Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Kenneth Vedel, Rasmus Mikkelsen
|
Hold
|
2022 Id/w (1w Id, 2w Id, 3w Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basket
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beachvolley - eksamensdisciplin
Tekniske færdigheder:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Driveslag/rainbow
- Poke/knuckles
- underhåndsserv
Taktiske færdigheder:
- betydningen af tre berøringer.
- Simpel kommunikation
- Placering på banen (position i side out/servemodtagelse)
- Spilmønstre
- Spil to vs to, tre vs tre og fire vs fire
- Vi har både spillet med korrekt teknik og indøvet spil med kidsvolley teknikker (baggerslagkast og fingerslagskast)
- Rudimentært regelkendskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fankultur
Vi har med udgangspunkt i en samfundfaglig tilgang i undervisningen arbejdet med kategorisering af forskellige fangrupperinger (primært indenfor fodbold, men også perspektiveret til andre idrætsarenaer), og med inddragelse af relevante sociologiske begreber og kulturteori (Hofstedes løgmodel og Ninian Smarts "Syv dimensioner") forsøgt at forstå forskellige fans typiske adfærd og bevæggrund herfor. Vi har kigget på forskellige typer af engagement, forklaringsmodeller og undersøgt fænomenet empirisk på studietur til Liverpool.
Det forventes at man kan definere og differentiere mellem
alm. fans og roligans
Casuals og ultras
Hooligans
Kort forklare om den historiske udvikling på fodbold fanscenen
Identificere kulturelle markører i én specifik arena under inddragelse af samfundsfaglige begreber som
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Front og back stage
Primære og referencegrupper
Rollekonflikt (indre- vs. ydre styret)
Ritualisering
Aftraditionalisering
Nytribalisme
Stilfællesskaber
Fjendebilleder
Redegøre for relevante modeler og anvende dem analytisk på casemateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton - eksamensdisciplin
De faglige mål:
Kende slagene to forskelige server, clear, netdrop, lob & smash
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Læringsmål:
Taktiske færdigheder
Mestre kort baghåndsserv, netdrop, lang singleserv, lob og clear
(sekundært drop).
Bruge korrekt benarbejde til for-bane forhånd + baghånd. Benarbejde + saks til bagbane forhånd (skal kun kunne forevises uden bold).
Taktiske færdigheder:
- Gennemgang af de basale regler.
- Via spiløvelser har eleverne arbejdet med bevægelse og placering på
banen - herunder fokus på spillecentrum, arbejde med slagserier og bevæge modstander rundt på banen.
Fokus har været på single på halvbane, men der er også spillet double i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fysiologi 1
Hovedfokus i 2. g var
Aerob træning
Eleverne har arbejdet med at opnå et indgående kendskab til og funktion af åndedrætssystem, blodkredsløb og cellulære forandringer, samt dækning af energibehov gennem indtag af makronæringsstoffer. Dertil en forståelse af opvarmingens betydning for præstationsevnen, hvordan man kan træne aerobt, og hvilke effekter træningen har.
Under den aerobe træning har der været et indgående fokus på forbedring af den maksimale iltoptagelse og forståelse af de systemer forskellige træningsformer påvirker, samt hvordan træningen af denne kan planlægges hensigtsmæssigt.
Muskelfysiologi
Eleverne har arbejdet med musklens opbygning, kontraktion, fibertyper, kraftudvikling, nervesignaler, tværbroforbindelser, træthed, ømhed, memory og kønsforskelle.
Det forventes at eleverne kan lave træningsprogrammer, samt kvalificeret begrunde valg af øvelser/træningsprincipper og forklare hvad der sker i kroppen fra nervesignal til kontraktion, energileverance til udtrætning, temperaturstigning og iltleverance mm.
Der er udført konditest og styrketest med hånddynanometer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vild med dans (Cha/Jive) - eksamensdisciplin
Chachacha: New Yorker, Alemana, Spot-turn, Hand-to-hand, Triple-lock-step, Fan-Alemana
Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i chachacha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og skarp på 1. og 3. takt.
Jive: Damedrejning under armen, Chassé ved siden af hinanden, vindmøllen, stop-and-go, american spin, bytte hånd bag herrens ryg.
Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Mikrotrin, ellers kan det ikke nås i fuldt tempo.
- Pendulhofter - overkroppen danser ikke.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.
Læringsmål:
at få indsigt i Cha-cha og Jive’s historiske baggrund og deres særlige kendetegn.
at få kendskab til grundtrin og de ovenstående variationer i hver dans og at kunne udføre disse teknisk korrekt. Det samme gælder kropsholdning og dansefatninger.
at kunne bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken.
At have kendskab til det at føre en partner og lade sig blive ført.
at kunne sammensætte forskellige variationer og beherske en længere rutine (dansekoreografi) i hver dans.
at blive bevidst om forskelle og ligheder mellem de to danse.
Vi har arbejdet med at begge dansere kan føre, såfremt de vælger det.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold - eksamensdisciplin
Teknisk:
Indersideafleveringer med og uden 1. berøring
Modtagning/tæmning
Skud
Basale finter
Taktisk:
Modtag - aflever - tilbyd!
Presspil
Lokalt overtal
Undervisningen har været præget af små øvelser med mange repetitioner under lærersupervision. Hvert modul er afsluttet af kampøvelse med. ca. 3-5 spillere på hvert hold.
Faglige mål:
- indersideaflevering
- driblinger
- spilbarhed
Basalt regelkendskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Idrætspsykologi
I forløbet har vi læst om, anvendt og analyseret cases vedrørende idrætspsykologiske problemstillinger omhandlende toppræstationer for hold og individ, agression og spændingsregulering, mentalisering, træner roller og ledelsesstile med udgangspunkt i grundbog (Yubio kap. 5).
Dertil har der været fokus på forskellige typer målsætning, herunder proces og resultatmål, visualisering, selvtale og teambuiliding med udgangspunkt i DIF hæfte om Idrætspsykologi 2006.
Det forventes at eleverne kan lave en idrætspsykologisk arbejdskravsanalyse med anvendelse af relevante begreber fra pensum, og på den baggrund komme med anbefalinger til udøvere involveret i en given case.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Floorball
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dancefit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Padel - eksamensdisciplin
Vi har arbejdet med at
kunne udfører serv.
kunne udføre forhånds- og baghåndsgrundslag.
kunne udføre for- og baghåndsflugtninger.
kunne returnere lige bold fra bagvæg.
kunne udføre lob.
Taktiske elementer:
Korrekt placering ved modtagelse af serv og fornuftigt valg af servreturnering.
Spilsamarbejde med makker, herunder: Kommunikation, dækning af hver sin halvbane samt at være på samme højde i banen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Fysiologi 2 (3g)
Hovedfokus i 3. g var
Anaerob- og styrketræning
Eleverne har arbejdet med at opnå et indgående kendskab til og funktion af forskellige styrketræningstyper, med henblik på at øge den anaerbobe kapacitet og effekt, øge muskeludholdenhed, stimulere muskelvækst, forbedre spændstighed og eksplosivitet, opnå træningseffekter gennem planlægning af træningsmetoder og progressionscykler.
I sammenhæng hermed der udført polititest som en del af træningsprojektet i 3g. Der er udført fem forskelige test i opstart og eleverne har arbejdet med at forbedre en selvvalgt parameter, samt kondition.
Aerob træning 2
Der er fokuseret på en mere dybdegående forståelse af de aerobeprocesser som iltafgivelse, iltbindingkurve, a-v difference, RQ værdi (kulhydrat og fedtforbrænding) som udbygning af forståelsen af aerobtræning,
I forbindelse med ovenstående har vi også været omkring produktion af ATP (dybdegående om aerob og anaerob ATP dannelse med glykose som substrat, men også alaktacid spaltning (Kreatinfosfat), fedtforbrænding er kun gennemgået overfladisk, ATP funktion, samt muskeltræthed
Der har været lagt vægt på forståelse af følgende figurer
Figur 8.3, 8.4, 8.11, 8.12, 8.14, 8.15, 8.16, 8.19, 8.22, 8.23, 8.62
Sidst har vi også fokuseret på hvordan Epo fungere og hvilken præstationsfremmende effekt hormonet kan have.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Alpinski
Teori
Sikkehed på pist og bjerg
Praktisk
Carving og videoanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Padel
|
22-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Hiphop - Eksamensdisciplin
I dette hiphopforløb har målet været at eleverne kan udføre
basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi. Eleverne kan fremvise kortere indøvede fælles koreografi.
Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder begynde på 1 slaget.
Eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen
i mindre ”crews” og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen Hiphop performance (koreograferet dans) til valgfrit musik nr.. Eleverne har som afslutning på forløbet skulle lave en egen koreografi
Fokus
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESSR og vise eksempler på forskelliege bevægelseskvaliter, sammensætte små koreografier og vise musikforståelse og basalt taktkendskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Håndbold
Standard boldspil m tek, tak, samspil mm
Måske i sandkassen som afslutning?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656501714",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656501714",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656501714"
}