Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Carsten Riskjær Jakobsen
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Revolutioner
Titel 2 Nazismen
Titel 3 Modstandsbevægelsen - DHO-forløb
Titel 4 Pest over Danmark - et overblik
Titel 5 Opdagelser og kulturmøder
Titel 6 Studietur: Spaniens historie
Titel 7 Afrikas historie - Congo som eksempel
Titel 8 Den kolde krig og murens fald
Titel 9 Antikken - med særligt fokus på Romerriget
Titel 10 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Revolutioner

Politiske og sociale revolutioner er markante brud i den historiske udvikling. Vi har i forløbet her arbejdet med de klassiske politiske revolutioner som den amerikanske, den franske, og den russiske.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

Kernestof:
̶ politiske og sociale revolutioner

Materialets samlede omfang ca. 75 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nazismen

Fokus på:

1. verdenskrig, herunder krigsmål
Weimarrepublikken
Nazismens ideologi
Hitlers vej til magten
De lange knives nat
Ensretningen, propaganda (Leni Reifenstahls film: "Viljens triumf")
Antisemitismen
Fortolkninger af nazismen
Vejen mod holocaust
Hvem var ansvarlige?
Folkedrab (perspektiver til folkedrab i dag)

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier
- historiebrug og -formidling

Materialets samlede omfang ca. 44 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Modstandsbevægelsen - DHO-forløb

DHO-forløb sammen med dansk. Informationsøgningsforløb med fokus på digital dannelse (Ballerup bibliotek)

Kernestof:
Supplerende emne i historie:

Samarbejde og modstand i tale og handling
- Danmark under besættelsen 1940-1945:

Vi har arbejdet med følgende emner:
Danmark i 1930`erne
9. april
Samarbejdspolitikken
Protester og reaktioner
Sommeren 1941 og frem – illegalisering af de danske kommunister
Modstand
Samarbejdspolitikken under pres
Redningen af de danske jøder
Industrisabotagen
Befrielse, opgør og betydning

Opgavetemaer DHO:
- Samarbejdspolitikken 1940-43
- Den danske modstand i ord og handling
- Retsopgøret efter besættelsen
- Eftertidens syn på besættelsen og samarbejdspolitikken

Vi har arbejdet med de faglige mål for DHO, herunder modellen for DHO på Borupgaard, der er inddelt i forskellige skrivecamps med fokus på hvordan man udarbejder en redegørelse, analyse, diskussion og inddrager forskellige metoder frem mod SRP projektet i 3g.

Materialets samlede omfang ca. 80 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Pest over Danmark - et overblik

Fokus på pestepidemier i Danmark/Europa fra middelalder til reformation og renæssance og ikke mindst enevælde. Fokus på hvordan Danmark blev ramt af pesten og hvordan samfundet og statsmagten håndterede pestepidemierne. Vi har set på konsekvenserne af pesten i Europa og i Danmark. Vi har også diskuteret hvad pesten var og hvorfor den forsvandt.

Vi har også haft kort fokus på Danmarks tilblivelse

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Kilder brugt:
Tekst 18: "Om julestuer og kanekørsel" (s. 119 i "Pest over Danmark")
Hvorfor forsvandt pesten? Peter Christensen, lektor, Københavns Universitet. Fra: www.emu.dk/gym/fag/hi/noter/ pesten.htm

Supplerende stof.

Materialets samlede omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Opdagelser og kulturmøder

Forløbet har haft fokus på mødet mellem europæere og mesoamerikanere i 1500tallet.
Vi har arbejdet med forholdenede i mesoamerika inden europæernes ankomst, men særligt fokuseret på erobringens årsager, forløb og konsekvenser. Der er også trukket tråde op til i dag.

Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Kilder brugt fra:
Jesper Nielsen: ”Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets mexico”, Columbus, 2019:

Kilde 5: ”En spansk soldats erinderinger (1570)”, side 84-86
Bernal Diaz' beretning om indtoget til Tenochtitlán
Kilde 8: Sahagúns store værk om aztekerne (1578-1579)
Europæerne har skabt en offermyte om indianerne, Kristeligt Dagblad, 17.06.19
Nu stiller forskerne diagnosen: Derfor blev aztekerne udslettet på få år. B.dk 23.02.17.
Griske spaniere smadrede aztekernes fortryllende hovedstad, Historienet.dk

Materialets samlede omfang ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Studietur: Spaniens historie

Vi har været på studietur til Spanien, nærmere betegnet Cataloniens hovedby, hvor eleverne ved selvsyn har oplevet Spanien, regionen Catalonien og ikke mindst storbyen Barcelona. Vi har været på vingård, til chokoladefabrikation. Vi har besøgt Sagrada Familia, Carmel Bunkers mm.

Eleverne har arbejdet selvstændigt og afholdt oplæg på studieturen.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering

Materialets samlede omfang ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Afrikas historie - Congo som eksempel

Afrikas historie, særligt med fokus på Congos kolonitid og vej mod selvstændighed
Imperialisme, afkolonisering og globalisering

Fokus på:

Hvid erobring - europæisk imperialisme 1870-1914
Imperialismeteorier:
Jules Ferry: “Forsvar for den franske imperialisme”, 1879.
Joseph Chamberlain: “Imperialismens betydning for arbejderne”, 1893.
J. A. Hobson: “Imperialisme - et studie, 1902.”
V. I. Lenin: “Imperialismen, kapitalismens højeste stadium, 1917.”

Overgangen fra imperialisme til afkolonisering.
Knud Ryg Olsen & Olaf Søndberg m.fl.: Fra kold krig til globalisering, s. 59-61

Hvidt overherredømme og egne vaklende ben
(afkolonisering)

National drøm eller mareridt
(afkolonisering)
Frantz Fanon:  “Racisme og kultur, 1956 (uddrag)”

Globaliseringsteorier
Ebbe Kühle: Hvorfra, hvorhen, hvorfor: s. 306-309 + Huntington: Civilisationernes sammenstød, 1993 (uddrag)

Mangel på udvikling

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering

Forløb der tager udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.

Materialets samlede omfang ca. 60 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Den kolde krig og murens fald

Fokus på østblokkens sammenbrud, de socialistiske systemers fald, herunder også murens fald. Vi har særligt fokuseret på Sovjetunionens økonomiske og politiske udvikling efter 1945, herunder også Sovjetunionens sammenbrud.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling

Fokus 3. Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2007) side 18-32.

Ebbe Kühle: Hvorfra, hvorhen, hvorfor, Gyldendal 1998, side 247-260.

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2006, kilde 2 + billede af muren, side 279, kilde 4+5, side 282-283, side 288m-290m.

KILDE: Gorbatjov om perestrojka, 1987

Verdensanalyse, Gyldendal: Bjøls synspunkt på verden efter 1945, side192.

Materialets samlede omfang ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Antikken - med særligt fokus på Romerriget

Vi har kort set på centrale træk ved Antikken, herunder også Grækenlands antikke historie. Fokus særligt på karakteristiske træk ved Romerriget, både under Republikken og i kejsertiden, herunder patron-klient-systemet. Vi har også arbejdet med det romerske slaveri, herunder slaveopstande. Vi har haft fokus på Vesuvs udbrud

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Film: Pompeii - The last day, BBC (50 min) (dailymotion)

Ekskursion. Vi har været på Glyptoteket og set den antikke samling. Eleverne har lavet en remedieringsopgave og præsenteret resultaterne.

Materialets samlede omfang ca. 53 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kronologiforløb

Vi arbejder med at sætte de gennemgåede historieforløb ind i et kronologisk forløb. Eleverne har særligt fokuseret på et aspekt/tema i arbejdet med at sætte forløbene ind i den kronologiske sammenhæng.

Alle fremlægger og vi samler op på klassen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer