Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jens Aaboe, Rasmus Mikkelsen
|
Hold
|
2023 id/mqu22/1 (2mqu id/1, 3mqu id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basket
Formål:
Det overordnede formål er at arbejde videre med det fundament som blev skabt i forløbet boldbasis i 1g, og herfra fokusere på de taktiske og tekniske elementer som er specifikke for boldspillet basketball - hvor samspil, bevægelsesmønstre og overblik for spillet skal iscenesættes gennem tekniske og taktiske fokuspunkter. Tanken er at med simple tekniske færdigheder skal eleverne på holdet være i stand til at indgå aktivt i et færdigt spil.
De tekniske elementer som eleverne skal mestre er; afleveringer, pivotering, stående skud og lay-up
Derudover skal der arbejdes med driblinger, finter og hopskud
De taktiske elementer som eleverne skal mestre er; bevægelse på banen, overblik for spillet, cuts og evnen til at blive spilbar. Derudover skal der arbejdes med screeninger, både på bold og væk fra bold og systemopstilling 4 mod 4 og 5 mod 5.
Dertil skal eleverne have kendskab til de simple regler for Basketballspillet.
Samlet set skal man være i stand til at have aktiv rolle i det færdige spil, hvor man kan fremvise både tekniske og taktiske færdigheder i spillet.
Faglige mål:
Tekniske elementer:
Boldkontrol primært i form af afleveringer/modtagninger
Skudafvikling: Lay-ups, stående skud og hopskud
Finter; evne til at pivotere med angribende formål.
Taktiske elementer:
At kunne gøre sig spilbar med Basketball fokus
At kunne modtage en bold med et formål for viderespillet, så man ikke blive en boldflytter, men kan skabe en mere gunstig scoringsmulighed.
Evnen til at udnytte temposkift og retningsskift med Basketball fokus.
Udnytte diverse Cuts og screeninger
Bedømmelseskriterier:
At kunne udføre et lay-up → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre et stående skud (muligvis hopskud) → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne kaste og gribe → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At gøre sig spilbar, at skabe en mere gunstig scoringsmulighed → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre eller modtage en screening → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At have en aktiv rolle i det færdige spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jive og Cha cha cha
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Cha cha cha og Jive:
Cha cha cha:
- Grundtrin
- New Yorker
- Alemana
- Spot Turn
- Hand-to-hand
- Triple Lockstep
- Fan-Alemana
Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i Cha cha cha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og skarp på 1 og 3.
Jive:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Walk-in-the-Park
- Vindmølle
- Stop-and-go
- American spin
Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Microtrin i jive ellers kan det ikke nås i fuld tempo.
- Pendulhofter i jive - overkroppen danser ikke.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hiphop performance
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude) - Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidst- nævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow.
Teoretisk skal du kunne anvende:
- Dansens bevægelser og udtryk
- Labans bevægelseslære
- Skabelse af musikvideo som skal inkludere en hip hop sekvens som eleverne selv har koreograferet. Her lægges især vægt på bevægelseskvalitet, dansens udtryk og brug af Labans bevægelseslære.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Boksning
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i boksning:
Tekniske færdigheder:
- Udgangsstilling
- Bevægelse i overkroppen
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Slipping
- Bob ´n´ Weave
- Benarbejde inkl. pivotering
Desuden har eleven modtaget undervisning i brug af plethandsker til pararbejde.
Undervisningen har været præget af lærerinstrueret tekniktræning i par eller små grupper, men har også inkluderet andre træningsformer såsom reaktionsøvelse og skyggeboksning. Både lærer og elev har været ansvarlige for feedback. I hvert modul har eleven arbejdet med selv- og lærerkonstruerede boksekombinationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polititest og træningsprojekt
Formålet med Polititest og træningsprojekt
Er grundlæggende viden og erfaring med kredsløbs og styrketræning, herunder træningsformer og erfaring med Politiets Optagelsesprøve som start og sluttest
Som eksamensforløb er der fokus på polititest, og grundlæggende viden om kredsløbs og styrketræning, herunder træningsformer og erfaring med Politiets Optagelsesprøve som start og sluttest
Politiets optagelsesprøve
- Udføre testene på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser med formpl at på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
Træningsprojekt:
- Gennemføre forskellige former for interval- og kontinuert træning med henblik på at forbedre den aerobe effekt (målt ved biptest)
Grundlæggende viden om kredsløbstræning og forskellige former for styrketræning
Basal arbejdsfysiologi om kredsløbskondition og superkompensation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124065233",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124065233",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124065233"
}