Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Kenneth Mortensen
|
Hold
|
2023 Ma/z (1z Ma, 2z Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
- Lineære funktioner
- Regression og residualer
- Kvadratsætningerne
- Vektorer 2D
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Log-, eksponential- og potensfunktioner
Procent. Procentstigning og -fald.
Fremskrivningsfaktor.
Absolut og relativ ændring.
Potensregneregler.
log(x) og ln(x) samt logaritmeregneregler.
Eksponentieller funktioner. Betydning af a og b for grafens forløb.
To-punktsformlen for eksponentielle funktioner.
Eksponentiel vækst (delta-procent-vækst).
Fordobling- og halveringskonstant.
Potensfunktioner. Betydning af a og b for grafens forløb.
To-punktsformlen for potensfunktioner.
Potensvækst (porcent-procent-vækst).
Proportionalitet (ligefrem- og omvendt-).
Stykvist defineret funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Annuiteter
Renteformlen.
Opsparingsannuitet.
Gældsannuitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier
Primært andengradspolynomier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
Indekstal.
Grupperede og ugrupperede observationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorer (del 1)
Vektorer som koordinater og pile.
Regneregler for vektorer.
Stedvektorer og indskudssætningen.
Parallelle vektorer.
Enhedsvektorer.
Prikprodukt / skalarprodukt.
Regneregler for prikproduktet.
Trigonometri i retvinklede trekanter.
Cosinus- og sinusrelationerne.
Polære koordinater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialregning
Definition af differentialkvotient og tre-trins-reglen.
Tangentens ligning.
Regneregler for differentiation.
Differentiabilitet og kontinuitet.
Monotoniforhold.
Sammensatte funktioner og kædereglen.
Produktreglen.
Modellering og optimering.
Harmoniske svingninger og differentiation af disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
Udfald og hændelser.
Additions- og multiplikationsprincippet (også i forbindelse med sandsynligheder).
Kombinatorik. Permutationer og kombinationer.
Den hypergeometriske fordeling.
Binomialfordelingen.
Middelværdi og spredning.
Population, stikprøve og opinionsundersøgelse.
Konfidensinterval.
Binomialtest (én- og to-sidet) samt kritisk mængde.
Normalfordelingsapproksimation.
Residualspredning ifm. lineær regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer (del 2)
Parameterfremstilling og ligning for en linje.
Vinkel mellem vektorer.
Projektioner.
Tværvektor og determinant.
Areal af parallelogram.
Dist-formlen.
Cirkler, cirklens ligning (herunder kvadratkomplettering) og cirkeltangenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59022307340",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59022307340",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59022307340"
}