Holdet 2022 SP/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Merete Sand Pedersen
Hold 2022 SP/3 (2g SP/3, 3g SP/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Viajes
Titel 2 Bailar
Titel 3 La posguerra
Titel 4 Chile
Titel 5 España, vida y cultura
Titel 6 Fiestas
Titel 7 Frida Kahlo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Viajes

Rejsetemaet skal give indblik i den spanske kultur via i-bogen: "Un mes en Málaga" der samtidig giver kendskab til bloggenren, e.mailen og brevet som genrer.
Bogen repeterer de grundlæggende grammatik fra 1.g såsom: verber i præsens og perfektum, diftongerende verber, refleksive verber, perifraser.

Desuden læses teksten "Viajar" fra Vidas.

Supplerende materiale:
Sangen: Subeme la radio


20 moduler a 95 min.  30 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bailar

Dansetemaet giver indblik i traditioner i forskellige spansketalende lande:
Som optakt til sprogdag, hvor eleverne skal fordybe sig i flamencokulturen og afprøve dansen læses:
"El flamenco como una cultura de música"
Desuden læses:
"Pasión en la Milonga"
+ uddrag fra "Salsa es para todo el mundo"


7 moduler a 95 min:  11 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DP2 30-01-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La posguerra

Et forløb den spanske efterkrigstid og diktatur.
Vi ser "Pans labyrint" og har fokus på personkarakteristik og herunder Ofelia identitetsudvikling.
Der opnåes viden om den spanske borgerkrig og efterfølgende diktatur med henblik på forståelse af, hvordan det har påvirket fremtiden. Vi ser  

"El Silencio de otros" med henblik på en forståelse af, hvordan historien påvirker det nutidige Spanien.

10 moduler af 95 min: 15 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PD2 Una carta, kap 4. 21-03-2024
DP1 + tilpasset som årsprøven. 11-04-2024
Min læring omlagt 16-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Chile

Fokus på klasseforskelle i tiden omkring Pinochets magtovertagelse gennem filmen “Machuca”. Desuden fokus på det nye sociale oprør i Chile omkring 2019.

Materiale:

“El país de Nicolás, Chile”, s. 68-76 i ‘La identidad contrastada”
“Una nueva generación de mente abierta” Retratos Chilenos – 2010, s. 134 -138 + se efter flere portrætter.
Film: “Machuca”
“No tenemos miedo, afirma la mayoría” (DP1 - El estallido social)
Info om Chile generelt: https://denstoredanske.lex.dk/

9 moduler af 95: 14, 25 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
16/9 Arbejd selv 16-09-2024
Mundtlig aflevering 24-09-2024
Influencer (artikel) 02-10-2024
El estallido social, Chile (dagbog) 31-10-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 España, vida y cultura

Fokus på Spaniens hverdagsliv og kultur. Vi ser også tilbage på borgerkrigen og efterkrigstiden for at forstå, hvordan Spanien i dag hænger sammen med fortiden.

(Forløbet er en udvidelse af emnet fra 2.g, hvor vi så “El silencio de otros”  + læste “Entre cráneos y huesos”(kampen om opgøret med den mørke fortid og retten til at kende sandheden) og “El Laberinto del Fauno” (Francotidens oprørsbevægelse)
(borgerkrigen)

Materiale:
Fra bogen “España en en la calle” (Kasper Kloch, martin Tønner) Gyldendal, 2019:
“Un bar para hacer amigos: ‘Somos como una familia’” p. 12-14
“La generación perdida: Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir”

Fra bogen: “Voces de protesta”, Gyldendal (A. Polo Iglesias, Anja Wilkens) 2013:
“Acampada en sol”

Supplerende materiale:
Tv-program: Spaniens tabte generation (2011)
Dokumentaren “El silencio de otros” (kun dele af klassen)

10 moduler a 95: 15 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DP2 forsøgseksempel 18-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fiestas

Formål: at opnår viden om hvordan livet og kulturen i forskellige spansktalende lande ses afspejlet gennem de fester og traditioner der er den spansktalende verden.
"España en la calle": Jóvenes adictos a las tradiciones: "Hacer castells es adrenalina pura"
Ildfest: La fiesta del fuego: El año nuevo empieza en verano.
El día de los muertos: HTTP://HABLACULTURA.COM/TURISMO-IDIOMATICO/COSTUMBRES/DIA-DE-MUERTOS-EN-MEXICO/
https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/costumbres/dia-de-muertos-en-mexico/
            Navidades
            Supplerende materiale:
"Fiestas rimer på fare" (fra España en la calle")
Filmen Coco

8 moduler af 95min:  12, 6 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
4. DP2: læserbrev / blog 27-01-2025
Terminsprøven 06-02-2025
Rettelser terminspr 21-02-2025
5. DP2 05-03-2025
Rettelser la colonización 11-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Frida Kahlo

Vi fokuserer på Frida Kahlos livshistorie og hvordan den afspejles i deres kunsteriske prioduktion.


Supperende materiale:
Dokumentarfilmen: Frida Kahlo (cinematektet, særforestilling)
+ tid til repetion af eksamensemner.

10 moduler: 15 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DP2: El sentido de la vida (brev - email) 22-04-2025
6. DP2 brev/e-mail 30-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer