Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Mads Herskind
|
Hold
|
2024 ps/5 (ps/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab
Forløbet kort beskrevet: Primært fokus på socialpsykologien.
Samuel Asch og social konformitet; Philip Zimbardo og hans Standford Prison eksperiment; Stanley Milgram og hans eksperiment med adlydelse af autoriteter. Der ud over har der været fokus på grupper, roller, og stereotyper. Vi har bl.a. lavet "Stillehavsøvelsen" hvor eleverne selv bliver udsat for social konformitet. Derudover er det blevet arbejdet med teorierne moralsk frakobling og fravær af empati.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 19, Socialpsykologi 341-369.pdf
-
Larsen, O.: PSYKOLOGIENS VEJE (2 udg.), Systime; sider: 341-343, 347-367
-
Arbejdspapir - Lektion 15 - Ondskab, Socialpsykologi, intergruppekonflikter - Psykologiens Veje 2. udg. 354-358.doc
-
Arbejdspapir - Lektion 15 - Ondskab, Socialpsykologi, intergruppekonflikter - Psykologiens Veje 2. udg. 354-358.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 16 - Ondskab, Socialpsykologi, roller - Psykologiens Veje 2. udg. 359-367 - VT.doc
-
4.0 Fravær af empati.pdf
-
7.0 Moralsk frakobling.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fortællingen om mig
Forløbet beskrevet i stikord: Identitet, hukommelse og opmærksomhed, ung i det senmoderne samfund. Kernestofområder:
Identitet, hukommelse, kommunikation på digitale medier. I forløbet har vi også arbejdet med personlighedstyperne i form af den forsigtige personlighedstype og den risikovillige personlighedstype og deres forskellige OSN.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Larsen, O.: PSYKOLOGIENS VEJE (2 udg.), Systime; sider: 41-51, 173-195, 228-234, 255-257, 292-296, 304-317
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 17, Ungdom og senmodernitet 297-319.pdf
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 13, Viden, læring og undervisning 217-235.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 3 - Fortællingen om mig, samspil og motivation - Psykologiens Veje 2. Udg. 228-234 VT.doc
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 16, Eksistenstiel og humanistisk psykologi 275-297.pdf
-
Personlighedstest
-
P.P. - Lektion 4 - Fortællingen om mig - Maslow & flow - Psykologiens Veje 2. udg. 292-296.pptx
-
Persontypernes dimensioner - Teorien bag
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 11, Kognitiv Psykologi 167-200.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 8 - Fortællingen om dig selv, Kognitiv psykologi, hukommelse - Psykologiens Veje 2. udg. 186-195.doc
-
Psykologiske Temaer 2. udg - 160-170.pdf
-
Jensen, C.: PSYKOLOGISKE TEMAER (2 UD.), Billesø & Baltzer; sider: 160-170
-
Arbejdspapir - Lektion 23 - Fortællingen om dig selv, Socialpsykologi, Erikson - Psyk. temaer 167-170.doc
-
Erik Eriksons udviklingsfaser.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 23 - Fortællingen om dig selv, Socialpsykologi, Erikson - Psyk. temaer 167-170.pdf
-
8 Stages of Development by Erik Erikson
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 3 Personlighedspsykolgi 41-51.pdf
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 14, Neuropsykologi 235-257 .pdf
-
Skinner’s Operant Conditioning: Rewards & Punishments
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Omsorgssvigt og resiliens
Forløbet kort beskrevet: Bowlby, Ainsworth, typer af omsorgssvigt ved Else Christensen + risiko- og resiliens, kort om Margareth Mahler og Spitz.
Kernestofområder
: Menneskets udvikling, herunder betydning af arv og miljø. I forløbet har vi set Jørn og Lisbeth Zornig.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Larsen, O.: PSYKOLOGIENS VEJE (2 udg.), Systime; sider: 104-110, 121-137, 228-234
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 6, Udviklingspsykologi, Bowlby 104-110.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 4 - Udviklingspsykologi, Bowlby - Psykologiens Veje 2. udg. 104-110.docx
-
Attachment Theory Explained!
-
Case med lille Lisa
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 8, Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt 121-137.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 5 - Omsorgssvigt og resiliens - Psykologiens Veje 2. Udg. 121-127 m. Jørn spm.docx
-
Den nye psykologihåndbog - Omsorgssvigt - 61-70.pdf
-
Brørup m.fl. "Psykologihåndbogen"; sider: 61-70
-
Arbejdspapir - Lektion 12 - Omsorgssvigt og resiliens, Jørn 10 år efter - Psykologihåndbogen 61-70 .doc
-
Arbejdspapir - Lektion 13 - Omsorgssvigt og resiliens, Zornig dok. - Psykologiens Veje 2. udg. mfl VT.doc
-
Arbejdspapir - Lektion 13 - Omsorgssvigt og resiliens, Zornig dok. - Psykologiens Veje 2. udg. mfl VT.pdf
-
Lisbeth Zornig Andersen - Barndom I Helvede
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 13, Viden, læring og undervisning 217-235.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 13 - Omsorgssvigt og resiliens, Zornig dok. - Psykologiens Veje 2. udg. mfl.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stress og angst
Fokus på stress, coping og angst samt de digitale mediers betydning for stress og læring.
Kernestofområder: Individuelle forskelle og håndtering af krav. Forskellen på akut og kronisk stress, indre og ydre faktorer der kan stresse herunder de kognitive, de perceptuelle, de emotionelle, samt manuelle og motoriske krav, psykologiske, fysiske og biologiske stressorer. Indre faktorer: OAS (oplevelse af sammenhæng) pessimistiske og optimistiske forklaringsstile, forsigtige og risikovillige personlighedstype. Vi har i forløbet været på ekskursion til ZOO, med fokus på angst og kognitiv eksponeringsterapi - dette med et metodefokus da elever blev udstyret med pulsmåler i håndtering af fugleedderkop og kongepython. I forløbet har eleverne også fået tilbudt at deltage i Projekt Nærvær 2025 hvor de skulle afinstallere deres sociale medier i 3 uger.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Larsen, O.: PSYKOLOGIENS VEJE (2 udg.), Systime; sider: 228-234, 240-249, 423-438
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 13, Viden, læring og undervisning 217-235.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 5 - Præstationssamfundet, Kognition, læring og intelligens, samspil og motivation - Psykologiens Veje 2. Udg. 228-234.doc
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 22, Stress, livsforandringer og arbejdsliv 423-439.pdf
-
P.P. - Lektion 17 - Stress og angst, AOS, atributions - Psykologiens Veje 2. udg. 423-433.pptx
-
Stress - 5 timers søvn er nok - Jyllandsposten 24.10.2010.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 18,5 Præstationssamfundet, Stress - Psyk. Veje 2. udg. 423-433.docx
-
Arbejdspapir - Lektion 19 - Præstationssamfundet, Sygdom og sundhed, fra industri til viden - Psykologiens Veje 2. udg. 434-438 VT.doc
-
Larsen, O.: PSYKOLOGIENS VEJE, Systime; sider: 427-434
-
Psykologiens veje - Psykiske lidelser 427-435.pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 32 - Præstationssamfundet, Psykiske lidelser, nervøse tilstande - Cases.doc
-
Model - Mulige årsager til fobier - Psykologihåndbogen Brørup mfl 1. udg..jpg
-
Angst - Angst har ødelagt mit liv - Jyllands Posten 01.12.2009 (1).pdf
-
Angst - Når angst bliver livstruende - Kristligt Dagblad 04.03.2005 (1).pdf
-
Arbejdspapir - Lektion 33 - Præstationssamfundet, Psykiske lidelser, nervøse tilstande, før ZOO - Psykologiens Veje 427-432.doc
-
P.P. - Lektion 33 - Stress og angst, angtens bestandele - Psykologiens Veje 1. udg. 427-432.pptx
-
Psykologiens Veje 2. udg. kap. 14, Neuropsykologi 235-257 .pdf
-
P.P. - Lektion 35 - Stress og angst, Neuropsykologi - Psykologiens Veje 2. udgave 240-249 - Før Zoo B niveau.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673644894",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673644894",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673644894"
}