Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Broen Christensen
|
Hold
|
2024 FRF (FRF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La politique sportive:-)
Kernestof er artikler, der omhandler sportsverdenens politiske aspekter inspireret af sommerens store sportsbegivenheder.
Formålet er at eleverne får begreber og gloser til at samtale om dette samt generelt at genopfriske fransk sætningskonstruktion skriftligt og mundtligt.
Desuden arbejder vi med forskellige opgavetyper i relation til fotomateriale: dialog, titel med forklaring og at benytte særlige konjunktioner.
Anne Hidalgo nage dans la Seine:
https://www.lemonde.fr/sport/article/2024/07/17/anne-hidalgo-s-est-baignee-dans-la-seine_6251469_3242.html
Artikel om les SDF éloignés de Paris(se modul)
Artikel om Mbappé qui brise la règle(se modul)
Et Ay Nakamura de même(se modul)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Zéro déchets (Eksamen 2025)
Vi arbejder med Maria Hassings 'Zéro Déchets' fra Systime, hvilket er relevant ift. vores studierejse i starten af november til en Nice.
Vi benytter især i-bogen, men også printet materiale fra udgivelsen.
I forløbet indgår en studierejse til Nice, hvor vi blandt andet har fokus på Nice ville verte.
Kernestof er det autentiske materiale i Zéro déchets, blandt andet
2.: Video fra Ministère éco om la loi anit-gaspillage
2.1: Nathalie Michel, comment on lutte contre le gaspillage alimentaire
Øvrigt stof: Kapitel 1 introduction samt kapitel 2: la durabilité.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Studierejse
Forløbet består i, at vi sammen forbereder og planlægger aktiviteter til studierejsen. Vi ser på bykort, vi undersøger muligheder for ekskursioner, vi læser lokalaviser og finder kulturelt stof til at kvalificere studierejsen. Efter rejsen udarbejder vi fotoplancher og der afleveres fotodagbøger.
A) Mundtlighed sur place. Eleverne udfordres til at formulere sig i naturlige sammenhænge på fransk indbyrdes og i samtale med franskmænd.
En liste med udfordringer gennemgås i forberedelsesmodul i klassen og udleveres på papir i lufthavnen.
B) Emnet Zéro déchet fra studieplanen. Vi har arbejdet med emnet i klassen, og eleverne udarbejder en opgave i forlængelse af dette forløb. Opgaven besvares ved en skriftlig foto-dagbog med fire-fem eksempler på Zéro déchet i Nice. (Se opgave i lectio).
C) Emnet la Belle époque (1900-1920) fra studieplanen. Charlotte præsenterer en tidslinje med relevante hovedpointer fra epoken. Vi læser et kort BD-uddrag af Marcel Prousts ”A la recherche du temps perdu” fra Entrées. Vi ser desuden et klip af Lupin, le cambrioleur gentilhomme.
I Nice besøger vi Musée Matisse, som vidner om kunsten og kunstneren under la Belle époque. Her holder Charlotte et lille exposé om kunstneren Matisse og hans liv.
Ligeledes besøger vi la Villa et jardin Ephrussi Rotschild ved Beaulieu-sur-Mer, som er en rigmandsvilla, der blev en art salon for kultureliten og jetsetterne i de glade 20ere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
L'amour difficile (Eksamen 2025)
Indhold:
Kernestoffet er følgende tekster:
Anna Gavalda: Petites pratiques germanopratines
Tendances littéraires autour du millénaire, Gyldendal 2004
Flaubert, Mme Bovary
Uddrag p. 83 i Entrées samt introduktion til Flaubert.
Victor Hugo, Demain, dès l'aube(poesi)
Filmen Paris
Emmanuèle Bernheim, Un couple
Fra Obsessions, Gyldendal Uddannelse 2002
Filmen Paris
Særlige fokusområder:
Emnets tekster viser l'amour som interessant netop på grund af de udfordringer, kærligheden kan byde på på tværs af forventninger, socale koder og kønsproblematikken.
Væsentlige arbejdsformer:
klasseundervisning, gruppearbejde,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La libre disposition de soi
Emnet er studeret med henblik på at afdække forskellige former for harcèlement, såvel klassiske metoo-overgreb samt overgreb af mere subtil og psykologisk karakter. Vi har undersøgt, hvorledes disse mekanismer kan få indflydelse på deres egen selvopfattelse, og i sidste ende forandre os som mennesker.
Kernestof:
Amélie Nothomb, Antéchrista, s. 5-16, (resten refereret i hovedtræk.)
Artikel om Sarah Muller-sagen,
Les paroles d' Angèle,' Balance ton quoi'
Interview med Angèle. (artikel)
Særlige fokuspunkter:
De forskellige udtryk for/former for krænkelse af henholdsvis psykologisk og fysisk karakter. Måden hvorpå krænkelsen kan opstå gradvist og usynligt. De konsekvenser, krænkelser får for ofret, og ofrets reaktioner på krænkelsen.
Arbejdsformer:
klasseundervisning, individuelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
la deuxième g. / l'existentialisme (eksamen 2025)
Indledningsvist præsenteres temaet og perioden omkring eksistentialismens tilblivelse i Paris under den tyske besættelse.
Kernestof er Le récit d'un rescapé af Maurice Rajsfus fra Obsessions samt uddrag (kapitel 1, le père) af Albert Camus, Le premier homme.
Desuden arbejder vi med præsentationer af Simone de Beauvoir https://www.youtube.com/watch?v=Ws2Y2cWme8c
og J.-P. Sartre, som eleverne præsenterer for hinanden i grupper.
Vi diskuterer, hvad det betyder for mennesker, at de altid har et valg, og at de valg, vi træffer har konsekvenser for andre. Samt at det vi ser eller observerer forpligter os.
Vi læser et uddrag af Eugène Ionescos La leçon (fra Entrées).
Vi ser filmen Au revoir les enfants, som sættes i perspektiv til eksistentialismen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensforberedelse
Vi aftaler, hvilke emner, der opgives til mundtlig eksamen.
Eleverne genopfrisker de gennemgåede emner, de prøver kræfter med et eksempel på en mundtlig eksamenstekst, grammatiske udfordringer diskuteres, der terpes verber mv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hjælpemidler til eksamen
Udover downloadede eller fysiske bøger, noter og tidligere opgaver må følgende hjælpemidler benyttes:
Ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645321",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645321",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645321"
}