Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tina Pavstrup
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Familien - grundforløb
Titel 2 Argumentation
Titel 3 Krimi - individuel værklæsning
Titel 4 DHO - det moderne gennembrud
Titel 5 Kommunikation og samtaleanalyse
Titel 6 Blik for køn - argumentation og diskursanalyse
Titel 7 Skriveforløb - debatterende artikel
Titel 8 Nyhedsformidling
Titel 9 Dokumentar
Titel 10 Minimalisme og værklæsning
Titel 11 Tilladte hjælpemidler
Titel 12 Romantikken
Titel 13 Værklæsning Et Dukkehjem
Titel 14 Det 20. århundredes litteratur
Titel 15 Autofiktion og nyeste tid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Familien - grundforløb

Motivation og formål
Grundforløbet i dansk er tilrettelagt med udgangspunkt i genreteori. Formålet er, at eleverne gennem forløbet lærer at skelne mellem fagets overordnede fiktionsgenrer og de grundlæggende begreber, der knyttes til disse. Eleverne medbringer forskellige faglige forudsætninger fra folkeskolen, men gennem grundforløbet oparbejdes en fælles viden, som skal udgøre fundamentet for det videre arbejde på de blivende danskhold i studieretningsforløbet.

Indhold
Der veksles i forløbet mellem teori og praksis, således eleverne lærer at beherske begreberne i mødet med autentiske tekster, filmklip og billeder.  Det samlede materiale kredser om forløbets gennemgående tema, Familien. Temaet tager udgangspunkt i den enkelte elevs personlige erfaringer og viden, som herefter udfordres og afprøves i gennem arbejdet med de forskellige skønlitterære genrer, som introduceres i forløbet.

Materialer
“Jesper og prinsessen”, folkeeventyr, fundet i: Langdahl, Berit Riis m.fl (2011): “Krydsfelt - antologi”, s. 35-36
Langdahl, Berit Riis m.fl. (2011): “Krydsfelt”, s. 88 (om novellegenren)
Aidt, Naja Marie (2006): “Torben og Maria”, fra novellesamlingen “Bavian”
Ditlevsen, Tove (1943): “Barndommens gade”, fra digtsamlingen “Lille Verden”
Munch-Petersen, Gustaf (1932): “til mine forældre”, fra digtsamlingen
Mose, Susan og Ole Ravn om sproglige billeder, sammenskrevet fra “Digtbogen”, 2003
Andersen, Hans Christian (1850): “I Danmark er jeg født”, hentet på https://andersen.sdu.dk/rundtom/borge/danmark.html
Natasja (2007): “I Danmark er jeg født”, hentet på https://www.letssingit.com/natasja-lyrics-i-danmark-er-jeg-f%C3%B8dt-rjlbdhj#ixzz4kcUHcz8S
Schultz Larsen, Ole (2015-2017): “Håndbog til dansk”, s. 84-86 (om dramaet som genre)
Holberg, Ludvig (1722): “Jeppe paa Bjerget”, 1.akt, scene 1-3
Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsen (2013): “Litteraturhistorien på langs og på tværs”, s. 184-185 (om romanen som genre)
Hesselholdt, Christina (1998): af “Hovedstolen”
Billedmateriale: “Bjørn Frøysaak og hans familie” (1699), Bærentzen: Familiestykke (1828), Henningsen: Sat ud (1892), Wilhelm Marstrand: Familien Waagepetersen (1836), P.S. Krøyer: Hip, hip, hurra (1884-1888), Anonym: Familiebillede (fra starten af 1900-tallet), Smilehuller: Familiefoto, dr.dk: Familiefoto
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Argumentation

Eleverne blev introduceret til danskfaglige analyseredskaber som Toulmins argumentationsmodul, det retoriske pentagram, appelformerne og forskellige argumenttyper.

Dernæst arbejdede eleverne med selv at blande sig i en debat ved at arbejde med en given sag, som de skulle argumentere overbevisende for ved brug af de virkemidler, som de havde lært.Eleverne holdt i grupper et lille mundtligt oplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Krimi - individuel værklæsning

Det primære mål med forløbet er, at eleverne arbejder med fordybelseslæsning og, med inspiration fra Kristiane Hauers forskning, får styrket deres læselyst og opbygget gode læsevaner.

Gennem forløbet arbejder eleverne med en selvvalgt krimi, og som produkt udformer de en planche med fokus på krimiens komposition og personskildringer. I forløbet veksles mellem små skriveøvelser, gruppearbejde, langkøring og introduktion til danskfaglig viden omkring komposition, personer og fortæller.

Materialer
·    Schulz Larsen, Ole: Håndbog til dansk (ibog)
o   ”Filmens dramaturgi”, introduktion til berettermodellen, plot-point-modellen og fremdriftsmidler
o   ”3.1: Hvad handler teksten om?”, afsnittene personkarakteristik og forholdet mellem personer
o   ”3.3: Fortæller”
·    Sveistrup, Søren (2019): ”Kastanjemanden”, s.
·    Trailer til Kastanjemanden (2021): https://www.youtube.com/watch?v=7SXdxhUL-ic
·    Perlemanden, satire (2021): https://www.youtube.com/watch?v=b-ZurYFnkeg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO - det moderne gennembrud

Forløb i samspil med historie som optakt til at klassen skriver DHO indenfor emnet. Det moderne gennembrud gennemgås som litteraturhistorisk periode, og de læste tekster sættes i relation til samtiden og til litteraturhistorien.

Primære tekster:

Georg Brandes: uddrag af "Hovedstrømninger"

Holger Drachmann: "Engelske Socialister"

Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"

Herman Bang: "Foran Alteret"

Amalie Skram: "Karens jul"


Sekundær litteratur:
"Litteraturens Veje" 194-200

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kommunikation og samtaleanalyse

Sprogligt forløb med fokus på kommunikations- og samtaleanalyse i forskellige typer af tekster. Anvendte begreber:  de 5 typer af sproghandliger, samarbejds- og høflighedsprincippet, undertekst, transaktionsanalyse, Goffmans facebegreb.
Vi har også arbejdet med god skik og høflighed online og derfor berørt emnet digital dannelse.

Baggrundsmaterialet er taget fra følgende bøger:

"Håndbog til dansk"
"Faglige forbindelser"
"Håndbog i Nudansk"
Kommunikationsforum.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Blik for køn - argumentation og diskursanalyse

Med udgangspunkt i "Blik for køn" af Ditte Campion arbejder vi med diskursanalysen som en sproganalytisk tilgang. Først introduceres diskursanalyse med fokus på diskursanalysens klassiske begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere, antagonistiske diskurser, hegemonisk diskurs, antagonismepar.  Dernæst anlægger vi et diskursanalytisk blik på køn, hvor vi tilføjer begreber som køn som performance samt boying og girling.

Som afslutning på forløbet laver eleverne i grupper et projektarbejde, hvor de selv vælger en tekst, der tematiserer køn. Eleverne valgte: "en komparativ analyse af Tornerose" og "Malefficent", uddrag af følgende: "Mulan", "Klovn", "Friends", Oddset-reklame og "Bagedysten".

Følgende afsnit fra bogen "Blik for køn" er læst: 9-21, 27-30, 33-39
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Skriveforløb - debatterende artikel

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nyhedsformidling

Med udgangspunkt i bogen "NEWS" af Henrik Poulsen (Gyldendal, 2014) har klassen arbejdet med nyhedsformidling og analyseret div. dagsaktuelle artikler.

Følgende afsnit i bogen er læst:

Journalistikkens historie,
Nyhedskriterier, genrer og kilder
Sproglige virkemidler
Nyeste tendenser

Derudover har klassen i fællesskab arbejdet med følgende tekst:

Herman Bang: "Branden"

+ arbejdet med New Journalism

Derudover har klassen i forbindelse med forløbet trænet skriftlighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dokumentar

Et forløb om dokumentarfilm. De filmiske begreber og virkemidler gennemgås, og klassen træner filmanalyse på forskellige kortfilm.
I forbindelse med dokumentarfilm gennemgås brug af fakta- og fiktionskoder og effekten af disse. Endvidere gennemgås de forskellige typer af dokumentarfilm; den dybdeborende, den observerende og den deltagende.

"Filmtekniske virkemidler" - Krydsfelt s. 329-336

Andersen og Mikkelsen: "Dokumentaren i undervisningen"; sider: 53-56, 61-63

"De Falske børn" (uddrag)

"Pigerne i Vestre Fængsel" (uddrag)

Operation X "De falske åndemagere"

Kandis for Livet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Minimalisme og værklæsning

Klassen læser novellesamlingen "Rester" af Helle Helle med fokus på en sproglig analyse samt med fokus på minimalismens virkemidler.

Primær tekst:

Helle Helle: "Rester" , Samleren, 1996.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tilladte hjælpemidler

Hjemmesider til brug ved terminsprøve og skr eksamen. Husk at bogmærke hjemmesiderne, så I ikke skal søge på nettet.


www.ordnet.dk (Ordbog)
www.sproget.dk (Grammatik)
https://www.synonymbog.com/ (Ordbog)
www.dsn.dk (Dansk sprognævn)

https://www.gymdansk.dk/  (dansk i gymnasiet - begreber)


https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60634 (minlæring om den analyserende artikel)

https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60635 (mi læring om den debatterende artikel)

https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60636 (minlæring om den reflekterende artikel


https://indidansk.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Romantikken

Periodelæsning.
Romantikken som litteraturhistorisk periode gennemgås, og de læste tekster sættes i relation til deres samtid og til litteraturhistorien.

Eleverne bør kunne redegøre for følgende strømninger i romantikken:
Universalromantik
Nyplatonisme
Nationalromantik
Biedermeier
Romantisme

Primære tekster:

N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"

Oehlenschläger: "Guldhornene"

Oehlenschlager "Ellehøjen" - folkevisen "Elvehøi" læst perspektiverende

Schack Staffeldt: "Indvielsen"

H.C.Andersen: "Hyrdinden og Skorstensfejeren"

Emil Aarestrup: "Paa Sneen"

St Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen" (værk)


Sekundære tekster

Uddrag fra "Litteraturens Veje" (Fibiger og Lütken, Systime)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Det 20. århundredes litteratur

Vi træner litterær analyse på tekster fra det 20- århundrede og læser eksempler på realistiske og modernistiske tekster.

Martin Andersen Nexø uddrag af ”Pelle Erobreren”
Tom Kristensen ”Landet Atlantis”
Johannes V Jensen: ”Paa Memphis Station”
Tove Ditlevsen: ”En Æggesnaps”
Karen Blixen: ”Ringen”
Martin A Hansen: ”Paradisæblerne”
Peter Seeberg ”Hullet”
Klaus Rifbjerg ”Terminologi”

Uddrag fra "Realismer - Modernismer" (Systime, 2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Autofiktion og nyeste tid

Kort forløb om nyeste tids litteratur med fokus på autofiktion som tendens.
Vi har arbejdet med begreber som dobbeltkontrakt, paratekst, offer - bøddel - medløber.


Introduktion til "Livsværk"

Yahya Hassan Digte (uddrag)

Leonora Christina Skov: "Den der lever stille" (2018) (uddrag)

Olga Ravn: Mit arbejde (2020) (uddrag fra starten) + OLGA RAVN: "Jeg blev nødt til at skrive for at overleve", interview med Karen Dyssel / 04-09-2020

Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (uddrag fra starten) (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer