Holdet 2023 Ke/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Rikke Eva Humble
Hold 2023 Ke/i (1i Ke, 1i Keøv, 2i Ke, 2i Keøv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det der binder os sammen
Titel 2 Styr på forholdet
Titel 3 Redoxreaktioner
Titel 4 Carbonhydrider
Titel 5 Opsamling fra 1.g
Titel 6 Carbonhydrider fortsat
Titel 7 Duftens kemi
Titel 8 Smertestillende kemi
Titel 9 Hvad smager det af?
Titel 10 Jern

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det der binder os sammen

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter


Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer̶
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser.
- fældningsreaktioner
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Øvelser
Kemisk rensning af spildevand
Blandbarhed alkohol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Styr på forholdet

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger


Kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
- kolorimetrisk titrering
- vejeanalyse

Øvelser:
Natron
Saltindhold i øjenrens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Redoxreaktioner

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger̶
- gennemføre kvalitativ eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og
  anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
- kvantitative eksperimentel metode
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Øvelse
Spændingsrækken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Carbonhydrider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på strukturisomeri
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber og anvendelse for stofklassen alkaner
̶ organiske reaktionstyper: substitution
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Kernestof:
- carbonhydriders struktur, navngivning af uforgrenede alkaner - organiske reaktionstyper: substitution
- kvalitative eksperimentelle metoder

Øvelse
Substitution i heptan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Opsamling fra 1.g

Opsamling
Mængdeberegninger
Redoxreaktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Carbonhydrider fortsat

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på strukturisomeri
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber og anvendelse for stofklassen carbonhydrider
̶ organiske reaktionstyper: substitution, addition og elimination
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Demo med addition (video)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Duftens kemi

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne
alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation og simpel syntese
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
- eksempler på organiske redoxreaktioner

Øvelser:
Frugtduftende ester, oxidation af alkoholer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Smertestillende kemi

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagets viden  til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Kernestof:
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese og chromatografi
- eksempel på makromolekyle


Øvelser: Forskydning af ligevægt, Overfladearealet og temperatursbetydning for reaktionshastighed, Landolt, Syntese af acetylsalicylsyre inklusiv renhedsbestemmelse med TLC og smeltepunkt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hvad smager det af?

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- demonstrere viden om kemi’s identitet og metoder

Kernestof:
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- eksempel på makromolekyler
- eksempler på struktur- og stereoisomeri
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, forskellige typer af titrering.
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- spektrofotometri

Øvelser: Titrering af cola og farvestof i Powerade
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Jern

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- demonstrere viden om kemi’s identitet og metoder

Kernestoffet er:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvantitative eksperimentelle metoder, redoxtitrering
- kolorimetrisk titrering


Øvelser:
Jern i ståluld

Følgende hjemmeside er oprettet til holdet og anvendt i begge år
https://sites.google.com/boag.nu/1ike-20232025/start
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer