Holdet 2023 Ke/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Trine Fich Pedersen
Hold 2023 Ke/j (1j Ke, 1j Keøv, 2j Ke, 2j Keøv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kemi i grundforløbet (i nv)
Titel 2 Det der binder os sammen - grundstoffer
Titel 3 Det der binder os sammen - ioner & ionforbindelser
Titel 4 Det der binder os sammen - molekyler
Titel 5 Det der binder os sammen - redoxreaktioner
Titel 6 Styr på forholdet - mængdeberegninger & blandinger
Titel 7 Organisk kemi i kosten - carbonhydrider
Titel 8 Repetition og forberedelse til årsprøve
Titel 9 Repetition fra 1.g
Titel 10 Organisk kemi: Vin
Titel 11 Organisk kemi og smertestillende medicin
Titel 12 Reaktionshastighed
Titel 13 Ligevægt
Titel 14 Syre-basereaktioner
Titel 15 Uorganisk kemi
Titel 16 Fedtstof
Titel 17 Repetition og eksamenstræning
Titel 18 Forløb#17

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kemi i grundforløbet (i nv)

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶  indsamle, efterbehandle og analysere kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde

Kernestof:
̶  kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer og opløselighedsforhold
̶ kvantitativ eksperimentel metode: spektrofotometri

Forsøg:
Små forsøg om opløselighed/ blandbarhed i vand
Demonstrationsforsøg: Salt/vand og salt/olie
Forsøg: Afbøjning af vandstråle
Fortynding af saftevand
Spektrofotometrisk analyse af farvestof i Powerade
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det der binder os sammen - grundstoffer

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende modeller til at beskrive kemiske problemstillinger

Kernestof
Kernestoffet er:
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning

Demo: Flammefarver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det der binder os sammen - ioner & ionforbindelser

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer og opløselighedsforhold
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
̶ fældningsreaktioner

Demo: Exoterme og endoterme reaktioner

Elevforsøg: Kemisk rensning af spildevand - fældningsreaktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det der binder os sammen - molekyler

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer og opløselighedsforhold
̶ kvantitative eksperimentelle metoder: separation og vejeanalyse

Faglige mål
– redegøre for sammenhængen mellem stoffers struktur og kemiske og fysiske egenskaber og for stoffers anvendelse i hverdagen og i teknologisk sammenhæng
– relatere observationer, model- og symbolfremstillinger til hinanden
– omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis
– analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater skriftligt
– formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog

Elevforsøg: Fedt i proteinbar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det der binder os sammen - redoxreaktioner

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ gennemføre kvalitativ eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
̶ redoxreaktioner
̶ kvantitative eksperimentel metode
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Elevforsøg: Opstil spændingsrækken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Styr på forholdet - mængdeberegninger & blandinger

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

Kernestof
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
̶ kvantitativ eksperimentel metode: vejeanalyse
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer og opløselighedsforhold
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder: fældningstitrering


Elevforsøg: Dekomponering af natron
Elevforsøg: Kakao-mugcake
Elevforsøg: Saltindhold i havvand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Organisk kemi i kosten - carbonhydrider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber og anvendelse for stofklassen carbonhydrider
̶ organiske reaktionstyper: substitution, addition og elimination
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Elevforsøg: Substitution og addition
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition og forberedelse til årsprøve

Eleverne skal opnå erfarring med hvordan eksamen i kemi B foregår.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Repetition fra 1.g

Opsamling på årsprøve og genopfriskning :-)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Organisk kemi: Vin

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere
kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling
af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- demonstrere viden om kemi’s identitet og metoder

Kernestoffet er:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- opløselighedsforhold
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for
stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og
udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
- eksempler på organiske redoxreaktioner
- kemiske bindingstyper, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for
stofklasserne carbonhydrider, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for
stofklasserne aldehyder og ketoner
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse


Demo: Fehlings test
Elevforsøg: Elevernes eget forsøg om alkoholers blandbarhed med vand
Elevforsøg: Identifikation af alkoholer
Elevforsøg: Esterfikation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Organisk kemi og smertestillende medicin

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til
laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt
arbejde
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og
eksperimenter
Kernestoffet er:
- eksempel på makromolekyler
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese og
chromatografi
- eksempel på makromolekyler
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Elevforsøg: Syntese og omkrystallisation af acetylsalicylsyre
Elevforsøg: Analyse af renhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Reaktionshastighed

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagets viden til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med
samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og
til at udvikle og vurdere løsninger
- tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Kernestoffet er:
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse

Demo: Spaltning af hydrogenperoxid
Elevforsøg: Knæklys og temperaturpåvirkning
Elevforsøg: Landolts forsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Ligevægt

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk
fagsprog
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give
sammenhængende faglige forklaringer

Kernestoffet er:
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt
grundlag

Elevforsøg: Indgreb i ligevægt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Syre-basereaktioner

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere
kemiske problemstillinger
- gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt
arbejde

Kernestoffet er:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis
baser
- opløselighedsforhold

Elevforsøg: Syrestyrke og vandopløselighed af acetylsalicylsyre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Uorganisk kemi

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere
kemiske problemstillinger
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og
eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling
af kemiske problemstillinger
- demonstrere viden om kemi’s identitet og metoder

Kernestoffet er:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for
udvalgte uorganiske stoffer
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvantitative eksperimentelle metoder, redoxtitrering

Demo: Komplekser med kobber(II)ioner
Elevforsøg: Jern i ståluld
Elevforsøg: Trines hjemmelavede renseprodukt til huden (Spektrofotometrisk bestemmelse af salicylsyre)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Fedtstof

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- demonstrere viden om kemi’s identitet og metoder

Kernestoffet er:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for carbonhydrider
- eksempel på makromolekyler
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- fedtstoffer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Repetition og eksamenstræning

Repetition af fagligt stof og præsentation af evt. eksamensopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Forløb#17

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer