Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Niels Henrik Sløk
|
Hold
|
2024 la/1 (la/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introforløb
Indhold:
Et udvalg af tekster fra "Carpe Diem"
Fra Carpe Diem:
- Romulus et Remus
- Gaius Julius Caesar
- domus romana
- in amphiteatro
Forløbets fokus og centrale problemstillinger, der har været arbejdet med:
Målet har været at opfriske AP latin og introducere grammatiske begreber, samt introducere til nogle aspekter af romersk historie og kultur.
Kernestof:
romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ grundlæggende latinsk ordforråd
Faglige mål:
genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser
og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Catul
Forløbets indhold:
fra "Catul" af Susanne Høeg i serien God latin 2 (Modtryk, 2019)
statarisk læst:
- Catul 7: "hvor mange kys" (10 vers)
- Catul 5: "lad os leve og elske" (13 vers)
- Catul 51: "lykkelig som en gud" (16 vers)
- Catul 8: "stakkels Catul" (19 vers)
4 sider
perspektiverende stof til "lykkelig som en gud":
- Sapfo: digt 31
supplerende stof: 9
Introduktion til Catul og hans tid (2 ns)
Forløbets fokus og centrale problemstillinger, der har været arbejdet med:
Forhold til Lesbia (Clodia) og udviklingen i deres forhold, samt Catuls livssyn, der har tætte sammenfald med epikuræisk filosofi.
faglige mål:
oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
̶ sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
̶ genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser
og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
̶ udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
kernestof:
̶ lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
̶ romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ grundlæggende latinsk ordforråd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Phaedrus
Indhold:
Forløbet er bygget op om et udvalg af Phaedrus' fabler (poesi), som er inspireret af grækeren Æsop og hans fabler.
Materialet har været uddelt i form af et kompendium med både latinske tekster og supplerende stof og perspektivtekster.
Forløbets fokus og centrale problemstillinger, der har været arbejdet med:
Beskrivelsen af den indirekte måde, Phaedrus kritiserer magten på i sine fabler i et politisk betændt miljø under kejser Tiberius. Vi har også talt om gælden til den græske kultur, vi også så hos Catul, samt sammenlignet den stil, vi finder hos hhv. Horats og Phaedrus i deres fabler.
statarisk læst:
- lupus et agnus (ulven og fåret) 15 linjers latin
- de vulpe et uva (om ræven og druen) 6 linjers latin
- rana rupta et bos (den spængte frø og oksen) 10 linjers latin
- canis et capella, ovis et leo
ialt 4 sider
Perspektiv: Horats, Sermones 2.6, vers 79-117: "Bymusen og landmusen"
Supplerende stof:
- Æsops Fabler 111, 113, 125 og 133
- Baggrund om Phaedrus, Æsop og fabelgenren fylder 2 sider i kompendiet.
faglige mål:
oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
̶ sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
̶ genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser
og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
̶ udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
kernestof:
̶ lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
̶ romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ grundlæggende latinsk ordforråd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca
Indhold:
Forløbet behandler Senecas stoiske tanker i et udvalg af breve (prosa)
fra "Seneca - stoiske tanker" af Høeg og Jørgensen (God Latin 4)
Statarisk læste tekster
- Brev 1 (s.9 + 11) 2 sider latin
- Brev 16, kap.3 (s.15 l.1-3) 1 side latin
Kursorisk læst:
- Brev 16, kap 1-2 (s.13)
Supplerende stof:
- introduktion til Seneca og hans tid p.4-6
Forløbets fokus og centrale problemstillinger, der har været arbejdet med:
Stoicismen og dens relevans for Seneca i tiden under og med Nero. Stoicismen som modpol til epikuræismen hos Catul.
faglige mål:
oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
̶ sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
̶ genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser
og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
̶ udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
kernestof:
̶ lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
̶ romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ grundlæggende latinsk ordforråd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tilladte digitale hjælpemidler i forberedelsen
"Som udgangspunkt må internettet ikke bruges til andet end adgang til Lectio, ordbogen.com og netprøver.dk. I Lectio må man tilgå prøveholdets dokumenter inkl. afleverede opgaver. Det betyder, at dokumenter fra Google Drev skal downloades på forhånd. Du må dog gerne skrive din besvarelse i et Google Docs, som kun du har adgang til, men det er ikke tilladt at dele mapper eller skrive i dokumenter, som andre har adgang til.
Alt andet materiale skal som udgangspunkt være downloadet. I særlige tilfælde kan faglæreren give tilladelse til brug af bestemte digitale læremidler, hvis de ikke kan downloades. I disse tilfælde skal materialet fremgå af undervisningsbeskrivelsen."
Følgende hjemmesider er tilladte digitale online hjælpemidler:
https://latinskordbog.dk/ (latinsk-dansk ordbog)
https://ordnet.dk/ddo (den danske ordbog)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645135",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645135",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645135"
}