Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Martin Mølgaard Knudsen
Hold
2022 MA/u (
1u MA
,
2u MA
,
3u MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tilladte hjælpmidler
Titel 2
Statistik
Titel 3
Funktioner
Titel 4
Rødder og potenser
Titel 5
Funktionstyper
Titel 6
Procentregning
Titel 7
Mere funktionsteori
Titel 8
Polynomier
Titel 9
Differentialregning
Titel 10
Vektorer
Titel 11
Annuiteter
Titel 12
Analytisk geometri
Titel 13
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 14
Statistiske tests
Titel 15
Integralregning
Titel 16
Normalfordelingen og lineær regression
Titel 17
Trigonometriske funktioner
Titel 18
Differentialligninger
Titel 19
Funktioner af to variable
Titel 20
Vektorfunktioner
Titel 21
Forberedelsesmateriale
Titel 22
Mundtlig eksamenstræning og matematikhistorie
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tilladte hjælpmidler
Husk at bogmærke matematiksite.
Delprøve 1:
Udleveret formelsamling
Delprøve 2:
MAT A1 grundbog
Matematiksite:
https://sites.google.com/boag.nu/2022u-ma/vigtige-links
Alle downloadede opgaver
Alt downloadet materiale på Google Drev
Alt downloadet materiale på Lectio
Alle downloadede noter
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Statistik
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben W. Lorenzen, “MAT A1” (5. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Deskriptiv statistik kapitel 11 side 267 - 285
Kernestof:
-Ugrupperede observationer
-Boksplot
-Kvartilsæt
-Middelværdi
-Varians
-Spredning
-Grupperede observationer
-Sumkurve
Indhold
Kernestof:
Link til matematiksite.
Dataindsamling ugrupperede observationer.
Ugrupperede observationer nspire.tns
Arbejdsark varians og spredning.pdf
Opgaver deskriptiv statistik.pdf
Google Drive: Sign-in
Opgaver grupperede observationer.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Funktioner
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben W. Lorenzen, “MAT A1” (5. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Funktioner kaptitel 1 side 23-41
Kernestof:
Elementære funktioner
Regning med funktioner - sum, differens, produkt, kvotient
Sammensatte funktioner
Omvendte funktioner
Indhold
Kernestof:
Log ind på www.abacus.dk med dit Unilogin.
Lektie: Læs side 27-28 i MAT A1.
TRYGHEDSGRUPPER 16/11-29/11
Læs s. 29-32 i MAT A1.
Matematik site
Matrixgruppe opgaver
Matrixgrupper:
Kære 1u.Dette modul er asynkron virtuel undervisning. I dette modul skal i, i grupper, arbejde med en projektopgave i funktioner . I må være maximum 3 i en gruppe. For at for registeret tilstedeværelse på dagen, skal gruppen have afleveret en besvare
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Rødder og potenser
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben W. Lorenzen, “MAT A1” (5. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Rødder og potenser kapitel 2 side 49 - 57
Kernestof:
Rødder
De udvidede potensbegreb
Potensregneregler
Indhold
Kernestof:
Feedback til opgaver
Projekt feedback grupper
mat site
Lektie: Færdiggør opgave 2 i på arbejdsarket i potenser. Overvej hvad der er problemet med at reducere e) og h)
Abacus link
Matematikprøve i funktioner og rødder/potenser.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Funktionstyper
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A1" (5. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Logaritmefunktioner Kapitel 3 side 72 - 79
Eksponentialfunktioner Kapitel 5 side 100 - 118
Potensfunktioner Kapitel 6 side 124 - 139
Kernestof:
Eksponentialfunktioner
Potensfunktioner
Logaritmefunktioner
Indhold
Kernestof:
I timen: Fordoblings- og halveringskonstant grafisk illustration
Abacus
Vi afholder en bevis-prøve i beviset for a-formlen for en eksponentialfunktion. Du skal derfor have øvet dig i beviset på forhånd så du kan gennemgå det. Prøven er uden hjælpemidler. Du kan læse om beviset på side 118 i MATA1 grundbogen.
Færdiggør opgave 1-5 på arbejdsarket omkring renteformlen fra sidst.
Læs side 127-130 (om vækstegenskaber) i MAT A1. Læg specielt vægt på at forstå eksempel 2-4Medbring bogen
ABaCus Matematik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Procentregning
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben W. Lorenzen, “MAT A1” (5. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Annuiter kapitel 4 side 82-87
Kernestof:
Fremskrivningsfaktor
Renteformlen
Indhold
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Matematik aflevering nr. 3
06-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mere funktionsteori
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A1" (5. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Funktioner Kapitel 1 side 18-22
Kernestof:
Monotoniintervaller
Voksende og aftagende funktioner
Lokalt ekstrema
Globalt ekstrema
Indhold
Kernestof:
Færddiggør øvelse fra sidst på sitet: 1108, 1111, 1113, 1117, 1118, 1124
Nspire-opgave monotoniforhold
Afsnit
Forsøg at færdiggøre arbejdsarket om tangentligninger
Andengradspolynomier: Angry birds
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Polynomier
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A2" (3. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Polynomier Kapitel side 9 - 32
Kernestof:
Andengradspolynomier
Toppunkt
Rødder
Faktoropløsning
Parallelforskydning, lodret og vandret
Polynomier af vilkårlig grad
Supplerende:
Arbejde med ræsonnement og bevisførelse -bevis for toppunktsformlen vha. parallelforskydning.
Indhold
Kernestof:
Forsøg at færdiggøre arbejdsarket om tangentligninger
Andengradspolynomier: Angry birds
I timen: Geogebra eksperiment
Kære 1u, I dette modul skal vi arbejde med beviset for toppunktsformlen for andengradspolynomier.Læs side 16-17 i Polynomier.pdf (eksempel på omskrivning af polynomium samt gennemgang af beviset). Man behøver ikke at forstå alle detaljerne, men husk
Ekstra tid: Hvem ved det først.pdf
Beviser toppunktsformlen: Rød, gul, grøn
Lektie: Løs én af delopgaverne i 114 i opgaverne fra sidst.
Spørgeskema
I timen: - 1uMA5 opgavebeskrivelse - Vejledende besvarelse samt generelle kommentarer- Numberpicker
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Differentialregning
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A2" (3. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Differentialkvotient Kapitel 2, side 49-79
Regneregler for differentialkvotient kapitel 3, side 81-110
Monotoniforhold Kapitel 4, side 111-127
Kernestof:
-Differentialkvotient
-Afledede funktioner og regneregler
-Væksthastighed
-Tangentligning
-Monotoniforhold
Supplerende:
-Arbejde med matematisk ræsonnement og bevisførelse - beviser for differentialkvotienter, og regneregler.
Indhold
Kernestof:
Link til matematiksite (lav et bogmærke i din browser!)
ABaCus Matematik
Forsøg at løse mindst én opgave på arbejdsarket fra sidste gang (opgaver med tre-trinsreglen)
Georg Mohr
Færdiggør (så vidt muligt) opgaver med tretrinsreglen:
Ekstra lille lektie: Tænk over opgave 1 fra 1 runde til Georg Mohr. (du behøver ikke at kunne løse den). Tag et kort kig på de andre opgaver og overvej om det du kunne have interesse i at deltage.
Vi arbejder videre med tretrinsreglen for flere simple funktioner.Husk aflevering nr. 1 ved timens start.
Ekstra lille lektie: Tænk over opgave 1 fra 1 runde til Georg Mohr. (du behøver ikke at kunne løse den). Tag et kort kig på de andre opgaver og overvej om det du kunne have interesse i at deltage.
Løs delopgave 1-5 på arbejdsarket fra i går. Samt opgave 2. NB: Husk man ikke skal anvende tretrinsreglen, men i stedet blot benytte sig at skemaet når man skal finde f'(x).
Vi møde i 5.01 og går til Biologi 1 efter samling.
Færdiggør opgave 1 og 2 på arbejdsarket fra sidst.
I timen: Vejledende besvarelse
Færddiggør design at differentialregningsopgaver ud fra kriterier. Se evt. instruktioner på mat-site
Medbring computer: Nspire fornyelse
NB: Vi mødes i 4.14Forsøg at færdiggøre opgaver om produktreglen på sitet. Læs (og forstå) de sider i MAT A2 som hører til det bevis du har tænkt dig at vælge til videoafleveringen.I får tid til at arbejde med/optage i dette modul.
I timen: Arbejde med beviser
Vi hører status for videoafleveringen:Løsning på for store filer i aflevering: Lav en mappe på dit google drev og upload videofilen i denne. Del mappen med med på Lectio-afleveringen.
Regn så mange opgaver(kædereglen/sammensattefunktioner) fra sidst på sitet som du kan nå på 20 min.
Medbring MATA2-grundbogen og MATAB2 opgavebogen.
Medbring opgavebogen.
I timen: Væksthastighed_opgaver_CAS.tns
Vi afholder en prøve i differentialregning. Der kan stilles spørgsmål i alle de delemner vi har behandlet i differentialregning (se sitet). Prøven starter kl. 10.00 og varer en time.
Løs opgave 2 og 3 på arbejdsarket fra sidst ved at benytte de 5 trin:1. Bestem f'(x)2. Løs f'(x)=03. Foretag fortegnsundersøgelse af f'(x)4. Omskriv monotoniintervaller5. Tegn monotonilinje.
Dem som ikke tog prøven før ferien får mulighed for at tage den i dette modul. Prøven starter kl: 8:15 sharp og varer en time.Medbring formelsamling.Deltagere: Clara, Alma, Esmerelda, Markus, Søren
I timen: Geogebra: Kontinuitet og differentiabilitet
Prøver tilbage.Vi starter på et forløb om vektorer.
Spørgeskema matematikundervisning
Eksempel 7
Vi afrunder vektorregning for nu og ser på den sidst del vi mangler fra fra differentialregning (optimering s. 121-126 i MATA2)
Eksempel 6
Vi ser på den sidste del vi mangler fra fra differentialregning (læs optimering s. 121-126 i MATA2 hvis du vil være på forkant)
Arbejdsark-optimering
Læs dit optimeringseksempel fra sidst grundigt igennem så du kan forklare detaljerne i hvert trin. Eksemplerne finder du også her på modulet.
Eksempel jeg viste på tavlen fra sidst:
Formelsamling
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Vektorer
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A1" (3. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Vektorer 1 Kapitel 7, side 149-164
Vektorer 2 Kapitel 8, side 177-193
Vektorer 3 Kapitel 7, side 205-239
Kernestof:
Vektor
Nulvektor, enhedsvektor, stedvektor, forbindelsesvektor
Vektorsum, vektordifferens, konstant gange vektor
Prikprodukt
Ortogonale vektorer og parallelle vektorer
Determinant
Vinkel mellem vektorer
Cosinus og sinus ud fra enhedscirklen
Supplerende:
De 5 trekantstilfælde
Indhold
Kernestof:
Løs opgave 1 og 2 på arbejdsarket fra sidst.sLæs side 160-163 i MAT A1(bogen fra 1g) hvis du vil være på forkant med dagens emne.
Mat site
Færdiggør opgave 1-3 på sitet fra sidste modul.I modulet arbejder vi med vektorlængde og afstandsformlen (side 164-168 I MAT A1)
Vi arbejder med beviset for formlen længden af en vektor.
Midtpunkt
Parallelogrammer
Opgavebeskrivelse: Beviser i vektorregning
Vi arbejder videre med jeres vektorregningopgaver og ser i forlængelse af disse, hvordan vi arbejder i matematikfaget fra et videnskabsteoretisk perspektiv.
Midtpunkter
Hjælp til opgaver
Slides
Vi arbejder med de trigonometriske funktioner cosinus, sinus og tangens. Læs 178-184 i MAT A1 (læs med henblik på at forstå de tre funktioner.)
Trigonometri i nspire_opdateret.tns
Løs én af nedenstående opgaver blandt c) til f).
(Ikke lektie): De fem trekantstilfælde
Ekstraopgaver
Sørg for at du har styr på det trekantstilfælde du arbejdede med sidste modul i grupper så du kan forklare det til andre.Her er nspire-filen vi arbejdede med i forrige modul
Sørg for at du har styr på det trekantstilfælde du arbejdede med sidste modul i grupper så du kan forklare det til andre.Her er nspire-filen vi arbejdede med i forrige modul
(Ikke lektie): Vejledende besvarelse 2uMA3
Løs så mange opgaver om prikprodukt(fra sidst) som du kan nå på 30 min. I opgaverne med parenteser kan man regne parentesen ud først, og så prikke, eller man kan "prikke ind i parentesen".Se desuden video om bevis for regneregler for prikprodukt.
(Ikke lektie): Beviser regneregler prikprodukt
Læs side 210-213 i MAT A1 med henblik på at forstå formlen til at bestemme vinkel mellem to vektorer (sætning 4), samt eksempel 1 og eksempel 2. Spring beviset på side 211 over.
Vi får besøg af Simon som er i pædagogikum og underviser på HF.
Lektie: Løs opgaver fra sidst. Læs desuden s. 220 til 224 øverst i MAT A1 om vektorprojektion. Læg specielt vægt på at forstå sætning 7 og 8, samt de to eksempler.
Gennemgang_vinkelmlvektor_opgaver.tns
NB: Nspire-filen omkring vinklel mellem vektoropgaver ligger nu på mandagsmodulet.
Vi gennemgår opgaverne om projektion på sitet fra i mandags.
Skrabejulekalender Simulator
mat site
Vi arbejder videre med determinantbegrebet. Løs opgave 2 og 3 i opgaverne fra sidst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Annuiteter
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A1" (3. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Annuiteter Kapitel 4, side 92-98
Kernestof:
Annuitetslån - formel samt tabel
Annuitetsopsparing - formel samt tabel
Supplerende:
-Projekt om Storebeltsforbindelsen
Indhold
Kernestof:
Forsøg efter bedste evne at løse optimeringsopgaver fra sidst
I timen: Opgaver med annuitetsopsparing
optimering eksempel 2.tns
Lav ABaCus træning i differentialregning (15 minutter). Man kan tage den når man vil, og vidst også pause undervejs.
Vi fortsætter med annuiteter med henblik på annuitetslån. (s. 92-98 i MAT A1)
Opgaver som løses i timen: Arbejdsark-annuitetslån
Projekt som vi ser på i timen: Storebeltsforbindelsen
Projekt krav samt grupper
Vi fortsætter arbejdet med projekt fra i tirsdags
NB: I øvelse 2 bliver renten r=0,056189. (TI-spire har en fejl ved beregning).
Hent den gratis version af Screen Recorder. (se evt. videoguide til programmet).
Ekstra tid: ABaCus Matematik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Analytisk geometri
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A2" (3. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Vektorer 4 Kapitel 5, side 129-172
Kernestof:
Linjens ligning.
Linjens parameterfremstilling.
Skæring mellem linjer
Vinkel mellem linjer
Ortogonale linjer
Hældningsvinkel
Afstanden mellem to punkter.
Afstanden mellem punkt og linje.
Cirklens ligning
Skæring mellem linje og cirkel
Cirkeltangent
Kvadratkomplettering
Supplerende:
-Arbejdet med ræsonnement og bevisførelse indenfor analytisk geometri
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på Analytisk geometri: linjer, skæringer, og afstande. (kap. 5.1 i MAT A2)
Sørg for at have afleveret projektet fra i fredags (husk at dele mappen med mig)
Opgaver til timen: Arbejdsark-linjens ligning
I modulet arbejder vi videre med linjens ligning, og ser desuden på linjens parameterfremstilling (136-141 i MATA2).
Medbring arbejdsbogen (opgavebogen) MATAB2
Løs så mange opgaver (linjens parameterfremstilling) på som du kan nå på 15 min.
Arbejdsark: Fra linjens ligning til parameterfremstilling og omvendt
Orienter dig i emner til prøven på fredag, så du ved hvad ud har behov for at træne.
Medbring din formelsamling
Vi ser på skæringer mellem linjer (s. 142-148 i MAT A2)
(Arbejder vi med i timen) Matrixgruppearbejde
Opgaveregning
Løs så mange opgaver omkring skæring mellem linjer som du kan nå på 15 min. Hvis du ikke kan huske de forskellige metoder kan du kigge på eksemplerne fra sidst.
Medbring formelsamling samt computer. I modul ser vi på hvordan vi arbejder med analytisk geometri i TI-spire, og træner brug af formelsamling.
Opgaver: Linjer i TI-spire
Vi mødes i den lille kantine.
Opgaver(Ikke lektie)
Vi ser på linjer i TI-spire
Vi ser på vinkler mellem linjer (s. 155-160 i MAT A2).
(Ikke lektie): Opgaver: Vinkler mellem linjer
Færdiggør opgaver: Vinkler mellem linjer fra sidst.
Vi ser på afstand mellem punkt og linje. (kap 5.6 i MAT A2)
(Ikke lektie): Opgaver med afstand mellem punkt og linje
Læs bevis for linjens ligning (s. 133-134 i MAT A2) samt bevis for linjens parameterfremstilling (s. 136-137 i MAT A2). Du kan supplere din forståelse af beviserne ved at se disse videoer: (Bevis for linjens ligning // Bevis for parameterfremstilling
(Ikke lektie): Bevis-makkerpar
ABaCus Matematik
Vi tager en pause fra sandsynlighedsregningen og ser på cirkler.
(Ikke lektie): Matematisk læsning: Cirklens ligning
(Ikke lektie): Læsevejledning til matematiktekster
(Ikke lektie): Opgaver med cirkler
Carstensen, J. (ansv.): MAT A2 (3 udg. '17 reform), Systime; sider: 166-167, 169-174
Læs 169-172 i MAT A2 omkring skæring mellem cirkel og linje. Brug din viden omkring "at læse matematiske tekster" fra mandagsmodulet.
Medbring grundbogen MAT A2
(Ikke lektie): Opgaver: Skæring mellem cirkel og linje
(Ikke lektie): Eksempler
Læs 172-174 i MAT A2 omkring cirkeltangenter. Brug din viden omkring "at læse matematiske tekster" fra mandagsmodulet.
Opgaver: Cirkeltangent
Læs 166-167 i MAT A2 omkring omskrivning af cirklens ligning. Dette er ofte et noget som kan være svært at forstå i første forsøg, så læs grundigt og flere gange.
Medbring MAT A2
(Ikke lektie): Opgaver: Kvadratkomplettering
Eksempler kvadratkomplettering
Vi afslutter cirkler og kvadratkomplettering.
NB: Jeg har lagt abacus-træninger ud som man kan tage når man har tid, som træning op til prøven d. 3/5.
2uMA6 - vejledende besvarelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A2" (3. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Sandsynlighedsregning og kombinatorik Kapitel 7, side 217 - 269
Kernestof:
Udfaldsrum
Hændelse
(Symmetrisk) Sandsynlighedsfelt
Kombinationer
Permutationer
Binomialfordelingen
Binomialsandsynligheder
Middelværdi og spredning
Supplerende:
-Induktivt ræsonnement (et eksempel) for formlen for binomialsandsynligheder
-Monty Hall
Indhold
Kernestof:
Øv dig i det bevis du så på i går så du kan skrive det op (så vidt muligt uden noter)
(Ikke lektie): Kombinatorik: Tællemetoder
(Ikke lektie): ABaCus Matematik
Vi ser på permutationer og kombinationer (s. 231-239)
Færddiggør opgaver fra i fredags omkring tællemetoder.
(Ikke lektie): Opgaver med permuationer og kombinationer
Vi ser på sandsynlighedsbegrebet (s. 219-228 i MAT A2)
(Ikke lektie): Opgaver med sandsynligheder
NB: Aflevering nr. 5 afleveres tirsdag d. 19/3 i mit dueslag (initialer MM) som findes i gangen mod lærerværelset.
Arbejdsselv-modul: I dette arbejd-selv-modul skal I arbejde med opgaver i eksponentielle funktioner. For at for registreret tilstedeværelse i dette modul, skal du løse opgaverne (laves i TI-spire) og aflevere det på Lectio. Man behøver ikke løse alle
Vi ser på hvordan "både og" principperne samt "enten eller principperne" knytter sig til sandsynligheder (s. 241-248 i MAT A2)
(Ikke lektie): Opgaver med sammensatte sandsynligheder
Færdiggør opgaverne fra i går.
(Ikke lektie): MontyHall eksperiment
(Ikke lektie): Titel
Carstensen, J. (ansv.): MAT A2 (3 udg. '17 reform), Systime; sider: 249-268
Vi ser på binomialfordelingen og begrebet stokastisk variabel. Desuden får i jeres afleveringer tilbage.
(Ikke lektie): Opgaver med binomialfordeling
2uMA5 vejledende besvarelse
Binomialsandsynligheder i TI-spire
Vi fortsætter med binomialfordelingen. Se på TI-spire filen fra i går så du bliver komfortabel med binompdf(n,p,r) kommandoen.
Færdiggør efter bedste evne opgaverne om binomialfordeling fra sidst. Vi ser på ræsonnement for formlen for binomial sandsynligheder (eksemplet på s. 259-262 i MAT A2)
Trin til: Ræsonnement for formlen for binomialsandsynligheder
Vi ser på middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel.
(Ikke lektie): Opgaver
Løs opgaver med middelværdi, varians og spredning. Husk at vi rettede fejlen i varians-formlen på tavlen så den kom til at stå som følger:
Vi ser desuden på middelværdi, varians og spredning for en binomialt fordelt stokastisk variabel.
Binomialfordeling geogebra
Opgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Statistiske tests
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A2" (3. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Statistiske test Kapitel 9, side 319 - 344*
Kernestof:
Stikprøve og population
To-sidet binomialtest
Kritisk mængde
Acceptmængde
Konfidensintervaller
Indhold
Kernestof:
Vi ser på stikprøver og hypotesetest.
(Ikke lektie): Opgaver med binomialtest
(Ikke lektie): Binomialtest_intro.tns
Slides
Tag mindst én quiz (15 min) på abacus som træning til prøven i morgen.
Vi ser på konfidensintervaller. (9.8 i MAT A2).
Ikke lektie: Opgaver med konfidensintervaller
Dagens opgave
Eksempel_konfidensinterval.tns
Matematikprøve uden hjælpemidler. Medbring formelsamling samt skriveredskaber. Prøven er i følgende emner fra 2g:
Løs så mange opgaver du kan nå på 15 min i opgaver med konfidensintervaller (sidste uge)
ABaCus Matematik
Integralregning introopgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Integralregning
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A3" (2. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Stamfunktion og integral Kapitel 1, side 9 - 22
Areal og bestemt integral Kapitel 2, side 23 - 49
Kernestof:
Stamfunktion og arealfunktion
Ubestemt integral
Bestemt integral
Regneregler for ubestemt og bestemt integral
Kurvelængde
Volumen af omdrejningslegemer
Integration ved substitution
Supplerende stof:
Arbejde med deduktive metoder og bevisførelse - Beviser for integralregningens hovedsætning, samt bevis for kurvelængde.
Indhold
Kernestof:
Kære 3u, velkommen tilbage! I modulet begynder vi for alvor på integralregning.
Mat-site
Vi fortsætter med integralregning og regner en masse opgaver.
Opgaver
Løs så mange Opgaver blandt opgave 1-3 som du kan nå på 15 min til du er rutineret i at integrere funktioner. Forsøg at løse opgave 4 eller 5.
Eksperiment_bestemtintegrale.tns
Carstensen, J. (ansv.): MAT A3 (2 udg. '17 reform), Systime; sider: 18-21, 26-29, 34-49
Løs så mange opgaver med bestemte integraler som du kan nå på 15 min. Husk du altid kan finde skemaet med stamfunktioner på side 14 i MAT A3.
Vi arbejder med beviset for sammenhæng mellem areal og stamfunktion. Læs ovenstående sider i MAT A3 hvis du vil være på forkant.
Træning:
Vi ser på arealbestemmelse mellem graferne for to funktioner, og hvordan man bestemmer arealet hvis funktionen kommer under x-aksen.
Løs opgave 2 og 3 fra i fredags. I modulet ser vi på flere regler for bestemte integraler.
Vi ser på hvordan man kan integralregning kan anvendes til at bestemme kurvelængder.
Færddiggør opgaver på sitet med kurvelængde i onsdags.
Vi ser på beviset for kurvelængden
3uMA1 afleveres ved modulets start.
Vi ser på rumfang af omdrejningslegemer.
Vejledende besvarelse
Løs opgave 1-3 omkring omdrejningslegemer fra sidst (med TI-spire). I opgave 2 og 3 skal du benytte sætning 11 s. 49 i MAT A3.
Vi ser på integration ved substitution. Metoden kan godt være en smule vanskelig, så læs eksempel 8-11 grundigt igennem.
(Til timen): Omdrejningslegeme_Opgaver.tns
Grupper-Matrix
Færdig eksempler fra i fredags så du kan fremlægge det på et stykke papir i en anden gruppe. Efterfølgende får I tid til at træne metoden ved at regne opgaver.
(Ikke lektie): Begrebsafklaring
ABaCus Matematik
Begrebsafklaring
Løs mindst én delopgave i opgave 2, og mindst én delopgave i opgave 3, i opgavesættet fra sidst (substitution)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Normalfordelingen og lineær regression
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A2" (3. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Fordelinger Kapitel 8, side 283-317
Kernestof:
- Beregning af middelværdi og spredning.
- Tætheds- og fordelingsfunktion for hhv. normalfordelingen og standardnormalfordelingen.
- Approksimation af binomial til normalfordeling.
- Normalfordelingsplot/QQ-plot.
- Konfidensinterval for hældningen a
-Dataoverførsel fra Excel til CAS.
-Exceptionelle og normale udfald.
-Regression
-Mindste kvadraters metoden gennem CAS
-Residualer og residualplot
-Normalfordelte residualer
Supplerende stof:
Arbejde med deduktive metoder og bevisførelse - Bevis for sammenhæng mellem standardnormalfordeling og normalfordelingen.
Indhold
Kernestof:
normalfordeling.tns
Vi fortsætter med normalfordelingen.
Geogebra: Normalfordelingen: Frekvensfunktion og fordelingsfunktion
Grafer_og_standardnormalfordeling.tns
(Gennemgang af dagens lektie): beregninger-normalfordeling-lektie.tns
Afsnit
Løs opgaver omkring beregning af sandsynligheder i normalfordelingen. Kommandoerne der skal bruges findes i TI-spirefilen på onsdagsmodulet. Slides fra modulet findes her
Grafer_og_standardnormalfordeling_udfyldt.tns (fra sidste gang)
Vi regner videre på opgaver fra i fredags. Se video(12 min) hvis du synes det var vanskeligt at forstå nedenstående begreber/funktioner fra sidst:
Vi ser på bevis som sammenhæng mellem F(x) og (x). Se video (Samme video, beviset starter ved 4:32)
Normalfordeling_UH.tns
Normalfordeling_UH-udfyld.tns
Vi ser på og relevante opgaver uden hjælpemidler i forhold til normalfordelingen, (s. 304-307 i MAT A3).
Færddig opgaver i normalfordelingen uden hjælpemidler fra i går. Vi ser på bevis som sammenhæng mellem F(x) og (x). Se video. (Beviset starter ved 4:32)
Vejledende besvarelse 3uMA2
normalfordelingsapproksimation_slides.pdf
Træn bevis om sammenhæng mellem F(x) og (x). Du kan evt. se videoen fra sidste modul. Desuden ser vi på hvordan binomialfordeling og normalfordeling kan relateres.
Carstensen, J. (ansv.): MAT A3 (2 udg. '17 reform), Systime; sider: 313-316, 360-364
normalfordelingsapproksimation.tns
ABaCus Matematik
Løs så mange opgaver med normalfordelingsapproksimation som du kan nå på 15 min. Slides fra sidst ligger på modulet i fredags. Hvis man skulle have glemt kommandoerne for binomialsandsynligheder og normalfordelingssandsynligheder findes de i vores TI
I modulet genopfrisker/træner vi også til prøven onsdag.
Prøve uden hjælpemidler i integralregning. Medbring formelsamling samt skriveredskaber. Vær der til tiden.
ABaCus Matematik træning (2 timer, så man kan træne så meget man han lyst. Man kan altid pause og vende tilbage)
QQ_plot_CAS_.tns
Vægt af en vare.xlsx
Skolængder.xlsx
Eksempel-datatsæt.xlsx
normalfordelt_data_slides.pdf
Vi ser på hvordan man afgør om et datasæt er normalfordelt. (kap. 8.8 i MAT A2). (Jeg kan se kapitlet mangler i ældre udgaver af bogen).
Excel-bilag
normalfordelteresidualer.tns
Opgaver-regressionanalyse1
Regression-kvadrater_eksperimentelt.tns
Vi ser på lineær regressionsanalyse, og hvordan usikkerheden i en lineær regressionsmodel kan vurderes.
Carstensen, J. (ansv.): MAT A2 (3 udg. '17 reform), Systime; sider: 348-360
Analyse_hældning_CAS.tns
Opgaver-regressionsanalyse2
Vi fortsætter med lineær regressionsanalyse med henblik på residualspredning og bestemmelse af 95%-konfidensinterval for hældningskoefficienten i en lineær model.
Analyse_hældning_CASudfyldt.tns normalfordelteresidualerudfyldt.tns
Lineær regressionanalyse 1.pdf Lineær-regressionsanalyse2.pdf
NB: Vær der sharp ved modulets start!Matematikprøve uden hjælpemidler i emner fra 3g. Medbring formelsamling samt skriveredskaber. Der er elevtid på prøven da I skal gå ind på https://app.abacus.dk/ og træne det skriftlige aspekt op til prøven.
Ekstraopgaver til træning: Grundtræning (hent filen ned som word-fil)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Trigonometriske funktioner
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A2" (3. udg., 1. opl., Systime, 2015-2019)
Trigonometriske funktioner Kapitel 6, side 181-215
Kernestof:
Radianbegrebet
Trigonometriske funktioner
Differentiation af trigonometriske funktioner
Trigonometriske ligninger
Harmoniske svingninger
Supplerende stof:
Arbejde med deduktive metoder og bevisførelse - Bevis for perioden for en harmonisk svingning.
Indhold
Kernestof:
3uMA3 - vejledende besvarelse
Gennemgang_lektie_eksamensopgaver2.tns
Vi afslutter normalfordelingen og begynder på trigonometriske funktioner (s. 181-188 i MAT A2). Færddigør opgaver fra før ferien.
trig-grundligninger-cas.tns
Løs opgaver med trigonometriske funktioner fra i tirsdags.
trig-grundligninger-cas.tns udfyldt
Løs opgaver fra sidst med trigonometriske funktioner i CAS. I modulet ser vi på hvordan man differentierer (og integrerer) trigonometriske funktioner.
Carstensen, J. (ansv.): MAT A2 (3 udg. '17 reform), Systime; sider: 195-212
harmoniske svinginger.tns
fundy-bugten.tns
Vi ser på harmoniske svingninger. Færdiggør opgaver med differentation og integration af trigonometriske funktioner.
3uMA4 afleveres ved modulets start.
Vi gennemgår Fundy-bugt opgaven og forsætter med harmoniske svingninger
fundy-bugten-udfyldt.tns
Løs så meget du kan nå på 15 min i opgaver med harmoniske svingninger.
Trigonometriske ligninger.tns
Vi afrunder trigonometriske funktioner.
Slides
Vi ser på SRP i matematikfaget, og genopfrisker metode/teori. Resten af modulet får i til at arbejde på jeres problemformuleringer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Differentialligninger
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A3" (2. udg., 1. opl., Systime, 2019)
Differentialligninger Kapitel 5, side 147-190
Kernestof:
Lineære førsteordens differentialligninger
Vækst: Eksponentiel, forskudt eksponentiel, og logistisk vækst
Separation af de variable.
Væksthastighed.
Linjeelementer.
Hældningsfelter.
Opstilling af modeller.
Supplerende stof:
Arbejde med deduktive metoder og bevisførelse - Beviser (eksponentiel, forskudt eksponentiel, logistisk, panserformlen)
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på differentialligninger.
Carstensen, J. (ansv.): MAT A3 (2 udg. '17 reform), Systime; sider: 147-171, 173-174, 178-182
Diff+hældningsfelter_CAS.tns
Løs opgave så meget du kan nå af opgave 1 og 2 fra sidst (differentialligninger). Vi fortsætter med førsteordens differentialligninger og ser på linjeelementer.
3uMA4 vejledende besvarelse
Løs opgaver fra sidste gang. Vi ser på differentialligninger af typen y'=ky
Vi ser på væksthastighed og tangenthældninger i forbindelse med differentialligninger. (se eksempler på side 153)
Carstensen, J. (ansv.): MAT A2 (3 udg. '17 reform), Systime; sider: 153, 162-163, 171-178
Vi ser på beviset for den fuldstændige løsning til differentialligningen y'=ky. Læs beviset (for sætning 1) på side 157 i MAT A3 bogen, hvis du vil være på forkant.
eksperiment-vækst2.tns
Vi ser på differerentialligninger af typen y'=b-ay.
Vi ser på beviset for den fuldstændige løsning til differerentialligningen y'=b-ay. Læs beviset på side 163 i MATA3 hvis du vil være på forkant,
Vejledende besvarelse
Tag ABaCus Matematik træning (15 min) for at vedligeholde dine færdigheder i integralregning. Desuden ser vi på logistisk vækst.
CAS-logistisk vækst.tns
Løs opgaver fra sidste modul med logistisk vækst. I dette modul ser vi på hvordan man opstiller differentialligninger ud fra en sproglig beskrivelse.
Grupper-væksttyper
vækstogdiffl.pptx
Vi ser på beviset for løsningen til den logistiske differentialligning.
Opgaver-UH-Differentialligninger.pdf
Genopfrisk emnet differentialligninger, med henblik på forskellige typer differentialligninger vi har kigget på indtil videre og deres løsninger. I modulet ser vi på differentialligninger af typen y'+a(x)y=b(x), de såkaldte lineære førsteordens diffe
Vi arbejder med beviset for panser-formlen. Læs beviset på side 168-169 i MAT A3 hvis du vil være på forkant.
Vi ser på separation af de variable.
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Funktioner af to variable
I forløbet har eleverne arbejdet på egen hånd med et gammelt forbererelsesmateriale omkring funktioner af to variable:
stx2013 - Forberedelsesmateriale - Funktion af to variable
Kernestof:
Grafer og niveaukurver, snitkurver.
Partielle afledede.
Tangentplan.
Gradient.
Stationære punkter.
Saddelpunkter og lokale ekstrema.
Supplerende stof:
Arbejde med deduktive metoder og bevisførelse:
- Bevis for den partielle afledede i x af funktionen f(x,y)=x^2*y^2+4x-y^2.
-Bevis for sammenhæng mellem stationære punkter og partielt afledede.
Indhold
Kernestof:
Læsning af matematiske tekster
Bilag: Funktioner af to variable i TI-spire
Vi tager en pause fra differentialligninger og begynder på funktioner af to variable. Som træning til forberedelsesmaterialet I får senere på året, skal selvstændigt arbejde med emnet (under vejledning).
Bilag: Funktioner af to variable
Afsnit
Øvelser_intro.tns
3uMA6 afleveres ved modulets start. Del 2 afleveres på Lectio.
Færdiggør side 2-6 i forberedelsesmaterialet, samt øvelse 1 til 7. I modulet gennemgås øvelserne, og i arbejder videre med partiel differentation(side 6 til 9 i forberedelsesmaterialet).Begreber du skal have styr på:
øvelser-partielt-afledede.tns
Eksamensopgaver-funktioner-af-to-variable
vejledende besvarelse MA6
Færdiggør s. 6-9 i forberedelsesmaterialet, samt øvelse 8-13. Følgende begreber skal du kunne redegøre for efter dit arbejde:
Vi fortsætter med tangentplaner. (s. 9-11 midterst i forberedelsesmaterialet, spring de overstregede dele over). Løs desuden øvelse 14 og 15.
Terminsprøve grundtræning (både del 1 og del 2)
TI-nspire hjælp
Løs Eksamensopgaver-funktioner-af-to-variable.
(Formelsamling): 201119-Mat-A-stx-formelsamling-2udg-web-nov-2919.pdf
Vi træner til terminsprøve. Medbring formelsamling
Træn i minimum 15 minutter til terminsprøve ved at løse opgaver: Terminsprøve grundtræning (både del 1 og del 2) Find evt. opgavertyper som du er i tvivl om.NB: Hent opgaverne ned og åben i word data det ellers ikke formateres korrekt.
Grundtræning (hent ned som wordfil)
TI-spire-hjælp
Eksamensopgaver indtil 2022
Tjekliste til terminsprøve
Del 1 til 3uMa7 afleveres ved modulet start.
I dette modul skal I arbejde selv, og træne til del 1. til terminsprøven. Se opgavebeskrivelsen. Man skal aflevere som PDF-fil på Lectio for at for registeret tilstedeværelse.
I dette modul skal I arbejde selv, og træne til del 2. til terminsprøven. Se opgavebeskrivelsen. Man skal aflevere som PDF-fil på Lectio for at for registeret tilstedeværelse.
Terminsprøve - Vejledende besvarelse
Undervisningsevaluering og terminsprøver retur. Vi gennemgår enkelte opgaver i plenum, og I får lov til at arbejde med/træne de typer opgaver I finder sværest.
Vi arbejder videre med forberedelsesmaterialet: Ekstrema for funktioner af to variable. (s. 11 midterst til s. 18, inklusiv øvelser). Det kan godt være at man kan ikke når det hele, men vi fortsætter med emnet i morgen.
Vi gennemgår sammenhæng mellem ekstrema og den dobbeltafledte (i én variabel), og fortsætter med teorien i forhold til funktioner af to variable. (s. 13 midterst til side 18, inkl. øvelser). Husk at bruge TI-nspire hjælpen forneden.
TI-nspire starthjælp
Dobbbeltafledede-en-variabel.tns
3uMA7 - vejledende besvarelse
ekstrema-funktioneraftovariable.tns
Opgaver-ekstrema-funktioner-to-variable
Vi samler op på siderne fra sidst (s.13-18) Forberedelsesmaterialet og træner opgaver indenfor emnet. Nedenfor finder du vigtige begreber hørende til disse side:
ekstrema-funktioneraftovariable.tns (udfyldt)
Eksamensopgaver- funktioner af to variable
NB: Educhange survey ved modulets start.Færdiggør øvelse 26 fra sidst (se evt. TI-nspire fil fra tirsdag):
.
Øvelse-udfyldt.tns
Bevis: Partielt afledede og stationære punkter
Arbejdsspørgsmål til bevis
Vi ser på ræsonnementer(beviser) inden for funktioner af to variable.
Løs så meget du kan nå i Eksamensopgaver i funktioner af to variable på (15 min)
mundtlighedsportfolio øvelse
Vi gennemgår bevis fra sidst omkring sammenhæng mellem når ekstrema og de partielt afledede. Desuden ser vi i modulet på hvordan man beviser følgende: Se evt. note hvis du vil være på forkant.
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Vektorfunktioner
J. Carstensen, J. Frandsen og E. W. Lorentzen: "MAT A3" (2. udg., 1. opl., Systime, 2019)
Vektorfunktioner, Kapitel 6, side 207-233 samt side 248-251
Kernestof:
Vektorfunktion
Parameterkurve
Parameterfremstilling
Skæring med koordinatsystemets akser.
Differentiation af vektorfunktion
Hastighedsvektor og accelerationsvektor
Tangenter - lodrette og vandrette
Tangentens ligning
Vinkel mellem tangenter
Dobbeltpunkter
Supplerende stof:
-Arbejde med deduktive metoder og bevisførelse
-Længde af et stykke af banekurven, samt bevis
Indhold
Kernestof:
opgaver-vektorfunktioner
Vektorfunktioner-TI-nspire_intro.tns
Vi begynder på jeres næste emne: Vektorfunktioner.
Carstensen, J. (ansv.): MAT A3 (2 udg. '17 reform), Systime; sider: 207-214, 218-233, 248-250
dobbeltpunkter_CAS.tns
Opgaver-skæringspunkter
Vi ser på skæringspunkter i forbindelse med vektorfunktioner. Læs 228-223 i MAT A3 hvis du vil være på forkant. Læs kun afsnittene under følgende overskrifter: Skæringspunkter med akserne, dobbeltpunkt.
Carstensen, J. (ansv.): MAT A2 (3 udg. '17 reform), Systime; sider: 228-233
Brug minimum 15 min. på opgaver-intro-vektorfunktioner
opgaver-differentiation
differentation_vektorfunktioner_CAS.tns
Vi ser på hastighed og acceleration i forbindelse med vektorfunktioner.
Fejlen i opgave 3 i opgaver-skæringspunkter er rettet. Se om du kan løse den nu. (-t^3 istedet for -t2^2 i y(t)).
opgaver-differentation
vektorfunktioner_skyder_CAS.tns
differentation_vektorfunktioner_CAS_udfyld.tns (fra sidst)
VI arbejder videre med hastighed og acceleration fra sidst.
Matrixgrupper: Tangenter
opgaver-tangenter
vektorfunktioner_tangenter_cas.tns
3uMA8 afleveres ved modulets start.
Vi arbejder med tangenter. Læs afsnit med følgende overskrifter: Tangenter parallelle med akserne, en tangentligning, vinkel mellem to tangenter.
vektorfunktioner_tangenter_cas1.tns
vejledende besvarelse 3uMA8
Afleveringer retur.Vi fortsætter med tangenter for vektorfunktion fra sidst. Genopfrisk din viden om følgende: Tangentligning, lodrette/vandrette tangenter, vinkel mellem tangenter i dobbeltpunkt.
Løs så mange opgaver fra sidst som du kan nå på 15 min. Her er TI-nspire-filen vi arbejdede med hvis man var fraværende. vektorfunktioner_tangenter_cas2.tns
Eksamensopgaver vektorfunktioner
Genlæs side 228-nederst til 233 (afsnit om kurveundersøgelse for vektorfunktion). I modulet får I tid til at arbejde på opgave 5 i afleveringen (videopræsentation). Find eksempl(er) du vil bruge i præsentationen.
opgaver-kurvelængde
Kurvelængde CAS.tns
Vi arbejder med hvordan man kan beregne længden af et stykke af banenkurven for en vektorfunktion.
Vi arbejder med beviset for længden af et stykke af banekurven. Læs beviset i MAT A3-bogen (249-250).
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Forberedelsesmateriale
I forløbet har eleverne arbejdet med forberedelsematerialet Sandsynligheder og Bayes' formel.
Indhold
Kernestof:
Forberedelsesmateriale: Sandsynlighed og Bayes' formel
Forberedelsemateriale modul 1 ud af 4: I skal læse side 1 til og med 7, og løse de tilhørende opgaver.
Foreløbige eksamensspørgsmål 3u
Prøver retur. Vi begynder på forberedelsesmaterialet (som der stilles opgaver i til eksamen).
Færdiggør side 1 til og med 7, og løs de tilhørende opgaver.Forberedelsesmateriale modul 2: I arbejder videre med betingede sandsynligheder: Side 8 til og med 11 inklusiv opgaver.
Løsninger til betingede sandsynligheder.
Færdiggør side 8 til og med 11 inklusiv opgaver i forberedelsesmaterialet (du kan se løsninger forneden, men prøv selv først!). Vi arbejder videre med siderne 12-16.
Løsninger til sider fra sidst: loven om total sandsynlighed
Ekstraopgaver- sandsynlighed og Bayes' formel
Vi arbejder med de sidste sider i forberedelsesmaterialet: s. 17-20 inkl. øvelser.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Mundtlig eksamenstræning og matematikhistorie
Eksamenstræning med henblik på mundtlighed, samt matematikkens historie.
Supplerende:
Matematikkens historie: Infinitesimsalregningen, Leibniz og Newton strid.
Indhold
Kernestof:
Eksamensspørgsmål med hjælp
Noter til eksamensspørgsmål
Trin til at træne eksamensspørgsmål uden noter
Matrixgrupper-eksamenstræning
Vi ser på lidt matematikhistorie, og arbejder med spørgsmålene til den mundtlige eksamen. Læs følgende sider om infinitesimalregningens historie. Medbring desuden MATA2 og MATA3 bøgerne
vejledende besvarelse MA10
Det allersidste matematikmodul:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52657354556", "T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52657354556", "H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52657354556" }