Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Merete Sand Pedersen
Hold
2022 SP/3 (
2g SP/3
,
3g SP/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Viajes
Titel 2
Bailar
Titel 3
La posguerra
Titel 4
Chile
Titel 5
España, vida y cultura
Titel 6
Fiestas
Titel 7
Frida Kahlo
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Viajes
Rejsetemaet skal give indblik i den spanske kultur via i-bogen: "Un mes en Málaga" der samtidig giver kendskab til bloggenren, e.mailen og brevet som genrer.
Bogen repeterer de grundlæggende grammatik fra 1.g såsom: verber i præsens og perfektum, diftongerende verber, refleksive verber, perifraser.
Desuden læses teksten "Viajar" fra Vidas.
Supplerende materiale:
Sangen: Subeme la radio
20 moduler a 95 min. 30 ns
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Hola! Medbring dit kladdehæfte fra sidste år. Caminando-bøger er afleveret eller skynd dig at få dem afleveret.
www.unmesenmalaga.com
Repeter sidste times indhold højt på spansk hjemme:
Øv dig på vejrgloserne (se flere i din nye bog: unmesenmalaga.com - kap.1) og oversæt de 3 sætninger:
Siéntate (sæt dig) en estos grupos:
Repeter gloserne til kap 1 i "Un mes en Málaga". Du kan fx vælge 3 nye adjektiver som du kan udenad og beslutte dig for at kunne ugedagene og årstiderne.
Øv dig på at fortælle om de aktiviteter som man kan lave der hvor du bor og hvilke forskellige aktiviteter I laver i din familie. Se gloser fra sidst i "Un mes en Malaga" Øvrige gloser kunne være:
Genlæs teksten Cap 2 højt på spansk, lyt også gerne til den igen. Øv dig på at bøje TENER udenad. Brug din viden om brugen af TENER fra grammatikopgave 1 for at oversætte:
Repeter vocabulario (ordforrådet) til kap 2 i Un mas en Málaga, da du også skal bruge det til afleveringen. Du skal også kunne forklare forskellen på brugen af SER og ESTAR ved adkjektiver. Forklar ud fra disse sætninger:
Du skal læse grammatikken til Cap 3 i Un mes en Málaga. Øv dig særligt på de refleksive verber og oversæt nedenstående sætninger. Vær obs på at nogle verber har vokalskifte i til ie (fx depertarse - me despierto = jeg vågner) eller o der bliver til u
Du skal quizlet øvelser til cap 3. Gå ind under Vocabulario og brug 20 min på opgaveerne 1, 2, 3 og om tidsudtryk, mad og la rutina diaria, tidsudtryk. Øv dig også på at kunne bøje refleksive verber.
Start på El paseo/El teléfono
Du skal mundtligt kunne svare på spørgsmålene til kap 3 i "Un mes en Málaga". Vi starter timen på spansk med generelle spørgsmål + spørgsmålene til kap. 3. Det er vigtigt at være med her og prøve at svare så godt du kan og med så lange sætninger du k
Vi laver afleveringen om Paseo/teléfono færdig i timen. Du kan bruge tiden hjemme på at resummere gloser og verbebøjninger fra kap 1-3.
Lektie: Du skal øve dig på de nye verber med diftong ved at lave quiz-let-opgaven under cap 4: Vælg: Grammatik, Opg.1d. - det er den sidste i opg.1. Brug ellers også den vedhæftede liste, som er en oversigt over det vi lavede i timen sidst.
Vi arbejder i timen med billedbeskrivelse - de 6 forskellige typer til PD1: nederste faneblad i Un mes en Málaga.
Du skal øve dig på at bøje et par diftongerende verber udenad:
Gambitter.pdf
Du skal hjemme genlæse cap.2 i Un mes en Málaga, fordi du i timen skal lave en skriveøvelse, der passer til kapitlet.
Øv dig hjemme på at tale om "Un mes en Málaga" - se igen på fanebladet 'tekstproduktion' i Un mes en Málaga.
Vi fortsætter med mundtlig tekstpræsentation, mens andre arbejder med billedbeskrivelser.
De, der mangler at tale med mig skal være klar. I andre skal i timen øve jer videre på at få opbygget et ordforråd, der gør jer i stand til at skrive billed-opgaver.
DP1 om kap 4 laves i timen. Du kan øve dig til skriveøvelsen ved at lave quizlet-opgaven (quizlet para el texto) allernederst i cap 4. i Un mes en Málaga - og ved at genlæse teksten grundigt og øve dig på gloserne. .
Tænk over, hvilke ord/gloser eller grammatik du manglede mest til delprøven i forgårs. Var det mest bøjninger du ikke kunne huske eller gloser, du manglede? Hvad var de nemmeste opgaver, hvilke var svære?
AfsnitCONECTORES tEXTUALES.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Bailar
Dansetemaet giver indblik i traditioner i forskellige spansketalende lande:
Som optakt til sprogdag, hvor eleverne skal fordybe sig i flamencokulturen og afprøve dansen læses:
"El flamenco como una cultura de música"
Desuden læses:
"Pasión en la Milonga"
+ uddrag fra "Salsa es para todo el mundo"
7 moduler a 95 min: 11 ns
Indhold
Kernestof:
Læs dette ark om pers.pron på spansk og stil spørgsmål i timen, hvis der er noget du ikke helt forstår: Personlige pronominer
Læs side 25-29 i Lommetyren for at repetere pers.pron. Oversæt derefter følgende 3 sætninger:
Lav opgaverne på bagsiden af Viajar-teksten. Og øv dig på at resumere teksten mundtligt på spansk.
Hej spanskhold, I skal først møde op 8.30 i Musikhuset. Her starter Flamenco-dagen. Jeg regner med at vi er færdige kl.14.
Kan I mon vise et par trin og lidt sang fra i torsdags? Vi starter nyt mini-forløb op om "El baile".
Svar hjemme mundtligt på spansk på spørgsmålene 'verdadero/falso' til flamenco-teksten.
Lav mindst 5 sætninger med de dativstyrende verber på sidste side i det lille kompendium. Hvis ikke du har det, så brug verberne: gustar, encantar, importar, fascinar, pasar.
Øv dig på nogle julegloser hjemme, beslut dig for at lære mindst 3 udenad: fx:
KARAOKE 🦌🎅 El Reno Rodolfo | Canción popular navideña | Villancico
Feliz año nuevo! Hablamos de lo que ha pasado durante las vacaciones y los planes que tenemos para el 2024.
Un viaje ficticio
Oversigt over den skriftlige eksamen i spansk - den nye prøveform 2024/25
Vi starter som altid med spansk samtale. Forbered at kunne fortælle om der der skal ske i løbet af ugen og i løbet af året 2024. Vil du gerne til Spanien til sommer? Skal du på skiferie? Vil du gerne arbejde mere eller mindre? Være mindre stresset? D
Du skal hjemme øve dig i at frigøre dig fra dit skriftlige produkt til præsentationen af rejsedestinationen.
Læs hjemme de to første sider af uddelt ark om de to datider. Medbring det og også din grammatikbog: lommetyren.
Vi begynder i timen med næste aflevering:Skriftlig opgave SP4.docx Medbring din grammatik, verbehjul og dine noter. Du skal skrive i hånden.
Jeg taler individuelt med de sidste.
Du får din oversættelse tilbage i timen. Hjemme skal du bruge 15 min på at begynde eller skrive videre på dit dagbogsnotat uden brug af ordbog eller computer.
Vær klar til lille spansk samtale om hvordan det går. Jeg er herunder kommet med små forslag, men fortæl gerne mere.
Lav opgaven s 31 i tango-teksten og også opgave B side 27.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DP2
30-01-2024
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La posguerra
Et forløb den spanske efterkrigstid og diktatur.
Vi ser "Pans labyrint" og har fokus på personkarakteristik og herunder Ofelia identitetsudvikling.
Der opnåes viden om den spanske borgerkrig og efterfølgende diktatur med henblik på forståelse af, hvordan det har påvirket fremtiden. Vi ser
"El Silencio de otros" med henblik på en forståelse af, hvordan historien påvirker det nutidige Spanien.
10 moduler af 95 min: 15 ns
Indhold
Kernestof:
Quizlet: El pasado difícil de España
Starte på nyt emne om "Jóvenes y la identidad"
Oversæt følgende sætninger med hjælp fra gloserne på tavlen sidst og på teksten om de stjålne babyer: "Niños robados".
I skal IKKE møde fysisk op til dette modul. Modulet bruges til biograftur i morgen.
Vi skal I Bremen Teater ved Vesterport, Nyrupsgade 39/41. Vi skal se en spansk dokumentarfilm, som du kan læse mere om herunder + se trailer. Der er et kort foredrag i forlængelse af filmen.
Asynkront virtuelt modul - mød ikke op til timen. Du skal i stedet gøre følgende 3 punkter:
Afsnit
Vær klar til spansk samtale om Massegrav-teksten og Filmen "El Silencio de otros" ved at opfriske det du lavede i sidste modul: quizlet om filmen og have færdiggjort oversættelsen og svaret på alle spørgsmålene til teksten.
Hjemme skal du lave opgave 1-5 på aktivitetsarket til filmen "El silencio de otros". De er vedhæftet.
Hvis I opretter en bruger inde på Paradox.dk, eller bare logger ind med den bruger I allerede har, så kan I gå ind på dokumentaren: https://paradox.dk/film/the-silence-of-others/
Aprender español: El género - masculino y femenino (nivel básico)
Aprender español: El género de las cosas (nivel intermedio)
Du skal hjemme oversætte de sidste sætninger omkring filmen:
Du skal til i dag forberede dig på delprøve 1 uden hjælpemidler. Den handler om vores emne 'España actual' og teksten om massegrave.
Du skal hjemme til i dag øve at kunne svare på følgende generelle spørgsmål om tøj, fx:
Grupper i dag:
Medbring og genlæs teksten til delprøve 1: "Entre cráneos y huesos". Vi skal både øve at give et mundtligt resumé af teksten og øve billedbeskrivelse.
Resumir un texto.gdoc
Oversigt over regler for artikler ved substantiver på spansk.docx
Læs hjemme teksten "España hoy" og udvælg 3-4 centrale begreber/udtryk som teksten handler om og oversæt dem og/eller prøv (hvis du kan) at forklare deres betydning på spansk, fx:
Som afslutning på teksten "España hoy" skal du hjemme skrive 1-2 resumésætninger i præsens. Desuden skal du prøve, om du kan forklare, hvorfor der er brugt enten imperfektum eller præteritum et selvvalgt sted i teksten.
Link til filmen: Titel: El laberinto del Fauno
Læs den vedhæftede artikel om filmen "El laberinto del Fauno" Pans Labyrint fra Information.docx
Titel: Resumir un texto
I timen:
Brug 15 min derhjemme på at øve gloser til filmen på følgende quizlet:
Øv dig på adjektiverne til filmen (cruel, bueno, inocente, mágico...) og på flere andre almindelige adjektiver, som du kan bruge til billeder generelt. Se dok: Adjektiver.docx
Lav mindst 5 sætninger med arket fra sidst: Haz tus propias frases. Øv dig ellers på basale verber og adjektiver - så du ved hvilke du kan udenad og kan bøje.
Vælg 10 adjektiver, som du kan udenad adjektiver, evt fra listen her: Titel: Adjektiver Du skal bruge dem til at beskrive et hvilket som helst billede.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
PD2 Una carta, kap 4.
21-03-2024
DP1 + tilpasset som årsprøven.
11-04-2024
Min læring omlagt
16-05-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Chile
Fokus på klasseforskelle i tiden omkring Pinochets magtovertagelse gennem filmen “Machuca”. Desuden fokus på det nye sociale oprør i Chile omkring 2019.
Materiale:
“El país de Nicolás, Chile”, s. 68-76 i ‘La identidad contrastada”
“Una nueva generación de mente abierta” Retratos Chilenos – 2010, s. 134 -138 + se efter flere portrætter.
Film: “Machuca”
“No tenemos miedo, afirma la mayoría” (DP1 - El estallido social)
Info om Chile generelt:
https://denstoredanske.lex.dk/
9 moduler af 95: 14, 25 ns
Indhold
Kernestof:
Hola a todos! Bienvenido a la clase de español de nuevo.
Elige 5 verbos de la lista adjuntada y aprende su significado y cómo se conjuga los verbos, p.ej. volver = vende tilbage (vuelvo, vuelves, vuelve, volvemos, ..) Vælg 5 verber fra den vedhæftede liste og lær betydningen og hvordan det bøjes. Medbring
Plan del módulo:
Du skal have lavet dine sætninger på perfektum-arket færdigt. Øv dig desuden på at sige i perfektum, hvad du har lavet de sidste par dage, denne morgen og/eller i ferien, fx:
Nicolás, un joven apasionado.
Læs side 73 -74 ned i "Nicolás: un joven apasionado". Skriv alle de ord/gloser ned du ikke kender. Du behøver ikke slå dem op hjemme, men understreg dem i teksten. Vi gennemgår i dag sætningerne på perfektum-ark, så tag det med igen. Lav dem færdige,
Lektie: Tjek at du har gruppens spørgsmål og øv dig på at kunne svare på nogle af dem. På den måde træner du at kunne resumere det vigtigste i teksten. Kig også på dit resumé og genfortæl noget af resumeet højt på spansk.
Punto de comunicación: ¿Tienes una pasión? ¿Sientes pasión por una cosa? ¿Cuáles son tus intereses? ¿Qué te gusta hacer? 2. En grupos:
Virtuelt asynkront modul: du skal IKKE møde op, men arbejde selv med den lektie der ligger til dig på 90 min i Min Læring: Minlæring
I timen går vi videre med en ny tekst om emnet Chile.
Læs hjemme i grammatikken (Lommetyren) s. 25-29 om personlige pronominer. Oversæt følgende 4 sætninger for at se, om du har forstået det rigtigt. Spørg mig i timen - hvor jeg også gennemgår det vigtigste.
Med udgangspunkt i teksten om Chile fra sidst, skriv/genfortæl 3 vigtige ting om Chiles historie på spansk.
Link (IKKE lektie) La historia de Chile.gdoc
Vi fortsætter med Delprøve1 i timen. Du kan hjemme med fordel øve dig på at kunne beskrive billeder. F.eks: Repeter et par retningsord (a la derecha, en el centro ...) og et par adjektiver (interesante, serio, aburrido, azul, ..) og et par gloser der
Vi ser fiktionsfilmen "Machuca" om tiden op til Pinochet magtovertagelse i Chile - set gennem nogle børns/unges perspektiv.
Titel
I skal arbejde selv i modulet i dag. I arbejder i par/grupper (se dem herunder).
Grupper: Hvis en er syg, så skriver I bare kun jer selv på besvarelsen)
Øv dig fortsat på gloser til emnet Chile og filmen (quizletten). Vælg fx 5 vigtige og lær dem først, så det ikke er for meget på en gang; fx:
Plan for timen:
MachucaSætninger.docx
Adivina una palabra.docx
Preguntas para la escena 40
Du skal have forberedt dig på afleveringen ved at genlæse tekst A fra DP1 og læse tekst B i Delprøve 2. Tænk over hvad der skal være din vigtigste pointe i din artikel. Hele opgaven er vedhæftet her: Los Influencers.pdf Se den i farver i afleverings
I skal igen (for sidste gang i år!) arbejde selv, da jeg er på kursus. Gør følgende:
Titel: Foto-novela
Letie: Du skal kombinere (ved at copy-paste) sætningerne i dokumentet, så de passer samme. Der er 14 i alt:
Du skal hjemme øve dig på at tale frit om emnet Chile og især filmen Machuca. Brug din foto-novela fra sidste modul og de andre noter du har.
Vær klar med dit talepapir, gerne på fysisk papir. Vi går i gang med samtaler om "Machuca" og Chile.
De sidste personer fremlægger om Machuca.
Trabajo en grupos:
Du skal have færdiglæst teksten: "Una generación de miente abierta" (den er delt i drev og ligger i mappen 3g/sp 2024/25 Chile.)
Afsnit
Lav opgaverne til "Una nueva generación ..." færdig (de ligger på tirsdagsmodulet og i kopi bag teksten)
Læs Texto A, så du er klar til at lave DP1 i timen.
Læs om valget mellem de to datider på spansk her: Valg af datid: Imperfektum eller præteritum
Lav hjemme den lektie der ligger i MinLæring om de to datider på spansk: Minlæring: Imperfektum/præteritum
VERBER til billede.docx
Øv dig hjemme på at kunne sige så meget som muligt ud fra dine stikord til billedet fra sidst. Medbring billedet og skriv evt flere stikord ned på et papir eller i dit hæfte.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
16/9 Arbejd selv
16-09-2024
Mundtlig aflevering
24-09-2024
Influencer (artikel)
02-10-2024
El estallido social, Chile (dagbog)
31-10-2024
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
España, vida y cultura
Fokus på Spaniens hverdagsliv og kultur. Vi ser også tilbage på borgerkrigen og efterkrigstiden for at forstå, hvordan Spanien i dag hænger sammen med fortiden.
(Forløbet er en udvidelse af emnet fra 2.g, hvor vi så “El silencio de otros” + læste “Entre cráneos y huesos”(kampen om opgøret med den mørke fortid og retten til at kende sandheden) og “El Laberinto del Fauno” (Francotidens oprørsbevægelse)
(borgerkrigen)
Materiale:
Fra bogen “España en en la calle” (Kasper Kloch, martin Tønner) Gyldendal, 2019:
“Un bar para hacer amigos: ‘Somos como una familia’” p. 12-14
“La generación perdida: Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir”
Fra bogen: “Voces de protesta”, Gyldendal (A. Polo Iglesias, Anja Wilkens) 2013:
“Acampada en sol”
Supplerende materiale:
Tv-program: Spaniens tabte generation (2011)
Dokumentaren “El silencio de otros” (kun dele af klassen)
10 moduler a 95: 15 ns.
Indhold
Kernestof:
Tag jeres billed-beskrivelsesark med og noteshæfte. Vi træner at kunne sige og skrive mere til billeder.
Vigtig info: Det ikke er tilladt at medbringe chips, popcorn, tyggegummi og madpakker i biografen. Vi beder om at gå salen efter for skrald før i forlader biografen.
Du skal ikke møde op til modulet, da du i stedet skal være i Cinemateket for at se "Chinas". Vi ses 9.45 i biografen.
Vi starter med at tale om filmen, så forbered hjemme to små (gerne simple) sætninger om filmens handling.
Vi starter nyt emne op om "La España moderna". Læs hjemme den danske introduktion til teksten om 'barlivet' i Spanien, s.8-11: I byen på spansk
Du skal ikke møde op! Modulet er en erstatning for at vi har brugt et ekstra modul på biografturen.
Læs den danske introduktion til "España en la calle" s. 7, 8, 9.
Titel: gloser
Resumir un texto
Læs og lær mindst 5 af gloserne på side 11i kompendiet /Voces de protesta: 'Acampada en sol'. Læs det første lille afsnit side 12 og understreg alle de verber der står i præteritum med én farve, og alle dem der står i imperfektum med en anden farve.
Øv dig fortsat på resumé af den nye tekst: "Acampada en Sol". Vi taler i starten af timen om det sidste afsnit, så du kan fx starte dit resumé af det sådan her: "En el último párrafo Carlos cuenta que ... Además dice que ... Prøv at sige mindst to sæ
Noche de paz (''Silent Night'') (antiguo villancico) (1979)
Husk at du hjemme kan læse teksten til DP1 igen og forberede noget af det, du vil kunne sige om emnet i billedopgaverne.
Mød ikke op. Det er et asynkront virtuelt modul. Du skal hjemme arbejde selv med delprøve 2 i 1,5 time og skrive din opgave på et fysisk papir eller i kladdehæftet. Vent med at skrive det ind på det papir, der blev uddelt til opgaven.
Du skal medbringe din DP2 fra i fredags (det du fik skrevet i hånden) I timen i dag får du tid til at skrive lidt videre på den og stille spørgsmål.
Noche de paz, noche de amor,claro el sol brilla ya,y los ángeles cantando están:gloria a dios, gloria al dios celestial!duerme, mi niño Jesús!
Læs hjemme side 16-17 på dansk i vores kompendium. Øverst står der "Nuevos retratos" og overskriften: "La generación de los mil euros". Medbring kompendiet.
Titel: Tekstpræsentation
Læs: "La generación perdida" i kompendiet.
Billedbeskrivelse, mundtlig
Forbered at kunne præsentere "La generación perdida". Jeg har samtale med grupperne fra i går. Sørg for også at kunne sammenligne teksten med (comparar el texto con): La situación en España en 2008-2015, "La generación de los mil euros", "Acampada en
HUSK at aflevere din DP2 til mig i hånden! Lektie: Vær klar til at mundtligt at præsentere og at gå i dialog om alle billederne fra modulet tirsdag. FotosVælg gerne et favoritbillede, hvor du har særligt meget at sige. Tag dine billedbeskrivelsesark
Castells
Vi starter med tilbagelevering af DP1 + DP2.
Læs den danske tekst: "Fiesta rimer på fare" og læs de første 10 linjner af den uddelte tekst "Fiestas" og svar på:
Afsnit
Forbered at kunne tale generelt om 'festkultur' (starten af timen). Øv fx at svare på bl.a følgende spørgsmål - og husk at det handler mere om at fortælle frit end om 'bare' at svare. Fortæl lige hvad du vil om fester.
Quizlet
Tekstpræsentation Skabelon.gdoc
Øv dig på 5 nye selvvalgte gloser fra Castells-teksten, så du kan dem udenad. I timen skal vi arbejde med at kunne præsentere teksten og resumere den.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DP2 forsøgseksempel
18-12-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Fiestas
Formål: at opnår viden om hvordan livet og kulturen i forskellige spansktalende lande ses afspejlet gennem de fester og traditioner der er den spansktalende verden.
"España en la calle": Jóvenes adictos a las tradiciones: "Hacer castells es adrenalina pura"
Ildfest: La fiesta del fuego: El año nuevo empieza en verano.
El día de los muertos:
HTTP://HABLACULTURA.COM/TURISMO-IDIOMATICO/COSTUMBRES/DIA-DE-MUERTOS-EN-MEXICO/
https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/costumbres/dia-de-muertos-en-mexico/
Navidades
Supplerende materiale:
"Fiestas rimer på fare" (fra España en la calle")
Filmen Coco
8 moduler af 95min: 12, 6 ns
Indhold
Kernestof:
liberar: at befri for (ikke refleksivt) fx: Hacer castells libera a Zoe de las cargas de la vida
Læs tekstmaterialet til næste aflevering "El cambio climático" (DP2 er et læserbrev - vi taler om genrekrav)
Vi arbejder videre med skriftlighed. Du får bl.a. mulighed for at skrive på din aflevering og træne genrekrav og grammatikøvelser.
La Tomatina
Vi går videre med emnet Fiestas. Vi skal læse om tomatfesten: la Tomatina. Øv dig hjemme på følgende centrale gloser:
🍅 La Tomatina Festival Explained in Slow Spanish
Øv dig hjemme på centrale gloser til emnet Fiestas (både generelt, men især til La Tomatina). Så er du bedre forberedt, når vi næste gang skal tale om flere af festerne.
Øv dig hjemme på centrale gloser til de to fester: La Tomatina og San Juan.
Mød IKKE op. Se filmen "Coco" derhjemme. Den ligger på Disney+. Hvis ikke du har adgang så se spørg dine venner/kammerater om I kan se den sammen.
Gennemgang og rettelser af terminsprøven. Du kan se feedback og karakter i afleveringsrummet under terminsprøverettelser.
Vocabulario
El día de los muertos .Texto
Ejercicios: Coco
Jeg håber, alle har fået set filmen "Coco". Vi arbejder med filmen og andre tekster om festen "El día de los muertos" i dette modul. Øv dig på følgende vigtige gloser/udtryk til forløbet:
Øv dig hjemme på at kunne fortælle om "Coco" og "El día de los muertos" ud fra dine sætninger fra sidst.
Vær forberedt til at kunne fortælle om "El día de los muertos"ud fra de opgaver I sad med sidst. Lav en disposition. I får ca. 15 min inden jeg starter med at tale med jer gruppevis/parvis. HUSK at lave evaluering i lectio - må også gerne laves i tim
Vi øver DP1 i timen - ikke som prøve, men med fokus på få gode rutiner til at løse opgaverne. Hvis du vil kigge på teksten inden kan du med fordel gøre det, så du har mere tid til at få strategihjælp mm
Du skal lave DP1 færdig hjemme. Prøv at skrive helt realistisk uden computerhjælp, men med mere tid, og se, om du på den måde kan få flere point for opgaven. Vi gennemgår den.
I skal hjemme have besluttet hvilket mateirele, i vil inddrage i DP2 og have læst det. Tænk også over din disposition og hvilke af verberne fra boksen du vil bruge i hvilke af tiderne. Dem der er gået i gang med at skrive, skal skrive lidt videre. I
Nyttige udtryk til at starte sætninger om billeder. Tjek om du forstår / kan bruge dem alle: HABLAR DE UNA FOTO.docx
Forbered dig til mundtlig billedbeskrivelse ved øve dig på retningsord, fx a la izquierda, en el primer plano, al lado de, cerca de, lejos de, detrás de, enfrente de, ...etc.
Vi arbejder videre med billedbeskrivelse i timen. I skal lave en disposition med forskellige punkter, som I kan bruge i en samtale.
Du skal have rettet de ting, du har fået at vide i din feedback til din DP2 og du skal have lagt den op i lectio-aflevering.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
4. DP2: læserbrev / blog
27-01-2025
Terminsprøven
06-02-2025
Rettelser terminspr
21-02-2025
5. DP2
05-03-2025
Rettelser la colonización
11-03-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Frida Kahlo
Vi fokuserer på Frida Kahlos livshistorie og hvordan den afspejles i deres kunsteriske prioduktion.
Supperende materiale:
Dokumentarfilmen: Frida Kahlo (cinematektet, særforestilling)
+ tid til repetion af eksamensemner.
10 moduler: 15 ns
Indhold
Kernestof:
Som lektie til i dag skal du fremlægge individuelt (eller i par) for mig en billedbeskrivelse. Det skal være et af billederne som vi øvede på sidst. Du skal selv prøve at holde ordet i mindst 3-4 minutter.
Minlæring: datid og konjunktiv
Forbered at læse teksten på opgavearket om Frida Kahlo fra sidst og skriv 5 nøgleord (palabras claves) om Fridas liv og kunst.
Lav lektien i min Læring om enten datiderne eller konjunktiv. Brug ca. 20 min. Vi gennemgår også oversættelsen på sidste side efter Frida-teksten (de 11 sætninger)
Skrive i timen - vigtigt at komme
Øv dig især på verber og adjektiver ved at udvælge et antal, som du forstår og kan bruge/bøje i flere tider. Se vedhæftede filer. Du kommer til at bruge dem i de stationer, du skal arbejde i i timen.
DP2: stx223-SPAb/A-01122022
Øv dig på at bruge de verber og adjektiver, du har trænet (se dok på modulet i tirsdags) på de vedhæftede billeder.
Genlæs materialerne til Delprøve 2 om "El sentido de la vida". Lav også gerne stikord eller disposition til din e-mail/ dit brev, som du skal skrive i dette modul.
Fotonovela + de andre materialer i drev.
Vi starter på repetition af vores Chile-emne. Kig tilbage på dine noter og find 5 centrale gloser til filmen 'Machuca' eller Chiles historie/samfund generelt. Fokus på mundtlig tekst-præsentation.
I undervisningsbeskrivelse står der:
Lær hjemme følgende gloser udenad, da vi i dag skal repetere emnet "España, vida y cultura":
Afsnit
Øv dig på dit talepapir til mundtligt samtale om eksamensemne nr. 2 om Spaniens kultur og krisen (los indignados). Jeg hører de grupper, jeg ikke nåede sidst. Husk genaflevering af "El sentido de la vida"
Titel: Opgaver España
Af forskellige grunde giver det mening at nogle få elever (Oliver, Caroline, Sara, Damla, evt Sophia, Nanna ...andre? ) tager en sidste DP1-prøve i denne time. (De sidste 3 moduler i skoleåret er afsat til træning af DP1/2 for alle, men ikke som prøv
STATIONLEG: grupper:
I skal alle være forberedte på at kunne tale om de to fest-tekster herunder (alt det I lavede i går i modulet).
Tekstpræsentation Skabelon.gdoc
Lær udenad disse typiske præteritumsformer i 3.pers. sing: preguntó (spurgte), dijo (sagde), explicó (forklarede), contestó (svarede), gritó (råbte).
Træningsøvelser til skr. eksamen. Hjemme har du øvet udenad: 5 adjektiver der bruges med ESTAR og 5 adjektiver der bruges med SER. Du kan bøje verberne: ser, ir, estar, sentirse, tener i imperfektum (3.pers.sing og 3.p.plur)
Sidste spansktime: vi leger og quizer på spansk.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DP2: El sentido de la vida (brev - email)
22-04-2025
6. DP2 brev/e-mail
30-04-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52676804781", "T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52676804781", "H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52676804781" }