Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Gry Marie Ellesøe
Hold
2023 TyF/3 (
1g TyF/3
,
2g TyF/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb: Deutsche Highlights
Titel 2
Beziehungen: Familie, Freundschaften, Liebe
Titel 3
Menschen und Natur
Titel 4
Deutschland - eine Migrationsgesellschaft
Titel 5
Märchen
Titel 6
Kindheit und Jugend im Dritten Reich
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb: Deutsche Highlights
Grundforløbet på BOAG hedder 'Deutsche Highlights', og det indeholder en introduktion til tysk udtale, transparente ord, repetition af centralt ordforråd (følelser, farver, årstider og tidspunkter, tal mm.) samt tekstlæsning, billedbeskrivelse og en smule basal grammatik (ordklasser: verber og substantiver). Stoffet gennemgås ved at eleverne arbejder med en række tyske tekster og kunstværker, der kan betragtes som tyske 'highlights':
- Schillers 'Ode an die Freude', samt Beethovens musik hertil.
- Kafkas 'Kleine Fabel'
- Gebrüder Grimm: Rotkäppchen
- Andreas Bourani: Auf uns (fra Fussball-WM 2014)
- Kendte tyske billedkunstværker:
C. D. Friedrich: Das Eismeer
Gustav Klimt: Der Kuss
Peter Brueghel: Babelstårnet
2 Mädchenporträts von Paula Modersohn-Becker
Emil Nolde, blomsterbillede
Andreas Gursky, Bhareïn, 2005
Anvendt onlineordbog gennem alle to år:
ordbogen.com
Denne må anvendes i forberedelsen til mundtlig eksamen.
Holdets google-side må også anvendes:
https://sites.google.com/boag.nu/1gtyf3-2023-25/start
Indhold
Kernestof:
Øv dig hjemme på de 20 gloser om Gefühle (følelser), der er her på linket. Du kan bruge flashcard, som vendes med et klik, eller se på listen med tyske/danske ord nederst på siden.
Powerpoint med kunst
I dag er der studieretningspræsentationer i sprogfagene, hvor vi i første halvdel af modulet vil høre forskellige oplæg om vigtigheden af at lære sprog. I skal gå direkte i Musikhuset og sidde klar præcist kl. 9.50, hvor oplæggene går i gang. I sidst
Rose-formuleringer: "Lob tut gut"
Øv dig på at præsentere det kunstværk, du valgte efter modul 4. Medbring kunstværket (på din computer) og stikordsnoter (fra afleveringen til den 22.9).
Læs og oversæt (m. noter) s. 2 og 3 i dokumentet her og se videoen på linket øverst s. 1 igen.
Læs eventyret "Rødhætte" her - på dansk - inden timen. I skal ikke læse den sidste del ("Man fortæller også...")
OBS: Virtuelt modul. Kære tyskhold - jeg er desværre blevet syg, så I skal arbejde alene i modulet. Læs her:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Beziehungen: Familie, Freundschaften, Liebe
EKSAMENSFORLØB
I dette tema arbejder vi med Beziehungen - relationer - mellem mennesker, enten i familiesammenhænge, kærlighedsrelationer eller venskabsrelationer. Det handler om hvorfor man kan lide hinanden eller ikke kan - om konflikter - forventninger - overraskelser - om at vokse fra hinanden - og om at skulle vælge hvilke relationer, der er vigtigst for én.
Vi har læst disse tekster:
Ludwig Bechstein: Aschenbrödel, i Hermann (red.): "Los geht's", Systime,
https://losgehts.systime.dk/?id=156
Martin Suter: Ferienplanung. i Hermann (red.): "Los geht's", Systime,
https://losgehts.systime.dk/?id=157
Florian Mischa: Ich muss gehen, kortfilm (2001), på
https://vimeo.com/28619651
Statistik über das veränderte Rollenbild von Vätern in deutschen Familien:
https://www.welt.de/politik/deutschland/article199987912/Familien-Umfrage-Enorme-Veraenderung-bei-Maenner-und-Frauenrollen.html
Fatih Akin: Tschick, spillefilm (2016), på CFU.
Indhold
Kernestof:
Link til tysksitet. Lav et bogmærke i din browser.
Skema - artikler og poss pronominer
Skriv fem tyske sætninger hjemmefra ud fra denne instruks. Kig på denne side for at få grammatikhjælp
Arbejdsark
Nominativ og akkusativ
a. Welche Vor-und Nachteile sind damit verbunden, in einer Patchworkfamilie zu leben? Mache zwei Listen.
Lav opgave 3 og 4 her i dokumentet. Ved opgave 4 skal du forestille dig, at du skal præsentere Märchen-genren mundtligt. Tænk godt over, hvad du kan sige ud fra de forskellige sætningsindledere. Vi prøver at gøre det uden noter i timen :)
Tysksitet
Læs Aschenbrödel færdig. Du skal læse og prøve at forstå teksten vha. ordbog og gloseliste. Notér i stikordsform, hvad der sker, helst på tysk, evt. på dansk:
Quizlet - følg linket og log ind / lav en konto
Quizlet - følg linket og opret en bruger hvis du ikke allerede har én.
Lav opgave 3 i dette dokument. Det er markeret med gul. Du skal skrive / tegne stamtræet på papir og have det med til timen: https://docs.google.com/document/d/1aHLRIQclEbW7MINdVeAnZbr5kJhFutfL4p6HkeX49V8/edit
Til brug i timen, ikke lektie :)
Lav øvelser til 1. dec, 2. dec og 3. dec (julekalenderen) hjemme og medbring noter (forklaring kommer onsdag d. 29.11).
Læs her om lektien til dette modul: At finde 8 billeder til videoaflevering
Perfektum
Træn disse 29 verber i perfektum hjemme. OBS: Der er ikke ge- på alle verberne. Det kommer der en forklaring på i timen.
Alle i 1.k skal læse i dokumentet her under pkt. 3, som vi gennemgår i timen i dag (hvor I er med fysik på tur).
Læs resten af teksten her færdig, som vi gjorde sidst: Læs først tysk, så dansk - find markerede ord i den tyske tekst.
Besvar disse 13 spørgsmål om "Ferienplanung":
"Ich muss gehen" - i onsdags fik I i grupper et vers mm. som I skulle oversætte. Vi gennemgår oversættelserne i timen i dag - kig dine noter igennem hjemme som forberedelse. Teksten er her:
Hvis du pjækkede (?!) eller var syg i sidste modul, skal du se den film, som vi så i timen, her: https://vimeo.com/28619651
Øvelse om konjunktioner. Lav den hjemme, vi gennemgår den i timen.
Øv dig på at genfortælle historien om Andreas i Tyskland på tysk, ud fra jeres tegneserie fra mandag.
Endelig tyskprøve! :-)
Læs her om muligheden for at komme til Tyskland på sprogkursus i sommerferien. TYSKE-SPROGKURSER-2024.docx
Vi starter 11.45 i Nonnimax. I skal hver især holde øje med én relation. Her er fordelingen:
Afsnit
Tschick - richtig oder falsch?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Menschen und Natur
EKSAMENSFORLØB
I dett forløb ser vi på forholdet mellem mennesker og natur fra flere perspektiver. For det første ift. forurening og klimaforandringer, hvor vi har arbejdet med eksempler på, hvordan man som tysker kan blive ramt af problemerne og hvordan man kan håndtere dem bedst muligt. Vi har også set et eksempel på, hvordan aktuel billedkunst og musik forholder sig til spørgsmålet om menneskers skyld og ansvar ift. naturen, set i forhold til hvordan magtforholdet mellem natur og menneske blev set tidligere. Endelig har vi arbejdet med de idéer om natur og arkitektur, som blev udviklet i Wien af kunstnere som Friedensreich Hundertwasser og Arik Brauer i midten af det 20. århundrede.
Vi har arbejdet med flg. tekster og øvrige værker:
Caspar David Friedrich: Das Eismeer (1823/24)
Swaantje Güntzel: Seestück 2 (2020), auf https://www.swaantje-guentzel.de/seestck-ii
Gründen NRW: Plastic Fischer holt Plastikabfälle aus Flüssen | Gründungsgeschichte (video, auf
https://www.youtube.com/watch?v=-0R_92Ps9Ms
)
ZDF heute Nachrichten: Ein Jahr nach der Flutkatastrophe - so hat sich Schuld im Ahrtal verändert. Video, auf
https://www.youtube.com/watch?v=xMRo0A3Zw5M
Die Ärzte: “Deine Schuld” (Song, 2004), auf
https://www.youtube.com/watch?v=kRrP-bZvD2s&t=2s
Peter Schamoni: Hundertwassers 'Regentag' (dokumentarfilm, 1972).
Arik Brauer: Glaub nicht an das Winkelmaß (1968), Liedertext, auf
https://lyricstranslate.com/de/arik-brauer-glaub-nicht-das-winkel-lyrics
Indhold
Kernestof:
Tysksitet
Alle som var til sidste tysktime skal tage deres gamle prøver med, da vi gennemgår resten i dette modul. Medbring også grammatikbogen "Fass die Grammatik an" (en tynd pastelfarvet sag).
Caroline, Laura S, Katerina: Forbered oplæg om Maik og én af hans relationer.
ØV dig hjemme på at beskrive enten C.D.Friedrichs "Das "Eismeer" eller S. Güntzels "Seestück II". Brug det papir, med noter, som du brugte i timen mandag og skriv flere STIKORD. Her er opgavepapiret med gloser
Tysksitet med begge kunstværker
Læs her på siden om 'udvidet infinitiv' inden timen
Plastikmüll
Kig dette dokument igennem og notér på den papirudgave, du har fået, den danske oversættelse af alle de ord og begreber, som jeg har oversat i kommentarerne. Dvs. at du fx skal skrive "medgrundlægger og direktør" v. Mitgründer und Geschäftsführer.
Tjek op på, hvad det var for en plakat om plastaffald, du og din gruppe vil lave: Hvor skal den hænge? Hvad skal den opfordre til? Hvad skal der stå og hvorfor? Du skal hjemmefra notere 10 gloser, som I kan bruge, når jeg beder jer om at forklare poi
Quizletl
Læs teksten her inden timen.
Gloser til teksten - træn dem før du læser: https://quizlet.com/904299773/einstieg-in-die-klimakrise-flash-cards/?new
Tag teksten her med på papir. Kig inden på de gloser, jeg har oversat i den digitale udgave, og notér dem på dit papir (kun i den del af teksten, som er med blå skrift).
Ingen lektie. Men: Tag dit papir med teksten om Anna og oversvømmelsen i Ahr-dalen med. Vi læser videre i den og det er vigtigt, at du har den på papir.
Træn disse gloser. Vi skal bruge dem i timen og der kommer en lille test i dem først
Afsnit
Hvis du er hurtigt færdig: træn her!
Medbring grammatikbogen og øvrige papirer (noter, tekster mv.) som vi har brugt i forløbet om "Menschen und Natur". OBS: Her lå tidligere et dokument om "Intro til tyskeksamen". Det var IKKE til jer, men til mine 2.g'ere :-)
Alle skal forberede sig på at kunne præsentere analyse af Annas udvikling ud fra dette papir. Jeg har gemt jeres papirer og I tog et foto af det i slutningen af timen.I arbejdede med det i grupper den 1.5:
Link til tysksitet: https://sites.google.com/boag.nu/1gtyf3-2023-25/2-menschen-und-natur/der-klimawandel
Anna-Bella, Harald, Anna L, Valdemar, David, Vigga, Mille: Forbered snak om Annas udvikling under die Flut i Ahrtal.
Medbring "Deine Schuld"-papiret med noter på, så du kan oversætte teksten. Besvar desuden spørgsmålene 1-5 på sitet: https://sites.google.com/boag.nu/1gtyf3-2023-25/2-menschen-und-natur/der-klimawandel?authuser=0
Træn denne quizlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Deutschland - eine Migrationsgesellschaft
EKSAMENSFORLØB
Forløbet har haft migration som omdrejningspunkt. Vi tog udgangspunkt i det nære: tyskere der flytter til Danmark af forskellige grunde, og hvad de oplever som typisk for Danmark og anderledes end deres i deres hjemland.
Derefter har vi arbejdet med forskellige aspekter af migration forårsaget af krig og forfølgelse og med hvordan udlændinge er blevet modtaget i Tyskland, dels med Willkommenskultur og dels med modstand, med blik tilbage til racismen og forfølgelserne i det tredje rige og angrebene på udlændinge i 1990erne.
Afslutningsvis så vi filmen 'Soul Kitchen', der skildrer Hamburg som en by præget af migration på mange måder.
Vi har har arbejdet med flg. materiale:
Louise Mandrup, Stefan Jørgensen og Claus Andersen: 'Eksplosion' af tyskere der flytter til Danmark.
DR.DK
, 25. dec 2021, på
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/eksplosion-af-tyskere-der-flytter-til-danmark-flygter-fra-coronaforbud-dyre
Interview med Christiane Kosik om at flytte fra Tyskland til Danmark, på
https://dd.systime.dk/?id=151
Babak Ghassim und Usama Elyas: Hinter uns mein Land (2016), på
https://www.youtube.com/watch?v=IQBncz9RmqA
DW: Flüchtlinge: Welle der Hilfsbereitschaft in Deutschland | DW Nachrichten, video auf
https://www.youtube.com/watch?v=L_YBTm9jhIc
Euronews: Gewalt bei NPD-Demo gegen Flüchtlinge in Heidenau: 31 verletzte Polizisten, Video, auf
https://de.euronews.com/2015/08/22/gewalt-bei-npd-demo-gegen-fluechtlinge-in-heidenau-31-verletzte-polizisten
may ayim: deutschland im herbst (1992)
TRT Deutsch: 1992: Mordanschlag von Mölln. Video, auf
https://www.youtube.com/watch?v=GdOs1ptUaTo
Fatih Akin: Soul Kitchen (spillefilm, 2010), på CFU
Indhold
Kernestof:
Liebe 2gTyF3-Freunde und -Freundinnen. Ein neues Jahr fängt an, wie schön! Bringt das Buch "Fass die Grammatik an" mit. Wir müssen üben :-)
De regelmæssige vb.
Dice Roller
Tysksitet: Deutsch-dänische Migration
Allerede tysk igen :-) Repetér bøjningen af de svage verber på s. 13 i grammatikbogen (endelserne i præsens og præteritum). Find så dit papir med verber (fra onsdag) og fyld de tomme kasser på forsiden ud med hhv. præsens præteritum og perfektum - i
Find din kopi af dette dokument frem,og indsæt ordene fra bagsiden (på dansk) i de første kasser, hvor der kun står tyske ord.
Tag det kompendium som hedder "DEUTSCHLAND - EINE MIGRATIONSGESELLSCHAFT" - jeg mener de fleste af jer har fået det.
Siezen und Duzen
2.y og 2.k + Aya forbereder sig på dramatisering af lille dialog med fokus på siezen vs. duzen. Læs forinden om bøjninger ved Du og Sie her: https://sites.google.com/boag.nu/1gtyf3-2023-25/sie-oder-du
2.q: Se denne video hjemme, indtil minuttal 08:35 Den handler om brugen af hhv. "du" og "Sie" (De) på tysk. I kan bruge de engelske undertekster til at forstå hvad der blir sagt: Du vs. Sie - How to address someone in German | Easy German 382
@Tuka og Lærke: Forbered lille oplæg om migrant, så du kan fortælle mig og et par stykker mere om han/hende sidst i timen.
I dag skal vi arbejde med hvordan man udtrykker at noget er nogens på tysk. Læs første side i dokumentet + en smule på side 2, indtil i når til punkt C.
Træn desuden disse gloser. I skal bare kunne oversætte fra tysk til dansk
Læs digtet 'Hinter uns mein Land'. I fik det sidst, på papir.
Her er en quizlet med gloser til digtet. Læs dem igennem og skriv den danske oversættelse af gloserne ned på papiret med teksten, der hvor de passer. Fx "boldpladsen" ved "der Bolzplatz"
Lyt her til digtet læst højt, og øv dig på selv at læse det højt. Hinter uns mein Land, Teil 1.m4a
Udfyld papiret her og læs instruktionen, så du er klar til at samtale ud fra det, du har skrevet.
Træn gloserne her. De er til 2. del af 'Hinter uns mein Land'
Læs om genitiv på s. 8-9 i Fass die Grammatik an, og om relative pronomener s. 40-42 (du kan nøjes med 40-41, hvis du vil nøjes med need-to-have).
Læs digtet her hjemme og prøv at forstå det. Slå ukendte ord op og skriv dem på papiret. Skriv også gloserne som du trænede til onsdagsmodulet, på, der hvor de passer ind.
Quizlet, Teil 3
I dette modul skal du medbring din illustration til del 2 af digtet "Hinter uns mein Land", samt stikordsnoter, så du kan beskrive det og forklare, hvorfor du har lavet illustrationen, som du har. I kommer til at præsentere for én makker ad gangen.
Tysksitet
Dette digt begyndte vi at læse i sidste modul før ferien. Prøv at oversætte det til dansk, linje for linje. Noget gir nok mening for jer, andet ikke. Vi taler om det i timen.
Se denne video hjemme om en begivenhed i den nordtyske by Mölln i november (igen!) 1992: Prøv at besvre disse spørgsmål: Was ist in Mölln passiert? Wer war der Täter? Wer waren die Opfer? Wie haben die Medien reagiert?
37 Sekunden
Læs her om præpositioner (hele undersiden), så du kender de tyske præpositioner, inkl. deres betydning, når timen starter:Tysksitet
Tag høretelefoner med!
Quizlet
Medbring din grammatikbog (Fass die Grammatik an), samt printede stikord til prøven.
Die schwierigste Übung
Lille lektie om præpositioner
Husk at tilmelde dig Lübeck-turen i gymbetaling.dk
Lübeck
Medbring papirer fra forleden om præpositioner. Tag også 'Fass die Grammatik an' med.
Tag indsættelsesdelen af din prøve med. Vi gennemgår resten i dag. Husk også grammatikbogen.
Læs resten af denne tekst hjemme. Du får teksten på papir og skal så gerne kunne oversætte så meget som muligt uden at kigge på noter el. lign. Så træn de ord, du ikke kender. Husk at der er en quizlet, man kan bruge.
Tag også jeres ordforrådstest med. Vi ser på facit.
Husk pas og ring til mig hvis du er forsinket: 53744319
https://sites.google.com/boag.nu/1gtyf3-2023-25/start
Kære tyskelever. Se filmen "Soul Kitchen" hjemme inden modulet på torsdag. Læg mærke til hvordan emnerne globalisering, migration og 'Heimat' spiller en rolle i fortællingen. Filmen er på CFU til jer: https://mitcfu.dk/mm/ - kh. Gry
Se 'Soul Kitchen' hjemme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Märchen
EKSAMENSFORLØB
Forholdsvis kort forløb om eventyr, med fokus dels på Brdr. Grimms eventyr og dels på Tom Tykwers film 'Lola rennt' som moderne eventyr.
Alle klassens elever blev introduceret til eventyrgenren og dens kendetegn i grundforløbet. Den viden udbyggedes i dette forløb. Derudover læste klassen 'Hänsel und Gretel', som blev sammenlignet med Rotkäppchen, der læstes i grundforløbet og blev videre behandlet i dette forløb.
Anvendt materiale:
Brdr. Grimm: 'Rotkäppchen' og 'Hänsel und Gretel'
Tom Tykwer: Lola rennt (film, 1998).
Desuden diverse sekundært materiale om brdr. Grimm, eventyrgenren mm.
Indhold
Kernestof:
Eksempel på tysk A-opgave
Øv dig hjemme på de personlige pronominer, som er her: https://sites.google.com/boag.nu/1gtyf3-2023-25/grammatik-und-sprache/personlige-pronominer?authuser=0
Læs starten på 'Hänsel und Gretel' og markér alle de personlige pronominer, du opdager. Teksten er her, inkl. dansk oversættelse.
Sidste opgave: Lav den sidste opgave i dokumentet, her, om brdr. Grimm: https://docs.google.com/document/d/1-OFjidWGPIQ-ehv4Y-tEyZdvk_QC_6zFZ9PFhV17pkU/edit?tab=t.0
Læs her, det er eventyret "Hänsel und Gretel". I skal læse Teil 1 og Teil 2. Der er dansk parallel-oversættelse.
Læs listen med gloser igennem, som er på de første to sider.
Hänsel und Gretel, Aufgaben
Læs den danske udgave af Hans og Grete (som er på vores papir), og lyt derefter til den tyske udgave, læst højt på dette linkStart ved minuttal 08:54, hvor "Teil 5" begynder.
2.q og andre som ikke var til modulet i torsdags: I skal også læse Teil 3 og 4 (læs den danske først, så er det ok at forstå den tyske tekst).
Forbered dig ved at lave den skr. opgave til 26.1
Lav hjemmefra personkarakteristik af tre personer fra Hänsel und Gretel. Nogle af jer var allerede i gang i sidste time. De som IKKE nåede at komme i gang, skal lave personkarakteristik af Gretel, die Stiefmutter og den Vater. Kig her for at se, hvor
Vi analyserer og fortolker ¨Hänsel und Gretel¨i dag, så det er vigtigt, at du kender eventyret. Læs det igennem, hvis du har været fraværende i de sidste tysktimer.
Øv dig på de seks verber her. Målet er at I kan alle seks verber i de fire former: infinitiv (at finde), 3. sg. nutid (han finder), 3. sg. datid (han fandt), perfektum participium (fundet)
Kære tyskhold. I skal lave en opgave i grupper/par, som skal afleveres senest 22.2. I organiserer selv grupperne og skal mødes for at arbejde på et eller andet tidspunkt, men ikke nødvendigvis lige denne tirsdag morgen - man behøver altså ikke møde o
Bring dein Grammtikbuch mit, bitte :)
Arbejdsark om Lola Rent
Gense enten runde 2 eller runde 3 af Lola rennt (start ved minuttal 33:00 eller 52:00) - link her. Fordelingen er her:
Bringt das Grammatikbuch mit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kindheit und Jugend im Dritten Reich
EKSAMENSFORLØB
Forløb om nazismens tiltrækning på unge mennesker (og sekundært på tyskerne generelt). Vi har fokuseret på ungdomsorganisationerne og på hvordan de medvirkede til at give børn og unge gode oplevelser og fællesskaber - og på hvem der så blev ekskluderet og på de brutale dele af organisationernes aktiviteter. Klassen har arbejdet med filmen "Napola, Elite für den Führer". Afslutningsvis læstes novellen "Nachts schlafen die Ratten doch", hvor perspektivet mere er på krigens konsekvenser for børn og voksne tyskere, og på voksnes ansvar ift. at skåne børn for dem.
Brugt materiale:
Wolfgang Borchert: "Nacht schlafen die Ratten doch". I "Gattungen".
Dennis Gansel: "Napola, Elite für den Führer" (2006); filmen + udvalgte scener fra drejebogen (Tyskforlaget).
Welsh, Renate: Die Ohrfeigen, 1979 (uddrag). Fra
https://norberto68.wordpress.com/2016/12/13/welsh-die-ohrfeigen-text-und-aufgaben/
Samt diverse sekundært materiale om nazismen, krigen, Trümmerliteratur mv. Bl.a fra https://klexikon.zum.de/wiki/Nationalsozialismus
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt emne: Kinder und Jugendliche im Nationalsozialismus. Læs afsnit 1-3 i teksten her til modulet tirsdag. Som I kan se, har jeg brugt kommentarfunktionen til at lave gloseoversættelser. Pas godt på dem, så I ikke sletter dem. K
De regelmæssige vb.
Arbejdsark, Napola - der Anfang
Læs afsnit 5 i denne tekst, så du kan tale om spørgsmål 1-17 i dette ark. . Se også på billederne ved sp. 18-25.
Link til Napola (filmen)
Virtuelt modul, her er planen :)
Læs i filen her scene 13, 14, 21, 41 og 42. Vi skal arbejde med scenerne i timen.
Quizlet - verber fra Napola
Link til filmen: Google Drive: Sign-in
Napolagespräche
Napola - quizletsætninger
Alle arbejder på Napola-præsentationer i én time. Sidste halve time bruger vi på snakke-træning.
Quizlet
Alle holder oplæg i dette modul. Del jeres præsentation med mig på drev på forhånd (gg@boag.nu) og print jeres talepapir.
Mappe med præsentationer og gloselister
Medbring grammatikbog og papirnoter, du har brug for. Vi starter med at alle vælger en gloseliste (af dem de andre har lavet), og skriver ca. 45 minutter om den problemstilling, der hører til gloselisten. Derefter arbejder vi med 'Nachts schlafen die
Læs 'Nachts schlafen die Ratten doch' færdig hjemme. Den er her: Titel.
Liebe DeutschschülerInnen! Herzlich willkommen zurück in der Schule. Wir werden jetzt etwas schönes machen. Wir werden uns nämlich (als allerletztes Thema) noch mit dem österreichischen Künstler Friedensreich Hundertwasser beschäftigen. Seht dieses V
Medbring grammatikbogen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968798976", "T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968798976", "H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968798976" }