Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Ditte Zimmermann Bramow
|
Hold
|
2024 fi/2 (fi/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til filosofi og vores årsplan
Hvad er filosofi, og hvad kommer vi til at lære om?
Introduktion til lærebogen: "Refleksion - Grundbog i filosofi" af Larsen og Rasmussen. Gyldendal 2017.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik
Hvad kendetegner etiske, korrekte handlinger?
Grundtankerne i Benthams nytteetik, Kants pligtetik og Aristoteles' dydsetik
Primærtekster af Bentham og Aristoteles
Perspektivering ud fra artikler, lyd- og videoklip om menneskelignende robotter, aktiv dødshjælp og forholdene for danske landbrugsdyr
Arbejdsformer: Oplæg, pararbejde, gruppearbejde, fælles gennemgang, debat samt rollespil om aktiv dødshjælp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Argumentationsteori
Hvordan fremstår argumenter overbevisende?
Gyldige og holdbare argumenter
Induktive og deduktive slutninger
Diverse fejlslutninger
Arbejdsformer: Oplæg, pararbejde, gruppearbejde og fælles gennemgang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksistentialisme
Hvordan lever jeg er meningsfuldt liv?
Det eksistentialistiske menneskesyn. Fokus på Kierkegaard, Camus og Sartre
Centrale begreber: Frihed, valg og ansvar
Primærtekster af Kierkegaard og Sartre
"American Beauty" (amerikansk film fra 1999 instrueret af Sam Mendes og skrevet af Alan Ball). Perspektivering til Kierkegaards stadier
Arbejdsformer: Oplæg, introduktionsfilm, pararbejde, gruppearbejde, fælles gennemgang og debat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Erkendelsesteori
Hvad er viden, hvor kommer viden fra og hvilken viden, kan jeg stole på?
Rationalisme, empirisme og skepticisme.
Primærtekster af Platon, Descartes og Hume
Arbejdsformer: Korte læreroplæg, introduktionsfilm, pararbejde, gruppearbejde og fælles gennemgang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bevidsthedsfilosofi
Hvordan opleves verden? Objektive og subjektive oplevelser. Sansebedrag. Andres bevidstheder. Descartes dualististiske menneskesyn. Turing-testen og AI. Etiske konsekvenser
Primærtekst af Thomas Nagel
Program fra CFU: Din forunderlige hjerne - Hvad er virkelighed? Fra 2019
Arbejdsformer: Korte læreroplæg, dokumentarprogram, introduktionsvideoer, pararbejde, gruppearbejde og fælles gennemgang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition, perspektivering og om eksamen
Projekt- og gruppearbejde om de enkelteforløb.
Elevoplæg med feedback og spørgsmål fra lærer og elever
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645211",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645211",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645211"
}