Holdet 2023 En/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Niels Henrik Sløk
Hold 2023 En/w (1w En, 2w En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN: Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Growing Up
Titel 3 Fantasy fiction 2024
Titel 4 sports
Titel 5 Drugs and addiction 24/25
Titel 6 From Slavery to BLM
Titel 7 Horror
Titel 8 Værklæsning: Lord of the Flies
Titel 9 Australia 24/25

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN: Tilladte hjælpemidler

Uddrag om hjælpemidler fra skolens eksamensregler:
"Som udgangspunkt må internettet ikke bruges til andet end adgang til Lectio, ordbogen.com og netprøver.dk. I Lectio må man tilgå prøveholdets dokumenter inkl. afleverede opgaver. Det betyder, at dokumenter fra Google Drev skal downloades på forhånd. Du må dog gerne skrive din besvarelse i et Google Docs, som kun du har adgang til, men det er ikke tilladt at dele mapper eller skrive i dokumenter, som andre har adgang til.
Alt andet materiale skal som udgangspunkt være downloadet. I særlige tilfælde kan faglæreren give tilladelse til brug af bestemte digitale læremidler, hvis de ikke kan downloades. I disse tilfælde skal materialet fremgå af undervisningsbeskrivelsen."

Jeg tillader særlig brug af følgende hjemmesider:

https://www.ordbogen.com/da/

https://abc.ordbogen.com/

https://www.merriam-webster.com/

https://www.minlaering.dk/

Min hjemmeside (Alt, hvad der kan ses på hjemmesiderne nedenfor - men I må ikke klikke på links til eksterne hjemmesider, med mindre dette er angivet i listen nedenfor.)

Fagets rammer:
https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/fagets-rammer?authuser=0

Fantasy fiction:
https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/fantasy?authuser=0

Sports:
https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/sports?authuser=0

From Slavery to Presidency
https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/from-slavery-to-presidency?authuser=0

Drugs and addiction:
https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/drugs-and-addiction?authuser=0

Lord of The Flies (værk)
https://sites.google.com/boag.nu/lotf/startside

Horror
https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/horror?authuser=0

Australia
https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/australia?authuser=0
- Herunder må klikkes på det eksterne link:
Homework: https://healingfoundation.org.au/who-are-the-stolen-generations/


Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Growing Up

Valget af forløbet "Growing Up" har at gøre med elevernes umiddelbare identifikation med emnet med mulighed for selvrefleksion og identitetsdannelse.
Forløbet Growing Up introducerer til forskellige tekstgenrer og en begyndende forståelse - en tilnærmet tredelt forståelse - af Blooms Taxonomiske niveauer i forhold til tekstarbejdet.
I forbindelse med genrearbejdet introduceres en tredelt forståelse af tekstarbejde, dvs. en formal dimension (formens forbindelse til genren), en retorisk dimension (sprogets forbindelse til genren) og en tematisk dimension (teamaets forbindelse til genren). Analyseteori er i let form berørt ad hoc i tilknytning til de enkelte tekster.
Og endelig er der arbejdet med ordforråd - især et ordforråd, der har sammenhæng med det overordnede tema Growing Up (Context har selv indbygget en række øvelser).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Fantasy fiction 2024

hjemmeside med emnets materialer: https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/fantasy?authuser=1

1.læsning: The Hero's Journey model + the elements of fantasy (Homework: read "What is fantasy?" p.8-9)
2: Stardust chp.1 (Homework: read p.1-5+19-30)
3: Stardust chp.4 (Homework: read p.127-141)
4: Stardust chp.8 (Homework: read p.236-242)
5: Stardust chp.10 (Homework: read p.283-291 + p.316-325)
6: Stardust, epilogue (Homework: read p.327-333)
7: Stardust (the movie) (no homework, bring a pen and paper)
8: Neil Gaiman: Snow, Glass, Apples (short story)
10: Lev Grossman: Feeding on fantasy (article)

Terminology and literary analysis:
- The elements of fantasy (setting, time, place, characters, hero's journey model),
- historical attitudes towards fantasy in England and USA,
- symbolism (for example the discussion: fantasy is real)
- characterization, dynamic and static characters,
- Intertextuality,
- metafiction,
- parallel worlds, secondary world, fictional time,
- narrative mode: POV, narrative voice, narrative tense,
- flashback,
- atmosphere,
- the title, theme and message.

In the article by Grossman, the focus was to use the article in a discussion (written discussion essay). We also worked with identifying the topics of the different paragraphs and the overall message.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 sports

https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/sports?authuser=0

Whether it be fame, money, praise, personal growth, new friends, a feeling of belonging and purpose - all this and more drive our love for sports. In one way or another, the texts in this topic investigate the many reasons for our fascination.

The appeal of sports: four articles from the sports section.
- oral summary + taking about how the reader is engaged. The 3 main article types (news, background, opinion)

Andy Clayton: "Getting a real kick out of women's soccer" (2009) - personal essay
- sender, receiver, intention, circumstances, retorical devices

Doping in athletics - article by Barney Cullum (2017)
- discussion and circumstances

Shrank, Jeffrey: “Sport and the American Dream” (1977) - personal essay
- what is "the American Dream"?

Mararet A. Whitney: "Playing to win" (1988) - personal essay
(class work and analysis + written essay)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Drugs and addiction 24/25

topic homepage:
https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/drugs-and-addiction?authuser=0

Lesson 1: background news article: "Why opioids are such an American problem"
- oral summary, vocabulary

Lesson 2: documentary:  Pain killer - inside the opioid crisis  (47 mins) (2018) / Why America's opiod epidemic is going global (37 min)
- types of documentary, documentary analysis, sound devices, argumentation, discussion

Lesson 3: personal essay: (The Guardian): "White means victim, black means addict" (2018)

Lesson 4: Interview:

Lesson 5: Satire: South Park episode 1203: “Major Boobage”  

Lesson 6: Speech on TED-ed: Johann Hari's "Everything you thought you knew about addiction is wrong" (201 5)

Lesson 7: Song presentations :White Rabbit (Jefferson Airplane), Lucy in the Sky with Diamonds (The Beatles), Mr. Tambourine Man (Bob Dylan)

Lesson 8: What happened to the trainspotting generation (The Guardian article)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 From Slavery to BLM

Emnets hjemmeside, hvor materialer kan findes:
https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/from-slavery-to-presidency?authuser=0


Overview of Afro-American history in the US.

1st reading: Slavery (background) - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)

2nd reading: Civil war, the KKK, and AA literature (background) - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)

3rd reading: Uncle Tom's Cabin: read the first part of chp.5: p.21-24 (line 24) - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)

4th reading: Uncle Tom's Cabin: read the rest of chp.5: p.24-27 - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)

5th reading: Aftermath of the Civil War: Reconstruction and voices against racial violence (Lewis Allen: Strange Fruit (1940) - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)

6th reading: The Civil Rights Movement - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)

7th reading: MLK: "I have a dream" (1963). Homework: read the speech and look up words in the process.  - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)

8th reading: Mark Twain: A True Story (1874). Homework: Listen to the sound file and read along in the text (it looks a bit weird, because the author has tried to mimic the dialect of "Aunt Rachel" - but you'll get used to reading it when you hear it!) - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)

9th reading: Obama's Speech on Race (2008). Homework: Watch the video: What's your impression of the Rev. Wright? - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)

10 reading: Obama's Speech on Race (2008) pt.2 - find dokumentet på hjemmesiden og læs mhp. forståelse (slå ord op osv.)


Faglige mål:
- Strange Fruit: analysis of poem (rhyme, rythm/metre, stanza, verse line, symbolism, connotation, historical context
- Uncle Tom's Cabin: analysis of the novel: (Characterization, irony, dialect, POV, voice of the narrator, historical context)
- "I have a Dream": analysis of speech: (retorical pentagram, retorical features, imagery, simile, metaphor, alliteration, anaphora, historical context (circumstances).
- A True Story: genre and author, fiction vs. non-fiction, narrative features in journalism, AAVE dialect (Afro-American Vernacular English) features, racial stereotype, plot.
- Obama's speech on Race: retorical pentagram, topic, anecdote, white anger vs. black anger, circumstances, message.

Forløbet har afslutningsvis indeholdt et miniprojekt med presentation og mundtlig fremlæggelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Horror

Why do we love horror? Elements of horror are abundant in modern storytelling and entertainment. From escape rooms to zombie apocalypses in video games - everywhere do we see its traits. In this topic, you will be acquainted with different theories and models to make you understand the psychological mechanisms behind our fascination.

1st reading: Stephen King: Why we crave horror movies (essay)

2nd reading: Stephen King: "The Boogeyman" (1985) (fiction, short story)

"Why is horror frowned upon by intellectuals?" - (article)

3rd reading: Horror, a mirror. (non-fiction)

4th reading: Chuck Palahniuk: "Guts" (2001) (fiction, short story)

film: Bird Box (2006)  (fiction, movie) - discussion of the different genres of horror in film and litterature.

analytical focus, fiction: narrator, POV, structure and composition, theme, symbolism, setting, characterisation, atmosphere, mood, style and language. Elements of horror. Cinematic devices.

analytical focus, non-fiction: sender, receiver, intention, circumstances, language/style/atmosphere/mood.

We have used my homepage to the topic in our work with the vocabulary of horror, and also for additional material on the elements of Gothic horror.

https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/horror?authuser=0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Værklæsning: Lord of the Flies

Min hjemmeside til forløbet har været brugt, dog især som kilde til tekst og lydbøger fra Youtube. https://sites.google.com/boag.nu/lotf/startside

Der har været inddraget AI på den måde, at eleverne har anvendt ChatGPT til at assistere med læsningen og glosseringen af den engelske tekst, til opsummering af handlingen og generelt forholdt sig undersøgende til, hvad ChatGPT kan og hvor pålidelig den er som sparringspartner og study buddy.

I tillæg til den digitale udgave af teksten, har eleverne fået et fysisk eksemplar også som de af dem, der mødte op til modulet før påskeferien, kunne have glæde af.

Vi har arbejdet med grammatik ved at tage udgangspunkt i eksempler hentet fra de kapitler, der er læst.

Vi har læst kapitel 1, 2, 8, 9 - og suppleret med filmen i udgaven fra 1963 af Peter Brook

Vi har haft fokus på characterization, setting, symbolism, atmosphere, theme, title, language, style, narrator, POV, cinematic devices, vocabulary, grammar

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Australia 24/25

Australia was first colonized by the British in 1788. The indigenous population had lived there for 50.000 years unchanged by time. In the 1900s, in an effort to civilize the indigenous population, many indigenous children were removed from their families and put in Christian schools and white families. Much of the Australian literature focus on the land and its people, as well as the  relationship between the white and indigenous population.

1st reading: Introduction to Australia and its culture

2nd reading: Ian Mudie: This Land (1935). Homework: read the poem

3rd reading: Geoffrey Dutton: Nikolai (Fra bogen “A Look Down Under” (Dunn og Thorborg, Futurum 1985). Homework: read the short story.

4th reading: Botany Bay (folk song)

5th reading: Introduction to Australia's "stolen generations". Homework: find out about "the stolen generations"

Movie: Rabbit Proof Fence


analytical focus, fiction: narrator, POV, structure and composition, theme, symbolism, setting, characterisation, atmosphere, mood, style and language. Elements of horror. Cinematic devices.

analytical focus, non-fiction: sender, receiver, intention, circumstances, language/style/atmosphere/mood.


Vi har anvendt min hjemmeside om emnet, hvor materialerne kan findes: https://sites.google.com/boag.nu/engelskb/australia?authuser=0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer