Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kenneth Vedel
|
Hold
|
2023 id/sty22/1 (2sty id/1, 3sty id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pickleball og individuel toppræstation
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i pickleball:
Tekniske pensum:
- Udgangsgreb (kontineltal- og pistolgreb)
- Kropsstilling og bevægelse ved grundslag.
- Flugtning.
- Dink.
- Serv og servereturnering med double bounce.
- Drop.
- Lob.
Taktisk pensum:
- Baneanatomi.
- Third shot drop.
- Det offensive og defensive spil, herunder “No Man’s Land”.
Desuden har eleven modtaget undervisning i de mest almindelige regler i pickleball, herunder køkkenreglen, serve- og returneringsreglen, samt pointsystem og serverotation.
Undervisningen har været præget af tekniktræning og kampøvelse.
Foruden dette har eleven modtaget teoretisk undervisning omkring emnet 'Individuel toppræstation' (idrætspsykologi). Som undervisningmateriale er anvendt Yubio kapitel 5.2 (Individuel toppræstation).
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende teoretiske begreber:
- Målorienteringsteori og persontyper (opgave- og konkurrenceorientering).
- Indre og ydre motivation.
- Målsætning (resultatmål, præstationsmål og procesmål).
- Spændingsregulering (inkl. opmærksomhedsfelt).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball og teampsykologi
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i volleyballspillet:
Tekniske færdigheder:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Underhåndsserv
- Stående smash
Taktiske færdigheder:
- Basis opstilling og rotation.
- Servemodtagning (W og U-modtagning)
- Vigtigheden af tre berøringer.
- Hæverrollen.
- Simpel kommunikation.
Undervisningen har været præget af lærerinstruktion og -observation af de enkelte elementer, efterfulgt af elevaktiviteter med feedback fra både lærer og andre elever.
Teoretisk materiale: Yubio kap. 13-13.3. (s. 584-613).
Hvert undervisningsmodul er blevet afsluttet med kampøvelse.
Foruden dette har eleven modtaget teoretisk undervisning omkring emnet 'Holdets toppræstation' (idrætspsykologi). Som undervisningmateriale er anvendt Yubio kapitel 5.3 (s. 138-145, Holdets toppræstation).
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende teoretiske begreber:
- Synergieffekt
- Social dovenskab (Ringelmann-effekten)
- Holdkohæsion (opgave- og social kohæsion)
- Roller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jive/Cha cha cha og dansk idrætshistorie
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Cha cha cha og Jive:
Cha cha cha:
- Grundtrin
- New York
- Alemana
- Spot Turn
- Hand to hand
- Triple lockstep
- Fan-alemana
Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i chachacha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og skarp på 1. og 3. takt.
Jive:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Walk in the Park
- Vindmølle
- Stop and go
- American spin
- Bytte hånd bag herrens ryg
Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Mikrotrin, ellers kan det ikke nås i fuldt tempo.
- Pendulhofter - overkroppen danser ikke.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.
Undervisningen har været præget af lærerinstruerede dansetræning og selvtræning under lærerobservation.
Foruden dette har eleven modtaget teoretisk undervisning i emnet 'Dansk idrætshistorie' - med fokus på den moderne idræt. Som undervisningmateriale er anvendt dokumentet ‘Dansk idrætshistorie kapitel 3 til 3.2.4.1 (s. 10-18).
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende områder i den moderne danske idræt:
- Den tyske gymnastik.
- Den svenske gymnastik og gymnastikbevægelsen.
- Skyttebevægelsen.
- Sporten i byerne.
Det forventes at eleven kan besvare: Hvilke idrætter blev dyrket? Hvem dyrkede dem og hvorfor?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les Lanciers
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate og idrætsskader
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Ultimatespillet:
Tekniske færdigheder:
- Baghåndskast, forhåndskast og hammerkast.
- Gribeteknik (Pandekage & Hamburger).
- Pivotering.
Taktiske færdigheder:
- Generel spilbarhed, herunder særligt Cuts & åbne/døde områder.
- Stacking/lineup.
- Individuel forsvarsbevægelse og markering.
- Kamptræning.
Regler med særligt fokus på brugen af Fair Play princippet:
- Nøl.
- Skridt & pivotering.
- 3 meterregel.
- Fysisk kontakt.
- Markering/opdækning.
Foruden dette har eleven modtaget teoretisk undervisning i emnet 'Idrætsskader'. Som undervisningmateriale er anvendt Yubio kapitel 6.1-6.3 ("Når skaden er sket", "Skader i musklerne" og "Skader ved knæleddet").
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende begreber:
- Akut skadesbehandling, herunder kuldebehandling og RICE princippet.
- Efterbehandling, herunder RICE(M) princippet, smertestillende medicin og genoptræning.
- Fibersprængninger og forstrækninger: årsag og skadeseffekt.
- Trælår (og ‘lammere’): årsag og skadeseffekt.
- Knæleddets opbygning og skader ved knæleddet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Boksning, ære, kamp og hormoner
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i boksning:
Tekniske færdigheder:
- Udgangsstilling
- Bevægelse inkl. pivotering
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Slip
- Rul
Taktiske færdigheder:
- Realistiske slagserier.
- Fasearbejde.
Desuden har eleven modtaget undervisning i brug af plethandsker til pararbejde.
Undervisningen har været præget af lærerinstrueret tekniktræning i par eller små grupper, men har også inkluderet andre træningsformer såsom reaktionsøvelse og skyggeboksning. Både lærer og elev har været ansvarlige for feedback. I hvert modul har eleven arbejdet med selv- og lærerkonstruerede boksekombinationer.
Foruden dette har eleven modtaget teoretisk undervisning i emnet 'Ære, kamp og hormoner'. Som undervisningmateriale er anvendt Yubio Idræt C+B.
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende begreber og funktioner:
- Ære i sport (og eksempler på vanære i den pågældende sport).
- Honneths teori om anerkendelse.
- Goffmans teori om frontstage og backstage identiteter.
- Indflydelsen af adrenalin, noradrenalin og kortisol i sportslig kontekst.
- Indflydelsen af kort og langvarig stress på præstationsevnen (og sundheden).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124136697",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124136697",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124136697"
}