Holdet 2022 SA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Erik Kirstejn Ahlgreen
Hold 2022 SA/s (1s SA, 2s SA, 3s SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Klima og bæredygtighed
Titel 2 Demokrati og styreform i Danmark - og verden
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 4 Ideologier og partier i dansk politik
Titel 5 Økonomi og velfærd i Danmark og verden
Titel 6 Medier og medielisering i politisk kommunikation
Titel 7 Innovationsforløb SA/EN Sydafrika i udvikling
Titel 8 SRO-forløb SA-DA Ulighed i Danmark
Titel 9 EU efter Brexit - kan sammenholdet holde?
Titel 10 Økonomiforløb 2 m. mikroøkonomi
Titel 11 IP - Dansk udenrigspolitik i 2020'erne
Titel 12 Populisme og identitetspolitik med USAs valg
Titel 13 Arbejdsmarkedsforløb om det danske arbejdsmarked

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Klima og bæredygtighed

I dette forløb arbejdes med klima fra en sociologisk, politisk og økonomisk vinkel. Valg relaterer sig til forbrugsvalg, interesseorganisationerne og deres kamp ifht. at få det politiske system i tale, og de valg de foretager i den henseende.
Forløbet starter med en introduktion til den antropocæne tidsalder samt årsager til klimaforandringerne. I forløbets sociologiske del undersøges   forskellige årsager til at individet handler eller undlader at handle klimavenligt.

I den politiske del fokuseres først der på klimabevægelser samt argumenter for og imod civil ulydighed som middel til at påvirke klimadagsordenen. Dernæst arbejdes der med begreberne institutionsbunden og situationsbunden politisk deltagelse i forhold til at få indflydelse på klimadagsordenen. I forlængelse heraf hvordan en konkurrencedemokrat og deltagelsesdemokrat vil forholde sig hertil.  

I den økonomiske del undersøges hvordan klimaafgifter påvirker det økonomiske kredsløb.
Materiale:

https://grundbogisamfundsfagc.systime.dk/index.php?id=173 + 174 + 175, 161, 162  (i kompendiet modul 6 side 26-33)  https://denstoredanske.lex.dk/civil_ulydighed (første afsnit om civil ulydighed)
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148 (Tekstboks 2.18: Forskere kritiserer politikere og opfordrer til civil ulydighed)
https://grundbogisamfundsfagc.systime.dk/index.php?id=22-29, 74-79
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, 3. udg. s. 190-192
Morten Hasselbach & Michael Helt Knudsen: Klima og bæredygtighed - i et samfundsfagligt perspektiv. Forlaget Columbus (2020): s. 22-29 + 50-56 + 74-79.

Artikler:
Lotte Bilberg, “Forskere opfordrer til civil ulydighed for at redde kloden fra klimakastrofe” (uddrag) i Morten Hasselbach & Michael Helt Knudsen: Klima og bæredygtighed - i et samfundsfagligt perspektiv. Forlaget Columbus (2020)  

Statistik
Tabeller om politisk deltagelse fra:
https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=706
https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=707
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Demokrati og styreform i Danmark - og verden

Demokrati, magt og styreform i Danmark - og i verden

Demokrati og styreform i Danmark
- med udblik på det amerikanske politiske system
Med aktuelt afsæt i det amerikanske præsidentvalg samt kongresvalg i november 2020, som faldt lige da holdet 1a sa/SA blev dannet efter grundforløbet, er et forløb om demokrati og styreform i Danmark med sammenlignende udblik til USA og andre lande blevet læst.
Faglige emner:
Demokrati som styreform vis-á-vis udemokratiske styreformer autokrati og teokrati
Magtens 3-deling
Direkte demokrati vs. deltagelsesdemokrati
Konkurrencedemokrati vs. deltagelsesdemokrati
Parlamentarisme – positiv og negativ
Den parlamentariske styringskæde
Eastons model for det politiske system – bogens og udvidede versioner fra nettet
Præsidentialisme, etkammer- og tokammer-system
Valgsystemer forholdstalsvalg (afspejlingsteori) og flertals valg i enkeltmandskredse
Partier – klassepartier og catch-all-partier
Retssystemet
Magtformer og magtanalyse

Materiale:
Brøndum og Banke Hansen: Luk samfundet op!, 3. udg. 2017, Columbus, kap. 6


Supplerende materiale:
Supplerende materiale – til lovgivningsprocessen:

Kig på borgerforslag som indslag af deltagelsesdemokrati og diskussion af mulighed for direkte demokrati:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/et-nyt-borgerforslag-naar-til-folketingssalen-men-hvor-langt-er-vi-egentlig-kommet

Søgning på Folketingets hjemmeside i fremstilling af forskellige lovgivningsprocesser af konkrete cases:
L144 Offentlighedsloven 2012-13 https://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/L144/index.htm
Supplerede artikel: https://www.dr.dk/nyheder/politik/de-radikale-opsiger-forlig-om-omstridt-offentlighedslov

L 87 asylloven 2015-16 http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/L87/index.htm

L54 terrorloven 2011-12 (ændring af terrorloven): http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/l54/index.htm

Supplerende materiale – til kvalitetskontrol af demokrati:

Undersøgelse af demokratiets tilstand i Danmark – og relativt til andre lande:
Transparency International rapport
Korruptionsindeks:
http://transparency.dk/wp-content/uploads/2017/01/CPI2015_map.jpg

Menneskerettighedsindeks - Amnesty International – Danmarksrapport 2017:
https://www.amnesty.org/en/countries/europe-and-central-asia/denmark/report-denmark/

Freedomhouse Danmarksrapport 2016 og 2018
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2016/denmark
https://freedomhouse.org/report/countries-net-freedom-2018



Supplerende materiale – til magtanalyse:
Finansminister Corydon sender SMS til kabinepersonale i SAS midt i lønforhandling:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article4006320.ece

”lømmelpakken” dom mod politiet for ulovlige anholdelser:
https://dagbladet-holstebro-struer.dk/indland/COP15-dom-foerer-til-opgoer-med-Loemmelpakken/artikel/157736

Tibetsagen:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/embedsmaend-politiindgreb-mod-tibet-flag-kom-bag-paa-os

Kritik af tidspres i lovgivningsproces:
https://www.altinget.dk/artikel/nye-love-hastes-igennem-i-sommerferien-nu-vil-pia-kjaersgaard-tage-sagen-op

Hvem styrer Danmark – magtforhold mellem politikere/ministre og embedsmænd:
http://www.bt.dk/politik/troede-du-loekke-styrede-danmark-her-er-de-fem-maend-der-i-virkeligheden-traekker-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Forløb primært indenfor sociologi med fokus på identitetsdannelse i det senmoderne samfund, herunder opdeling af befolkningen ved stratifikation og segmentering i grupper efter levekår, livsform og livsstil.
Undervisningen er foregået ved levende fremmøde på skolen

Vi har fokus på hvordan udviklingen fra det traditionelle, hen over det moderne til det senmoderne samfund, påvirker individet. Har specielt fokus på identitetsdannelse, socialiseringsprocesser i form af primær socialisering, sekundær socialisering, dobbeltsocialisering, normer, refleksivitet. Vi har i forløbet arbejdet med Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Ulrich Beck og Pierre Bourdieu.

Kernestof:
Sociologi - identitetsdannelse og socialisering

Fokus på en diskussion om frihed/frisættelse/formbarhed kontra determinisme/fastlåste sociale mønstre.

Læst kernestof:
Luk samfundet op!, 3. udg. 2017
Kap. 2 s. 30-44 (kun første del af kapitlet): grundlæggende om socialisering og identitetsdannelse
kap. 3 s. 63-88 (hele kapitlet): Det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund
kap. 4 s. 89-107 (hele kapitlet): Livsformsanalysen, livsstilsanalysen og levekårsanalysen

Supplerende materiale:

artikel:
"I forældrenes fodspor: Social arv i uddannelsesmønsteret er slående, Ugebrevet A4, 2017

Et af snit af tv-serien "En vej - to verdener" (sæson 1, DR 2016) med fokus på stratificering af befolkningen i sociale lag og på social arv igennem identitetsdannelsen. (afsnittet inddrages igen i velfærdsforløbet).


Små cases til træning af livsformsanalysen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ideologier og partier i dansk politik

Partier og ideologier i dansk politik

Partier og ideologier i dansk politik anno 2022/23
Hvad er en ideologi, og hvordan sker politisk handling med udgangspunkt i ideologisk forståelse af et samfunds aktuelle tilstand og ideologiens vision for det bedst mulige samfund.

Begreber:
de 3 klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme, socialisme samt deres forgreninger
populisme
regressiv, legitimerende, progressiv
fordelingspolitik og værdipolitik
Molins model
Down's model
adfærdstrekanten

Arbejdsformer:
Gruppeprojekt til fremstillling af de forskellige politiske partier
fremlæggelse for klassen med kritisk, faglig feedback


Materiale:
Brøndum og Banke Hansen: Luk samfundet op! kap. 5, 4. udg. 2021, Columbus

Supplerende materiale:


Supplerende materiale:
Eleverne har arbejdet med en mængde selvvalgt materiale til at undersøge diverse partiers politiske og ideologiske holdninger til spørgsmål som skat, indvandring, miljø og klima.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Økonomi og velfærd i Danmark og verden

Forløb med politik og økonomi

Vi lærer om den danske velfærdsstat:
- hvad der karakteriserer den i sig selv
- hvad der karakteriserer den i forhold til andre velfærdsmodeller i andre lande
- hvilke problemer og udfordringer og problemer den danske velfærdsstat står overfor
- hvilke løsninger på bruges for at møde udfordringer og problemer ved den danske velfærdsstat
- hvad der ideologisk kendetegner de politikker, der bruges for at løse den danske velfærdsstats problemer
- hvilke midler der i øvrigt kunne bruges

Begreber:
tre velfærdsmodeller:
- den universelle (skandinaviske og socialdemokratiske)
- den korporative (centraleuropæiske og konservative) - forsikringsprincippet
- den residuale (engelsk/amerikanske og liberalistiske)
- fordelingen af vægt mellem stat, marked og civilsamfund definerer forskellen på de tre modelle

begreber om Danmarks velfærdsstats:
- højt skatteniveau med progressivt skattesystem = Robin Hood-modellen: De bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder
- stor stat ->
- stor omfordeling: horisontalt: fra rige til fattige + vertikalt: fra livets erhvervsaktive alder til ungdom og alderdom
- fra skønsprincippet til retsprincippet: borgere har ret til bestemte sociale ydelser under bestemte betingelser, fx kontanthjælp

3 udfordringer:
- ældrebyrden - den demografiske udfordring med et stigende antal ældre med længere levetid udenfor arbejdsmarkedet og derfor med stigende sundhedsudgifter og plejebehov - overfor et lavere antal unge i den arbejdsdygtige alder
- forventningspresset: med en lang trandition for retsprincippet og en stor stat forventer borgerne, at staten har løsninger på alle behov
(det giver også en popularitetsklemme på politikerne, som ikke tør skuffe folks forventninger om offentlig service: skuffelse => stemmer på "velfærdspartier"
- den øgede individualisering: folk er ikke loyale skattebetalere til velfærdsstaten, men snyder hvor de kan

Politiske/økonomiske løsningsredskaber:
- udvidelsesstrategien - at øge statens indtægter og spare udgifter ved at:
         - gøre den arbejdende og skattebetalende del af befolkningen større med flere erhvervsaktive år for hver borger ved at få dem hurtige/tidligere gennem uddannelse, udskyde pensionsalderen, få arbejdstid ud af folk med nedsat arbejdsevne
- nedskæringsstrategien - at begrænse offentlige udgifterne ved:
         - udlicitering (privatisere offentlige opgaver i håb om, at private virksomheder kan løse dem billigere til samme kvalitet)
         - brugerbetaling: i retning af den residuale velfærdsmodel, hvor de velhavende bliver bedre stillet end de fattige fx ved at indføre brugerbetaling på lægehjælp o.l.

Økonomibegreber:
Hvad er velfærd egentlig ud fra økonomi: om velfærdsbehov
Maslows behovspyramide
     - mangelbehov - de fysiske behov, sikkerhedsbehov
     - vækstbehov: behov for påskønnelse + selvrealisering

Økonomiske systemer:
planøkonomi (som i kommunistiske lande indtil Murens fald i 1989): staten sørger for planlægning af produktion for at opfylde politisk bestemte behov
markedsøkonomi: udbud og efterspørgsel afgør, hvad der bliver produceret; nemlig hvad der kan betale sig for private virksomheder at producere og sælge for profit på markedet (passer til den residuale velfærdsmodel)
blandingsøkonomi: stat og marked er ca. 50/50 fordelt i nationaløkonomien som i Danmark

De økonomiske mål for en god nationaløkonomi:
Økonomisk vækst (højt BNP)
lav arbejdsløshed
lav inflation
ligevægt på betalingsbalancen mellem eksport og import i forhold til andre lande
balance på statsbudgettet
bæredygtig økonomi - så muligheden for samme eller højere produktion fortsat eksisterer på længere sigt

Vi lærte også om:
det økonomiske kredsløb med
- husholdningerne
- den offentlige sektor
- virksomhederne
- pengeinstittuterne (banker o.l.)
+ udlandet import/eksport

Økonomiske politiske redskaber:
finanspolitik bruges til at styre aktiviteten i det økonomiske kredsløb:
- ekspansiv (el. lempelig) finanspolitik, når der er brug for at sætte mere gang i hjulene
- kontraktiv (el. stram) finanspolitik, når der er fare for overophedning af økonomien med inflation og mangel på arbejdskraft
- finanspolitik reguleres med at hæve el. sænke skatter og offentlige udgifter

Pengepolitik = regulere renten
Nationalbanken kan hæve eller sænke renterne, så bankerne også kræver højere eller lavere renter for at låne penge ud - hvis det er billigere at låne penge, vil flere gøre det, og dermed kommer der mere gang i det økonomiske kredsløb

Strukturpolitik:
stramningsstrategien
opkvalificeringsstrategien

Læst kernestof:
Luk samfundet op!, 3. udgave, 2017
Kap. 8, Økonomi s. 174-200
kap. 9: velfærdsstat elller konkurrencestat s. 201-220

Supplerende stof:
Vismandsspillet - interaktivt spil med brug af Finansministeriets ADAM-model til eksperimenteren med økonomisk-politiske redskaber

Videoerne fra Luk samfundet op!s hjemmeside om partiernes syn på velfærd og reformbehov
+ Videoerne om fordele og ulemper ved den danske velfærdsmodel - forskellige personers ideologiske udsagn

Youtubevideo: "What makes Denmark so happy?", 20.10.2009

"Kommission foreslår at sløjfe høje karakterkrav og SU til kandidatuddannelser", DR.dk, 6.4.2022
"Slip markedskræfterne løs", Dansk Erhverv, 31.8.2021
"Planøkonomi eller markedsøkonomi?", Marxist.dk, 3.9.2014
"Kina vil bygge ny megaby", e24.no, 28.7.2017
"FAKTATJEK: Har vi den grønneste regering nogensinde?", dr.dk, 17.5.2018

Globalis.dk Tabel over BNP pr. indbygger diverse lande
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Medier og medielisering i politisk kommunikation

Undervisningen har haft fokus på mediernes rolle i forholdet mellem medier, befolkning og politikere i den demokratiske proces.
Fokus har været på begreber om dagsorden i kampen mellem de tre, hvor politikerne, medierne og befolkningen har forskellige prioriteringer for, hvad der er vigtigst og skal fylde mest på dagsordenen for den demokratiske samtale.
Medierne som den fjerde statsmagt
Medierne i rollen overfor politikerne i den udøvende og lovgivende magt som:
Vagthund, jagthund, - og mere for befolkningen: hyrdehund og redningshund.
Medierne i rollen som gatekeepere i det traditionelle mediebillede, men en funktion udfordret af sociale mediers voksende udbredelse og indflydelse, så de klassiske massemediers kontrol over mediedagsordenen udfordres.
De 5 nyhedskriterier.
Fake news - ekkokamre - digitale bobler
meningshorisont - handlingshorisont
Politisk spin og tilhørende begreber: spindoktorer, framing, priming, defensivt hhv. offensivt spin.

MEDIALISERING som nøglebegreb i forløbet: Hvordan politikere og politik indretter sig efter mediernes måde at formidle politik på:
forenkling, konkretisering, intensivering, polarisering, personificering.

Som case for mediernes funktion som vagthund og 4. statsmagt har vi undersøgt sagen om forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensens politiske ageren for at sørge for gennemførelse af køb af nyt missilsystem fra israelsk våbenfabrik.

Vi har i den anledning besøgt mediet Altinget.dk og talt med redaktør Esben Schörring om, hvordan mediet arbejdede for at bringe afsløringer om dette forløb frem i medielyset.

Undervisningsforløbet indbefattede også et besøg omkring Christiansborg på "Demokratiets Dag" med besøg i de kongelige repræsentationslokaler med gobelinerne af Bjørn Nørgaard og med debatter på slotspladsen. '

Kernestof:
Luk samfundet op kap. 7: "Mediernes rolle og den demokratiske samtale", s. 152-166.
Thorndal: Sociologiens ABC kap. 7 s. 159-162. Tre kritiske medieteoretikere.

Film:
Guldbrandsen, Christoffer: "Dagbog fra midten", 2009

Supplerende stof:
Tæt på sandheden, Jonatan Spang for DR: afsnit om Missilsagen med Jakob Ellemann-Jensens ansvar for køb af Elbit-missilsystem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Innovationsforløb SA/EN Sydafrika i udvikling

Flerfagligt forløb med studieretningsfagene SA og EN i innovation efter design thinking-innovationsmodellen.
Eleverne har i grupper skullet undersøge sydafrikanske samfundsforhold med henblik på at identificere problemer, som belaster væsentlige dele af befolkningen i væsentlig grad.
De har skullet undersøge årsagerne til problemerne og ud fra det udvikle forslag til innovative løsninger på helt eller delvist at løse/afhjælpe problemet.
Til idenfitikation af problemer og udvikling af løsninger har eleverne skullet anvende metoder fra samfundsfag og engelsk, og de har skullet anvende samfundsfaglige teorier og begreber til at udvikle løsninger.
Det har fortrinsvist drejet sig om faglig viden om økonomi og politik, samt, i mindre grad, udviklingsøkonomi.

Sideløbende med modulerne i innovationsforløbet er brugt moduler på overordnet samfundsvidenskabelig metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 SRO-forløb SA-DA Ulighed i Danmark

Sammen med faget dansk har samfundsfag indgået i forløbet om klassens SRO-forløb om emnet ulighed i Danmark.

Indledningsvist er lært om samfundsfaglig metode ud fra Metodebogen, Columbus Forlag 2018
Undervisning i:
kvantitativ metode
kvalitativ metode
komparativ metode
- herunder fokus på forskellige former for samfundsfaglig empiri:
registerdata og totaltællinger
stikprøveundersøgelser og spørgeskema-produktion til stikprøveudtagning.
kvalitative interviews af forskellige interviewtyper og forskellige interview-respondenter til metodisk velbegrundet udvælgelse til kvalitative interviews.
Metodisk er i denne forbindelse lært om statistisk usikkerhed og konfidensintervaller i forbindelse med stikprøver.
Desuden lineær regression til undersøgelse af hypoteser om mulige årsagssammenhænge mellem variation i variabler.

Kap. 1: Hvad er samfundsfag og samfundsfaglig metode
kap. 2: Databaser og talbehandling
kap. 3: Kvalitativ empiri
kap. 4: Kvantitativ metode - selvfremstillet empiri.

Samfundsfaglig teori til ulighed:
Jensby og Brøndum: Ulighedens mange ansigter, Columbus Forlag 2019
kap. 1: Introduktion til ulighed og social ulighed
kap. 2: Absolut og relativ fattigdom
kap. 3: Den økonomiske ulighed
kap. 4: Årsager til ulighed - den nye ulighed
kap. 5: Ulighedsteorier

Forløbet bygger ovenpå undervisning fra 1.g 2022-23 om velfærdsstatsmodeller og social stratifikation i sociale grupper, livsstilssegmenter og livsformsanalyse.

Nogle elever har arbejdet mere specifikt med gruppen af danskere med indvandrerbaggrund og har derfor repeteret teori fra 1.g om betydningen af integration samt om betydningen af det menneskelige behov for gensidig anerkendelse.
Teori fra Luk samfundet op!, Columbus 2022:
Hylland Eriksen:
den rene identitet
bindestregsidentitet
den kreolske identitet

integrationsformer:
pluralistisk integration
segregation
assimilation

Axel Honneth:
Anerkendelsens 3 sfærer:
privatsfæren
den retslige sfære
Den solidariske sfære

Supplerende materiale:
Rockwool-fondens interaktive hjemmeside velstandogulighed.dk

Eleverne har til deres opgaver selv skullet finde og udvælge relevant empiri om ulighed mellem grupper og individer i befolkningen på områder som indkomst og formue (målt ved gini-koefficieent el. 90/10-deciler el. p-80/20), uddannelse efter forældres uddannelse, sundhed/helbred, sociale netværk, andel relativt fattige i befolkningen o.l.

Danskfaglige materiale:
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Gyldendal 2022. (uddrag af episk langdigt)
Glenn Bech: Nytårstale i DR2 Deadline, 1.1.2023.
Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt, 2019
Bobby Shams: Bispebjerg (raptekst 2018)
Yahya Hassan: LANGDIGT, Gyldendal 2013 (uddrag).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 EU efter Brexit - kan sammenholdet holde?


Forløb med fokus på EU som en international organisation på kanten til en udvikling som statsdannelse, men fortsat bestående af selvstændige nationalstater.
Integration som international organisation
i bredden: med optagelse af flere og flere nye medlemsstater
i dybden: med udvidelse af samarbejdet til at omfattte stadig flere politikområder og stadig flere love og forordninger til at harmonisere medlemslande.
centrale begreber: mellemstatsligt hhv. overstatsligt samarbejde

Integrationsskolerne med teorier om, hvad der får integrationen mellem medlemslandene til at ske:
føderalisme - som både en deskriptiv beskrivelse af, hvordan samarbejdet udvikler sig til en føderal statsdannelse og et normativt ønske om at få denne udvikling til at ske
Neofunktionalisme -
liberal intergovernmentalismen som i modsætning til føderalismen ser samarbejdet som mellemstatsligt og begrænset. Som normativ skole går denne retning under navnet konføderalisme.
Multi-level-governance
Differentieret integration

Vi har også set på de danske partiers holdning til Danmarks medlemskab af EU og på deres begrundelser for deres modstand, skepsis eller begejstring over Danmarks deltagelse i samarbejdet.

EU som politisk system af centrale politiske institutioner:
EU Kommissionen som EUs udøvende magt svarende til regeringen i Danmark; med en kommissær fra hvert medlemsland og en kommissionsformand
De to lovgivende kamre i EUs politiske system:
Europaparlamentet, hvor hvert land er nogenlunde proportional repræsenteret efter befolkningsstørrelse (dog med begrænsninger på de største lande og "rabatter" til de mindste
Ministerrådet (Rådet for den Europæiske Union)
Den dømmende magt varetages af EU domstolen
På det mellemstatslige plan spiller Det Europæiske Råd af medlemslandenes stats- og regeringschefer også en stor rolle.

Lærebogsmateriale og undervisningsmateriale:
Meget af undervisningsforløbets viden er hentet fra to EU-oplysningskilder:
Folketingets EU-oplysning: Her har vi bl.a. set 5 små undervisningsfilm udarbejdet af Danmarks Radio
https://www.ft.dk/aktuelt/nyheder/2018/03/eu-film
DEO – Demokrati i Europa Oplysningsforbundet:
https://undervisning.deo.dk/gymnasium/temapakker/
Vi har fulgt de tematiske undervisningforløb, ”temapakker”
”Demokratisk underskud”
”asyl og indvandring”
”Brexit”


Endelig har vi været på studietur til EU-landet Dublin, Irland og søgt indsigt i Irlands placering i det EU-europæiske samarbejde
Bl.a. med besøg på Den Danske Ambassade i Dublin
Særligt fokus på Irland som hjemsted for en stor mængde multinationale selskaber. Fokus på den irlandske skattepolitik som årsagsforklaring på denne udvikling af Irlands rolle i EU og Irlands egen nationaløkonomiske vækst – Den keltiske tiger.
Derigennem fokus på harmonisering af medlemslandes lovgivning, så EU har stillet krav til Irland om at øge selskabsskatten for at undgå ”race to the bottom”-skattekonkurrence interne i EU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Økonomiforløb 2 m. mikroøkonomi




Faglige emner i forløbet:
Danmarks økonomi i en globaliseret økonomisk verden
Prisdannelse - hvordan dannes priser i et frit marked - markedsligevægt - mikroøkonomi
Forsyningsbalancen: hvordan beregnes BNP - hvad tæller med og hvad ikke - fordele og ulemper ved BNP som velstandsmål - løbende priser versus faste priser (inflationskorrigerede), multiplikatorvirkningen.
Arbejdsmarkedet - løndannelse - arbejdsstyrken: opgørelsesmetode: hvem tæller med? - erhvervsfrekvens
Arbejdsløshed: opgørelsesmetoder registerledighed og AKU-ledighed - brutto- og nettoledighed (aktivering)
årsager til ledighed og former for ledighed

Undervisningsmateriale:
Kurser, Henrik: ØkonomiNU, Systime 2023
kap. 3: s. 25-33, 38-42
kap. 4 om prisdannelse, udbudskurve, efterspørgselskurve, markedsligevægt mv.
kap. 6: 67-76: arbejdsmarkedsøkonomi

Avisartikler:
tre artikler til perspektivering af BNP-begrebet:
"På vej mod en ny retning for grøn økonomi", Politiken 26.4.2024
"Statistikernes fornemmelse for sex og stoffer førte til kritik af økonomers klassiske nøglebegreb", Politiken 27.4.2024
"Jeg har fået nok af the mental load", Ugeavisen 1.5.2024


Supplerende materiale:
Filmen "The Big Short" (2016) om årsagerne til den internationale finanskrise i 2008 og den europæiske gældskrise i kølvandet på denne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 IP - Dansk udenrigspolitik i 2020'erne

Hvad er IP og hvordan dannes magtstrukturerne i international politik?
Hvem er aktørerne og hvordan forholder stater som aktører sig til hinanden i IP i alliancer og magtkonkurrencer?
Stater, internationale institutioner IGOer, NGOer og Multinationale selskaber MNC
Hvad er magt - kapabiliteter, determinanter, instrumenter
Hård og blød magt
Magtanalyse i ressourcemagt, institutionel magt og strukturel magt
Interessesfærer – fx Rusland i forhold til Ukraine (og Baltikum), Kina i forhold til Taiwan, USA i forhold til Grønland.
Hvad er udenrigspolitik, sikkerhedspolitik
Udenrigspolitiske mål:
Sikkerhedspolitiske mål
Udenrigsøkonomiske mål
Idépolitiske mål
Niveauerne i udenrigspolitiske faktorer: Globalt, Internationalt, Nationalt, indiviuelt.
Adaptationsmodellen: Stressmodtagelighed overfor indflydelsesevne giver 4 positioner:
Dominanspolitik, balancepolitik, isolationspolitik, tilpasningspolitik.
Geopolitiske systemer af verdens stater:
bipolær, unipolær og multipolær magtfordeling i verden
FN som arena og aktør
USA's udenrigspolitiske doktriner:
Exceptionalisme
Isolationisme, neoisolationisme
Internationalisme: Liberal internationalisme, neokonservatisme, realisme


IP-skolerne:
realisme og neorealisme, liberalisme/idealisme og underforgreninger, Konstruktivisme
Nøglebegreber:
Realisme og neorealisme: Cyklisk historiesyn, nulsumsspil, Thykidids fælde
Liberalisme/idealisme: plussumsspil, interdependens, lineært historiesyn/den liberalistiske sikkerhedsstige, den demokratiske fredstese, spilteori og fangernes dilemma,

Dansk udenrigspolitiks muligheder og begrænsninger som småstat.
Undersøgelse af Danmarks udenrigspolitiske strategi på https://um.dk/udenrigspolitik/aktuelle-emner/udenrigs-og-sikkerhedspolitisk-strategi-2023
Herunder case-studie omkring Koranloven: https://www.dr.dk/ligetil/folketinget-har-vedtaget-koranloven-hvad-betyder-loven

I forløbet har der været fokus på:
Ruslands krig i Ukraine
USA's rivalisering med Kina som potentielt ny kold krig og Kinas mulige opstigning til supermagtstatus i et muligt nyt bipolært system
situationen i Israel med konflikten med palæstinensere i Gazastriben og (i mindre fokuseret grad i undervisningen) på Vestbredden.
Borgerkrigen i Syrien har været belyst i mindre grad.
Endelig har der også været fornyet fokus på Arktis efter Trumps valgsejr i USA 2024 med spørgsmålet om USA's interesse i Grønlands sikkerhedspolitiske situation og udenrigsøkonomiske potentiale.

Korte case-studier til at træne analyse af udenrigspolitiske beslutningsprocesser:
1 Sverige og Finland beslutter at melde sig ind i NATO - forklar et af de to landes beslutninger.
2 Tyrkiet modsætter sig optagelse af de to nordiske lande som nye NATO-medlemmer
3 Danmarks udenrigspolitiske strategi for arktis (Grønland og Nordpolen)
https://www.altinget.dk/arktis/artikel/temadebat-bliver-2024-aaret-hvor-kongeriget-danmark-faar-en-ny-arktisk-strategi

4 Danmark vedtager ved folkeafstemning i juni 2022 at afskaffe forbeholdet mod deltagelse i det militære samarbejde i EU
5 USA indleder under præsident Trump i 2018 en handelskrig mod Kina
6 Ungarns præsident Orban pisser EU af med venskabsbesøg hos Putin
7 Danmark sender i februar 2024 krigsskib til Det røde hav syd for Suez-kanalen


Materiale:
Rasmussen og Skött: IP-bogen, Columbus 2019: kapitel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, og 11

Samfundsfag.dk: USAs udenrigspolitiske doktriner
https://samfundsfag.dk/begreber/international-politik/oevrige/usas-udenrigspolitik/
Paul Kennedys hegemoniteori: https://samfundsfag.dk/begreber/international-politik/generel-ip/hegemoniteori-paul-kennedys/
Isolationisme: https://samfundsfag.dk/begreber/international-politik/oevrige/isolationisme/

Video:
John Ikenberry: International liberal orden - undervisningsvideo fra IP-bogens hjemmeside Columbus https://vimeo.com/184482847?login=true#_=_
John Mearsheimer: Prof John Mearsheimer - US Foreign Policy under President Biden - YouTube-video: https://www.youtube.com/watch?v=KaTGGdsomf4
Clement kalder jorden - Hvor starter 3. verdenskrig? DR.DK 20.10.2020
Donald Trumps tale ved indsættelsen som præsident 20.1.2025



Film:
Thirteen Days, instruktion Roger Donaldson, 2000

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Populisme og identitetspolitik med USAs valg

I forløbet har eleverne undersøgt to fremtrædende politiske strømninger i begyndelsen af det 21. årh; populisme og identitetspolitik – dette for at afklare, hvordan disse strømninger udfolder sig, og på hvilken måde de hænger sammen.
Eleverne har til at starte med arbejdet med to forskellige former for populisme; højre- og venstrepopulismen, som den præsenteres af hhv. Jan-Werner Müller og Chantal Mouffe, samt hvorledes disse udfolder sig empirisk - gennem cases om USA, Ungarn og Spanien.
Herefter har eleverne beskæftiget sig med forskellige typer generelle vælgeradfærdsteori (sociologiske, socialpsykologiske og rationelle), der efterfølgende har ledt videre til specifikke teorier om årsagerne til højrepopulismens fremgang; Dani Rodriks økonomiske globaliseringstese og Inglehart/Norris’ kulturelle backlash-tese.

Ud over bogens cases om populisme I Ungarn, Spanien og USA har vi også undersøgt populisme i USA på højaktuelt materiale fra det amerikanske præsidentvalg i nov. 2024 og i forbindelse med Donald Trumps indsættelse i januar 2025.

Materiale: Carlsen, Marie: Populisme og identitetspolitik, Forlaget Columbus 2021. (i-bog)
kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Artikler:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/draen-sumpen-professor-i-retorik-kalder-stoejbergs-tale-rendyrket-populisme
https://www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-forsvarer-draen-sumpen-kommentar-vi-har-en-regering-der-er
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa
https://www.dr.dk/nyheder/udland/et-voldeligt-statskup-skulle-goere-ham-til-tysklands-nye-leder-nu-begynder-sagen-mod
Trump/Harris voter demographics: https://apnews.com/article/election-harris-trump-women-latinos-black-voters-0f3fbda3362f3dcfe41aa6b858f22d12
Metz, G.: Trumps adfærd tyder på snarlige indgreb i den demokratiske proces, Information 21.11.2024
Burcharth, Martin: Trumps chokudnævnelser, Information 15.11.2024
Ullerup, Jørgen: Trumps trusler mod sine fjender kan føre til et usædvanligt skridt, Jyllands-Posten 9.12.2024
Gessen, M: Ungarn viser os, hvordan Trumps anden periode kan udspille sig, Politiken 21.11.2024
TV2.dk: Lagkagehuset ændrer navn på ikonisk bagværk, 4.6.2022 https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-06-04-lagkagehuset-aendrer-navn-paa-ikonisk-bagvaerk-nu-skal-kagemand-hedde-kageperson
DR.DK: https://www.dr.dk/nyheder/indland/underviser-paa-cbs-foelte-sig-kraenket-over-den-danske-sang-er-en-ung-blond-pige
Overblik: Her er den bølge af dekreter, Trump underskrev på sin første dag, Politiken 21.1.2025

Radio:
DR P1 Ugens Gæst - Steffen Gram som gæst i 8.11.2024 https://www.dr.dk/lyd/p1/ugens-gaest/ugens-gaest-2024/ugens-gaest-steffen-gram-11162408455


TV:
DR Horisont fra midtvejsvalget USA nov. 2022: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-midtvejsvalg_337848
DR Tæt på sandheden, 3.12.2022 satire om identitetspolitik fra højre- og venstrefløjen
DR Deadline 2.8.2022 kortere klip med repræsentant for Normstormerne https://www.facebook.com/watch/?v=784575692724519
Are Americans obsessed with race and gender? https://www.youtube.com/watch?v=yYqlI__PniY
Fukyama, F.: Francis Fukuyama on the rise of identity politics, https://www.youtube.com/watch?v=P1_HNcSpBNs


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Arbejdsmarkedsforløb om det danske arbejdsmarked

Undervisningsforløbet fokuserer på, hvordan det danske arbejdsmarked er organiseret, samt hvilken rolle arbejde spiller i menneskenes liv før og nu.
til det sidste har vi læst forskellige sociologiske teorier om arbejde og forholdet mellem liv og arbejde.

Materiale:
Lærebog i-bog:
Henriksen, Per: Arbejde og arbejdsmarked (2024)  
Del 1: Arbejdsmarkedet i sociologisk perspektiv
Del 2: Arbejdsmarkedet i økonomisk perspektiv
Del 3: Arbejdsmarkedet i politisk perspektiv
Del 4 om arbejdsmarkedet i internationalt perspektiv har vi ikke læst, men studeret igennem filmen "På statens regning" om, hvordan udenlandsk arbejdskraft fra både EU-lande og ikke EU-lande presser det danske arbejdsmarked ved at snyde med reglerne. I den forbindelse har vi også set på den samlede mængde af udenlandsk arbejdskraft i Danmark.


Organiseringen af arbejdsmarkedet har fokus på den danske flexicurity-model, den aftalebaserede model, hvor hovedaktørerne er arbejdsmarkedets parter fordelt på arbejdsgiverorganisationer som Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv og Dansk Industri på det private arbejdsmarked og Staten og Kommunernes Landsforening på det offentlige område.
Lønmodtagernes organisation i fagforeninger og a-kasser og fagforeningernes rolle i lønforhandlinger
Regeringens rolle ved konflikt som tredje part i forhandlinger om løn- og arbejdsforhold
forskellen og konkurrencen mellem de klassiske "røde"/"ideologiske" fagforeninger og de "gule" fagforeninger
Organisationsgraden, dens udvikling (nedgang)  og dens betydning for den danske aftalemodel, flexicurity-modellen

Del 1 - arbejde i sociologisk perspektiv
Livsformsanalysen med lønmodtager-, selvstændig- og karrierebunden livsform
De klassiske sociologer om arbejdet: Karl Marx, Max Weber, Emile Durkheim og Ferdinand Tönnies

Samtidens sociologer:
Richard Sennett - fokus på det fleksible arbejdsmarked med mange jobskift, just-in-time organisering af arbejdet og krav om fleksibilitet
Hartmut Rosa - fokus på fremmedgørelse, acceleration
Arlie Hochchild - tidsfælden/hamsterhjulet, ombytning af hjem og arbejdsplads som stedet for meningsfulde relationer og selvrealisering; the mental load/den mentale byrde ved driften af den hjemlige base.




Supplerende materiale:
DR dokumentar: "På statens regning". Om anvendelse af udenlandsk arbejdskraft på store offentlige anlægsprojekter i strid med danske arbejdsmarkedsregler.
+
fiktionsfilm: Ken Loach: "Sorry We Missed You", 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer