Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Kasper Andersen
|
Hold
|
2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The American Dream – and Nightmare
Med udgangspunkt i den amerikanske drøm, er der arbejdet med tekster og film der belyser den racemæssige ulighed i det amerikanske samfund, og vi undersøgte om drømmen ikke er/har været mulig at opnå for særligt afroamerikanske borgere.
• ̶ _læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• ̶ _skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• ̶ _analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
• ̶ _gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• ̶ _analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
• ̶ _orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Titler:
- Star Spangled Banner by Francis Scott Key
- America by Simon and Gaefunkel
- American Tune by Paul Simon
- American Girl by Tom Petty and The Heartbreakers
- Born in the USA by Bruce Springsteen
- Spoil The Child by Howard Fast
- I Have a Dream by Martin Luther King
- I Hear America Singing by Walt Withman
- I Too by Langston Hughes
- The Hill We Climb by Amanda Gorman
- Uncle Tom’s Cabin, chapter VII by Harriet Beecher Stowe
- The Hate You Give (Film)
- 13th (documentary, NetFlix)
- The History of USA - (documentary) https://youtu.be/chvmD9kFs9s?si=WVCSiFCWmqEph1hQ
Sider i alt: 28 (film regnes som ca. 10)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Multicultural Britain
The focus of this course will be the history of multiculturalism i Britain as well as the challenges and benefits of living in a multicultural society. We'll look at the imperial past and the thinking behind it as well as the current debate about immigration and multiculturalism. Some of the keywords are: the push and pull effects in relation to immigration to Britain, the challenges faced by immigrants arriving in times or simply living in times when tension between people are rising (the recent cases of the "Windrush Generation" being an example of this).
Omfang 41 sider - filmen tæller de 10
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Finderup, A. (ansv.): WORLDS OF ENGLISH, Systime; sider: 35-36, 40-42, 74-77
-
British Empire.docx
-
Engberg-Pedersen, J. (ansv.): CONTEXTS, WIDER, Gyldendal; sider: 272-274, 284-288, 290-295
-
Grammar - fredag.docx
-
Robin Cook - Tikka.pdf
-
This is my England.docx.pdf
-
This is England
-
Three years after Brexit, time for 'Bregret'.pdf
-
Eksempel aflevering.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Truthers
Truthers - A Conspiracy
I dette forløb har vi arbejdet med konspirationsteorier. Teksterne i forløbet har været non-fiktion, hvilket betyder at vi har trænet vores evner ud i denne type af analyse. Fokus i forløbet har været at træne elevernes evne til at gennemskue, analysere og modbevise konspirationsteorier ved at dekonstruere konspirationsteoretikerens retorik og ved at bruge faglige og videnskabelige metoder.
Teoritekst:
Truthers - On Conspiracy Theories (2021) - Fra bogen "Narrating Truth" - Katrine Brøndsted og Mathias Larsen
The Conspiracy Theory Detector (skeptic.com) - Michael Shermer
Kernetekster:
Enemies from Within (1950) - Joseph R. McCarthy
The Madness of David Shayler (2011) - Jon Ronson
Remembering Satan - A Tragic Case of Recovered Memory (1994) - Lawrence Wright
Behind the Curve (2018) - Daniel J. Clark (dokumentarfilm)
Omfang 43 sider - film udgør ca 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dystopian Fiction
Forløb med fokus på dystopier og værklæsning, samt intertekstualitet. Fokus har været på at belyse romanens henvisninger til den virkelige verden, samt hensigten. Vi læste 1984, samt en række paralleltekster. Vi så filmen V for Vendetta
Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Omfang ca 250 sider, bogen udgjorde ca. 200, filmen ca 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO - Storby
Forløbet er en del af SRO-forløbet, hvori indgik en kombination af fagene samfundsfag og engelsk.
Eleverne har beskæftiget sig med temaet: Den senmoderne storbys påvirkning på individdet.
I forløbet er indgået en række tekster med relation til temaet, herunder både fiktions- og non-fiktionstekster.
Alle elever har læst teksten "Look Away" af Siri Hustved (4 s)
- American Psycho by Bret Easton Ellis (Wider Context)
- Serrasalmus by Lesley Glaister (Context)
Endvidere har i forløbet eleverne fået undervisning i metoder og vejledning i metodevalg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evil
Evil -
Forløbet kredser om temaet "Evil" via både fiktion- og non-fiktionstekster.
Central issues: Moral evil versus natural evil; mitigating circumstances; sociopathy; mental illness; antisocial personality; power and evil; the unreliable narrator, evil portrayed on film.
Fiction & Non-fiction fra antologien 'Wider Contexts'
(Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen, Gyldendal: 2012)
Omfang ca 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
South Africa
Forløb om Sydafrika, med særligt fokus på ulighed under og efter Apartheid. Vi har arbejdet med begreber som racisme, hævn, tilgivelse, samt arbejdet med Zef og Die Antwoord. Vi så også filmen: Mandela - long walk to freedom
• Sprogfærdighed
• ̶ _forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• ̶ _udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• ̶ _læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• ̶ _skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• ̶ _analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
• ̶ _gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• ̶ _analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
• ̶ _perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• ̶ _orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• ̶ _anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• ̶ _demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Omfang ca 40 sider - filmen udgør de 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Shakespeare and Literary History
Et forløb hvor vi så Fassbenders Macbeth, læste uddrag af værket, samt arbejdede med sonetter. Efterfølgende gennemgik udvalgte litteraturhistoriske perioder, frem til postmodernismen.
Kernestof
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Omfang ca 100 sider, hvor filmen udgør de 10
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Eksemplariske besvarelser 2g EN årsprøver 2024.pdf
-
Shakespeare, W.: MACBETH (Ole Lund), Gyldendal; sider: 30-32, 38-44, 72-77, 93-100, 115-117, 123-125, 127-131
-
Sonnet 18: Shall I compare thee to a summer’s… | Poetry Foundation
-
Sonnet 130: My mistress' eyes are nothing like… | Poetry Foundation
-
Sonnet 116: Let me not to the marriage of true… | Poetry Foundation
-
Barkholt, G. (ansv.): A SHORT HISTORY..., Systime; sider: 11-22, 25-55, 57-77
-
The Raven by Edgar Allan Poe - Poem Analysis
-
Dickens.pdf
-
The Killers
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Postmodernism and City of Glass
Forløb om postmodernismen, med særligt fokus på forskellige skrivestile, eksemplificeret primært gennem romanen 'City of Glass' af Paul Auster.
Kernestof
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
Omfang ca 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Minimalism
Hemingways forfatterskab gennemgås med fokus på skrivestil og temaer.
Forløbet træner tekstanalyse samt elevernes evne til at sætte fiktionsteksterne ind i en større sammenhæng med "The Lost Generation".
Primære tekster:
"A Clean, Well-Lighted Place" (1926)
"Soldier's Home" (1925)
"The End of Something"
Omfang ca 30 sider, filmen udgør de 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Tilladte hjælpemidler - terminsprøve og eksamen
Tilladte hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#/
Ordbogen.com.dansk https://ordbogen.com/da/
Merriam-Webster.com : https://www.merriam-webster.com/
Dictionary.com : https://www.dictionary.com/
Thesaurus.com : https://www.thesaurus.com/
Oxford Dictionary : https://en.oxforddictionaries.com/
Min Læring engelsk : https://minlaering.dk/login
https://ordnet.dk/ddo
- lectio.com - IKKE beskeder
https://englishclass.dk/index.html
|
Indhold
|
Kernestof:
-
SoldiersHome.pdf
-
index.html
-
Minlæring
-
Midnight in Paris
-
Ernest Hemingway, Three Shots.pdf
-
Carver, The Neighbours. OCR.pdf
-
Carver, The Idea.OCR.pdf
-
Engberg-Pedersen, J. (ansv.): CONTEXTS, WIDER, Gyldendal; sider: 70-72, 75, 78-79, 88-90, 97-103, 106-108, 111-120
-
Teorien om alting (2014) ⭐ 7.7 | Biography, Drama, Romance
-
Modern love - Living Apart Together.docx.pdf
-
Youth and Identity - About a boy.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Love
Et kortere opsamlingsforløb, hvor vi trænede analyse af forskellige teksttyper og brug af forskellige analysemodeller, som genopfriskning frem mod eksamen. Temaet var 'Love', og vi brugte bogen 'Wider Contexts'
Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Omfanget er ca 40 sider, filmen udgør de 10
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Engberg-Pedersen, J. (ansv.): CONTEXTS, WIDER, Gyldendal; sider: 70-72, 75, 78-79, 88-90, 97-103, 106-108, 111-120
-
Teorien om alting (2014) ⭐ 7.7 | Biography, Drama, Romance
-
Modern love - Living Apart Together.docx.pdf
-
Youth and Identity - About a boy.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714391888",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714391888",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714391888"
}