Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mette Bøggild Eriksen, Rikke Thye-Bach
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 E. Growing Up
Titel 2 Scotland
Titel 3 Sorry! - Apologies and Apologia
Titel 4 E. EVIL I
Titel 5 Essay workshop I
Titel 6 E. EVIL II
Titel 7 Essay workshop II
Titel 8 E. EVIL III
Titel 9 E. Black Voices -Slavery to The Harlem Renaissance
Titel 10 Novella Study - Minority Report
Titel 11 E. The UK & Postmodern Literature
Titel 12 Hjælpemidler prøver & eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 E. Growing Up

EKSAMEN

Valget af forløbet "Growing Up" har at gøre med elevernes umiddelbare identifikation med emnet med mulighed for selvrefleksion og identitetsdannelse.
Forløbet Growing Up introducerer til forskellige tekstgenrer og en begyndende forståelse - en tilnærmet tredelt forståelse - af Blooms Taxonomiske niveauer i forhold til tekstarbejdet.
I forbindelse med genrearbejdet introduceres en tredelt forståelse af tekstarbejde, dvs. en formal dimension (formens forbindelse til genren), en retorisk dimension (sprogets forbindelse til genren) og en tematisk dimension (teamaets forbindelse til genren). Analyseteori er i let form berørt ad hoc i tilknytning til de enkelte tekster.
Og endelig er der arbejdet med ordforråd - især et ordforråd, der har sammenhæng med det overordnede tema Growing Up (Context har selv indbygget en række øvelser).

Tekster fra forløbet:
"TenderHeaded" (2018), Cam O'bi; lyrik/sang, 3,5 normalsider
"The Egg" (2009), Andy Weir; novelle, 2 normalsider; (https://www.galactanet.com/oneoff/theegg_mod.html)
"Indian Camp" (1925), Ernest Hemmingway; novelle; (Context, s. 12-17, Jonna Engberg-Pedersen m.fl. - Gyldendal 2005)
"The Shining Mountain"  (1986), Alison Fell; novelle; (Context, s. 18-23, Jonna Engberg-Pedersen m.fl. - Gyldendal 2005)
"The History Teacher" (1991), Billy Collins; poesi/digt; (Context, s. 31-32, Jonna Engberg-Pedersen m.fl. - Gyldendal 2005)
"Tich Miller" (1986), Wendy Cope; poesi/digt; (Context, s. 45-46, Jonna Engberg-Pedersen m.fl. - Gyldendal 2005)
"2BR02B" (1962), Kurt Vonnegut; novelle, 6 normalsider; (https://www.gutenberg.org/files/21279/21279-h/21279-h.htm)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Scotland

Forløbet er tiltænkt at give eleverne en bredere forståelse af "engelskhed".
Med forløbet får eleverne en forståelse af nationale forskelle mellem engelsksprogede nationer såvel som forskellen mellem de engelske sprog i sig selv.
Forløbet bliver også en form for introduktion til kulturhistorisk forståelse, når denne er præget/baseret på en national identitet.
Derudover vil forløbet også så småt præsentere nonfiktionsanalyse.
Alle teksterne er præsenteret via Google-siden: https://sites.google.com/boag.nu/scotland/scotland-from-braveheart-to-brexit

Tekster fra forløbet:
"Braveheart" (1995), Mel Gibson (instr.); film, 3 timer
Diverse "tidbits" fra Tucas Skotland-hjemmeside: https://sites.google.com/boag.nu/scotland/scotland-from-braveheart-to-brexit
"Poverty Safari" (2017), Darren McGarvey; novelle/nonfiktion, 9 normalsider
"‘Historic moment’: Politicians of South Asian descent set to lead Scotland, Britain and Ireland with Yousaf victory" (2023), Rhea Mogul; nyhedsartikel/nonfiktion, 3,5 normalsider
"Interview: Humza Yousaf on tackling hate head-on" (2018), Mandy Rhodes; interview/nonfiktion, 7,5 normalsider
"Keepsakes" (2020), Andrew O'Hagan; novelle/fiktion, 5 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sorry! - Apologies and Apologia

I dette forløb har vi arbejdet med undskyldninger og undskyldningsstrategier. Forløbet blev brugt som introduktion til retorik, kommunikationsstrategier og nonfiktion.

Dels har vi arbejdet med William Benoits fem undskyldningsstrategier (denial, evasion of responsibility, reducing offensiveness, corrective action, mortification), og dels har vi kigget på forskellige cases, som vi har analyseret, både med undskyldningsstrategier, men også ud fra de klassiske retoriske metoder.

Teoritekster:
Truly Sorry: Apologies and Apologia - fra Narrating Truth
How to Analyse Apologies and Apologia - fra Narrating Truth

Kernetekster:
Kevin Spacey's apology (2017)
Nikki Glaser's apology (2020)

Perspektiveringstekster:
Will Smith's apology (2022)
Assorted YouTube apologies
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 E. EVIL I

EKSAMEN

Forløbet kredser om temaet "Evil" via både fiktion- og non-fiktionstekster.

Central issues:  Moral evil versus natural evil; mitigating circumstances; sociopathy; mental illness; antisocial personality; power and evil; the unreliable narrator, evil portrayed on film.

Fiction & Non-fiction fra antologien 'Wider Contexts'
(Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen, Gyldendal: 2012)

Tekst 1: 'Bad or  Mad' by Sean Spence (article) (pages137-139)
Tekst 2: 'The Lottery' by Shirley Jackson (short story) (pages  25-32)

Additional short stories & films:

SHORT STORY: The Black Cat (1843) by Edgar Allan Poe

Film I:
Nightcrawler (2014) directed by Dan Gilroy
a) Arbejde med filmsproget og dets virkemidler og træning af de engelske gloser for filmbegreber i arbejdet hermed - herunder shot-to-shot analysen og dens funktion.
b) Indholdsanalyse, hvor arbejdet med filmsproget kobles med traditionel engelsk tekstanalyse med primær fokus på karakterernes udvikling og fremstilling samt tematikker og budskab.

Article related to the film:
'What it's really like to be a nightcrawler?’ by Trey Taylor (October, 2014)
Article from Daze magazine.
https://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/22364/1/what-its-really-like-to-be-a-nightcrawler

FILM II:
The Crow (2024) directed by Rupert Sanders
4 x 95-minute excursion:
Screening of film + group work( 'post-it notes' summaries + presentations, analysis & discussions)

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Essay workshop I

Skriveforløb - how to write a 5 paragraph essay

Forløb med fokus på skriveteori og skrivepraksis

Fokus:
Analytical essay on fiction
The 5 paragraph essay - særligt fokus på struktur og opbygning.
Næranalyse & style of writing
Tekstsammenhænge og forbindeord
Valg af analysemetode og anvendelse af denne


Teori:
"Write Away"  af Ole Juul Lund, Poul Tornøe (Gyldendal, 2008)
Fra Octavius Skriveportal: https://octavius.vibygym.dk/engelsk-a.html#Assignment_4
UndervisningsWiki: http://jorgenboge.wikidot.com/5p-essay
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 E. EVIL II

EKSAMEN

EVIL I

Forløbet kredser om temaet "Evil" via både fiktion- og non-fiktionstekster.

Central issues:  Moral evil versus natural evil; mitigating circumstances; sociopathy; mental illness; antisocial personality; power and evil; the unreliable narrator, evil portrayed on film.

Fiction & Non-fiction fra antologien 'Wider Contexts'
(Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen, Gyldendal: 2012)

Tekst 1: 'Bad or  Mad' by Sean Spence (article) (pages137-139)
Tekst 2: 'The Lottery' by Shirley Jackson (short story) (pages  25-32)

Additional short stories & films:

SHORT STORY: The Black Cat (1843) by Edgar Allan Poe

Film I:
Nightcrawler (2014) directed by Dan Gilroy
a) Arbejde med filmsproget og dets virkemidler og træning af de engelske gloser for filmbegreber i arbejdet hermed - herunder shot-to-shot analysen og dens funktion.
b) Indholdsanalyse, hvor arbejdet med filmsproget kobles med traditionel engelsk tekstanalyse med primær fokus på karakterernes udvikling og fremstilling samt tematikker og budskab.

Article related to the film:
'What it's really like to be a nightcrawler?’ by Trey Taylor (October, 2014)
Article from Daze magazine.
https://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/22364/1/what-its-really-like-to-be-a-nightcrawler


FILM II:
The Crow (2024) directed by Rupert Sanders
4 x 95-minute excursion:
Screening of film + group work( 'post-it notes' summaries + presentations, analysis & discussions)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Essay workshop II

Skriveforløb - how to write a 5 paragraph essay

Forløb med fokus på skriveteori og skrivepraksis

Fokus:
Analytical essay on non-fiction
The 5 paragraph essay - særligt fokus på struktur og opbygning.
Næranalyse
Tekstsammenhænge og forbindeord
Valg af analysemetode og anvendelse af denne

Teori:
"Write Away"  af Ole Juul Lund, Poul Tornøe (Gyldendal, 2008)
Fra Octavius Skriveportal: https://octavius.vibygym.dk/engelsk-a.html#Assignment_4
UndervisningsWiki: http://jorgenboge.wikidot.com/5p-essay
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 E. EVIL III

EKSAMEN

EVIL III

Forløbet kredser om temaet "Evil" via både fiktion- og non-fiktionstekster.

Central issues:  Moral evil versus natural evil; mitigating circumstances; sociopathy; mental illness; antisocial personality; power and evil; the unreliable narrator, evil portrayed on film.

Fiction & Non-fiction fra antologien 'Wider Contexts'
(Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen, Gyldendal: 2012)

Tekst 1: 'Bad or  Mad' by Sean Spence (article) (pages137-139)
Tekst 2: 'The Lottery' by Shirley Jackson (short story) (pages  25-32)

Additional short stories & film:

SHORT STORY: The Black Cat (1843) by Edgar Allan Poe

Film I:
Nightcrawler (2014) directed by Dan Gilroy
a) Arbejde med filmsproget og dets virkemidler og træning af de engelske gloser for filmbegreber i arbejdet hermed - herunder shot-to-shot analysen og dens funktion.
b) Indholdsanalyse, hvor arbejdet med filmsproget kobles med traditionel engelsk tekstanalyse med primær fokus på karakterernes udvikling og fremstilling samt tematikker og budskab.
Elevfremlæggelser på baggrund af gruppearbejde med fokus på analyse af udvalgte scener fra filmen jf. ovenstående beskrivelse.

Article related to the film:
'What it's really like to be a nightcrawler?’ by Trey Taylor (October, 2014)
Article from Daze magazine.
https://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/22364/1/what-its-really-like-to-be-a-nightcrawler

FILM II:
The Crow (2024) directed by Rupert Sanders
4 x 95-minute excursion:
Screening of film + group work( 'post-it notes' summaries + presentations, analysis & discussions)
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 E. Black Voices -Slavery to The Harlem Renaissance

EKSAMEN

Amerikansk historie, kultur og samfundsforhold set ud fra et litterært "African American/Black" perspektiv med fokus på følgende perioder: Slavery, The American Civil War, Reconstruction, Jim Crow & Segregation, The Great Migration, samt den litterære og kulturelle bevægelse: The Harlem Renaissance.

Centrale fokusområder:
The implications of slavery, slave narratives, slave codes, abolitionism, Jim Crow, racism, prejudice, African American identity, African American writers of The Harlem Renaissance and their focus and agenda.


Følgende er læst i 2. udgave af antologien ”Black Voices” (2022) af Bianca Erlich Møller & Mathilde Thomasen, redaktører. Forlaget Systime:

Tekst 1: 'Slavery' side 8-13
Tekst 2: 'Law against Teaching Enslaved to Read and write' side 15
Tekst 3: 'Jacob D. Green: Narrative of the Life of J. D. Green, a Runaway Slave from Kentucky' (excerpt), 1864. Slave narrative
Tekst 4: 'Seperate but Equal' side 66-69
Tekst 5. 'Ministrel Shows and the Jim crow Character' side 84-85
Tekst 6: 'Scrub Me Mama With a Boogie Beat' (1941) cartoon film by Universal Pictures. Side 85 plus internet side:https://www.youtube.com/watch?v=7KcxcS3V1dE
Tekst 7: 'Jim Crow Laws' (1876-1965) side 87
Tekst 8: 'Merry-Go-Round' (1942) by Langston Hughes side 88

ANDEN PRIMÆR LITTERATUR:

Poetry:
Jim Crow's Last Stand (1943) by Langston Hughes

Short stories:
"Red-Headed Baby" (1934) by Langston Hughes

ØVRIG SEKUNDÆRLITTERATUR I FORHOLD TIL HARLEM RENAISSANCE:

a) “Arts and Letters of the Harlem Renaissance: Crash Course Black American History.” Two video tutorials about the Harlem Renaissance by the learning platform Patreon.
https://www.youtube.com/watch?v=vKaegbtcE00
https://www.youtube.com/watch?v=0HY8d4ABHQA

b) Zora Neale Hurston: Crash Course Black American History #30.” video tutorial by the learning platform Patreon.
https://www.youtube.com/watch?v=72ABMa_PuHU


c) Timeline of Black History:

https://www.socialstudies.com/blog/a-timeline-of-african-american-history-in-the-united-states/?srsltid=AfmBOorP8fecMx9ujaHpmF4Pdd9I_5KuxS-RaHQ3hI2j4z_wTQoOmODL

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Novella Study - Minority Report

At læse et kortere værk og indgå i dialog omkring det på engelsk
At arbejde tematisk med værk
At lave komparativ analyse
At kunne analysere og perspektivere fiktion

TEKSTER:

'Minority Report' (1956) by Philip K. Dick (Novella)
'Minoriry Report' (2002) by Steven Spielberg (Film)

FOKUS I ARBEJDET:

Analyse og fortolkningsmæssigt er der lagt vægt på:
Fortælleteknik, sprog: sproglige, figurative og litterære virkemidler, miljø samt karakteristik af hovedpersonerne og relationerne mellem dem. Yderligere særligt fokus på hvordan værket beskæftiger sig med de etiske, moralske og samfundsmæssige problematikker værket tematiserer.

I formidlingen er der arbejdet særligt med sproglig præcision samt tekstinddragelse i argumentationen.

Ligeledes er der arbejdet med de dramaturgiske og fortællemæssige valg, der er truffet i adaptionen fra skrevet værk til film, og konsekvenserne af disse.

Central issues: Fate vs. Free Will /  Trust vs. Paranoia / Ethics & Humanity / Safety vs Liberty
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 E. The UK & Postmodern Literature

EKSAMEN

Forløbet fokuserer på postmoderne idéer omkring identitet, kultur, og historie med særligt litterært fokus på postmoderne tekster og London.
Fokus in regards to literature, postmodern literary features and stylistic characteristics, postmodern identities and themes, and representations of postmodern society.

1. British identity:

a) "What's in a Name? British identity & citizenship. Fra "Britain - Past and Present " Antologi af Chris Ploughheld, Systime 2008.

2. Theoretical background:

a) "Postmodernism: Historical Background." (uddrag fra kapitel)
Side 257-265 i antologien "Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism."

b) "Postmodernism: Literary Background" (uddrag fra kapitel)
Side 266-274 i antologien "Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism."

3) Short stories:

Charles Highson, " The Red Line." (1993) Fra " Now & Zen," Systime, 2004. (kernestof)

Anne Billson, "Born Again." (1993) Fra "Now & Zen," Systime. 2004 (kernestof)

4) SEKUNDÆR LITTERATUR:
"English as Lingua Franca" Fra "The English Handbook", Systime, 2017 af Tine Østergaard.




Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Hjælpemidler prøver & eksamen

Hjælpemidler til skr. opgaver, skr. prøver & mundtlig eksamen

Medbring Fejlstøvsugeren

I må tilgå følgende.

Ordbøger:

Ordbogen.com https://ordbogen.com/

Merriam-Webster.com : https://www.merriam-webster.com/

Dictionary.com : https://www.dictionary.com/

Synonymordbog - Thesaurus.com : https://www.thesaurus.com/

ozdic.com collocations dictionary

Oxford Dictionary : https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Min Læring engelsk grammatik + Do it Write : https://minlaering.dk/login

Download alt det i har liggende i drev til skrivebordet på jeres computer FØR terminsprøve/eksamen. Det vil f.eks. sige alle instrukser til essay skrivning og analyse af forskellige teksttyper (f.eks. ToolBox).

KORT SAGT SKAL ALT DET I ØNSKER AT BRUGE FRA GOOGLE DREV VÆRE DOWNLOADET TIL EN MAPPE PÅ SKRIVEBORDET PÅ JERES COMPUTER FØR TERMINSPRØVEN/EKSAMEN:

Ikke tilladte hjælpemidler:
Oversættelsesprogrammer
Søgning på internet generelt
Chat-GPT og lignende tjenester, kort sagt brug af AI er  ikke tilladt
Facebook og andre sociale medier er ikke tilladt.
’private browsing’ er ikke tilladt.
Google mail og chat er ikke tilladt.
Google drev.
Studienet, studieportalen (hverken online eller offline)
Grammarly.

Med andre ord, gå ikke på nettet under prøven!
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer