Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jens Aaboe, Jihad Ezat
|
Hold
|
2023 id/mqu22/2 (2mqu id/2, 3mqu id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boksning
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i boksning:
Tekniske færdigheder:
- Udgangsstilling
- Bevægelse i overkroppen
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Slipping
- Bob ´n´ Weave
- Benarbejde inkl. pivotering
Desuden har eleven modtaget undervisning i brug af plethandsker til pararbejde.
Undervisningen har været præget af lærerinstrueret tekniktræning i par eller små grupper, men har også inkluderet andre træningsformer såsom reaktionsøvelse og skyggeboksning. Både lærer og elev har været ansvarlige for feedback. I hvert modul har eleven arbejdet med selv- og lærerkonstruerede boksekombinationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jive og Cha cha cha
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Cha cha cha og Jive:
Cha cha cha:
- Grundtrin
- New Yorker
- Alemana
- Spot Turn
- Hand-to-hand
- Triple Lockstep
- Fan-Alemana
Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i Cha cha cha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og skarp på 1 og 3.
Jive:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Walk-in-the-Park
- Vindmølle
- Stop-and-go
- American spin
Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Microtrin i jive ellers kan det ikke nås i fuld tempo.
- Pendulhofter i jive - overkroppen danser ikke.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball og teampsykologi
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i volleyballspillet:
Tekniske færdigheder:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Underhåndsserv + overhåndserv
- Stående smash
- tilløb og smash
Taktiske færdigheder:
- Basis opstilling og rotation.
- Servemodtagning (W og U-modtagning)
- Vigtigheden af tre berøringer.
- Hæverrollen.
- Simpel kommunikation.
Undervisningen har været præget af lærerinstruktion og -observation af de enkelte elementer, efterfulgt af elevaktiviteter med feedback fra både lærer og andre elever.
Teoretisk materiale: Yubio kap. 13-13.3. (s. 584-613).
Hvert undervisningsmodul er blevet afsluttet med kampøvelse.
Foruden dette har eleven modtaget teoretisk undervisning omkring emnet 'Holdets toppræstation' (idrætspsykologi). Som undervisningmateriale er anvendt Yubio kapitel 5.3 (s. 138-145, Holdets toppræstation).
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende teoretiske begreber:
- Synergieffekt
- Social dovenskab (Ringelmann-effekten)
- Holdkohæsion (opgave- og social kohæsion)
- Roller
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rytmemus på spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Boldspil og TP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124078689",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124078689",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124078689"
}