184
-
Siderne kan også læses her 7-11: Modstandsbevægelsen_Systime
-
Frode Jakobsens beretning fra 1975 om besættelsen 9. april 1940
-
Den danske regeringserklæring af 26/6 1941
-
Kan læses her side 11-17 i Modstandsbevægelsen_Systime
-
Danmark under besættelsen_opgaver virtuelt modul 24. marts 2023
-
Arbejdsopgaver til kapitel 4
-
Opgaveformuleringer, DHO dansk og historie, DoB, CJ
-
Læs: Sabotage mod uniformsskrædderi, april 1942
-
Læs: Kronik_10_8-2021_ Anholdelserne af kommunisterne i 1941 var naturligvis forargelig. Men realiteten er, at ingen brød sig synderligt om kommunisterne
-
Arbejdsopgaver til kapitel 6
-
Hvad kan vi bruge kilden til? I analyserer kilden i modulet: Sabotage mod uniformsskrædderi, april 1942
-
Fagligt oplæg om kapitel 7
-
Faglig opsamling om kapitel 12
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pest over Danmark - et overblik
Fokus på pestepidemier i Danmark/Europa fra middelalder til reformation og renæssance og ikke mindst enevælde. Fokus på hvordan Danmark blev ramt af pesten og hvordan samfundet og statsmagten håndterede pestepidemierne. Vi har set på konsekvenserne af pesten i Europa og i Danmark. Vi har også diskuteret hvad pesten var og hvorfor den forsvandt.
Vi har også haft kort fokus på Danmarks tilblivelse
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Kilder brugt:
Tekst 18: "Om julestuer og kanekørsel" (s. 119 i "Pest over Danmark")
Hvorfor forsvandt pesten? Peter Christensen, lektor, Københavns Universitet. Fra: www.emu.dk/gym/fag/hi/noter/ pesten.htm
Supplerende stof.
Materialets samlede omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opdagelser og kulturmøder
Forløbet har haft fokus på mødet mellem europæere og mesoamerikanere i 1500tallet.
Vi har arbejdet med forholdenede i mesoamerika inden europæernes ankomst, men særligt fokuseret på erobringens årsager, forløb og konsekvenser. Der er også trukket tråde op til i dag.
Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Kilder brugt fra:
Jesper Nielsen: ”Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets mexico”, Columbus, 2019:
Kilde 5: ”En spansk soldats erinderinger (1570)”, side 84-86
Bernal Diaz' beretning om indtoget til Tenochtitlán
Kilde 8: Sahagúns store værk om aztekerne (1578-1579)
Europæerne har skabt en offermyte om indianerne, Kristeligt Dagblad, 17.06.19
Nu stiller forskerne diagnosen: Derfor blev aztekerne udslettet på få år. B.dk 23.02.17.
Griske spaniere smadrede aztekernes fortryllende hovedstad, Historienet.dk
Materialets samlede omfang ca. 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 1-8ø i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Tjek-på-lektien_kap. 1
-
Læs side 8ø-19ø i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Tjek-på-lektien_kapitel 2_kilderopgaver
-
Læs side 2329 i "Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9"
-
Program_Kapitel 3_ Det spanske koloniimperium_Tjek-på-lektien
-
Læs side 30-37 i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Program_Kapitel 4_ Erobringen af aztekerriget og Mesoamerika (cirka 1519-1540)_Tjek på lektien
-
Læs side 38-44 i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Læs side 44-48 i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Husk at analyse: "Kilde 5: En spansk soldats erindringer (1570)" i Program_Kapitel 4_ Erobringen af aztekerriget og Mesoamerika (cirka 1519-1540)_Tjek på lektien
-
Program_kap 5_Tjek på lektien og kilde 8_ Sahagúns store værk om aztekerne (1578-1579)
-
Læs side 50-58 i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Program (VIR modul)_kapitel 6_Religionsmødet. Én gud eller flere_ Det gode og det onde
-
Læs side 59-65 i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Program VIR_Kapitel 7_ Kolonitiden (cirka 1540-1600)
-
Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Læs side 71-83 i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Program_kapitel 8_Tjek-på-lektien
-
Læs side 84-95 i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Læs side 95-103 i Opdaget_kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Kilde 26: De store koppeepidemier (aztekisk årbog fra ca 1583)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Studietur: Spaniens historie
Vi har været på studietur til Spanien, nærmere betegnet Cataloniens hovedby, hvor eleverne ved selvsyn har oplevet Spanien, regionen Catalonien og ikke mindst storbyen Barcelona. Vi har været på vingård, til chokoladefabrikation. Vi har besøgt Sagrada Familia, Carmel Bunkers mm.
Eleverne har arbejdet selvstændigt og afholdt oplæg på studieturen.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
Materialets samlede omfang ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Afrikas historie - Congo som eksempel
Afrikas historie, særligt med fokus på Congos kolonitid og vej mod selvstændighed
Imperialisme, afkolonisering og globalisering
Fokus på:
Hvid erobring - europæisk imperialisme 1870-1914
Imperialismeteorier:
Jules Ferry: “Forsvar for den franske imperialisme”, 1879.
Joseph Chamberlain: “Imperialismens betydning for arbejderne”, 1893.
J. A. Hobson: “Imperialisme - et studie, 1902.”
V. I. Lenin: “Imperialismen, kapitalismens højeste stadium, 1917.”
Overgangen fra imperialisme til afkolonisering.
Knud Ryg Olsen & Olaf Søndberg m.fl.: Fra kold krig til globalisering, s. 59-61
Hvidt overherredømme og egne vaklende ben
(afkolonisering)
National drøm eller mareridt
(afkolonisering)
Frantz Fanon: “Racisme og kultur, 1956 (uddrag)”
Globaliseringsteorier
Ebbe Kühle: Hvorfra, hvorhen, hvorfor: s. 306-309 + Huntington: Civilisationernes sammenstød, 1993 (uddrag)
Mangel på udvikling
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
Forløb der tager udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.
Materialets samlede omfang ca. 60 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den kolde krig og murens fald
Fokus på østblokkens sammenbrud, de socialistiske systemers fald, herunder også murens fald. Vi har særligt fokuseret på Sovjetunionens økonomiske og politiske udvikling efter 1945, herunder også Sovjetunionens sammenbrud.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
Fokus 3. Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2007) side 18-32.
Ebbe Kühle: Hvorfra, hvorhen, hvorfor, Gyldendal 1998, side 247-260.
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2006, kilde 2 + billede af muren, side 279, kilde 4+5, side 282-283, side 288m-290m.
KILDE: Gorbatjov om perestrojka, 1987
Verdensanalyse, Gyldendal: Bjøls synspunkt på verden efter 1945, side192.
Materialets samlede omfang ca. 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Antikken - med særligt fokus på Romerriget
Vi har kort set på centrale træk ved Antikken, herunder også Grækenlands antikke historie. Fokus særligt på karakteristiske træk ved Romerriget, både under Republikken og i kejsertiden, herunder patron-klient-systemet. Vi har også arbejdet med det romerske slaveri, herunder slaveopstande. Vi har haft fokus på Vesuvs udbrud
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Film: Pompeii - The last day, BBC (50 min) (dailymotion)
Ekskursion. Vi har været på Glyptoteket og set den antikke samling. Eleverne har lavet en remedieringsopgave og præsenteret resultaterne.
Materialets samlede omfang ca. 53 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kronologiforløb
Vi arbejder med at sætte de gennemgåede historieforløb ind i et kronologisk forløb. Eleverne har særligt fokuseret på et aspekt/tema i arbejdet med at sætte forløbene ind i den kronologiske sammenhæng.
Alle fremlægger og vi samler op på klassen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652394822",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652394822",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652394822"
}