Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Jesper Mathorne Jacobsen
|
Hold
|
2023 TyF/6 (1g TyF/6, 2g TyF/6)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tysk grundforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die bildende Kunst
|
22-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Tysk grundforløb
Tysk grundforløb, 2023: Deutsche Highlights
MODUL 1
- Velkommen
- Kennenlernen
- Aussprache
Willkommen im Deutschunterricht: Hvad kan man bruge tysk til?
Klassenspaziergang
Udtaleregler -> øvelse
Hvis man kan nå det: Læse tekst (paralleloversat) om Abbas Khider og hans bog “Deutsch für alle” samt høre ham tale i videoen her.
Klassen Spaziergang
Udtaleregler og øvelse (ordsky)
Abbas Khider: Deutsch für alle
MODUL 2
- Transparente ord
- Auf uns
- Gefühle
Quizlet hjemme
Repetitionstysk: Gefühle - opgave
Transparente ord: Hvad er det?
Intro til Auf uns
Høre og læse “Auf uns” -> lille billedopgave om sangen.
Evt. https://www.youtube.com/watch?v=vkqChDLeVMw og de sidste 2 min. af denne: https://www.youtube.com/watch?v=ZROJAdtK1GM
Der er links til materialerne i dette dokument.
MODUL 3
Repetitionstysk: Die Zahlen
Deutsche Highlights 1: Intro til Beethoven, Schiller og “Ode an die Freude” (parallellæsning)
Skriveøvelse: Was macht dich froh? (vergnügt, ausgelassen, entspannt, energisch….brug adjektiver fra modul 2 og tilføj evt. flere)
Intro til Schiller og sangteksten
Intro til Beethoven (eleverne skal vide hvor melodien stammer fra og at den skaber glæde)
Arbejdsark til skriveøvelse
MODUL 4
Grammatik: Verbers bøjning i nutid
Repetitionstysk: Die Jahreszeiten und Farben
Redemittel: Bildbeschreibung
Deutsche Highlights: Gemälde:
C. D. Friedrich: Das Eismeer
Gustav Klimt: Der Kuss
Peter Brueghel: Babelstårnet
2 Mädchenporträts von Paula Modersohn-Becker
Emil Nolde, blomsterbillede
Andreas Gursky, Bhareïn, 2005
Fil med billeder og udtryk til Bildbeschreibung + farver
Elevtid A:
1,5 time
Vælg et (nyt) kunstværk af en af de fem kunstnere, der blev præsenteret i modul 4.
Forbered en mundtlig billedbeskrivelse: Du skal bruge Redewendungen til Bildbeschreibung + notere stikord, som er væsentlige for at kunne beskrive maleriet.
Aflever dokument med kunstværk + stikord til læreren inden modul 5.
MODUL 5
Fremlæggelse af maleribeskrivelser i grupper. De andre gruppemedlemmer lytter og skal tegne, hvad der beskrives. (OBS: Medbring farver!)
Deutsche Highlights 3: Franz Kafka - “Kleine Fabel” (Graphic ‘novel’ fra Der Zauberspiegel).
Intro til Kafka, herunder begrebet “kafkask”
Læsning af “Kleine Fabel”
Fortolkningsforsøg (på dansk)
Først skrive alene
Så tale med sidemakker
-> fælles snak om tankerne bag denne enkle tekst
Læs evt. én kort tekst mere, fx “Der Aufbruch”, “Heimkehr”, “Gib’s auf” eller “Die Brücke”: https://www.textlog.de/32080.html
Auf uns: Gib’s auf:
https://aufuns.systime.dk/?id=158
MODUL 6
Afslutning på Kafka-behandling
Repetitionstysk: Uhrzeit, Wochentage, Monate und Zeitadverbien
45 min: Arbejde i tremandsgrupper med enten tyske verber eller kasus og sætningsanalyse mhp. fremlæggelse for partnergruppe i modul 8.
Elevtid B, 1,5 time (aflevering i modul 7)
Eleverne bruger hjemme 1,5 time på at forberede fremlæggelser om grammatik i virtuelt samarbejde.
NB: Grupperne skal aftale, hvornår de mødes og arbejder (evt. virtuelt).
MODUL 7
Repetitionstysk: Märchenmerkmale (Verben und Substantive)
Intro til Märchen
Rotkäppchen - Lyt eller læs tekst i Gattungen (9 min)
Øvelser til fra Gattungen - Brüder Grimm øvelse + øvelse tekstspørgsmål,, Märchenmerkmale (som basis for fremlæggelserne)
Lektie:
Materiale: Gattungen
https://quizlet.com/418128800/marchen_einfuhrung-flash-cards/?funnelUUID=fe96bda2-3bd2-4746-b16a-b38b298fa858
MODUL 8
Fælles repetitionstysk: Natur und Familie (Alle ordklasser)
Øvelse i at lave Fælles dokument i drev med gloser til natur - verber, substantiver og adjektiver - alle skriver 1 glose til hver rubrik.
Øvelse fra Gattungen - Märchenmerkmale
Fremlæggelser i grupper om Rotkäppchen :
Tegn et billede af en scene fra Rotkäppchen med mindst 3 Märchenmerkmale
Præsenter Maleri og Merkmale (enten live eller som mikro optagelse)
Fællesdokument i holdets fællesmappe
Modul 8 fællesdox - udkast til fællesdox
Ordbogen.com
Øvelse fra Gattungen
Husk farver og papir og book passende lokale :)
Didaktiske idéer:
Introduktion af “Tyske highlights” inden for billedkunst, musik og litteratur
Læse tyske tekster med dansk paralleloversættelse -> fokus på væsentlige indholdsord (centrale substantiver mv.). Mhp. senere at kunne udvælge stikord fra en tekst.
Grammatik: Hovedmål at få dem til at se, at det de lærer om verber og substantiver i latin, også findes i tysk sprog (at systemet er det samme).
Repetere basalt ordforråd
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Junge Stimmen
INDHOLD OG FOKUS
I forløbet fokuseres på forskellige aspekter af ungdomslivet, aspekter af mobning, spiseforstyrrelser og det hårde liv blandt bander og med stoffer i Berlin.
KERNESTOF
• Frederik Hetmann: Antonella In: Vita Braagaard (1981): Alle Woche wieder. Haase. 5 sider + øvelsesmateriale 8 sider + gloser i Quizlet
• Sibylle Berg: Nora hat Hunger. In: Häckert, Lone & Hansen, Lise (1999): Literatur um die Jahrtausendwende. Kaleidoscope. 2 sider + øvelsesmateriale 5 sider + + gloser i Quizlet
• Film: Detlev Buck Knallhart. 2006. 95 min.
• Gregor Tessnew: Knallhart (uddrag af romanen). 4 sider + øvelsesmateriale 4 sider + + gloser i Quizlet
• Milena Moser: Letzte Pizza. In: Homann, Angela & Wikkelsø Pedersen, Erik: Kurzum - Text und Sprache. Tyskforlaget. 4 sider + 3 siders øvelser + gloser i Quizlet
SUPPLERENDE STOF
(Grammatik - opdateres)
SKRIFTLIG OPGAVE
Opgave/test til Nora hat Hunger
Se tekster og opgaver på holdets Google site: https://sites.google.com/boag.nu/1gty62023-25/gruppeinddeling?authuser=0
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 1: Nora hat Hunger
|
18-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: Multikulti Deutschland
INDHOLD OG FOKUS
I forløbet tematiseres Tyskland som indvandringsland – fra indvandringen i 1960’erne til dagens aktuelle situation. Fokus rettes mod problematikker relateret til at vokse op og leve mellem to kulturer.
KERNESTOF
• Film: Almanya – Willkommen in Deutschland. 96 min. + materiale til filmen: 10 sider.
• Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde. 1 side (findes i opgavehæfte).
• Udo Jürgens: Griechischer Wein (Schlager). 1 side
• Arbeitsblatt zum Thema Schlager. https://unterricht.schule/lueckentext-material/musik/schlager. 1 side
• Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben. In: Blume, Kirsten & Blume, Kirsten: Hier ist meine Heimat (2010), Tyskforlaget. 4 sider + øvelser 4 sider
SUPPLERENDE STOF
(Grammatik - opdateres)
SKRIFTLIGE OPGAVER
• Skriftlig opgave/test: Hilfsverben
• Skriftlig opgave: Almanya – Willkommen in Deutschland
• Skriftlig opgave: Mundtlig aflevering om Erdal Sezer: Es wird immer etwas
Fremdes bleiben
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 2: Hilfsverben
|
05-03-2024
|
Tysk 3: Almanya - Willkommen in Deutschland
|
18-04-2024
|
Tysk 4: Mundtlig aflevering
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4: Deutsche Märchen
INDHOLD OG FOKUS
I forløbet læses tekster relateret til eventyrgenren med fokus på Volksmärchen. Der har været særligt fokus på 1) Handlung, 2) Komposition, 3) Zeit/Ort/Raum, 4) Personen, 5) Erzähler, 6) Sprache und Stil og 7) Inhalt und Themen.
KERNESTOF
- Brüder Grimm: Rotkäppchen (+ opgaver). In: Egendal, Helle: Gattungen, Gyldendal. S. 69-76.
- Brüder Grimm: Die Sterntaler.
- Brüder Grimm Der süße Brei + opgaver
- Teoristof til Märchen: In: Egendal, Helle: Gattungen, Gyldendal. S. 61-68.
- Dansk oversættelse af Rotkäppchen: https://www.grimmstories.com/da/grimm_eventyr/rodhaette
SKRIFTLIGE OPGAVER
Brüder Grimm: Die Sterntaler
SUPPLERENDE STOF
Pronominer
Modalverber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 1
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5: Krimi: Gewalt & Verbrechen
INDHOLD OG FOKUS
I forløbet læses tekster, som tematiserer krimi, død, mord og/eller hævn.
KERNESTOF
• Milena Moser: Letzte Pizza. In: Homann, Angela & Wikkelsø Pedersen, Erik: Kurzum - Text und Sprache. Tyskforlaget. 4 sider + 3 siders øvelser
• Milena Moser: Mein zweiter Mord. In: Bjargum, Nanna m.m. (2001): Reise, Tod und Träume. Tyskforlaget.4 sider + 2 siders øvelser
• Ferdinand von Schirach: Anatomie. In: Hartvig Larsen, Uffe (2013): Schuld. Tyskforlaget. 2,2 sider + 13 siders øvelser
• Ferdinand von Schirach: Anatomie. Filmatisering (ZDF), 42 min.
• Ferdinand von Schirach: Kinder. In: Hartvig Larsen, Uffe (2013): Schuld. Tyskforlaget. 6,5 sider + 8 siders øvelser
• Ferdinand von Schirach: Kinder. Filmatisering (ZDF), 43 min.
SKRIFTLIGE OPGAVER
• Opgave til Anatomie
• Opgave om teksten „Die Ehefrau” (In: Ferdinand von Schirach: „Kaffee und Zigaretten“, 2019). Opgave til tysk studentereksamen begynder A, 2,5 sider. https://info.ghg.dk/eksamen/Tysk/ny_1stx211_TYSbA_25052021/index.html#
SUPPLERENDE STOF
• Sammensatte verber: Alles in allem side 74-78 = 4 sider
• Modalverber: Alles in allem side 59-63 = 4 sider + Wie geht’s? side 48-52 = 4 sider
• Præpositioner: Alles in allem side 44-51 = 7 sider + + Wie geht’s? side 136-141 = 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 2
|
12-11-2024
|
Tysk 4
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Geschichte durch Literatur und Film
INDHOLD OG FOKUS
Der er udvalgt tekster og film, der bidrager til et kronologisk overblik over vigtige begivenheder i tysk historie, og som udgangspunkt kan besvare (dele af) følgende spørgsmål: Was erfahren wir in den Texten über deutsche Geschichte, Deutschland, die Deutschen und deutsche Kultur?
KERNESTOF
• Musikvideo: Paul van Dyk/Peter Heppner: Wir sind wir. Universal Music ©2004. 3 min 40 sekunder/1 side + 2 siders øvelser. http://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM
• Traudl Junge: Meine Zeit bei Adolf Hitler. In: Homann, Angela & Wikkelsø Pedersen, Erik: Kurzum - Text und Sprache. 2 sider + 3 siders øvelser
• Film: Der Untergang, 2 timer og 29 min. Fokus: Karakteren Traudl Junge.
• Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern (film) 1 time og 53 min.
• Das Wunder von Bern - drejebog (Tyskforlaget, 2004): Scene 1-7, 15-16, 75, 142, 143 = 13 sider + 15 siders kompenidum
• Das Wirtschaftswunder. http://info.ghg.dk/info/Wirtschaftswunder.pdf 1 side
SUPPLERENDE STOF
• Grammatiske øvelser i forbindelse med Das Wunder von Bern med fokus på det relative pronomen, possessivt pronomen og hypotetisk konjunktiv
• Pronominer: Alles in allem side 52-58 = 6 sider
• Det relative pronomen: Alles in allem side 79-83 = 4 sider
SKRIFTLIGE OPGAVER
• Skriftlig opgave til Das Wunder von Bern
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 6
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 6: Sprogdag i Lübeck
Ekskursion for alle 2.g tyskhold til julemarked i Lübeck
OPGAVER I BUSSEN
Samtaleøvelser på tysk
Øvelser i udtale
Kasusøvelser
Verber med akkusativ + dativ
ØVELSER I LÜBECK
Besøg på udvalgte seværdigheder i grupper
Schatzsuche
Besøg på julemarked
PRODUKTKRAV
Hver gruppe udarbejder i løbet af dagen en VLOG på tysk med:
Præsentation af seværdighed
Løsninger på opgaverne fra Schatzsuche
Præsentation af julemarked
Samtale/interview med tyskere
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 3
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8: Ende, Wende & Anfang
Ende, Wende & Anfang: Die DDR
INDHOLD OG FOKUS
Gennem forskellige tekster og film fokuseres på den personlige fortælling om livet i DDR samt forskelle mellem DDR og BRD. Der tegnes ud fra de indbyggede tilbageblik større historiske linjer om DDR’s tilblivelse, udvikling og fald.
KERNESTOF
• Sie Wollten von Ost nach West: In: Møller, Karsten-Anker, Frederiksen, Leif & Jacobsen Hans Henrik (1979): Meiner Meinung nach, II. Gyldendal. 1,5 side
• Film: Das schweigende Klassenzimmer, 107 minutter
• Materiale/øvelserp til Das Schweigende Klassenzimmer, 12 sider
• Mario Röllig: Begegnung mit der Vergangenheit. Niemals vergessen, Systime. 1 side
• Gründung der DDR: https://studyflix.de/geschichte/gruendung-ddr-4499
• Die Berliner Mauer: https://studyflix.de/geschichte/berliner-mauer-4767
DDR-propaganda: Fragen Sie immer noch: Wozu die Mauer in Berlin? http://info.ghg.dk/info/Wozu_die_Mauer_in_Berlin.pdf
• SUPPLERENDE STOF
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 5
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58978079813",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58978079813",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58978079813"
}