Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Aage Fredsgaard
|
Hold
|
2023 id/adx22/1 (2adx id/1, 3adx id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball, Pickleball, Jive + Chacha
Basketball
Forløbet lagt vægt på flg. elementer:
- Tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.
- Taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts præsenteres og øves i små afleverings- og løbemønstrespil.
- Indgå i, og forstå grundlæggende regler i, det færdige spil.
Det skal du kunne:
- Lay-up med primær hånd - uden og med dribling
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter - crossover,
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer (3 mod 3 på en kurv samt 5 mod 5 på hel bane)
hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Teoretisk har vi taget udgangspunkt i yubio side 514-524 og teamets toppræstation yubio side 135-140
Pickleball
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i pickleball:
Tekniske pensum:
- Udgangsgreb (kontineltal- og pistolgreb)
- Kropsstilling og bevægelse ved grundslag.
- Flugtning.
- Dink.
- Serv og servereturnering med double bounce.
- Drop.
- Lob.
Taktisk pensum:
- Baneanatomi.
- Third shot drop.
- Det offensive og defensive spil, herunder “No Man’s Land”.
Desuden har eleven modtaget undervisning i de mest almindelige regler i pickleball, herunder køkkenreglen, serve- og returneringsreglen, samt pointsystem og serverotation.
Undervisningen har været præget af tekniktræning og kampøvelse.
Cha cha cha:
- Grundtrin
- New York
- Alemana
- Spot Turn
- Hand to hand
- Triple lockstep
Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i chachacha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og skarp på 1. og 3. takt.
Jive:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Walk in the Park
- Vindmøllen
- Stop and go
- American spin
Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Mikrotrin, ellers kan det ikke nås i fuldt tempo.
- Pendulhofter - overkroppen danser ikke.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.
Undervisningen har været præget af lærerinstruerede dansetræning og selvtræning under lærerobservation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ultimate
Ultimate - Grundforløb
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Ultimatespillet:
Tekniske færdigheder:
- Baghåndskast, forhåndskast og hammerkast.
- Gribeteknik (Pandekage & Hamburger).
- Pivotering.
Taktiske færdigheder:
- Spilbarhed, herunder særligt Cuts & åbne/døde områder.
- Individuel forsvarsbevægelse og markering.
- Kamptræning.
Regler med særligt fokus på brugen af Fair Play princippet:
- Nøl.
- Skridt & pivotering.
- 3 meterregel.
- Fysisk kontakt.
- Markering/opdækning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boksning og Performancedans
Boksning
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i boksning:
Tekniske færdigheder:
- Udgangsstilling
- Bevægelse i overkroppen
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Slipping
- Bob ´n´ Weave
- Benarbejde inkl. pivotering
Desuden har eleven modtaget undervisning i brug af plethandsker til pararbejde.
Undervisningen har været præget af lærerinstrueret tekniktræning i par eller små grupper, men har også inkluderet andre træningsformer såsom reaktionsøvelse og skyggeboksning. Både lærer og elev har været ansvarlige for feedback. I hvert modul har eleven arbejdet med selv- og lærerkonstruerede boksekombinationer.
Teoretisk har vi haft fokus på
Læs side 955 til og med 958 i yubio, startende fra "24.6 Ære og kamp"
SE: https://www.youtube.com/watch?v=i8xrGCZdLJA&list=PL0EVvN39_Qt6ocSMP_y4fmFbTWJtrjL4s&index=10
Performance
I de introducerende moduler er eleverne er blevet introduceret teoretisk såvel som praktisk til Labans bevægelseskvaliteter .
Indledende er arbejdet med takt, rytme og bevægelsesudtryk med og uden musik. Med udgangspunkt i lærerstyrede øvelser og bevægelsessekvenser har eleverne selvstændigt arbejdet med kreativ videreudvikling af disse individuelt, i par, samt i grupper.
I grupper á 3-4 elever arbejdet selvstændigt med udvikling af en selvstændig grundkoreografi
Koreografien skal demonstrere variation ift. Labans bevægelseskvaliteter
Grundkoreografien fremvises og er herefter udviklet ud fra given feedback med fokus på udvalgte elementer (lærer og egenrefleksion), ligesom en bunden opgave for alle var at udvikle mhp. variation ift. “relationer”.
Forløbets læringsmål:
Opnå kendskab til Labans bevægelseskvaliteter.
Have kendskab til danseanalyse og kunne foretage basale danseanalyser af andres og og egne koreografier med inddragelse af Labans bevægelsesteori.
Kunne udarbejde og videreudvikle egen koreografi under hensyntagen til udvalgte bevægelseskvaliteter.
Kunne lære fælles mindre koreografier: udføre trinene, følge musikken, taktslag og udtryk.
Kunne koreografere og udføre en selvstændigt udviklet dans til musik
Gennem dansen, vise bredt bevægelsesrepetoire
= Kvalitet i bevægelserne og sekvenserne, i henhold til Labans bevægelseskvaliteter
Vise rytmisk og musisk forståelse og kropsbeherskelse.
= Kunne følge musikken, taktslagene i egne bevægelser - og arbejde synkront med gruppen
Vise evne til at samarbejde under processen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt
Starttest
Skriftlig opgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Les lanciers
Nye variationer til alle 5 ture
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Beachvolley
Beachvolley
Eleverne har arbejdet med følgende færdigheder:
Tekniske færdigheder:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Smash
- Underhåndsserv
- Introduktion til overhåndsserv
Taktiske færdigheder:
- betydningen af tre berøringer.
- Simpel kommunikation
- Placering på banen
- Regelkendskab
Undervisningen har været præget af lærerinstruktion og -observation af de enkelte elementer, efterfulgt af elevaktiviteter med feedback fra både lærer og andre elever. De fleste undervisningsmoduler er blevet afsluttet med kampøvelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61119477043",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61119477043",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61119477043"
}