Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Constanze Blumenberg, Rikke Yndgaard
|
Hold
|
2023 1r TyF (1r TyF, 2r TyF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Deutsche Highlights
Vi har arbejdet med den tyske VM sang Auf Uns
Beethoven og Schiller med den 9. symfoni
Goethe og Rammstein med sammenligning af der Erlkönig og Dalai Lama
Malerier og i den forbindelse billedanalyse
Kafka med introduktion til Kafkasisk og analyse af Kleine Fabel samt Gibt's auf
Hvert grundforløbshold har hørt et eventyr som lydbog talt om eventyrtræk
Grammatik
Verber og sætningsanalyse
Ordforråd
Årstider, ugedage, måneder, transport, tallene, klokken.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beziehungen
Faglige mål fra lærerplanen:
Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
Læse og forstå forskellige typer af ubearbejdet nyere tekster fra de sidste 10 år.
anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
Føre en samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner vi arbejder med.
Sammenligne tysksprogede emner med andre kultur og samfundsforhold.
Vi arbejder med forskellige familie og boformer.
Laver en videoaflevering om vores egen familie
Grammatisk fokus overgang fra grundforløbet verber og sætningsanalyse.
Daniel Erk: So leben wir, Teil 1 - Erstveröffentlichung in: Fluter Nr. 49 - Thema Familie. Magazin der Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn. Winter 2013/14, S. 9. Creative Commons by-nc-nd/2.0. 16.12.2013 | Dokumentiert von Daniel Erk https://www.fluter.de/sites/default/files/so_leben_wir_teil_1.pdf
Oliver Gehrs: So leben wir, Teil 3 - Erstveröffentlichung in: Fluter Nr. 49 - Thema Familie. Magazin der Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn, Winter 2013/14, S. 33. Creative Commons by-nc-nd/2.0. 16.12.2013 | Dokumentiert von Oliver Gehrs https://www.fluter.de/sites/default/files/so_leben_wir_teil_3.pdf
Mein zuhause: Drei Generationen unter einem Dach: Eine starke Gemeinschaft
https://www.mein-leben.at/homestory/drei-generationen-unter-einem-dach-eine-starke-gemeinschaft.html
Martin Suter, „Ferienplanung“, from: Martin Suter: Huber spannt aus 2005, 2006 Diogenes Verlag, 2005
1. folge von "Die Dasslers"
Julehygge med Edeka reklamerne "Heimkommen" og "Roboter" , der handler om Beziehungen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Firmen und Betriebe
Vi læser tekster om tyske virksomheder og virksomheder i tysktalende lande.
Vi har om ledsætninger og ordstilling i hoved såvel som ledsætninger.
Vi taler som præpositioner og pronominer.
Eleverne kan tale om familievirksomheder og virksomheder der har haft betydning for landet.
Vi har arbejdet med Rittersport, set film om virksomheden Haribo, set dokumentar om Stork og interwiev med Fritz Kola samt det fiktive firma fra Unterleuten.
Arbejdet med tyske reklamer, lavet analyse og præsentationer af Stork firmaer som Werthers Echte, Riesen, Knoppers, Merci og Toffiee.
Vi har set "Die Dasslers" Folge 2.
og arbejdet med firmaerne
Adidas via die Dasslers
Puma via die Dasslers
Volkswagen - reklamer
Haribo - film om Haribo - Mit CFU
Fritz Kola - tekst fra Kultur und Wirtschaft
Ritter Sport - tekst fra Kultur und Wirtschaft
Stork - reklamer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Unterleuten - Grünne Welle, Beziehungen und Firmen
Vi ser Unterleuten færdig og ser på hvorledes denne miniserie kan indgå i årets tre forløb.
Beziehungen - Hvilke familier er der og hvilke konflikter har de forskellige indbygger på tværs af familierne.
Firmen - Hvilke firmaer har interesser i at bygge i Unterleuten?
Grünne Welle - Hvad kan vindparken gøre for miljøet og mod miljøet?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Opsamling på årets emner og grammatisk grundkursus
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Märchen - Eksamens emne
Formål:
Læsning, analyse og fortolkning af ældre tyske tekster.
Opnå større indsigt i de fortolkningsmæssige muligheder, som et eventyr kan indeholde.
Identificering af genretræk.
Indhold:
Forløb om litteratur med magiske og fantastiske elementer. Hovedvægten ligger på Grimms eventyr, deres historie, emner og betydning for voksne og børn.
Fokus er de tyske folkeeventyr, som brødrene Grimm indsamlede. Vi arbejder med eventyr med hovedvægt på tekster før 1945 af Brødrene Grimm. Vi fokuserer på genrens kendetegn og brødrene Grimms arbejde.
I arbejdet med teksterne ligger vi vægt på deres komposition, eventyrtræk og budskab (moralen).
Læringsmål:
- at anvende sproglige strategier til analyse og forståelse af ældre tekster (herunder: ordstilling, transparente ord, formelagtige sprogstrukturer).
- at genfortælle handlingsforløb.
- at lytte til et eventyr.
- selvstændigt at arbejde med ældre tekster mhp fremlæggelse.
Spørgsmål, der indgår i forløbet:
- hvorfor handler et eventyr om det gode og det onde (polaritet i tilværelsen)?
- hvilke samfundsmæssige betingelser afspejles i eventyret?
- hvilken læringsværdi har et eventyr?
Materiale:
H.Egendal: Gattungen s.61-76 (Märchen)
Grimm: Rotkäppchen fra Gattungen
Grimm: Schneewittchen et uddrag som eksempel på eksamenstekst fra starten til hun ankommer til hytten i skoven. Brüder Grimm: Schneewittchen (Auszug). Aus: Jacob und Wilhelm Grimm: Kinder- und Hausmärchen, 1812.
Grimm: Grimm-eventyr læst gruppevis, men fremlagt fra alle, så alle kender alle tre:
Rumpelstilzchen, Aus: Jacob und Wilhelm Grimm: Kinder- und Hausmärchen, 1812. https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/rumpelstilzchen
Frau Holle, Aus: Jacob und Wilhelm Grimm: Kinder- und Hausmärchen, 1812. https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle
Der Wolf und die sieben Geißlein, Aus: Jacob und Wilhelm Grimm: Kinder- und Hausmärchen, https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/der_wolf_und_die_sieben_jungen_geisslein
Grammatik:
fokus på
- adjektiver
- ordstilling
- sætningsanalyse
- verbets bøjning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Gewalt und Verbrechen - Eksamens emne
Gewalt und Verbrechen - Eksamens emne
Viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske, østrigske og andre kultur- og samfundsforhold via krimierne.
Ordforråd til emnet og en forståelse for tysk kultur igennem krimier.
- grundlæggende tysk ordforråd, grundlæggende tysk grammatik, sprogtilegnelse, –kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland
Gattungen intro til emnet
Set Tatort "Und immer gewinnt die Nacht" via mit CFU
Læst tekst Anatomie af Ferdinand von Schirach fra samlingen Schuld
Set Anatomie via Mit CFU "Anden sæson af tysk krimiserie i 6 afsnit fra 2017 efter noveller af Ferdinand von Schirach.
Læst tekst : KInder af Ferdinand von Schirach fra samlingen Schuld
Artikel: https://graenseforeningen.dk/nyheder/dansk-stjerne-faar-hovedrolle-i-tysklands-stoerste-tv-krimi
Videoklip med Dar salim om Tatort og dens betydning for tyskerne.
https://fb.watch/dsyQ6BCZDv/
Ordforråd til emnet og en forståelse for tysk kultur igennem krimier.
- grundlæggende tysk ordforråd, grundlæggende tysk grammatik, sprogtilegnelse, –kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland
Aktenzeichen XY set et afsnit med 3 kriminaltilfælde, elever har kun set en af de 3 hver.
Grammatisk fokus: Stærke verber. pronominer.
NB Eleverne har adgang via egen computer til ordbog ved eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Jugend im "Dritten Reich" - Eksamens emne
Forløb om børn og unges vilkår i det tredje rige og under 2. verdenskrig. Fokus på de voksnes ansvar over for børnene og de unge og på den tiltrækningskraft, de nazistiske organisationer øvede på børn og unge.
Fokus på tiden fra 1933 frem mod 1940.
Materiale:
Set Dennis Gansel: "Napola - Elite für den Führer" (film)
Tekst: Napola - Eine Einführung i Busch/K.Krehan: Napola - Elite für den Führer S. 110-111.
Tekst: Tilde Michels, Freundschaftsringe, aus:Kurzgeschichten –einmal anders, systime, 1998. s. 73-79.
Serie 1. afsnit af Unsere Mütter unsere Väter via mit CFU
Set info om 2. verdenskrig:
https://www.ardmediathek.de/video/der-krieg-und-ich/was-passierte-im-zweiten-weltkrieg/kika/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzExNDY5ODE?isChildContent
Set 1. afsnit af serien Der Krieg und ich om Anton Aus Deutschland via mit CfU
Læst et afsnit om 2. verdenskrig i "Deutschland: Alles, was du wissen willst | Allgemeinwissen für Kinder ab 8 Jahren" s. 161-163.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Stefan Zweig
Tværfagligt forløb med dansk om Stefan Zweig
I tysk har vi læst et uddrag fra ...... og bibliografi om Stefan Zweig
I dansk har de læst - Amokløberen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
100 Jahre Berlin
Forløb der forbereder os på vores studietur til Berlin, vi har talt om 100 Jahre Berlin.
Vi arbejder med Berlin igennem film og ser på forskellige nedslag gennem de forskellige årtier
med info om:
20'erne
Babylon Berlin
Berlin, 1929. Den pulserende tyske storby er et paradis for de feststemte og de kreative. Men bag den glitrende facade kæmper de fattige for et bedre liv, mens den politiske ekstremisme er i fremgang. Kriminalassistent Gereon Rath sendes fra Köln til Berlin for at efterforske en sag om afpresning. Sammen med den unge stenograf Charlotte Ritter kommer han på sporet af en skandale, der vender op og ned på deres liv. ‘Babylon Berlin’ genskaber Berlin i de brølende 20’ere og er den dyreste ikke-engelsksprogede dramaserie nogensinde.
30'erne
Napola set i forløb om Jugend im dritten Reich
40'erne - set legofilm om Nachts schlafen die Ratten doch
50'erne Wirtschaftswunder
60'erne. Berlin muren + was war die DDR
70'erne RAF
80'erne Der Ballon set filmen og læst teksten "Der Zaun zur Freiheit" Isolde
90'erne Genforening - talt om deutshe Einheit
2020'erne det tyske valg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Berlin - heute und gestern
Studietur til Berlin:
klassen har været på studietur til Berlin og i den forbindelse har de oplevet:
Walking Tour om den kolde krig - start ved Tränenpalast, besøgt en gammel grænseovergang, set de lukke togstationer og gået langs Bernauer Strasse og set rester fra Belinmuren samt hørt forskellige flugthistorier.
Besøg i Das Stasi–Gefängnis: Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen ved info om psykisk totur besøg i både de ældre og nyere bygninger og set celler samt hørt om leveforholdene samt om forhørsmetoder.
Olympia Stadion - Guidet tour med info om det arkitektoniske, historiske og fodbold ved vm, em og holdet Herta Berlin.
Neue National Galleri - udstilling om Extreme Tension. Art between Politics and Society Collection of the Nationalgalerie 1945 – 2000
Sightseeing Alexanderplatz, Dom, Holocaust Denkmal, CheckPoint Charlie, Phillomonie, Mühlenstrasse, Eastside Gallery.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Opsamling på de to år
Vi træner ordforråd til vores eksamens emner og laver test i skriftlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968708195",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968708195",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968708195"
}