Holdet 2023 Ke/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Frederikke Lindskov Bentzen
Hold 2023 Ke/z (1z Ke, 1z Keøv, 2z Ke, 2z Keøv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det der binder os sammen
Titel 2 Styr på forholdet
Titel 3 Carbonhydridernes kemi
Titel 4 Repetition
Titel 5 Organisk kemi
Titel 6 Ligevægte - smertestillende medicin
Titel 7 Carbohydrater, isomeri og øl (SRO)
Titel 8 Smertestillende medicin - reaktionshastighed
Titel 9 Kostens kemi - syrer og baser
Titel 10 Smertestillende medicin - acetylsalicylsyre
Titel 11 Farvede forbindelser og spektrofotometri
Titel 12 Fedtstoffer
Titel 13 Uorganisk kemi - jern
Titel 14 Eksamensrepetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det der binder os sammen

Indhold

- Opbygningen af det Periodiske system.
- Atomers opbygning herunder protoner, neutroner og elektroner.
- Kemiske formler og navne
- Afstemning af kemiske reaktioner.
- Salte kemisk set og formelenhed
- Salte med sammensatte ioner
- Opløselighed af forskellige salte og fældningsrektioner.
- Kemiske bindinger herunder elektronparbindinger (kovalente bindinger)
- Molekylers form
- Polære og upolære elektronparbindinger
- Opløsningsmidler og polaritet
- Faseovergange
- Definition af oxidation og reduktion
- Spændingsrækken
- Oxidationstal
- Afstemning af redoxreaktioner

Materiale: BASISKEMI C, Haase & Søn Forlag; sider: 7-26, 31-38, 41-44, 46-50, 53-74, 172-185

Eksperimentelt:
Rensning af spildevand, Fedt i chips, Spændingsrækken
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rensning af spildevand - fældningsreaktioner 04-01-2024
Fedt i chips 29-01-2024
Spændingsrækken 05-03-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Styr på forholdet

Indhold:
- Atommasser og molekylemasser, molar masse og stofmængde
- Sammenhængen mellem masse, stofmængde og molar masser
- Beregning på kemiske reaktioner
- Udbytteprocent af kemiske reaktioner
- Blandinger
- Stofmængdekoncentration
- Fortyndinger
-Titreringsanalyse

Materiale: BASISKEMI C, Haase & Søn Forlag; sider: 79-87, 89-93, 101-107, 109-114

Eksperimentelt: Dekomponering af natron, Titrerining af saltvand
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dekomponering af natron 14-04-2024
Titrering af saltvand 07-05-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Carbonhydridernes kemi

Indhold:
- Carbonatomets bindingsforhold
- Carbonhydriderne herunder struktur, navngivning og egenskaber af alkaner, alkener, alkyner cykliske og aromatiske forbindelser.
Reaktionstyperne - substitution, addition og forbrænding.


Materiale:
BASISKEMI C, Haase & Søn Forlag; sider: 117-126, 128-132

Eksperimentelt:
Substitution i heptan
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal substitution i heptan 15-05-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Repetition

Repetition af 1.g stof: det periodiske system, ioner og ionforbindelser, mængde- og koncentrationsberegning, redoxreaktioner og carbonhydridernes kemi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Organisk kemi

Indhold:
- Hydroxyforbindelserne herunder struktur, navngivning og egenskaber for primære, sekundære og tertiær alkoholer og for phenoler.
- Carbonylforbindelser herunder struktur, navngivning og egenskaber for aldehyder og ketoner.
- Carboxylsyrer herunder deres struktur, navngivning og egenskaber.
- Estere herunder deres struktur, navngivning og egenskaber.
- Aminer og amider herunder deres struktur, navngivning og egenskaber.
- Molekyler der indeholder flere funktionelle grupper
- Introduktion til programmet Marvin Sketch.

Materiale:
s. 143-155 + 157-173 + 175-178 i basis kemi B
Eksperimentelt:
Oxidation af alkoholer (primære, sekundære og tertiære)
Frugtduftende estere

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oxidation af alkoholer 11-09-2024
Forarbejde estere 25-09-2024
Duftende estere - databehandling 02-10-2024
Skr. kemiopgave 09-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ligevægte - smertestillende medicin

Indhold:

Betydningen af kemisk ligevægt
Kendskab til begrebet dynamisk ligevægt og ligevægtsloven

At kunne opskrive ligevægtsloven
Hvordan man kan bruge ligevægtloven til at beregne koncentration

Om sammenhængen mellem ligevægtskonstanten i to modsatrettede reaktioner
Hvordan man opskriver reaktionsbrøken for en reaktion, hvor opløsningsmidlet optræder som reaktionsdeltager
Hvad et indgreb i en ligevægt er
Hvad et indgreb i en ligevægt betyder for ligevægtssystemets sammensætning
Hvad det vil sige at en ligevægt forskydes mod højre/venstre
At forudse i hvilken retning en ligevægt forskydes efter et indgreb.

Materiale: BASISKEMI B, Haase & Søns Forlag; sider: 29-42, 44-45
Øvelse: Forskydning af ligevægt/Indgreb i ligevægt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forskydning af ligevægt 05-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Carbohydrater, isomeri og øl (SRO)

Kernestoffet er:
- kemiske bindingstyper, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder og ketoner
- eksempel på makromolekyler
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- Carbohydrater

Materiale: BASISKEMI B, Haase & Søns Forlag; sider: 193-198, 201-206, 218-232
Øvelser:
Brygge øl
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Smertestillende medicin - reaktionshastighed

Læringsmål:

Hvordan man definerer en kemisk reaktions hastighed
Hvad forskellen er på gennemsnitlig og øjeblikkelig hastighed
Om koncentrationens betydning for reaktionshastigheden

At designe forsøg til at undersøge overfladearealets betydning for reaktionshastigheden

Elementarreaktioner og deres betydning for en kemisk reaktions hastighed
Det aktiverede kompleks i relation til energiprofilen for en bimolekylær elementarreaktion

Om energiprofiler og reaktionsmekanismer
Hvad katalysatorer og inhibitorer er
Om aktiveringsenergi

Materiale: BASISKEMI B, Haase & Søns Forlag; sider: 6-13, 15-26
Øvelser:
Design af eget forsøg til undersøgelse af overfladearealets betydning for reaktionshastigheden (forsøg med brusetabletter)
Landolts forsøg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Landolts forsøg 16-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kostens kemi - syrer og baser

Læringsmål:
Hvordan syrer og baser defineres
Hvad en syre-basereaktion er
Hvad korresponderende syrer/baser er

Læringsmål:
At opskrive ligevægten for vands autohydronolyse og ionprodukt (Kv)
Formlen til beregning af pH
Sammenhængen mellem pH, pOH og pKv
Lære om syrestyrke og basestyrke
Formler til beregning af pH i opløsninger af stærke og svage syrer
Udføre en syre-basetitrering
Kalibrere pH-meter

Materialer:
BASISKEMI C, Haase & Søn Forlag; sider: 153-155
BASISKEMI B, Haase & Søns Forlag; sider: 73-78, 81-92, 107-111
Øvelse: Titrering af cola
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Titrering af cola - Syrer og baser 06-03-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Smertestillende medicin - acetylsalicylsyre

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagets viden  til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.

Kernestof:
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese og chromatografi

Øvelser:
Syntese af acetylsalicylsyre
Bestemmelse af renheden af acetylsalicylsyre (TLC, smeltepunktsbestemmelse reaktion med jern)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Syntese ASA 18-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Farvede forbindelser og spektrofotometri

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

Kernestof:
kvantitative eksperimentelle metoder, spektrofotometri
Mængde- og koncentrationsberegning

Øvelse: Bestemmelse af brilliant blue i powerade
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Databehandling brilliant blue 24-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Fedtstoffer

- Fedtstoffer og deres opbygning
- kemiske reaktioner med fedtstoffer

Materiale: BASISKEMI B, Haase & Søns Forlag: side 232-238, kompendie om fedtstoffer
Eksperimentelt: Undersøgelse af olivenolie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Uorganisk kemi - jern

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- demonstrere viden om kemi’s identitet og metoder

Kernestoffet er:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvantitative eksperimentelle metoder, redoxtitrering
- kolorimetrisk titrering

Øvelser:
Jernindholdet i ståluld
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jern i ståluld 05-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer