Holdet 2023 1z TyF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Niels Peter Nielsen
Hold 2023 1z TyF (1z TyF, 2z TyF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Alles Familie - EKSAMEN
Titel 3 Chemie: Kittler & Kager
Titel 4 Wirtschaft & Kultur
Titel 5 Meine Sommerferien
Titel 6 Kriminelles & Abgründiges - EKSAMEN
Titel 7 Videnskabsuge og Lübeck
Titel 8 Jugend im Nationalsozialismus - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb


Grundforløbet handler om at præsentere eleverne for tysk fortsætter faget på gymnasiet.

Emnet giver eleverne indtryk af tysk kulturproduktion og enkelte værker:

- VM sangen fra 2014 "Auf Uns" med Andreas Burani
- Beethoven og Schiller med den 9. Symphonie/"Ode an die Freude"
- Goethe og Rammstein med sammenligning af balladen "Der Erlkönig" og sangen "Dalai Lama"
- Malerier og i den forbindelse billedanalyse (aflevering)
- Kafka med introduktion til begrebet "Kafkaesk" (Duden: In der Art der Schilderungen Kafkas; auf unergründliche Weise bedrohlich) og analyse af "Kleine Fabel" samt "Gib's auf"

Grammatik:
Verber og sætningsanalyse

Ordforråd
Vi arbejdede med grundlæggende ordforråd, som: årstider, ugedage, måneder, transport, tallene, klokken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Alles Familie - EKSAMEN

Forløbet handler om familieliv og familieformer i nutidens Tyskland.

Formål:
- at eleverne bliver fortrolige med tyskundervisningen mht. arbejdesformer, lektielæsning og deltagelse i det faglige arbejde etc.
- at eleverne introduceres til at bruge GramDisc og arbejde med grammatik mundtligt og skriftligt. Opsamling af basisgrammatik og det grammatiske system med inddragelse af AP-viden:
bestemt og ubestemt artikel
possessive pronominer
personlige pronominer
kongruens


Materialer:
Fra: Hermann: "Los geht's": kap. "Alles Familie"
Introduktion til emnet s.116-121
Tekst "Ferienplanung" & "Cornflakes"
Tekst: "Wer wohnt mit wem?" fra Brauns, S. (2018): Deutschland: alles, was du wissen willst. Carlsen Verlag GmbH, Hamburg.

Mundtlighed:
Eleverne træner præsentation af egen familie og af familieformer på baggrund af billeder.

Podcastaflevering om Familieformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Wirtschaft & Kultur


Vi arbejdede med at lære tyske virksomheder at kende. Firmaerne var udvalgt efter deres kendthedsgrad, men også som repræsentanter for familieejede virksomheder og såkaldte "mittelständische Betriebe" og som underleverandører til den tyske bilindustri.

Firmaerne vi diskuterede var:
-Alfred Ritter
- Fritz Kola
- Weleda
- Flensburger Brauerei
- Victorinox
- Modellbau Hermann Siegen

Materiale: Albertsen, D.; Knudsen, A.-M. M.; og Groh, M. (2015): Wirtschaft & Kultur, Lindhardt & Ringhof Uddannelse, København.

Vi afsluttede forløbet med at se "Die Dasslers", 1 & 2 om familien bag firmaerne Adidas og Puma.

Grammatik:
Arbejde med ordstilling i hoved- og ledsætning, uregelmæssige verber og kongruens.

Fokus i forløbet var mundtlig tyskproduktion med elevoplæg i grupper, så en gruppe med et firma præsenterede for en anden gruppe (altså ikke hele klassen). Materialet var også baseret på interviews og dermed talt tysk frem for skriftsprog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kultur und Wirtschaft 14-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Kriminelles & Abgründiges - EKSAMEN


Forløbet er baseret på kapitlet "Abgründiges" i Auf Uns med brug af Freuds personlighedsmodel (ægget) og "isbjergsmodel" (populariseret af E. Hemingway) til at analysere de tre læste tekster.

Materiale:
Abgründiges, Auf uns, siderne: 194-212
med teksterne "Frühzug", "Anatomie" og "Der Fischer"
TYF-A Begynder eksamensmateriale "Die Ehefrau"

Forløbet indeholdt ingen nye grammatiske emner, men snarere fokus på mundtlig sammenfatning, brug af citater og personbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Videnskabsuge og Lübeck


De første modul brugte vi på videnskabsugen, som skal introducere eleverne til metode i tyskfaget. Formålet var, at forklare eleverne, hvordan tyskfaget kan indgå i de tværfaglige opgaver som SRO og SRP.

De efterfølgende moduler brugte vi på at forberede vores udflugt til julemarkedet i Lübeck. Vi arbejdede en smule med byens historie og kultur for så at forberede interviews, som eleverne skulle gennemføre på julemarkedet og i diverse butikker.

Efterfølgende redigerede eleverne deres videoer med optagelser fra interview og byvandringen i Lübeck.

Grammatisk arbejde: possessive pronominer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Jugend im Nationalsozialismus - EKSAMEN


Historisk forløb om at være ung i Tyskland under det nationalsocialistiske diktatur.

Kernestof:
- Tysk kultur, historie og samfundsforhold.
- et udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som giver eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og
samfundsforhold
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
- grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Materiale:
Film: Napola - Elite für den Führer
Maschmann, Melita: Fazit - Mein Weg in der Hitlerjugend (ikke fiktion)
Michels, Tilde: Freundschaftsringe
Eins, Zwei, Drei: mundtlig eksamen i tysk: Psychologische Grundeigenschaften, siderne 38-40.

Grammatisk fokus var relative, personlige og possessive pronominer & arbejde med at lære gloser som "psykologiske egenskabe" til personkarakteristik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer