Holdet 2023 1r TyF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Constanze Blumenberg, Rikke Yndgaard
Hold 2023 1r TyF (1r TyF, 2r TyF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Deutsche Highlights
Titel 2 Grüne Welle
Titel 3 Beziehungen
Titel 4 Firmen und Betriebe
Titel 5 Unterleuten - Grünne Welle, Beziehungen und Firmen
Titel 6 Repetition
Titel 7 Märchen - Eksamens emne
Titel 8 Gewalt und Verbrechen - Eksamens emne
Titel 9 Jugend im "Dritten Reich" - Eksamens emne
Titel 10 Stefan Zweig
Titel 11 100 Jahre Berlin
Titel 12 Berlin -  heute und gestern
Titel 13 Opsamling på de to år

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Deutsche Highlights

Vi har arbejdet med den tyske VM sang Auf Uns
Beethoven og Schiller med den 9. symfoni
Goethe og Rammstein med sammenligning af der Erlkönig og Dalai Lama
Malerier og i den forbindelse billedanalyse
Kafka med introduktion til Kafkasisk  og analyse af Kleine Fabel samt Gibt's auf
Hvert grundforløbshold har hørt et eventyr som lydbog talt om eventyrtræk

Grammatik
Verber og sætningsanalyse

Ordforråd
Årstider, ugedage, måneder, transport, tallene, klokken.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grüne Welle

Opstart af klimaforløb med fokus på energiformer som forberedelse til sprog i science forløb som skal køres som tværfagligt samarbejde med fysik.

Intro til emnet Via Logo erklärt - Was bedeutet Nachhaltigkeit https://www.youtube.com/watch?v=jF2b8JNesAg
Deutsche Welle video om skrald https://learngerman.dw.com/de/11-müll/l-18869401
sangene:
Schmeiss mein Leben auf den Müll  https://genius.com/Fynn-kliemann-schmei-mein-leben-auf-den-mull-lyrics
og Kaffeebecher https://learngerman.dw.com/de/2-kaffeebecher/l-61365537

Læst teksten af Mirjam Hecking: Meins ist auch deins fra Genau

Fremlæggelser om energiformer via dette materiale:
https://www.zdf.de/kinder/logo/energie-uebersicht-102.html
Vi har arbejdet med teksterne

Læst - Sharing is caring fra .....

Serie: Unterleuten
Folge 1, Folge 2 und Folge 3.
https://www.zdf-studios.com/de/programmkatalog/international/drama/series/drama/unterleuten

Grammatik
Sætningsanalyse
verber 1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Beziehungen

Faglige mål fra lærerplanen:

Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
Læse og forstå forskellige typer af ubearbejdet nyere tekster fra de sidste 10 år.
anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
Føre en samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner vi arbejder med.
Sammenligne tysksprogede emner med andre kultur og samfundsforhold.


Vi arbejder med forskellige familie og boformer.

Laver en videoaflevering om vores egen familie

Grammatisk fokus overgang fra grundforløbet verber og sætningsanalyse.

Daniel Erk: So leben wir, Teil 1 - Erstveröffentlichung in: Fluter Nr. 49 - Thema Familie. Magazin der Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn. Winter 2013/14, S. 9. Creative Commons by-nc-nd/2.0. 16.12.2013 | Dokumentiert von Daniel Erk https://www.fluter.de/sites/default/files/so_leben_wir_teil_1.pdf

Oliver Gehrs: So leben wir, Teil 3 - Erstveröffentlichung in: Fluter Nr. 49 - Thema Familie. Magazin der Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn, Winter 2013/14, S. 33. Creative Commons by-nc-nd/2.0. 16.12.2013 | Dokumentiert von Oliver Gehrs https://www.fluter.de/sites/default/files/so_leben_wir_teil_3.pdf

Mein zuhause: Drei Generationen unter einem Dach: Eine starke Gemeinschaft
https://www.mein-leben.at/homestory/drei-generationen-unter-einem-dach-eine-starke-gemeinschaft.html
Martin Suter, „Ferienplanung“, from: Martin Suter: Huber spannt aus 2005, 2006 Diogenes Verlag, 2005

1. folge von  "Die Dasslers"

Julehygge med Edeka reklamerne  "Heimkommen" og "Roboter" , der handler om Beziehungen.





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Firmen und Betriebe


Vi læser tekster om tyske virksomheder og virksomheder i tysktalende lande.

Vi har om ledsætninger og ordstilling i hoved såvel som ledsætninger.

Vi taler som præpositioner og pronominer.

Eleverne kan tale om familievirksomheder og virksomheder der har haft betydning for landet.

Vi har arbejdet med Rittersport, set film om virksomheden Haribo, set dokumentar om Stork og interwiev med Fritz Kola samt det fiktive firma fra Unterleuten.

Arbejdet med tyske reklamer, lavet analyse og præsentationer af Stork firmaer som Werthers Echte, Riesen, Knoppers, Merci og Toffiee.  

Vi har set "Die Dasslers" Folge 2.
og arbejdet med firmaerne
Adidas via die Dasslers
Puma via die Dasslers
Volkswagen - reklamer
Haribo - film om Haribo - Mit CFU
Fritz Kola - tekst fra Kultur und Wirtschaft
Ritter Sport - tekst fra Kultur und Wirtschaft
Stork  - reklamer



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Unterleuten - Grünne Welle, Beziehungen und Firmen

Vi ser Unterleuten færdig og ser på hvorledes denne miniserie kan indgå i årets tre forløb.
Beziehungen - Hvilke familier er der og hvilke konflikter har de forskellige indbygger på tværs af familierne.
Firmen - Hvilke firmaer har interesser i at bygge i Unterleuten?
Grünne Welle - Hvad kan vindparken gøre for miljøet og mod miljøet?
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition

Opsamling på årets emner og grammatisk grundkursus
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Märchen - Eksamens emne



Formål:
Læsning, analyse og fortolkning af ældre tyske tekster.
Opnå større indsigt i de fortolkningsmæssige muligheder, som et eventyr kan indeholde.
Identificering af genretræk.

Indhold:
Forløb om litteratur med magiske og fantastiske elementer. Hovedvægten ligger på Grimms eventyr, deres historie, emner og betydning for voksne og børn.
Fokus er de tyske folkeeventyr, som brødrene Grimm indsamlede. Vi arbejder med eventyr med hovedvægt på tekster før 1945 af Brødrene Grimm. Vi fokuserer på genrens kendetegn og  brødrene Grimms arbejde.
I arbejdet med teksterne ligger vi vægt på deres komposition, eventyrtræk og budskab (moralen).


Læringsmål:
- at anvende sproglige strategier til analyse og forståelse af ældre tekster (herunder: ordstilling, transparente ord, formelagtige sprogstrukturer).
- at genfortælle handlingsforløb.
- at lytte til et eventyr.
- selvstændigt at arbejde med ældre tekster mhp fremlæggelse.

Spørgsmål, der indgår i forløbet:
- hvorfor handler et eventyr om det gode og det onde (polaritet i tilværelsen)?
- hvilke samfundsmæssige betingelser afspejles i eventyret?
- hvilken læringsværdi har et eventyr?

Materiale:
H.Egendal: Gattungen s.61-76 (Märchen)
Grimm: Rotkäppchen fra Gattungen
Grimm: Schneewittchen et uddrag som eksempel på eksamenstekst fra starten til hun ankommer til hytten i skoven.  Brüder Grimm: Schneewittchen (Auszug). Aus: Jacob und Wilhelm Grimm: Kinder- und Hausmärchen, 1812.
Grimm: Grimm-eventyr læst gruppevis, men fremlagt fra alle, så alle kender alle tre:
Rumpelstilzchen, Aus: Jacob und Wilhelm Grimm: Kinder- und Hausmärchen, 1812. https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/rumpelstilzchen
Frau Holle, Aus: Jacob und Wilhelm Grimm: Kinder- und Hausmärchen, 1812. https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle
Der Wolf und die sieben Geißlein, Aus: Jacob und Wilhelm Grimm: Kinder- und Hausmärchen,  https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/der_wolf_und_die_sieben_jungen_geisslein

Grammatik:
fokus på
- adjektiver
- ordstilling
- sætningsanalyse
- verbets bøjning



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Gewalt und Verbrechen - Eksamens emne

Gewalt und Verbrechen - Eksamens emne
Viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske, østrigske og andre kultur- og samfundsforhold via krimierne.
Ordforråd til emnet og en forståelse for tysk kultur igennem krimier.
- grundlæggende tysk ordforråd, grundlæggende tysk grammatik, sprogtilegnelse, –kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland



Gattungen intro til emnet

Set Tatort   "Und immer gewinnt die Nacht" via mit CFU

Læst tekst Anatomie af Ferdinand von Schirach fra samlingen Schuld

Set Anatomie via Mit CFU "Anden sæson af tysk krimiserie i 6 afsnit fra 2017 efter noveller af Ferdinand von Schirach.



Læst tekst : KInder af Ferdinand von Schirach fra samlingen Schuld

Artikel: https://graenseforeningen.dk/nyheder/dansk-stjerne-faar-hovedrolle-i-tysklands-stoerste-tv-krimi
Videoklip med Dar salim om Tatort og dens betydning for tyskerne.
https://fb.watch/dsyQ6BCZDv/


Ordforråd til emnet og en forståelse for tysk kultur igennem krimier.
- grundlæggende tysk ordforråd, grundlæggende tysk grammatik, sprogtilegnelse, –kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland

Aktenzeichen XY  set et afsnit med 3 kriminaltilfælde, elever har kun set en af de 3 hver.


Grammatisk fokus: Stærke verber. pronominer.

NB Eleverne har adgang via egen computer til ordbog ved eksamen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Jugend im "Dritten Reich" - Eksamens emne

Forløb om børn og unges vilkår i det tredje rige og under 2. verdenskrig.  Fokus på de voksnes ansvar over for børnene og de unge og på den tiltrækningskraft, de nazistiske organisationer øvede på børn og unge.
Fokus på tiden fra 1933 frem mod 1940.
Materiale:
Set Dennis Gansel: "Napola - Elite für den Führer" (film)
Tekst: Napola - Eine Einführung i Busch/K.Krehan: Napola - Elite für den Führer S. 110-111.
Tekst: Tilde Michels, Freundschaftsringe, aus:Kurzgeschichten –einmal anders, systime, 1998. s. 73-79.
Serie 1. afsnit af Unsere Mütter unsere Väter via mit CFU
Set info om 2. verdenskrig:
https://www.ardmediathek.de/video/der-krieg-und-ich/was-passierte-im-zweiten-weltkrieg/kika/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzExNDY5ODE?isChildContent
Set 1. afsnit af serien Der Krieg und ich om Anton Aus Deutschland via mit CfU
Læst et afsnit om 2. verdenskrig i "Deutschland: Alles, was du wissen willst | Allgemeinwissen für Kinder ab 8 Jahren" s. 161-163.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 100 Jahre Berlin

Forløb der forbereder os på vores studietur til Berlin, vi har talt om 100 Jahre Berlin.
Vi arbejder med Berlin igennem film og ser på forskellige nedslag gennem de forskellige årtier
med info om:

20'erne
Babylon Berlin
Berlin, 1929. Den pulserende tyske storby er et paradis for de feststemte og de kreative. Men bag den glitrende facade kæmper de fattige for et bedre liv, mens den politiske ekstremisme er i fremgang. Kriminalassistent Gereon Rath sendes fra Köln til Berlin for at efterforske en sag om afpresning. Sammen med den unge stenograf Charlotte Ritter kommer han på sporet af en skandale, der vender op og ned på deres liv. ‘Babylon Berlin’ genskaber Berlin i de brølende 20’ere og er den dyreste ikke-engelsksprogede dramaserie nogensinde.

30'erne
Napola set i forløb om Jugend im dritten Reich

40'erne - set legofilm om Nachts schlafen die Ratten doch
50'erne Wirtschaftswunder
60'erne. Berlin muren + was war die DDR
70'erne RAF
80'erne Der Ballon set filmen og læst teksten "Der Zaun zur Freiheit" Isolde
90'erne Genforening - talt om deutshe Einheit  
2020'erne det tyske valg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Berlin - heute und gestern

Studietur til Berlin:
klassen har været på studietur til Berlin og i den forbindelse har de oplevet:

Walking Tour om den kolde krig - start ved Tränenpalast, besøgt en gammel grænseovergang, set de lukke togstationer og gået langs Bernauer Strasse og set rester fra Belinmuren samt hørt forskellige flugthistorier.

Besøg i Das Stasi–Gefängnis: Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen ved info om psykisk totur besøg i både de ældre og nyere bygninger og set celler samt hørt om leveforholdene samt om forhørsmetoder.

Olympia Stadion - Guidet tour med info om det arkitektoniske, historiske og fodbold ved vm, em og holdet Herta Berlin.

Neue National Galleri - udstilling om Extreme Tension. Art between Politics and Society Collection of the Nationalgalerie 1945 – 2000

Sightseeing Alexanderplatz, Dom, Holocaust Denkmal, CheckPoint Charlie, Phillomonie, Mühlenstrasse, Eastside Gallery.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer