Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kinesisk A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Kehlet
|
Hold
|
2022 KI/1 (1g KI/1, 2g KI/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Lære fundametalt ordforråd relateret til:
navn, alder, bopæl, skolegang, søskende, sprog, nationalitet
der sætter eleven i stand til at præsenterer sig selv og sin familie.
Grammatik.
fundametal syntaks:
- subjekt - verbalt prædikat
- subjekt - adjektivisk prædikat
- subjekt - nominelt prædikat
Desuden genitiv med hhv uden partiklen de 的, kopula verbet shì 是
Anvendt materiale: selvproduceret materiale: Dialog 1-8 med lydfiler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hverdagsliv
Anvendt materiale:
selvproduceret materiale: Hverdagsliv
Fokus på:
elementært gloseforråd, der sætter eleven i stand til at fortælle om sin hverdag i korte træk, især med fokus på hvornår, hvor længe, hvor og med hvem handlinger udføres.
udtale
grammatik: grundlæggende syntaks, herunder tidspunkt og tidslængde, lokation, verbum-objekt orddannelse, præpositionen gen 跟 samt yiqi 一起.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mit Skoleliv
Undervisningsmateriale:
selvproduceret materiale: Skoleliv
Fokus på:
elementært gloseforråd knyttet til skolegang, der sætter eleven i stand til at fortælle om sin skolegang i korte træk, især med fokus på hvad, hvor godt/dårligt, samt før og efter
udtale
grammatik: syntaks, herunder gradskomplement, ledsætninger som nominalled med yihou 以后 og yiqian 以前 som hovedord. Desuden adverbiet cái og præpositionen zài 在
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Billedbeskrivelse - repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mit Arbejdsliv
Gloser relateret til arbejde.
Sætningsstrukturer, der relaterer sig til lokation; tidspunkt og tidslængde; mængde; gange pr. enhed.
Modifikation af adjektiv med 稍微 og 一点
Frasen 对 X 来说
Modaladverbier markeret med 地
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tekstskrivning 1_Arbejdsliv
|
04-09-2023
|
Skrifttegn 1
|
18-09-2023
|
Lytteøvelse 1
|
09-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skrifttegn 2
|
06-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kæledyr
Fokus er på elevproducerede tekster.
Med udgangspunkt i konkrete kæledyrsvalg beskrives udseende, personlighed og adfærd.
Målet er, at eleverne lærer gloser relateret til udseende, personlighed og adfærd. Desuden kan beskrivelse af egne følelser for kæledyret inddrages.
Det forventes, at der vil være en høj transferværdi til beskrivelse af venner, kærester eller egne karakteristika.
Grammatisk lægges der vægt på sammenhængende korte beskrivelser med brug af konjunktionspar og gradskomplement.
Udtale rettes løbende.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lytteøvelse 2
|
04-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52657221354",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52657221354",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52657221354"
}