Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Rikke Eva Humble
|
Hold
|
2023 Ke/i (1i Ke, 1i Keøv, 2i Ke, 2i Keøv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det der binder os sammen
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer̶
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser.
- fældningsreaktioner
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Øvelser
Kemisk rensning af spildevand
Blandbarhed alkohol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Styr på forholdet
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
Kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
- kolorimetrisk titrering
- vejeanalyse
Øvelser:
Natron
Saltindhold i øjenrens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Redoxreaktioner
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger̶
- gennemføre kvalitativ eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og
anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
- kvantitative eksperimentel metode
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Øvelse
Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Carbonhydrider
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på strukturisomeri
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber og anvendelse for stofklassen alkaner
̶ organiske reaktionstyper: substitution
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Kernestof:
- carbonhydriders struktur, navngivning af uforgrenede alkaner - organiske reaktionstyper: substitution
- kvalitative eksperimentelle metoder
Øvelse
Substitution i heptan
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling fra 1.g
Opsamling
Mængdeberegninger
Redoxreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Carbonhydrider fortsat
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på strukturisomeri
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber og anvendelse for stofklassen carbonhydrider
̶ organiske reaktionstyper: substitution, addition og elimination
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Demo med addition (video)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Duftens kemi
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne
alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation og simpel syntese
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
- eksempler på organiske redoxreaktioner
Øvelser:
Frugtduftende ester, oxidation af alkoholer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Smertestillende kemi
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagets viden til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Kernestof:
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese og chromatografi
- eksempel på makromolekyle
Øvelser: Forskydning af ligevægt, Overfladearealet og temperatursbetydning for reaktionshastighed, Landolt, Syntese af acetylsalicylsyre inklusiv renhedsbestemmelse med TLC og smeltepunkt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hjemmeside
-
Mygind, H. (ansv.): BASISKEMI B, Haase & Søns Forlag; sider: 7-26, 29-42, 44-45, 55, 170-172, 175-177
-
Læs øvelsesvejledningen
-
Se video om temperaturens betydning for forskydning af ligevægt
-
Forbered jer ved at arbejde videre med journalen om indgreb i ligevægt, så databehandlingen er klar til at blive præsenteret for andre
-
Husk begge bøger, blyant, computer og noter
-
Læs øvelsesvejledningen:
-
Læs øvelsesvejledning - Renhedsbestemmelse
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hvad smager det af?
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- demonstrere viden om kemi’s identitet og metoder
Kernestof:
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- eksempel på makromolekyler
- eksempler på struktur- og stereoisomeri
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, forskellige typer af titrering.
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- spektrofotometri
Øvelser: Titrering af cola og farvestof i Powerade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Jern
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- demonstrere viden om kemi’s identitet og metoder
Kernestoffet er:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvantitative eksperimentelle metoder, redoxtitrering
- kolorimetrisk titrering
Øvelser:
Jern i ståluld
Følgende hjemmeside er oprettet til holdet og anvendt i begge år
https://sites.google.com/boag.nu/1ike-20232025/start
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59046022626",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59046022626",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59046022626"
}