Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kaspar Brandt
|
Hold
|
2023 id/mqu22/4 (2mqu id/4, 3mqu id/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Flag Football
Formålet med forløbet
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. I hele forløbet udarbejdes playbook. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Tidsreglen på 30 sekunder ml. hvert spil bør overholdes for at undgå
for lange pauser og for lav intensitet + de 7 sekunder til .
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt evner i det færdige spil. Derudover en mindre teoriprøve om regler/taktik samt relevant anaerobe processer og træning.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
- Grundlæggende viden anaerobe processer og træning knyttet til et arbejde som i Flagfootball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jive/Chachacha
Elever skal have kendskab til og kunne udføre disse variationer i jive:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Side by side (Chassé ved siden af hinanden
- Stop and go
- Vindmøllen
- American spin
- evt. bag om herrens ryg
Fokuspunkter i Jive
- korrekte grundtrin
- små trin
- op på forfoden
- øjenkontakt
- den der danser herrer fører
Elever skal have kendskab til og kunne udføre følgende variationer i isolerede øvelser i cha cha cha:
- Grundtrin
- New Yorker
- Damedrejning (Alemana)
- Spotturn (begge drejer)
- Hand to hand
- Fan alemana
- Triple Lock step
Fokuspunkter i Chachacha
- start korrekt, og hold takten korrekt (start med skridt til siden på 1, og derefter "cha cha cha" på "4 og 1" - "IKKE 1 og 2" eller "3 og 4")
- korrekte grundtrin
- små trin
- markerede hofter på 1 og 3
- samme afstand til partneren hele tiden
- øjenkontakt
- den der danser herrer fører
Link til dokument med videoer af alle trin:
https://docs.google.com/document/d/1r9JqPqmHoqI_oZKpTaG7HS7ntztWT7OFdybCYxxoSiw/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lanciers
Forløbet er opbygget med
2 moduler 1g
3 moduler 2g
3 moduler 3g
Eleverne undervises i klassisk Lanciers, med de særlige variationer der knytter sig til Borupgaards variation, hvor mere avancerede variationer fyldes på i 2g og 3g. I 3g opfordres eleverne i at træne egne variationer
De obligatoriske variationer og deres progression er beskrevet i dette dokument: https://docs.google.com/document/d/1Ib5uTTcA4unlrNJcYi4v0p609MSI9UBgsI8U8UjuBQs/edit
Særlige fokuspunkter er
- Behersk alle tures struktur, trin og variationer
- Følg musikken og takten korrekt,
- Lav samtlige chassé-trin og "gå-stå" korrekt
- Baglæns dansefatning de rigtige steder
- Spil rollen "Herre" og "Dame" korrekt, i hilsninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie til 1. modul = 3 videoer: Introduktion, greb, dink + 2,5 siders teori
-
Pickleballteori
-
Pickleball Serve-Legal and Effective
-
Returning Serve and Moving Like The Pros
-
Pickleball 411: Improve Your Third Shot Drop with Wes Gabrielsen
-
Pickleball Lob-How to Hit an Offensive Lob
-
En gang til, hvis du ikke fik fat i det sidst: Læs kun side 5, men prøv at huske servereglerne (de skal læses tre gange!)
-
Pickleball Drill - No Mans land (fra 0.05 til 3.35)
-
Visualiser følgende slagserier, så du er klar til at kunne øve dem:
-
Return of Serve
-
KBs forløbsnoter (hjælp til drejebogsskrivning)
-
Drejebogsskabelon (+ hjælp i bunden)
-
Lektien skal bare skimmes, vi opretter profilerne sammen)
-
Lektien skal kun laves af dem der ikke var der sidste gang.
-
Sov om natten, ryg ikke, spis morgenmad, drik lidt vand inden modulet.
-
Reglerne + to klip
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polititest og træningsprojekt
Formålet med Polititest og træningsprojekt
Er grundlæggende viden og erfaring med kredsløbs og styrketræning, herunder træningsformer og erfaring med Politiets Optagelsesprøve som start og sluttest
Som eksamensforløb er der fokus på polititest, og grundlæggende viden om kredsløbs og styrketræning, herunder træningsformer og erfaring med Politiets Optagelsesprøve som start og sluttest
Politiets optagelsesprøve
- Udføre testene på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser med formpl at på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
Træningsprojekt:
- Gennemføre forskellige former for interval- og kontinuert træning med henblik på at forbedre den aerobe effekt (målt ved biptest)
Grundlæggende viden om kredsløbstræning og forskellige former for styrketræning
Basal arbejdsfysiologi om kredsløbskondition og superkompensation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ på taktslagene, ikke for rank holdning og med lidt attitude) eller Jacking (ned i knæ MELLEM taktslagene) + poses
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2)
- Anvende dele af Labans BESS(R)-terminologi i forhold til analyse af egen koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball
Læringsmål
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring
i de centrale aspekter af floorball. I starten er hovedvægten på
basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever
om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og
afslutninger, og det hele sættes sammen, så sammenspil og
taktik er fokus.
Et centralt taktisk element er hvad der adskiller floorball fra fodbold:
Ingen off-sideregler
Ingen baglinie
kortere bane
Hvilket fører til
Flere afleringsmuligheder lige foranmålet
Flere diagonalaflveringer fremad
Færre indlæg fra hjørnerne
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Trækaflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af trækaflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af bladet stående og i let tempo
- Drible med bolden uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Lave buen og afslutte mod mål både med og uden moderat pres
fra forsvarsspiller
- Kunne følge løbemønstre i andre taktiske øvelser
- Være bevidst om centrale taktiske forskelle på fodbold og floorball,
pga. banestørrelse, bander samt fraværet af offside-regel
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den
videre
Link til undervisningsamteriale: https://docs.google.com/document/d/1oiws7_RGpWmDPZW35RRk0JPlD3i0W8BjExqbZidpiVE/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124114927",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124114927",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124114927"
}