Holdet 2022 SA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Susanne Kudahl Sørensen, Søren Hebsgaard
Hold 2022 SA/c (1c SA, 2c SA, 3c SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik 1 - optakt til Folketingsvalg 2022
Titel 2 Ungdommen nu til dags
Titel 3 Kriminalitet og straf
Titel 4 Ulighed og Velfærd
Titel 5 Skotland og skotsk identitet
Titel 6 Livet i storbyen
Titel 7 Politik 2: Politisk meningsdannelse og medier
Titel 8 Køn og ligestilling på det danske arbejdsmarked
Titel 9 EU og højrefløjens fremgang i Europa
Titel 10 IP - Krigen i Ukraine
Titel 11 Politik 3 - Amerikansk valg og vælgeradfærd
Titel 12 Økonomi
Titel 13 Teknologiske hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik 1 - optakt til Folketingsvalg 2022

Forløbet omhandlede dansk politik som optakt til Folketingsvalget 2022. Vi startede med at se på partiernes brug af sociale medier og hvilken rolle sociale medier spiller i dansk politik. I den forbindelse diskuterede vi bl.a. hvorvidt de sociale medier var en fordel eller ulempe for demokratiet. I forlængelse heraf så vi på de etablerede mediers rolle og var her omkring begrebet medialisering.
Herefter gik vi over til at se på de klassiske ideologier socialisme, liberalisme og konservatisme og forgreninger der udsprunget af disse, bl.a. socialdemokratismen. I forlængelse heraf, var vi kort omkring begreberne populisme og identitetspolitik.
Derefter så vi på de politiske partier og hvordan deres politik afspejler deres ideologiske overbevisning og hvordan de placerer sig på den fordelings- og værdipolitiske akse. Afslutningsvis så vi med Molins model på, hvad der kan forklare partiers politiske standpunkt og satte dette i relation til partiernes politik op til valget.

Materiale:
- Luk samfundet op! 4. udg. (se sidetal i boksen herunder)
- Artikel: Ny undersøgelse: Danskerne mener, at sociale medier skader demokratiet. Berlingske 31.1.2022
- I valgkampen sagde de klart nej. Men nu vil S og V alligevel hjælpe udviste syrere. Altinget 9.1.2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ungdommen nu til dags

Forløbets udgangspunkt var debatten om unges trivselskrise, der opstod i efteråret 2022. I forløbet forsøgte vi at se på nogle af de strukturelle og aktørmæssige forhold, der kunne være med til at forklare denne trivselskrise.
Vi startede med at se på, hvad sociologer som Giddens og Ziehe mener karakteriserer det senmoderne samfund. Vi så her bl.a. på Giddens begreber som bl.a. aftraditionalisering, individualisering, øget refleksivitet og ontolologisk sikkerhed. I forhold til Ziehe så vi bl.a. på hans reaktionsmønstre på livet i det senmoderne samfund. Dette blev bl.a. brugt til at belyse unges adfærd på sociale medier, men også til hvordan unge kan opleve en usikkerhed om hvem de er og hvad de skal.
Derudover så vi på Hartmut Rosa's begreb Accelerationssamfundet for bl.a. at belyse den stress mange unge føler de er underlagt.
Derudover arbejdede vi med Bourdieus habitus- og feltbegreb og forskellige kapitaler for teoretisk at belyse mulige udfordringer i forhold til social arv og muligheder i uddannelsessystemet.
Afslutningsvis arbejdede med Honneths teori om betydningen af anerkendelse og forskellige anerkendelsesformer. Dette blev ligeledes sat i relation til unges kamp for anerkendelse og hvilken betydning dette spiller i forhold til deres trivsel.

Materiale
- Luk samfundet op! 4. udg. (se sidetal i boksen herunder)
- Sociologisk set ibog. Kap. 4 (om Hartmut Rosa)
- Fri eller fortabt (i-bog) kap. 5.4: Accelerationssamfundet - ungdommen er fanget i et hamsterhjul!
- Artikel: Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge. www.dr.dk 9.10.2022
- Ny rapport om stress blandt børn og unge: ”Jeg føler mig som et omvandrende tal” Børns vilkår
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kriminalitet og straf

Forløbet havde fokus på at give forskellige sociologiske forklaringer på hvorfor folk og især unge begår kriminalitet og bandekriminalitet.
Indledningsvis så vi på SNAP-modellen og brugte den til at se på forskellige former for kriminalitet og forskellige motiver for at begå kriminaliteten. Derefter så vi teoretikere som bl.a. Merton, Sutherland og Cohens teorier om årsager til kriminalitet. I forhold til bandekriminaliteten og hvorfor unge søger ind i bander brugte vi Maffesiolis teori om neostammer og Honneths teori om anerkendelse til at belyse dette.
Disse forskellige teorier blev brugt at belyse forskellige cases bl.a. Haidar Ansari som vi så et klip med.
Sidste del af forløbet omhandlede straf og hvordan vi som samfund skal straffe kriminalitet. Vi havde her fokus på, hvorvidt straf skulle have et fremadskuende eller et bagudskuende perspektiv og hvorvidt det skulle være rettet mod den kriminelle eller samfundet som helhed. I den forbindelse stod hensynet til retssikkerhed og resocialisering overfor hinanden.

Materiale:
Victor Bjørnstrup m.fl. Fra drengestreger til bandekrig (ibog) kap. 1, 1.2, 1.4, 1.5, 2.1, 2.2 og 2.3, 4.1, 4.2, 4.4, 6.1, 7, 7.3, 7.4

Interview med Haidar Ansari: https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/som-17-aarig-blev-haidar-doemt-for-drabsforsoeg-i-faengslet-blev-han-et-litteraert-stjerneskud

Film: Straffens formål
https://www.forbrydelseogstraf.dk/straffens-formaal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ulighed og Velfærd

Forløbet startede med at se på forskellige former for ulighed. Vi så her økonomisk ulighed og ny-ulighed, hvor ulighed kan tage andre former end den økonomiske ulighed.
Derefter så vi på hvordan ulighed i Danmark kan forklares bl.a. ud fra begreberne om ressourcebeholdere og ud fra Bourdieus begreber. Derudover så vi på hvordan borgerne kan inddeles i forskellige socialgrupper og socialklasser.
Forløbets sidste del havde fokus på velfærdsstaten og særligt den universelle model. Vi så på hvordan den universelle model forsøger at begrænse ulighed i samfundet samt hvilke udfordringer den universelle model i Danmark står overfor. Endelig så vi på hvordan den universelle model er ved at udvikle sig til en konkurrecestat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skotland og skotsk identitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Livet i storbyen

Vi har som optakt til SRO-forløbet arbejdet med livet i byen herunder følgende centrale teorier/begreber:
- Pierre Bourdieu, Ferdinand Tönnies, Herbert Gans, Anthony Giddens, Habermas
- Fælleskab
- Magt
- Rum: Det private vs. offentlige
- Ghetto

Grundbogsmateriale:

Malte Warburg Sørensen og Mads Strarup: "Bysociologi", kapitel 4, Systime

Øvrigt materiale:
Henriette Stisen: "Aldrig i livet", 2.12.2018, https://www.dr.dk/mitliv/aldrig-i-livet-derfor-naegter-mikkel-og-tre-andre-i-20erne-flytte-til-storbyen


Henrik Molsted Wanscher: "Flere folk i mellemstore byer ønsker at bo i samme størrelse by om ti år ", 12. juni 2018, Danmarks Statistik,
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2018/2018-06-12-flere-folk-i-mellemstore-byer-oensker-at-bo-i-samme-stoerrelse-by-om-ti-aar

DR udsendelse: "Byernes mestermærk", https://www.dr.dk/drtv/se/byernes-mester_-den-danske-forvandling-af-new-york_403863

Dokumentar: "Ghettodrengen", Filmstriben

"Hvem er på listen over udsatte boligonråder 2023", https://bl.dk/politik-og-analyser/temaer/her-er-listen-over-parallelsamfund/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Politik 2: Politisk meningsdannelse og medier

Vi har arbejdet med mediernes rolle i et demokrati.

Centrale teorier/begreber:
Medier som den fjerde statsmagt
Medialisering
Retorik, argumentation, diskurser og politisk kommunikation.
Kanyleteorien
To-trin-hypotesen
Referencemodellen
Spin


Faktalink: "Magt og medier", uddrag


Hans Rosling: "Man skal ikke bruge medier til at forstå verden" - Deadline, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=bcpjl0mxRvs


Statsminister, Mette Frederiksens nytårstale 2023, https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/

Laura Kirkebæk-Johansson: "Regering vil afskaffe sjette su år, men danskerne er splittede", DR,  9.4.2023, https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-vil-afskaffe-sjette-su-aar-men-danskerne-er-splittede#!/


Annegrethe Rasmussen: "Er digitale medier en gevinst eller en forbandelse for demokratiet?", 29.11.2011, Information.

Mini-projekt med undersøgelse af politikernes kommunikation på sociale medier.
Workshop: "Generation news avoidance", arrangeret af Constructive institute
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Køn og ligestilling på det danske arbejdsmarked

Forløbet havde primært fokus på køn og kønsforskelle på det danske arbejdsmarked og særligt på kønsforskellene blandt ledere, direktører og bestyrelsesmedlemmer i dansk erhvervsliv.
Vi forsøgte således at belyse kønsforskellene ud fra både strukturorienterede og aktørorienterede forklaringer. I forhold til de strukturorienterede forklaringer så vi bl.a. på Simone de Beauvoir og Judith Butlers teorier om køn som en social og diskursiv konstruktion og hvordan vores syn på køn og italesættelse af køn påvirker kvinders adgang til ledelsesposter i erhvervslivet. Derudover så vi på begreberne Glasloft og Rip, rap og rup effekten, som blev understøttet af Bourdieus begreb symbolsk vold og magtbegrebet institutionel magt.
I forhold til de mere aktørorienterede forklaringer brugte vi bl.a. Giddens begreber som individualisering og refleksivitet til at forklare, at kvinderne selv har muligheder for at forme deres karrierer. Vi så desuden på betydningen af netværk og Bourdieus begreb social kapital i forhold til få adgang til ledelsesposter i dansk erhvervsliv.

Supplerende materiale
- Executive coach og forfatter: Derfor kan din racercykel holde både dig og dit netværk i form. Børsen 10.1.2022
- Kvinder er bryster, mænd er karriere: »Brugen af sproget er meget, meget kønnet« Berlingske 19.12.2019
- Rip, Rap og Rup skal have modspil. Jyllandsposten 3.4.2017
Nej, kvinder og mænd har ikke lige
muligheder for at blive ledere (uddrag). Djøfbladet 22.7.2019

Anne Storr-Hansen m.fl. Køn og ligestilling (1. udg. 25-30 + 61-68 (se pdf'er på de første moduler.) Herefter gik vi over til at bruge 2. udg. af bogen som klassen fik udleveret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 EU og højrefløjens fremgang i Europa

Forløbet tog udgangspunkt i Europaparlamentsvalget 2024, hvor vi arbejdede med EU's forskellige institutioner og deres indbyrdes rolle og funktion i forhold til EU's beslutningsproces. Derudover så vi på den løbende politiske integration der er sket i EU, her arbejdede vi bl.a. med hvordan der er sket en inetegration i bredden og i dybden. I forlængelse af dette arbejdede vi med forskellige integrationsteoriers forklaringer på, hvorfor der sker denne integration og hvad EU skal udvikle sig til.
Forløbets anden del omhandlede den højrepopulistiske udvikling vi har set i flere europæiske lande som især Ungarn og Italien, hvor højre-nationale populitiske partier er kommet til magten. Vi arbejdede her med begrebet populisme og så på hvilke fordelings- og værdipolitiske holdninger disse partier går ind for og hvordan det også påvirker partiernes syn på EU. Især Ungarn udfordre EU's værdisæt og retsstatsprincip og her arbejdede vi med hvilke muligheder EU har for at sanktionere Ungarn bl.a vha. artikel 7 i EU-traktaten. Orban definerer Ungarn som et iliberalt demokrati. Vi så afslutningsvis på hvad dette indebære.

Materiale
- EU's udfordringer (i-bog) kap. 1.2 Hvor ligger magten i EU?, Kap. 1.3 Hvordan træffer EU beslutninger? Kap. 5.1 Må medlemslande trodse EU's værdigrundlag?
- Populisme og identitetspolitik (ibog) kap. 2 om Højrepopulisme

Artikler
- Domstol sætter milepæl i EU's interne kamp med Polen og Ungarn. Politiken 16.2.2022
- Flertal i EU-Parlamentet vil fjerne Ungarns stemmeret. tv2.dk 18.1.2024
- Europa rykker mod det yderste højre – i flere lande ser en uventet gruppe ud til at gå forrest. Tv2.dk 3.6.2024
- Nye regler for flygtninge og migranter vedtaget – sådan påvirker det Danmark. Tv2 16.4.2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 IP - Krigen i Ukraine

Forløbet havde som overordnet fokus at belyse krigen i Ukraine, herunder hvorfor krigen startede og hvad der kan forklare såvel Rusland og Ukraines adfærd i krigen, men også det internationale samfund og internationale institutioners adfærd, herunder særligt NATO og FN Derudover så vi også på hvordan krigen påvirker dansk udenrigspolitik og hvordan Danmark har ageret i forhold til krigen.
Vi arbejdede i forløbet bl.a. med følgende:
- Forskellige former for magt i det internationale system - blød magt, hård magt og smart power
- Staters magtressourcer i form af kapabiliteter og determinanter
- IP-teorier: Klassisk realisme, Neo-realisme , Liberalisme og konstruktivisme og tilhørende begreber
- Adaptionsmodellen og forskellige former for udenrigspolitik
- Mål og midler i dansk udenrigspolitik

Materiale
International politiks kernestof i-bog: Kap. 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.3, 2.4, 3, 3.1, 5.1, 5.2, 5.6, 9.1, 9.2
IP-bogen i-bog: Kap. 1.2, 1.5,
International PolitikNU (i-bog) kap. 2.4 om konstruktivisme (se linket her https://docs.google.com/document/d/1nARj_wEa2X9NKsCuCqo72BnfV8Vv1x1NmM3alx0tBg8/edit?tab=t.0#heading=h.m2kia52gl7x

Supplerende materiale
Ruslandsekspert: Her er Putins tre krigsmål. Altinget 6.2.2022
Glemmer vi helt den langsigtede vision i den kortsigtede strategi for at isolere Rusland, vil verden om få år se endnu mere farlig ud. Politiken d. 18. marts 2022.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Politik 3 - Amerikansk valg og vælgeradfærd

Forløbet havde fokus på det amerikanske valg og vælgernes vælgeradfærd.
Vi arbejdede i den forbindelse med det amerikanske politiske system og de forskellige politiske institutioner. Vi arbejdede med valgsystemet, henholdvis Republikanerne og Demokraternes politik og endelig forskellige vælgeradfærdsteorier. I forlængelse heraf arbejdede vi også med den polarisering der præger USA og amerikansk politik. Vi så i den forbindelse på begreber som negativ partisanship og negativ campaigning. Udover det teoretiske så vi på forskellige meningsmålinger og målte den statistiske usikkerhed ved disse.

Materiale:
USA's udfordringer i-bog kap. 2.2.1 + 2.2.2 +  2.5.1 + 2.7.1 2.7.3 + 2.6.2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Økonomi

Vi startede med at se på de samfundsøkonomiske mål og en undersøgelse af, hvordan det grundlæggende står til i dansk økonomi, taget de forskellige mål i betragtning.
Herefter havde vi et makroøkonomisk perspektiv og så på hvordan penge- og varestrømme bevæger sig rundt i det økonomiske kredsløb.
Vi så på forskellige økonomiske politiske redskaber til at regulere den økonomiske aktivitet og hvilke muligheder og begrænsninger der er forbundet med at bruge de forskellige redskaber, herunder bl.a. medlemsskabet af EU i forhold til at føre pengepolitik. Udover finans- og pengepolitik arbejdede vi med strukturpolitik og herunder især arbejdsmarkedspolitik. Derudover så vi på multiplikatoreffekten og hvordan den påvirker den samlede effekt af et bl.a. finanspolitisk indgreb.
I forlængelse af dette så vi på de økonomiske teorier Keynesianismen og Ny klassikerne og teoriernes syn på reguleringen af økonomien og brugen af de økonomiske politiske værktøjer. Dette blev sat i relation til den aktuelle økonomiske situation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Teknologiske hjælpemidler til eksamen

Følgende elektroniske hjælpemidler må foruden de anførte materialer fra Columbus i-bogsbank som er anført under de enkelte forløb bruges til eksamen


Skriftlighed i samfundsfag med Marie Berg Carlsen
https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed?authuser=0&pli=1

Excel i samfundsfag
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer