Holdet 2023 id/adx22/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Helle Paldan Kolding-Kramhøft, Morten Jespersen
Hold 2023 id/adx22/3 (2adx id/3, 3adx id/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball
Titel 2 Boksning
Titel 3 Jive og Chachacha
Titel 4 Beachvolley
Titel 5 Pickleball
Titel 6 Performance/hiphop/TP
Titel 7 Les Lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
Tekniske elementer:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (to-håndsbryst, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, mellem benene og bag om ryggen
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp - Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb 3 mod 3 på en kurv
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre 3 mod 3 på en kurv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Boksning

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i boksning:

Tekniske færdigheder:
- Udgangsstilling
- Bevægelse i overkroppen
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Bob ´n´ Weave
- Benarbejde inkl. pivotering

Desuden har eleven modtaget undervisning i brug af plethandsker til pararbejde.

Undervisningen har været præget af lærerinstrueret tekniktræning i par eller små grupper, men har også inkluderet andre træningsformer såsom reaktionsøvelse og skyggeboksning. Både lærer og elev har været ansvarlige for feedback. I hvert modul har eleven arbejdet med selv- og lærerkonstruerede boksekombinationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jive og Chachacha

med følgende færdigheder i Cha cha cha og Jive:

Cha cha cha:

- Grundtrin
- New York
- Alemana
- Spot Turn
- Hand to hand
- Triple lockstep

Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i chachacha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og markering på 2.slaget i takten.

Jive:

- Grundtrin
- Side by side
- Damedrejning
- Vindmøllen
- American spin

Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Mikrotrin, ellers kan det ikke nås i fuldt tempo.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.

Undervisningen har været præget af lærerinstruerede dansetræning og selvtræning under lærerobservation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Beachvolley

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Pickleball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Performance/hiphop/TP

Bevægelse til musik ud fra Labans principper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Les Lanciers

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer