Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anita Telstad
|
Hold
|
2023 id/sty22/3 (2sty id/3, 3sty id/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
I Basket har der været fokus på grundlæggende tekniske færdigheder såsom afleveringer. skud, lay-up, rebound, driblinger, standsninger og pivoteringer samt taktiske færdigheder såsom spacing ("løb i det tomme rum") og at "sætte sin forsvarer af" vha. cut-bevægelser og finter. Herudover har eleverne spillet kampe med fokus på begrænset kropskontakt, cylinderprincippet og de grundlæggende regler.
Læringsmål:
- kendskab til de grundlæggende regler
- kendskab til triple threat position
Tekniske færdigheder:
- kunne udføre afleveringer (bryst-, studs- og over hovedet)
- kunne udføre skud (skudhånd og støttehånd + "vink farvel til bold")
- kunne udføre lay-up (tilløb med afsæt, "læg" bold i kurv, brug gerne pladen)
- kunne udføre rebound
- kunne udføre driblinger (primært kontroldriblinger)
- kunne udføre standsninger (1-2 standsning + jump stop) og pivoteringer
Taktiske færdigheder og løbemønstre:
- kendskab til angrebsteknikken: Spacing og opfyldning.
- kendskab til forsvarsspillet.
- kunne udføre Give and go
- kunne udføre cut-bevægelser: V-cut og Back-door cut.
- kunne udføre finter: cross step finte og kængurufinte (pumpfake)
I 1g har holdet i forbindelse med et forløb i Rytmisk opvarmning haft fokus på Idrætsskader (akut skadesbehandling). Yubio kap. 6.1-6.2 ("Når skaden er sket" og "Skader i musklerne") udgør undervisningsmaterialet her. Det forventes at eleven har kendskab til følgende:
Akut skadesbehandling, herunder kuldebehandling og RICE princippet, Efterbehandling, herunder RICE(M)- princippet, smertestillende medicin og genoptræning
Fibersprængninger, forstrækninger og trælår.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boksning
I Boksning har der primært været fokus på de tekniske færdigheder i slagene jab, kryds, hook og uppercut + fod-/benarbejde hertil. Derudover har vi arbejdet med undvigelser. Undervisningen har også berørt arbejdskrav i boksning samt grundtræning i form af cirkeltræning m. øvelser der delvist relaterer sig til boksning + styrketræning i begrænset omfang.
Læringsmål:
- At beherske grundlæggende teknik i fire slag: Jab, kryds, hook og uppercut.
- At kunne sammensætte og udføre de fire slag i slagkombinationer m. sparringspartner.
- At kende til udgangsstilling og kunne bibeholde denne under bevægelse frem og tilbage (step-drag).
- At beherske grundlæggende fod/benarbejde under slagkombinationer.
- At have grundlæggende kendskab til hvordan kraftudvikling i et slag forøges ved bevægelse/rotation af kroppens lemmer (sikrer lang arbejdsvej, hastighed og kraft).
- At have kendskab til forsvarsteknikkerne Slip og Bob ‘n’ Weave og at kunne udføre disse to undvigelser isoleret og i slagkombinationer ved slag fra sparringspartner.
- At have kropskontrol og rytme, samt sikre præcision i slagene.
- At kunne fejlrette en makker og modtage fejlretning, herunder at kunne analysere sig frem til relevante fokuspunkter for én selv og ens makker, som kan understøtte forbedring af slag eller slagkombinationer.
- At stifte bekendtskab med de mange arbejdskrav i boksning og lave en simplificeret arbejdskravsanalyse af disciplinen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Les Lanciers i 2g
Eleverne er blevet undervist i tur 1-4 og dertilhørende 2.g.variationer på BOAG.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Cha-cha-cha & Jive
I dette forløb har der især været fokus på de tekniske færdigheder inden for de to latinamerikanske danse Cha-cha-cha og Jive. Der har indledningsvist været fokus på dansenes historiske rødder og særlige kendetegn, på det “at føre en partner og at blive ført”, samt på kropsholdning og dansefatninger. Derudover har der været et særligt fokus på de to danses rytme og tælling, grundtrin og variationer.
På baggrund af de gennemgåede variationer, har eleverne udarbejdet en rutine (koreografi) for hver af de to danse, hvis trin, teknik og udtryk er blevet øvet, perfektioneret og slutteligt videooptaget og afleveret som forløbsprøve-produkt.
I Cha-cha-cha er der blevet arbejdet med følgende trin og variationer:
- Grundtrin
- New Yorker
- Alemana (damedrejning)
- Spot Turn
- Hand to Hand
- Triple Lockstep
- Fan-Alemana (https://youtube/J5D0T8YP4NA)
Fokuspunkter i Cha-cha-cha:
- Vægt på forfod (aldrig hæl)
- Små trin (1-2 m2 pr. par til grundtrin) og alle trin med vægtoverførsel.
- Vuggende hofter og skarp på 1 og 3.
- Tyngdepunktet er horisontalt - grounded.
- Fast og oprejst holdning.
- Manden fører - kommunikation via krop, hænder og arme
I Jive er der blevet arbejdet med følgende trin og variationer:
- Grundtrin
- Damedrejning ud/hjem under armen
- Chassé ved siden af hinanden
- Vindmøllen
- Stop and Go
- American Spin
- Bytte hånd bag herrens ryg
Fokuspunkter i Jive:
- Vægt på forfod (helt op på forfod).
- Mikro-trin (ingen slæbende fødder, “dyp” kun).
- Tydelig “bounce”-bevægelse (fjedrende) i knæ- og fodled.
- Pendulhofter - svinger kontrolleret fra side til side.
- Overkroppen danser ikke.
- Manden fører - kommunikation via krop, arme og hænder.
Læringsmål:
- Indsigt i Cha-cha og Jive’s historiske oprindelse og deres særlige kendetegn.
- Kendskab til grundtrin og de ovenstående variationer i hver dans og at kunne udføre disse teknisk korrekt. Det samme gælder kropsholdning og dansefatninger.
- At bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken.
- Kendskab til det at føre en partner og lade sig blive ført.
- At sammensætte forskellige variationer og beherske en længere rutine (dansekoreografi) i hver dans.
- At blive bevidst om forskelle og ligheder mellem de to danse.
Undervisningen har hovedsageligt været lærerstyret, men par- og gruppearbejde har også fundet sted særligt mod slutningen af forløbet ifm. idé-generering og peer to peer-undervisning/evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Ultimate
I Ultimate har der været fokus på tekniske, taktiske og sociale færdigheder. Der fokuseres på tekniske færdigheder ift. baghånd, forhånd, gribning, pivotering og cuts. Derudover har der været fokus på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet "stack" (stak) og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning. Endelig har der været fokus på sociale færdigheder ift. fair play principperne og det særlige regelsæt, der betyder at kampen spilles uden dommer.
Læringsmål i Ultimate:
- Kendskab til spillets regler.
Tekniske færdigheder:
- Kaste korrekt udførte baghånds-, forhånds- og hammerkast, der kan gribes af en medspiller over 8-12 meter.
- Anvende forskellige gribeteknikker (pandekage-, hamburger og pincet-)
- Anvende pivotering til at komme fri af en opdækning.
- Udføre cuts og løbe til åbne områder.
Taktiske færdigheder:
- Vise spilbarhed.
- Udføre personlig opdækning af en bestemt spiller.
- Vise “stacking” (der stilles ikke krav om at det skal kunne fungere i det færdige spil)
Sociale færdigheder:
- Gebærde sig efter fairplay-principperne og spillets særlige regelsæt.
- Samarbejde, tage ansvar, og udvise dømmekraft.
- Føre en hensigtsmæssig kommunikation.
Derudover har eleverne arbejdet med "Det velfungerende team, roller & kommunikation". Det forventes at eleven har kendskab til følgende begreber: synergieffekt, procestab og -gevinst, kohæsion, teamroller og kommunikation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball
I Pickleball har eleverne fået en grundlæggende indføring i regler og begreber samt teknik og taktik.
Læringsmål:
- Kendskab til de grundlæggende regler i spillet, herunder køkken-reglen, serve- og double bounce-reglen samt pointsystem og serverotation.
- Kendskab til følgende slag: serv, returnering/grundslag, drop-shot, flugtning, dink og lob.
Tekniske færdigheder:
- Beherskelse af udgangsgreb (kontinental- og pistolgreb).
- Beherskelse af udgangsstilling samt fod og benarbejde.
- I rimelig grad at kunne beherske følgende slag: serv, returnering/grundslag, drop-shot, flugtning, dink og lob.
- I rimelig grat at kunne udføre simple slagserier.
Taktiske færdigheder
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- Third shot drop
Undervisningen har været præget af tekniktræning, spilsituationer og kampøvelse og afsluttes med en lille forløbsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
Fra januar til slut april har vi arbejdet med træningsprojektet. Forløbet, der har kørt delvist parallelt med Performanceforløbet, er IKKE en del af en forløbspakke som kan blive trukket til eksamen. Dog opgives teorien fra træningsprojektet til eksamen, dvs. der kan spørges ind hertil under eksaminationen.
I Træningsprojektet har der været fokus på konditionstræning (aerob træning/kredsløbskondition). I forløbet har eleverne selvstændigt skulle planlægge, gennemføre (2-3 træningspas/uge over minimum 8 uger i fritiden) og evaluere et personligt træningsprogram med fokus på kredsløbskondition.
Eleverne er blevet introduceret til basal træningsplanlægning og -fysiologi i forbindelse med aerob træning. Forud for træningen har eleverne gennemført en biptest (fysisk kapacitet), og på baggrund af denne lavet personlige målsætninger for forløbet. Undervejs har eleverne ført logbog. Forløbet er blevet afsluttet med en teoriprøve (multiple-choice test), en afsluttende biptest samt en afrapportering med fokus på demonstration af refleksioner om teori-praktik koblinger i det personlige træningsprojekt.
Eleverne skal gennem undervisningen:
• Udarbejde, gennemføre og evaluere eget træningsplan.
• Tilstræbe at opnå en bedre fysisk kapacitet (kondition) gennem træning og en forståelse af vigtigheden af fysisk aktivitet samt en sund livsstil og sunde idrætsvaner.
• Tilegne sig basisviden om træningsplanlægning og træningsfysiologi, herunder kendskab til begreber såsom superkompensation, træningsfrekvens og - intensitet, kontinuerlig træning vs. intervaltræning, energiomsætning, kredsløb, kondition og de fysiologiske ændringer der sker i kroppen ved konditionstræning.
Særlige fokuspunkter:
Reflektere over egne valg ifm. idræt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Performance
I dette forløb har der været fokus på kroppen - dens bevægelsesmuligheder og udtryksformer. Eleverne er blevet introduceret til Rudolf Labans bevægelseslære og -principper (BESS(R)-konceptet) både teoretisk og praktisk. De har således arbejdet med kroppens bevægelsesmuligheder og -kvaliteter, med kroppens form samt dens udnyttelse af rum og relationer. Desuden har der været fokus på samspillet mellem musik (puls, takt og tempo) og bevægelse samt på evnen til at udtrykke sig kreativt og ekspressivt.
Indledningsvis har undervisningen bestået af lærerstyrede øvelser og bevægelsessekvenser. Afslutningsvis har eleverne arbejdet selvstændigt i grupper med udarbejdelse af en gruppe-performance, defineret som "en kropslig, kreativ og koreograferet dans/forestilling der udtrykker en historie". Gruppe-performancen skal demonstrere variation ift Labans bevægelseslære/-principper (BESS(R)-konceptet), indeholde både solo- og gruppesekvenser samt musik og/eller lyd – hel eller delvis - og have en varighed på 3-5 minutter.
Læringsmål:
- Kendskab til Rudolf Labans bevægelseslære og -principper - BESS(R)-konceptet.
- Kunne analysere og karakterisere et bevægelsesudtryk/-sekvens under anvendelse af Labans bevægelsesteori.
- Vise et forholdsvist bredt bevægelses-repertoire i henhold til Labans bevægelseskvaliteter (8 efforts)
- Udarbejde og udføre kreative bevægelser og -sekvenser med stemning og udtryk (ekspressivitet).
- Vise rytmisk og musisk forståelse, dvs. at kunne bevæge sig i henhold til musikkens tempo, rytme og karakter.
- Koreografere og udføre en gruppe-performance til musik og/eller lyd under anvendelse af Labans bevægelsesprincipper.
Særlige fokuspunkter:
Eleverne er blevet introduceret til Carol Dwecks mindset-teori "Fixed versus Growth Mindset" og har arbejdet med principperne bag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Les Lanciers i 3g
Eleverne er blevet undervist i tur 1-5 og dertilhørende 3.g.variationer på BOAG (fortsættelse af Lanciers-undervisningen fra 2.g)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124148700",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124148700",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61124148700"
}