Holdet 2022 SA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Mads Herskind
Hold 2022 SA/r (1r SA, 2r SA, 3r SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ideologier, partier og demokratiopfattelse
Titel 2 Sociologi 1 - Identitet og samfund
Titel 3 Sociologi 2 - Ulighed
Titel 4 Økonomi og velfærdsstat
Titel 5 Køn og kønsforskelle
Titel 6 Globalisering, ulighed og EU
Titel 7 Kulturmøder og digital dannelse
Titel 8 International Politik
Titel 9 Det amerikanske præsidentvalg
Titel 10 Sociologi 3 - Ulighed
Titel 11 Økonomi og velfærdsstat 2
Titel 12 Ideologier, partier og demokratiopfattelse 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ideologier, partier og demokratiopfattelse

Fokus på de 3 store ideologier, liberalismen, konservatismen og socialismen men også på den danske politik som meget socialliberalistisk. Arbejde med det danske parlamentariske system, fordelingspolitik, værdipolitik. Ydermere er der blevet lavet partiprojekt og arbejdet med catch-all, massepartier, Lipset og Rokkans, Kaare Strøms teori om vote-, office- og policy-seeking samt Downs model om stemmemaksimering. Samt teori om medborger og modborger, rettigheder, pligter i det danske samfund og Robert Dahls demokratiteori  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sociologi 1 - Identitet og samfund

Vi har fokus på hvordan udviklingen fra det traditionelle, hen over det moderne til det senmoderne samfund, påvirker individet. Har specielt fokus på identitetsdannelse, socialiseringsprocesser i form af primær socialisering, sekundær socialisering, dobbeltsocialisering, normer, refleksivitet. Vi har i forløbet arbejdet med Anthony Giddens og Thomas Ziehe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sociologi 2 - Ulighed

Indhold:
- Social differentiering vha. livsformer, livsstile og levevilkår
- Ifm. levevilkår arbejdede vi med socialgruppe- og socialklasseinddeling og i den forbindelse med social arv og social mobilitet
- Fattigdom og ulighed i Danmark
- Bourdieus kapitalbegreb blev anvendt til at analysere, hvorfor det er svært for nogle at bryde den negative sociale arv i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økonomi og velfærdsstat

Vi har I forløbet fokuseret på den danske velfærdsstat og dansk økonomki og hvad der karakteriserer denne. Vi har i den forbindelse arbejdet med de tre velfærdsmodeller og set på hvad der adskiller disse tre. I forlængelse heraf har vi set på de klemmer den danske velfærdsstat står overfor nu og i fremtiden. Vi har arbejdet med forskellige økonomiske politiske redskaber – finanspolitik og arbejdsmarkedspolitik og set på hvordan man med disse kan regulere den økonomiske aktivitet i samfundet. Herunder det økonomiske pengekredsløb, de forskellige konjunkturer, ekspansiv og kontraktiv finanspolitik samt udbud/efterspørgsel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Køn og kønsforskelle

Vi har arbejdet med det sociologiske køn vs det biologiske køn mup i "Queerteori" og Judith Butler. Derudover har vi arbejdet med Pierre Bourdieau og hans kapitaler og habitus.   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRO klyngevejledning samf 14-12-2023
Virtuelt modul 11.01.2024 11-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Globalisering, ulighed og EU

I dette forløb arbejder vi med de forskellige dimensioner af globalisering og nøgleord når vi taler om globalisering. Vi arbejder med hvordan vi kan måle ulighed (gini-koefocient, relativ fattigdom, absolut fattigdom og kulturel fattigdom) og om de forskellige teorier der er om globalisering. globaliserings-optimister, globaliserings-pessimister og globaliserings-skeptikere. Til slut arbejder vi med EU samt EU's integrationsteorier. føderalisme, neofunktionalisme og intergovermentalisme.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskuter - Rettigheder og pligter 21-01-2024
SRO talepapir 24-01-2024
SRO feedback 26-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kulturmøder og digital dannelse

Vi har arbejdet med kulturmøder og kulturforskelle og har arbejdet med følgende begreber:
Bindestregsidentitet, dobbeltkulturel påvirkning, kin-stat, stereotyper, etnicitet og etniske grupper, nationalfølelse, nationalisme, national identitet, kulturel identitet, ghettoer, parallelsamfund ydermere har vi arbejdet med integrationsteorierne. Herunder Adran Hasting og Athony D. Smith

Indenfor området af digital dannelse har vi arbejdet med Goffmann frontstage og backstage, framing, sociale normer på nettet, social påvirkning, gruppeadfærd, flertalsmisforståelser, tilskuereffekten, lemmingeffekten, social samhørighed, misinformation, disinformation, informationskvalitet, clickbait, og propaganda. I forløbet inddragede vi det amerikanske polariserede samfund.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf opgave - Sociale og kulturelle mønstre 26-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 International Politik

Vi har arbejdet med realismen, idealismen, hård og blød magt, den danske aktivisme, Huntington og Fukujama samt USA dominans i form af PAX.Americana. FN med særligt fokus på FN Sikkerhedsråd samt elementet af atom-våben indenfor international politk. Ydermere har vi arbejdet med arktiskkonflikten og Ukraine. Til sidst arbejdede vi med terrorisme Al-queda set overfor ISIS, forskelle og ligheder. I forløbet havde vi besøg af Peter Viggo, havde debat om forsvarforbeholdet, havde besøg af Forsvarministeren samt foredrag af tidligere udstationeret soldat Jakob Panton-Christiansen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det amerikanske præsidentvalg

I dette forløb arbejder vi med det amerikanske præsidentvalg 2024.
Formålet med forløbet er at undersøge nærmere, hvad det er for et land der går til valg, hvad der er op og ned i det amerikanske valgsystem, hvad kandidaterne vil og hvorfor det amerikanske samfund betragtes som enormt splittet.
Gennem forløbet vil eleverne arbejde med:
- Det amerikanske valgsystem og betydningen af svingstaterne
- Kandidaternes politik
- Trumps populisme
- Det splittede USA, herunder mediernes rolle
- Vælgere og vælgeradfærden

Forløbet danner grundlag for elevernes SRO i samarbejde med engelsk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer