Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Charlotte Borbye-Lorenzen
|
Hold
|
2023 FrF/1 (1g FrF/1, 2g FrF/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: La Famille
Vi arbejder med filmen "La famille Bélier". Filmen handler om pigen Paula, der opdager, at hun har et særligt talent for at synge. Paulas forældre og lillebror er døvstumme, og derfor er de afhængige af Paulas hjælp, når de skal sælge deres varer på byens marked. Forældrene er derfor ikke specielt begejstrede, da de finder ud af, at Paula vil til optagelsesprøve på en skole i Paris.
Følgende kapitler fra franskportal.dk er læst:
- Introduction
- Scène 7-8
- Scène 11-12
- Scène 13-14
- Scène 19-20
- Scène 28
- Scène 29-30
Vi arbejder med sangene "Je vais t'aimer" og "Je vole" af Michel Sardou.
Filmen er tilgængelig på filmstriben.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamen: L'école
I forløbet arbejder vi med skolen som institution. Vi undersøger det franske skolesystem og sammenligner det med det danske. Vi kommer bl.a. ind på skoledagens længde, forholdet mellem lærer og elever, og vi taler også om, hvorfor nogle er kede af at gå i skole.
Vi kommer desuden ind på skoleuniformer (der ikke er obligatoriske i Frankrig) og diskuterer fordele og ulemper ved disse.
I slutningen af forløbet ser vi filmen "Monsieur Lazhar", der handler om en algerisk mand, der får arbejde som skolelærer i Canada. Monsieur Lazhar har en mere traditionel tilgang til undervisning end sine canadiske kolleger, men han formår at knytte et tæt bånd til sine elever. I forbindelse med filmen har vi særligt fokus på personkarakteristik.
Som afslutning på forløbet afholdes individuelle mundtlige samtaler på fransk om emnet.
Kernestof:
Følgende tekster fra franskportal.dk læses:
- L'école maternelle et l'école primaire
- Les études secondaires
- L'année scolaire
Vi læser følgende tekster fra Mette Bering og Mimi Sørensen: "Paroles Françaises". Gyldendal, 2013. Teksterne findes i vores mappe på Google Drev "2g FrF/1 (2024/2025).
- Jacques Prévert "Le Cancre" (poème)
- "Un des meilleurs systèmes éducatif au monde?"
Film:
Alors demande: L'école (video avec Jonas). Videoen kan ses på mitcfu https://mitcfu.dk/Materialer/CurrentLoan
"Monsieur Lazhar". Philippe Falardeau, 2011.
Centrale gloser til forløbet: https://quizlet.com/_3umdev?x=1jqt&i=fzhnc
ordbogen.com
Grammatik på Minlæring: https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Franskopgave 2
|
11-12-2023
|
Prøve
|
22-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Petite Maman
Vi ser den franske kortfilm "Petite Maman" af Céline Sciamma (2021).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les contes de fées
Eleverne introduceres til eventyrgenren og lærer at tale om eventyr på fransk.
I forløbet prøver eleverne kræfter med at læse ældre fransk litteratur, idet vi læser Perroults eventyr "Le petit chaperon rouge".
Vi læser også et eventyr fra Vestafrika: "Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas"
Kernestof:
Charles Perroult: "Le petit chaperon rouge"
Ukendt forfatter: "Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas"
Begge tekster findes i bogen Entrées. "Entrées" er redigeret af Mette Bering og Mimi Sørensen. Gyldendal, 2010.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Les Jeux Olympiques
Vi begynder skoleåret med et kort forløb om det nyligt overståede OL i Paris.
I forløbet lærer eleverne at beskrive, hvad OL er, og vi øver os på gloser om sport. Derudover har vi fokus på udtrykkene "jouer à" (som bruges ved holdsport) og "faire de" (som bruges ved individuelle sportsgrene).
Vi taler også om åbningsceremonien og arbejder med Céline Dions fortolkning af Edith Piafs sang "Hymne à l'amour". Eleverne læser og oversætter sangen til dansk.
Grammatik: I forløbet arbejder vi med refleksive pronominer, og eleverne øver sig i at beskrive deres hverdag, bl.a. ved hjælp af refleksive verber.
Kernestof:
Edith Piaf: "Hymne à l'amour" (1949)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamen: Des émeutes
Forløbet tager udgangspunkt i de voldsomme uroligheder, der opstod i Frankrig i sommeren 2023, efter at en ung mand med minoritetsbaggrund blev dræbt af politiet. Vi undersøger den konkrete sag og arbejder dernæst videre med de franske forstæder, les banlieues.
Forstæderne er præget af arbejdsløshed og kriminalitet, og det er svært for de unge mennesker at klare sig bedre end deres forældre. Mange føler sig som andenrangsborgere, og nogle føler sig endda slet ikke franske, på trods af at de er født og opvokset i Frankrig.
Kernestof:
Connie Pedersen: “Des émeutes” https://www.franskpolitik.dk/des-emeutes/
Nedenstående tekster er fra Birgit Mogensen og Bente Virring: Banlieues. Gyldendal, 2007. Teksterne findes i vores franskmappe på Drev.
“Banlieues. Introduktion til temaet” (s. 7)
“Pour les autres, on n’existe pas!”. Interview med unge franskmænd (s. 42-43)
“Samuel Benchetrit” Portræt af forfatteren (s. 8)
“Devant la tour” Uddrag af Samuel Benchetrit: Chroniques de l’asphalte (s. 10-12)
Film:
“Bande de filles” af Céline Sciamma, 2014
Supplerende stof:
Radioprogrammet ”Genstart” 5. juli. Forbandede franske forstæder: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-forbandede-franske-forstaeder-11802350273
Artikel fra DR: Drabet på en 17-årig har skabt vrede i Frankrig. I nat blev over 40.000 betjente mobiliseret. 30. juni 2023:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/drabet-paa-en-17-aarig-har-skabt-vrede-i-frankrig-i-nat-blev-over-40000-betjente
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamen: Les SDF
Forløb med fokus på hjemløshed i Frankrig. Vi læser tekster, der handler om, hvorfor man bliver hjemløs, og hvilke muligheder man har for at få hjælp.
Eleverne introduceres til emnet ved at læse en række faktatekster på franskportal.dk. Derudover har vi læst et uddrag af romanen "No et moi" af Delphine de Vigan (2007). Romanen handler om den højt begavede pige Lou, der møder en hjemløs pige No. De er begge uden for rammen af det normale, men på hver deres måde.
I forbindelse med forløbet har eleverne arbejdet med en skriftlig opgave, hvor de skulle beskrive et billede, der viser frivillige, der deler mad ud. Udover at beskrive billedet, skulle eleverne digte historien bag én eller flere af personerne på billedet.
Grammatik: Le passé composé
Kernestof:
Følgende faktatekster fra franskportal.dk er læst
"Les SDF"
"Les centres d’hébergement d’urgence"
"La solitude"
Kapitel 1 af "No et moi" i bogen "Les SDF" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Systime, 2011. Teksten findes i vores mappe på Drev.
Quizlet: https://quizlet.com/608377105/les-sdf-intro-flash-cards/?i=fzhnc&x=1jqt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamen: La Francophonie
Vi indleder forløbet med at læse to tekster på franskportalen, som giver eleverne et overblik over, hvor i verden man taler fransk, og hvad det vil sige at være "francophone".
Dernæst vender vi blikket mod Magreb-landene (Tunesien, Algeriet og Marokko). Vi ser flere videoer om ungdom, familie og mode i Tunesien, og på den måde får eleverne et indblik i, hvordan det er at være ung i Tunesien i dag. Vi kommer også ind på Det arabiske forår og læser i den forbindelse et uddrag af "Par le feu", der handler om den unge mand Mohamed Bouazizi, der sætter ild til sig selv i protest over dårlige leveforhold. Hans selvmord sætter gang i en række oprør i flere arabiske lande. Folk demonstrerer mod undertrykkelse, manglende demokrati og uretfærdighed.
I forløbet arbejder vi også kort med Algier-krigen: Vi taler om den historiske baggrund for Algier-krigen, og vi undersøger, hvordan de mange Algeriere blev modtaget i Frankrig efter krigen. Algerierne blev dårligere betalt end franskmændende, og de oplevede fordomme og racisme.
Kernestof:
Følgende tekster på franskportal.dk er læst:
- Les francophones: https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-francophones/
- La francophonie: https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/la-francophonie/
Følgende videoer i serien "Alors demande" er set:
- L'amitié et la famille en Tunisie
- Être jeune à Tunis
- La mode en Tunisie
- Le français en Tunisie (kun første del)
Filmene kan ses på: https://mitcfu.dk/mm/
Tekster:
Uddrag af "Par le feu" af Tahar Ben Jelloun. Uddraget findes i "Paroles francophones" af Mette Bering og Mimi Sørensen. Gyldendal, 2015. S. 74-76. Teksten findes i vores mappe på Drev.
Følgende tekster fra Entrées er læst. De findes i Le Maghreb-kompendiet i vores mappe på Drev:
- "La colonisation"
- "La guerre d'Algérie"
- "Venir vivre en France"
- "Le cahier de Leïla"
"Entrées" er redigeret af Mette Bering og Mimi Sørensen. Gyldendal, 2010.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering: TV-køkken
|
13-03-2025
|
Le printemps arabe
|
28-04-2025
|
Prøve 3
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamen: L'école II
Vi arbejder med filmen "Entre les murs" af Laurent Cantet (2008)
Vi har fokus på at sammenligne det franske skolesystem med det danske, og vi arbejder også med personkarakteristik af fransklæreren M. Marin og udvalgte elever fra klassen.
I forløbet perspektiverer vi til vores tidligere forløb om "les emeutes", der omhandlede de udfordringer, som unge mennesker fra "la banlieue" oplever.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966404794",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966404794",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966404794"
}