Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Mette Bøggild Eriksen, Rikke Thye-Bach
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
E. Growing Up
EKSAMEN
Valget af forløbet "Growing Up" har at gøre med elevernes umiddelbare identifikation med emnet med mulighed for selvrefleksion og identitetsdannelse.
Forløbet Growing Up introducerer til forskellige tekstgenrer og en begyndende forståelse - en tilnærmet tredelt forståelse - af Blooms Taxonomiske niveauer i forhold til tekstarbejdet.
I forbindelse med genrearbejdet introduceres en tredelt forståelse af tekstarbejde, dvs. en formal dimension (formens forbindelse til genren), en retorisk dimension (sprogets forbindelse til genren) og en tematisk dimension (teamaets forbindelse til genren). Analyseteori er i let form berørt ad hoc i tilknytning til de enkelte tekster.
Og endelig er der arbejdet med ordforråd - især et ordforråd, der har sammenhæng med det overordnede tema Growing Up (Context har selv indbygget en række øvelser).
Tekster fra forløbet:
"TenderHeaded" (2018), Cam O'bi; lyrik/sang, 3,5 normalsider
"The Egg" (2009), Andy Weir; novelle, 2 normalsider; (https://www.galactanet.com/oneoff/theegg_mod.html)
"Indian Camp" (1925), Ernest Hemmingway; novelle; (Context, s. 12-17, Jonna Engberg-Pedersen m.fl. - Gyldendal 2005)
"The Shining Mountain" (1986), Alison Fell; novelle; (Context, s. 18-23, Jonna Engberg-Pedersen m.fl. - Gyldendal 2005)
"The History Teacher" (1991), Billy Collins; poesi/digt; (Context, s. 31-32, Jonna Engberg-Pedersen m.fl. - Gyldendal 2005)
"Tich Miller" (1986), Wendy Cope; poesi/digt; (Context, s. 45-46, Jonna Engberg-Pedersen m.fl. - Gyldendal 2005)
"2BR02B" (1962), Kurt Vonnegut; novelle, 6 normalsider; (https://www.gutenberg.org/files/21279/21279-h/21279-h.htm)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Scotland
Forløbet er tiltænkt at give eleverne en bredere forståelse af "engelskhed".
Med forløbet får eleverne en forståelse af nationale forskelle mellem engelsksprogede nationer såvel som forskellen mellem de engelske sprog i sig selv.
Forløbet bliver også en form for introduktion til kulturhistorisk forståelse, når denne er præget/baseret på en national identitet.
Derudover vil forløbet også så småt præsentere nonfiktionsanalyse.
Alle teksterne er præsenteret via Google-siden: https://sites.google.com/boag.nu/scotland/scotland-from-braveheart-to-brexit
Tekster fra forløbet:
"Braveheart" (1995), Mel Gibson (instr.); film, 3 timer
Diverse "tidbits" fra Tucas Skotland-hjemmeside: https://sites.google.com/boag.nu/scotland/scotland-from-braveheart-to-brexit
"Poverty Safari" (2017), Darren McGarvey; novelle/nonfiktion, 9 normalsider
"‘Historic moment’: Politicians of South Asian descent set to lead Scotland, Britain and Ireland with Yousaf victory" (2023), Rhea Mogul; nyhedsartikel/nonfiktion, 3,5 normalsider
"Interview: Humza Yousaf on tackling hate head-on" (2018), Mandy Rhodes; interview/nonfiktion, 7,5 normalsider
"Keepsakes" (2020), Andrew O'Hagan; novelle/fiktion, 5 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sorry! - Apologies and Apologia
I dette forløb har vi arbejdet med undskyldninger og undskyldningsstrategier. Forløbet blev brugt som introduktion til retorik, kommunikationsstrategier og nonfiktion.
Dels har vi arbejdet med William Benoits fem undskyldningsstrategier (denial, evasion of responsibility, reducing offensiveness, corrective action, mortification), og dels har vi kigget på forskellige cases, som vi har analyseret, både med undskyldningsstrategier, men også ud fra de klassiske retoriske metoder.
Teoritekster:
Truly Sorry: Apologies and Apologia - fra Narrating Truth
How to Analyse Apologies and Apologia - fra Narrating Truth
Kernetekster:
Kevin Spacey's apology (2017)
Nikki Glaser's apology (2020)
Perspektiveringstekster:
Will Smith's apology (2022)
Assorted YouTube apologies
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
E. EVIL I
EKSAMEN
Forløbet kredser om temaet "Evil" via både fiktion- og non-fiktionstekster.
Central issues: Moral evil versus natural evil; mitigating circumstances; sociopathy; mental illness; antisocial personality; power and evil; the unreliable narrator, evil portrayed on film.
Fiction & Non-fiction fra antologien 'Wider Contexts'
(Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen, Gyldendal: 2012)
Tekst 1: 'Bad or Mad' by Sean Spence (article) (pages137-139)
Tekst 2: 'The Lottery' by Shirley Jackson (short story) (pages 25-32)
Additional short stories & films:
SHORT STORY: The Black Cat (1843) by Edgar Allan Poe
Film I:
Nightcrawler (2014) directed by Dan Gilroy
a) Arbejde med filmsproget og dets virkemidler og træning af de engelske gloser for filmbegreber i arbejdet hermed - herunder shot-to-shot analysen og dens funktion.
b) Indholdsanalyse, hvor arbejdet med filmsproget kobles med traditionel engelsk tekstanalyse med primær fokus på karakterernes udvikling og fremstilling samt tematikker og budskab.
Article related to the film:
'What it's really like to be a nightcrawler?’ by Trey Taylor (October, 2014)
Article from Daze magazine.
https://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/22364/1/what-its-really-like-to-be-a-nightcrawler
FILM II:
The Crow (2024) directed by Rupert Sanders
4 x 95-minute excursion:
Screening of film + group work( 'post-it notes' summaries + presentations, analysis & discussions)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Essay workshop I
Skriveforløb - how to write a 5 paragraph essay
Forløb med fokus på skriveteori og skrivepraksis
Fokus:
Analytical essay on fiction
The 5 paragraph essay - særligt fokus på struktur og opbygning.
Næranalyse & style of writing
Tekstsammenhænge og forbindeord
Valg af analysemetode og anvendelse af denne
Teori:
"Write Away" af Ole Juul Lund, Poul Tornøe (Gyldendal, 2008)
Fra Octavius Skriveportal: https://octavius.vibygym.dk/engelsk-a.html#Assignment_4
UndervisningsWiki: http://jorgenboge.wikidot.com/5p-essay
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
E. EVIL II
EKSAMEN
EVIL I
Forløbet kredser om temaet "Evil" via både fiktion- og non-fiktionstekster.
Central issues: Moral evil versus natural evil; mitigating circumstances; sociopathy; mental illness; antisocial personality; power and evil; the unreliable narrator, evil portrayed on film.
Fiction & Non-fiction fra antologien 'Wider Contexts'
(Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen, Gyldendal: 2012)
Tekst 1: 'Bad or Mad' by Sean Spence (article) (pages137-139)
Tekst 2: 'The Lottery' by Shirley Jackson (short story) (pages 25-32)
Additional short stories & films:
SHORT STORY: The Black Cat (1843) by Edgar Allan Poe
Film I:
Nightcrawler (2014) directed by Dan Gilroy
a) Arbejde med filmsproget og dets virkemidler og træning af de engelske gloser for filmbegreber i arbejdet hermed - herunder shot-to-shot analysen og dens funktion.
b) Indholdsanalyse, hvor arbejdet med filmsproget kobles med traditionel engelsk tekstanalyse med primær fokus på karakterernes udvikling og fremstilling samt tematikker og budskab.
Article related to the film:
'What it's really like to be a nightcrawler?’ by Trey Taylor (October, 2014)
Article from Daze magazine.
https://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/22364/1/what-its-really-like-to-be-a-nightcrawler
FILM II:
The Crow (2024) directed by Rupert Sanders
4 x 95-minute excursion:
Screening of film + group work( 'post-it notes' summaries + presentations, analysis & discussions)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Essay workshop II
Skriveforløb - how to write a 5 paragraph essay
Forløb med fokus på skriveteori og skrivepraksis
Fokus:
Analytical essay on non-fiction
The 5 paragraph essay - særligt fokus på struktur og opbygning.
Næranalyse
Tekstsammenhænge og forbindeord
Valg af analysemetode og anvendelse af denne
Teori:
"Write Away" af Ole Juul Lund, Poul Tornøe (Gyldendal, 2008)
Fra Octavius Skriveportal: https://octavius.vibygym.dk/engelsk-a.html#Assignment_4
UndervisningsWiki: http://jorgenboge.wikidot.com/5p-essay
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
E. EVIL III
EKSAMEN
EVIL III
Forløbet kredser om temaet "Evil" via både fiktion- og non-fiktionstekster.
Central issues: Moral evil versus natural evil; mitigating circumstances; sociopathy; mental illness; antisocial personality; power and evil; the unreliable narrator, evil portrayed on film.
Fiction & Non-fiction fra antologien 'Wider Contexts'
(Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen, Gyldendal: 2012)
Tekst 1: 'Bad or Mad' by Sean Spence (article) (pages137-139)
Tekst 2: 'The Lottery' by Shirley Jackson (short story) (pages 25-32)
Additional short stories & film:
SHORT STORY: The Black Cat (1843) by Edgar Allan Poe
Film I:
Nightcrawler (2014) directed by Dan Gilroy
a) Arbejde med filmsproget og dets virkemidler og træning af de engelske gloser for filmbegreber i arbejdet hermed - herunder shot-to-shot analysen og dens funktion.
b) Indholdsanalyse, hvor arbejdet med filmsproget kobles med traditionel engelsk tekstanalyse med primær fokus på karakterernes udvikling og fremstilling samt tematikker og budskab.
Elevfremlæggelser på baggrund af gruppearbejde med fokus på analyse af udvalgte scener fra filmen jf. ovenstående beskrivelse.
Article related to the film:
'What it's really like to be a nightcrawler?’ by Trey Taylor (October, 2014)
Article from Daze magazine.
https://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/22364/1/what-its-really-like-to-be-a-nightcrawler
FILM II:
The Crow (2024) directed by Rupert Sanders
4 x 95-minute excursion:
Screening of film + group work( 'post-it notes' summaries + presentations, analysis & discussions)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
E. Black Voices -Slavery to The Harlem Renaissance
EKSAMEN
Amerikansk historie, kultur og samfundsforhold set ud fra et litterært "African American/Black" perspektiv med fokus på følgende perioder: Slavery, The American Civil War, Reconstruction, Jim Crow & Segregation, The Great Migration, samt den litterære og kulturelle bevægelse: The Harlem Renaissance.
Centrale fokusområder:
The implications of slavery, slave narratives, slave codes, abolitionism, Jim Crow, racism, prejudice, African American identity, African American writers of The Harlem Renaissance and their focus and agenda.
Følgende er læst i 2. udgave af antologien ”Black Voices” (2022) af Bianca Erlich Møller & Mathilde Thomasen, redaktører. Forlaget Systime:
Tekst 1: 'Slavery' side 8-13
Tekst 2: 'Law against Teaching Enslaved to Read and write' side 15
Tekst 3: 'Jacob D. Green: Narrative of the Life of J. D. Green, a Runaway Slave from Kentucky' (excerpt), 1864. Slave narrative
Tekst 4: 'Seperate but Equal' side 66-69
Tekst 5. 'Ministrel Shows and the Jim crow Character' side 84-85
Tekst 6: 'Scrub Me Mama With a Boogie Beat' (1941) cartoon film by Universal Pictures. Side 85 plus internet side:https://www.youtube.com/watch?v=7KcxcS3V1dE
Tekst 7: 'Jim Crow Laws' (1876-1965) side 87
Tekst 8: 'Merry-Go-Round' (1942) by Langston Hughes side 88
ANDEN PRIMÆR LITTERATUR:
Poetry:
Jim Crow's Last Stand (1943) by Langston Hughes
Short stories:
"Red-Headed Baby" (1934) by Langston Hughes
ØVRIG SEKUNDÆRLITTERATUR I FORHOLD TIL HARLEM RENAISSANCE:
a) “Arts and Letters of the Harlem Renaissance: Crash Course Black American History.” Two video tutorials about the Harlem Renaissance by the learning platform Patreon.
https://www.youtube.com/watch?v=vKaegbtcE00
https://www.youtube.com/watch?v=0HY8d4ABHQA
b) Zora Neale Hurston: Crash Course Black American History #30.” video tutorial by the learning platform Patreon.
https://www.youtube.com/watch?v=72ABMa_PuHU
c) Timeline of Black History:
https://www.socialstudies.com/blog/a-timeline-of-african-american-history-in-the-united-states/?srsltid=AfmBOorP8fecMx9ujaHpmF4Pdd9I_5KuxS-RaHQ3hI2j4z_wTQoOmODL
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Novella Study - Minority Report
At læse et kortere værk og indgå i dialog omkring det på engelsk
At arbejde tematisk med værk
At lave komparativ analyse
At kunne analysere og perspektivere fiktion
TEKSTER:
'Minority Report' (1956) by Philip K. Dick (Novella)
'Minoriry Report' (2002) by Steven Spielberg (Film)
FOKUS I ARBEJDET:
Analyse og fortolkningsmæssigt er der lagt vægt på:
Fortælleteknik, sprog: sproglige, figurative og litterære virkemidler, miljø samt karakteristik af hovedpersonerne og relationerne mellem dem. Yderligere særligt fokus på hvordan værket beskæftiger sig med de etiske, moralske og samfundsmæssige problematikker værket tematiserer.
I formidlingen er der arbejdet særligt med sproglig præcision samt tekstinddragelse i argumentationen.
Ligeledes er der arbejdet med de dramaturgiske og fortællemæssige valg, der er truffet i adaptionen fra skrevet værk til film, og konsekvenserne af disse.
Central issues: Fate vs. Free Will / Trust vs. Paranoia / Ethics & Humanity / Safety vs Liberty
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
E. The UK & Postmodern Literature
EKSAMEN
Forløbet fokuserer på postmoderne idéer omkring identitet, kultur, og historie med særligt litterært fokus på postmoderne tekster og London.
Fokus in regards to literature, postmodern literary features and stylistic characteristics, postmodern identities and themes, and representations of postmodern society.
1. British identity:
a) "What's in a Name? British identity & citizenship. Fra "Britain - Past and Present " Antologi af Chris Ploughheld, Systime 2008.
2. Theoretical background:
a) "Postmodernism: Historical Background." (uddrag fra kapitel)
Side 257-265 i antologien "Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism."
b) "Postmodernism: Literary Background" (uddrag fra kapitel)
Side 266-274 i antologien "Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism."
3) Short stories:
Charles Highson, " The Red Line." (1993) Fra " Now & Zen," Systime, 2004. (kernestof)
Anne Billson, "Born Again." (1993) Fra "Now & Zen," Systime. 2004 (kernestof)
4) SEKUNDÆR LITTERATUR:
"English as Lingua Franca" Fra "The English Handbook", Systime, 2017 af Tine Østergaard.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Hjælpemidler prøver & eksamen
Hjælpemidler til skr. opgaver, skr. prøver & mundtlig eksamen
Medbring Fejlstøvsugeren
I må tilgå følgende.
Ordbøger:
Ordbogen.com https://ordbogen.com/
Merriam-Webster.com : https://www.merriam-webster.com/
Dictionary.com : https://www.dictionary.com/
Synonymordbog - Thesaurus.com : https://www.thesaurus.com/
ozdic.com collocations dictionary
Oxford Dictionary : https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Min Læring engelsk grammatik + Do it Write : https://minlaering.dk/login
Download alt det i har liggende i drev til skrivebordet på jeres computer FØR terminsprøve/eksamen. Det vil f.eks. sige alle instrukser til essay skrivning og analyse af forskellige teksttyper (f.eks. ToolBox).
KORT SAGT SKAL ALT DET I ØNSKER AT BRUGE FRA GOOGLE DREV VÆRE DOWNLOADET TIL EN MAPPE PÅ SKRIVEBORDET PÅ JERES COMPUTER FØR TERMINSPRØVEN/EKSAMEN:
Ikke tilladte hjælpemidler:
Oversættelsesprogrammer
Søgning på internet generelt
Chat-GPT og lignende tjenester, kort sagt brug af AI er ikke tilladt
Facebook og andre sociale medier er ikke tilladt.
’private browsing’ er ikke tilladt.
Google mail og chat er ikke tilladt.
Google drev.
Studienet, studieportalen (hverken online eller offline)
Grammarly.
Med andre ord, gå ikke på nettet under prøven!
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59022267808",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59022267808",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59022267808"
}