Holdet 2024 ps/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Mads Herskind
Hold 2024 ps/5 (ps/5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ondskab
Titel 2 Fortællingen om mig
Titel 3 Omsorgssvigt og resiliens
Titel 4 Stress og angst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ondskab

Forløbet kort beskrevet: Primært fokus på socialpsykologien.
Samuel Asch og social konformitet; Philip Zimbardo og hans Standford Prison eksperiment; Stanley Milgram og hans eksperiment med adlydelse af autoriteter. Der ud over har der været fokus på grupper, roller, og stereotyper. Vi har bl.a. lavet "Stillehavsøvelsen" hvor eleverne selv bliver udsat for social konformitet. Derudover er det blevet arbejdet med teorierne moralsk frakobling og fravær af empati.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fortællingen om mig

Forløbet beskrevet i stikord: Identitet, hukommelse og opmærksomhed, ung i det senmoderne samfund. Kernestofområder: 
Identitet, hukommelse, kommunikation på digitale medier. I forløbet har vi også arbejdet med personlighedstyperne i form af den forsigtige personlighedstype og den risikovillige personlighedstype og deres forskellige OSN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Omsorgssvigt og resiliens

Forløbet kort beskrevet: Bowlby, Ainsworth, typer af omsorgssvigt ved Else Christensen + risiko- og resiliens, kort om Margareth Mahler og Spitz. 
Kernestofområder
: Menneskets udvikling, herunder betydning af arv og miljø. I forløbet har vi set Jørn og Lisbeth Zornig.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Stress og angst

Fokus på stress, coping og angst samt de digitale mediers betydning for stress og læring. 
Kernestofområder: Individuelle forskelle og håndtering af krav. Forskellen på akut og kronisk stress, indre og ydre faktorer der kan stresse herunder de kognitive, de perceptuelle, de emotionelle, samt manuelle og motoriske krav, psykologiske, fysiske og biologiske stressorer. Indre faktorer: OAS (oplevelse af sammenhæng) pessimistiske og optimistiske forklaringsstile, forsigtige og risikovillige personlighedstype. Vi har i forløbet været på ekskursion til ZOO, med fokus på angst og kognitiv eksponeringsterapi - dette med et metodefokus da elever blev udstyret med pulsmåler i håndtering af fugleedderkop og kongepython. I forløbet har eleverne også fået tilbudt at deltage i Projekt Nærvær 2025 hvor de skulle afinstallere deres sociale medier i 3 uger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer