Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nis Deleuran
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale undervisningsmidler
Titel 2 Sustainability
Titel 3 Being an American
Titel 4 Conspiracy Theories
Titel 5 The American Election
Titel 6 The British Empire
Titel 7 Dystopia [+ værkslæsning]
Titel 8 West African Literature and lingua franca

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale undervisningsmidler

Digitale undervisningsmidler
Ordbogen.com: www.ordbogen.com
Merriam-Webster.com: https://www.merriam-webster.com/
Thesaurus.com: www.thesaurus.com
Minlæring.dk: https://minlaering.dk
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/ddo
Englishclass.dk: https://englishclass.dk/index.html
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sustainability

Sustainability

Beskrivelse af indhold
Dette forløb har dels introduceret til engelsk b på STX og dels arbejdet med den antropocæne tidsalder og bæredygtighed. Vi har arbejdet med the UN Sustainable Development Goals, forholdt os kritisk til begrebet "Carbon footprint". Vi har arbejdet med analyse af fiction og non-fiction[/i], med at øve samtale på engelsk, ordforrådsøvelser, grammatik (udvidet tid, ordklasser), informationssøgning og kildekritik, skriveøvelser (An Open Letter to COP28) og filmanalyse.

Kernestof
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
udtale, ordforråd og idiomer
principper for tekstopbygning
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Tekster
Morris Lurie, ”The Larder” [short story]
Mike Berners-Lee and Duncan Clark: What is a carbon footprint (2010) [non-fiction article]
Donnachadh McCarthy: The UK's 3 billion waste coffee cups a year: Let those who profit pay the cost (2016) [non-fiction article]
Salley Vickers: Why Willows Weep (2011) [short story]
John Hillcoat, "The Road" (2009) [film]
What Is the Anthropocene? Smithsonian Magazine https://www.smithsonianmag.com/videos/category/science/what-is-the-anthropocene/ [video]

Supplerende materiale
The UN Sustainable Development Goals
Reed Smith, ”COP 28: The Global Stocktake of Climate Action”, November 23 2023 [blog post] https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=2fb62d51-ebbc-41cf-a7e5-5aafd829e3ca
UNCC, ”About COP28”, December 2023
https://unfccc.int/process-and-meetings/conferences/un-climate-change-conference-united-arab-emirates-nov/dec-2023/about-cop-28

Omfang
10%

Key words
Sustainability
The Anthropocene
Carbon footprint

Arbejdsformer
Gruppearbejde, individuelt arbejde, virtuelt arbejde, klasseundervisning, pararbejde, screening, skriveøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Being an American

Being an American
[
b]Beskrivelse af indhold[/b]
I dette forløb har vi undersøgt USA’s historie og identitet og dykket ned i følgende hovedområder: immigration, rights, gun violence, Hollywood and celebrities and sports. Forløbet har skullet klæde elever godt på til at forstå kompleksiteterne i amerikansk identitet forud for præsidentvalget i 2024.

Kernestof
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
udtale, ordforråd og idiomer
principper for tekstopbygning
kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Tekster
Richard Powers: Identity; American Dreaming, The New York Times, May 7, 2000 [non-fiction article]
John Gast, ”American Progress” (1872) [painting]
Dan Gross, ”Why gun violence can't be our new normal”, Ted.com (2016) [TedTalk]
https://www.ted.com/talks/dan_gross_why_gun_violence_can_t_be_our_new_normal/transcript
Gabriele Galimberti, ”The Ameriguns” (20??), [photo series]
https://www.gabrielegalimberti.com/the-ameriguns/
Tom McAfee: This is My Living Room (1966) [short story]
Lana Del Ray, ”Venice Bitch”, Youtube (2019) [song/poem]
https://www.youtube.com/watch?v=Qg3DxELVPj4&ab_channel=LanaDelReyVEVO

Supplerende materiale
Mette Holm, Being an American, “American Identity”, “Being an Immigrant”, "Having Rights", Gyldendal 2024
Business Insider, ” How The US Map Has Changed In 200 Years”, Youtube, (2017) [video]
https://www.youtube.com/watch?v=W0wxJ4KYp64&ab_channel=BusinessInsider
Pursuit of History, ” What is Manifest Destiny”, Youtube, (2022) [video]
https://www.youtube.com/watch?v=QafRByzRQm0&ab_channel=PursuitofHistory

Omfang
18%

Særlige fokuspunkter
Key words
Immigration waves, push + pull factors
The Frontier
Manifest Destiny
The Second Amendment/Ameriguns
The Declaration of Independence, the Constitution and the Bill of Rights
The big four (sports)

Væsentligste arbejdsformer
Par-/gruppearbejde, klasseundervisning, billedbeskrivelser, debatøvelse, skriveøvelser, student projects on Hollywood, sports
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Conspiracy Theories

Conspiracy theories
Beskrivelse af indhold
Dette korte forløb har dykket ned i konspirationsteorier med udgangspunkt i the Satanic Panic. Vi har arbejdet med at kunne definere konspirationsteorier, undersøgt hvem der ”falder i” og lavet projektarbejde om forskellige konspirationsteorier.
Kernestof
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
udtale, ordforråd og idiomer
principper for tekstopbygning
kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Tekster
PatrickJMT, ” The origin of countless conspiracy theories”, Ted-Ed, [video]
https://www.ted.com/talks/patrickjmt_the_origin_of_countless_conspiracy_theories
Mick West, ”Escaping the Rabbit Hole: How to Debunk Conspiracy Theories Using Facts, Logic, and Respect”, (2018) [non-fiction]
Lawrence Wright, ”Remembering Satan – A Case of Recovered Memory” (1994) [non-fiction)
fra Katrine Brøndsted, Narrating Truth
Sean Horlor, Steve J. Adams, Satan Wants You!, 2023 [documentary]

Supplerende materiale

Omfang
7%
Særlige fokuspunkter
The Satanic Panic

Væsentligste arbejdsformer
Projektarbejde, gruppearbejde, klasseundervisning, filmanalyse, skriftlige øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The American Election

The American election [SRO-forløb]

Beskrivelse af indhold
Formålet med dette forløb har været at dække præsidentvalget, det amerikanske politiske system og de politiske emner, der har været med til at definere valget. Vi har arbejdet med forskellige non-fiction genrer, herunder taler, videoer, dokumentar mm. Forløbet har været et tværfagligt samarbejde med samfundsfag forud for klassens studieretningsopgave.
Kernestof
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
udtale, ordforråd og idiomer
principper for tekstopbygning
kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA  

Tekster
Mara Liasson. A Growing Number Of Critics Raise Alarms About The Electoral College. NPR. June 10, 2021
ABC News, ”Presidential Debate: Harris and Trump meet in Philadelphia”, September 11, 2024, Youtube.com
https://www.youtube.com/live/kRh6598RmHM?t=3597s
Voice of America, ”How Republicans and Democrats got their animal symbols”, Youtube.com, April 9, 2024
https://www.youtube.com/watch?v=ChvwT5Ud8hg&ab_channel=VoiceofAmerica
Former President Donald Trump’s speech on how to secure the American borders, September 21, 2023 [speech]
Jacob Kornbluth, Inequality for all, (2013) [documentary]
Remarks by Vice President Harris to Kick Off Nationwide “Fight for Reproductive Freedoms” rally, January 22, 2024 [speech]
Supplerende materiale
Mette Holm, Being American. Identity, politics and contemporary society, Gyldendal, 2024, ”3. Presidential election”

Omfang
15%

Særlige fokuspunkter
The three branches of government
Election issues: the economy, immigration, and reproductive rights
direct/indirect voting, fundraising, campaigning, political parties, primary elections

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The British Empire

Titel: The UK, Empire and Scotland

Forløbets indhold og fokus
Dette lidt længere forløb har fokuseret på Storbritanniens historie, dets imperium. Vi har undersøgt det britiske imperium med Indien som case (The East India Company, the Indian Rebellion of 1857, the British Raj, + the Amritsar Massacre of 1919), og vi har undersøgt, hvordan imperiet har påvirket immigration til Storbritannien (push and pull factors, internal/economic/forced migration, advantages and disadvantages, conflicts caused by migration). Vi har arbejdet med forskellige genrer, bl.a.  short story, poem, narrative journalism,

Faglige mål
forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
udtale, ordforråd og idiomer
principper for tekstopbygning
kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Anvendt materiale
“Britain: From island to empire and back” (non-fiction)
“Post-colonial Britain: An introduction” (non-fiction)
- fra Anne Mette Finderup, Agnete Fog, Worlds of English, 2022
“The British Empire: An overview”, BBC Bitesize, https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zpjv3j6 accessed on August 18, 2023, 09:27 [non-fiction]
Rudyard Kipling, “The White Man’s Burden” (1899) [poem]
Khushwant Singh, “Karma” (1950) [short story]
Laura Smith: Mixed race in the UK: am I the future face of this country?, The Daily Telegraph (2014) [non-fiction]
John Agard, 'Listen Mr Oxford don' [poem]
John Agard, "Encounters" [poem]

Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, skriveøvelser, pararbejde, individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dystopia [+ værkslæsning]

Forløbets indhold og fokus
Formålet med dette forløb er at læse værket Fahrenheit 451 af Ray Bradbury. Som teoretisk ramme for forløbet har vi beskæftiget os med dystopien som genre, herunder fokus på dystopian society, dystopian control, and dystopian protagonist. Vi har også undersøget 1950'ernes USA med fokus på "The New American Dream", baby boom, suburbia, conformity, the cold war and McCarthyism samt Bradburys skrivestil med fokus på irony, metafiction, and literary devices such as metaphors, symbols, simile and personification.

Faglige mål
forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
udtale, ordforråd og idiomer
principper for tekstopbygning
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Omfang
15%

Anvend materiale
Ray Bradbury, Fahrenheit 451 [Novel]
Olivia Wilde, "Don't Worry Darling"  (2022) [film]

Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, virtuel undervisning m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 West African Literature and lingua franca

Titel: West Africa, literature, and lingua franca

Forløbets indhold og fokus
Som indledning til forløbet har vi beskæftiget os med English as a Lingua Franca (ELF) sammen med besøgselever fra Budapest. Dette forløb har, i forlængelse af forløbet om det britiske imperium, undersøgt, hvordan Vestafrika (med særlig fokus på Nigeria) er blevet påvirket af britisk tilstedeværelse. Vi har også undersøgt hvilke udfordringer, der følger med et stort multikulturelt land som Nigeria. Key words: West African literature, post-colonialism, lingua franca, identity, pidgin English

Omfang
15%

Faglige mål
forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
udtale, ordforråd og idiomer
principper for tekstopbygning
kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Anvendt materiale
Thaysen & Christensen, Africa Unfold, pp. 8-10 + 12-14
Chimamanda Ngozi Adichie, “The Danger of a Single Story, Ted.com, TEDGlobal (2009) (speech)
Fela Kuti, “Colonial Mentality” (1977) Thaysen & Christensen, Africa Unfold, pp.  (song)
Chinua Achebe, “The Role of the Writer” (2012), Thaysen & Christensen, Africa Unfold, pp. 176-179
Chinua Achebe, excerpt from Things Fall Apart, Thaysen & Christensen, Africa Unfold, pp. 180-183
Sefi Atta, “Twilight Trek” (2010)
Sefi Atta, "Spoils" (2010)

Arbejdsformer
Klasseundervisning, pararbejde og gruppearbejde, kreative øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer