Holdet 2023 id/mqu22/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jens Aaboe, Jihad Ezat
Hold 2023 id/mqu22/2 (2mqu id/2, 3mqu id/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boksning
Titel 2 Jive og Cha cha cha
Titel 3 Volleyball og teampsykologi
Titel 4 Pickleball
Titel 5 Rytmemus på spil
Titel 6 Boldspil og TP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boksning

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i boksning:

Tekniske færdigheder:
- Udgangsstilling
- Bevægelse i overkroppen
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Slipping
- Bob ´n´ Weave
- Benarbejde inkl. pivotering

Desuden har eleven modtaget undervisning i brug af plethandsker til pararbejde.

Undervisningen har været præget af lærerinstrueret tekniktræning i par eller små grupper, men har også inkluderet andre træningsformer såsom reaktionsøvelse og skyggeboksning. Både lærer og elev har været ansvarlige for feedback. I hvert modul har eleven arbejdet med selv- og lærerkonstruerede boksekombinationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jive og Cha cha cha

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Cha cha cha og Jive:

Cha cha cha:

- Grundtrin
- New Yorker
- Alemana
- Spot Turn
- Hand-to-hand
- Triple Lockstep
- Fan-Alemana

Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i Cha cha cha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og skarp på 1 og 3.

Jive:

- Grundtrin
- Damedrejning
- Walk-in-the-Park
- Vindmølle
- Stop-and-go
- American spin

Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Microtrin i jive ellers kan det ikke nås i fuld tempo.
- Pendulhofter i jive - overkroppen danser ikke.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Volleyball og teampsykologi

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i volleyballspillet:

Tekniske færdigheder:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Underhåndsserv + overhåndserv
- Stående smash
- tilløb og smash

Taktiske færdigheder:
- Basis opstilling og rotation.
- Servemodtagning (W og U-modtagning)
- Vigtigheden af tre berøringer.
- Hæverrollen.
- Simpel kommunikation.

Undervisningen har været præget af lærerinstruktion og -observation af de enkelte elementer, efterfulgt af elevaktiviteter med feedback fra både lærer og andre elever.

Teoretisk materiale: Yubio kap. 13-13.3. (s. 584-613).

Hvert undervisningsmodul er blevet afsluttet med kampøvelse.

Foruden dette har eleven modtaget teoretisk undervisning omkring emnet 'Holdets toppræstation' (idrætspsykologi). Som undervisningmateriale er anvendt Yubio kapitel 5.3 (s. 138-145, Holdets toppræstation).

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende teoretiske begreber:

- Synergieffekt
- Social dovenskab (Ringelmann-effekten)
- Holdkohæsion (opgave- og social kohæsion)
- Roller
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Pickleball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rytmemus på spil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Boldspil og TP

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer