Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jihad Ezat, Aage Fredsgaard
|
Hold
|
2023 id/ckr22/2 (2ckr id/2, 3ckr id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boksning
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i boksning:
Tekniske færdigheder:
- Udgangsstilling
- Bevægelse i overkroppen
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Slipping
- Bob ´n´ Weave
- Benarbejde inkl. pivotering
Desuden har eleven modtaget undervisning i brug af plethandsker til pararbejde.
Undervisningen har været præget af lærerinstrueret tekniktræning i par eller små grupper, men har også inkluderet andre træningsformer såsom reaktionsøvelse og skyggeboksning. Både lærer og elev har været ansvarlige for feedback. I hvert modul har eleven arbejdet med selv- og lærerkonstruerede boksekombinationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jive og Cha cha cha
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Cha cha cha og Jive:
Cha cha cha:
- Grundtrin
- New Yorker
- Alemana
- Spot Turn
- Hand-to-hand
- Triple Lockstep
- Fan-Alemana
Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i Cha cha cha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og skarp på 1 og 3.
Jive:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Walk-in-the-Park
- Vindmølle
- Stop-and-go
- American spin
Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Microtrin i jive ellers kan det ikke nås i fuld tempo.
- Pendulhofter i jive - overkroppen danser ikke.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball og teampsykologi
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i volleyballspillet:
Tekniske færdigheder:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Underhåndsserv + overhåndserv
- Stående smash
- tilløb og smash
Taktiske færdigheder:
- Basis opstilling og rotation.
- Servemodtagning (W og U-modtagning)
- Vigtigheden af tre berøringer.
- Hæverrollen.
- Simpel kommunikation.
Undervisningen har været præget af lærerinstruktion og -observation af de enkelte elementer, efterfulgt af elevaktiviteter med feedback fra både lærer og andre elever.
Teoretisk materiale: Yubio kap. 13-13.3. (s. 584-613).
Hvert undervisningsmodul er blevet afsluttet med kampøvelse.
Foruden dette har eleven modtaget teoretisk undervisning omkring emnet 'Holdets toppræstation' (idrætspsykologi). Som undervisningmateriale er anvendt Yubio kapitel 5.3 (s. 138-145, Holdets toppræstation).
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende teoretiske begreber:
- Synergieffekt
- Social dovenskab (Ringelmann-effekten)
- Holdkohæsion (opgave- og social kohæsion)
- Roller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate og Pickleball
Ultimate - Rep af grundforløb
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Ultimatespillet:
Tekniske færdigheder:
- Baghåndskast, forhåndskast og hammerkast.
- Gribeteknik (Pandekage & Hamburger).
- Pivotering.
Taktiske færdigheder:
- Spilbarhed, herunder særligt Cuts & åbne/døde områder.
- Individuel forsvarsbevægelse og markering.
- Kamptræning.
Regler med særligt fokus på brugen af Fair Play princippet:
- Nøl.
- Skridt & pivotering.
- 3 meterregel.
- Fysisk kontakt.
- Markering/opdækning.
Pickleball
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i pickleball:
Tekniske pensum:
- Udgangsgreb (kontineltal- og pistolgreb)
- Kropsstilling og bevægelse ved grundslag.
- Flugtning.
- Dink.
- Serv og servereturnering med double bounce.
- Drop.
- Lob.
Taktisk pensum:
- Baneanatomi.
- Third shot drop.
- Det offensive og defensive spil, herunder “No Man’s Land”.
Desuden har eleven modtaget undervisning i de mest almindelige regler i pickleball, herunder køkkenreglen, serve- og returneringsreglen, samt pointsystem og serverotation.
Undervisningen har været præget af tekniktræning og kampøvelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Performancedans
I de introducerende moduler er eleverne er blevet introduceret teoretisk såvel som praktisk til Labans bevægelseskvaliteter (BESSR).
Indledende er arbejdet med takt, rytme og bevægelsesudtryk jf. BESSR med og uden musik. Med udgangspunkt i lærerstyrede øvelser og bevægelsessekvenser har eleverne selvstændigt arbejdet med kreativ videreudvikling af disse individuelt, i par, samt i grupper.
I grupper á 3-4 elever arbejdet selvstændigt med udvikling af en selvstændig grundkoreografi med flg. bindinger:
Koreografien skal indeholde:
- kort indledende sekvens uden musik
- sekvens til musik
- markeret og tydelig afslutning
- alle skal lave samme trin på samme tid.
Koreografien skal demonstrere variation ift. Labans bevægelseskvaliteter/BESS-konceptet.
Grundkoreografien fremvises og er herefter udviklet ud fra given feedback med fokus på udvalgte elementer fra BESS (lærer og egenrefleksion), ligesom en bunden opgave for alle var at udvikle mhp. variation ift. “relationer”.
Forløbets læringsmål:
Opnå kendskab til Labans bevægelseskvaliteter.
Have kendskab til danseanalyse og kunne foretage basale danseanalyser af andres og og egne koreografier med inddragelse af Labans bevægelsesteori.
Kunne udarbejde og videreudvikle egen koreografi under hensyntagen til udvalgte bevægelseskvaliteter.
Kunne lære fælles mindre koreografier: udføre trinene, følge musikken, taktslag og udtryk.
Kunne koreografere og udføre en selvstændigt udviklet dans til musik
Gennem dansen, vise bredt bevægelsesrepetoire
= Kvalitet i bevægelserne og sekvenserne, i henhold til Labans bevægelseskvaliteter
Vise rytmisk og musisk forståelse og kropsbeherskelse.
= Kunne følge musikken, taktslagene i egne bevægelser - og arbejde synkront med gruppen
Vise evne til at samarbejde under processen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Opsamlingsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61123967392",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61123967392",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61123967392"
}