Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Louise Alarik Havndrup Munch
|
Hold
|
2024 Bi/3 (Bi/3, Bi/3 øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og Liv
Forløbet fokusere på repetition af celletyper fra bio c, membranopbygning hos celletyper, organeller og stoftransport med fokus på betingelser for transport.
Desuden gennemgås endosymbiontteorien. Vi arbejder med overordnet med biokemiske processer i cellerne: fotosyntese, gæring og respiration som optakt til økologiforløbet.
kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Forsøg: Osmose i mælkebøtter
Materialer:
Yubio B: 10-14, 16-36
Øvelser:
Osmose i mælkebøtter
Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/14OLPhXYrvHepNUb-RNT-Jtdhmbpa8CQ4EqCLQ_jd58I/edit?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skove og kokasser
Et forløb hvor eleverne er på 3 dages ekskursion til sydfyn for at undersøge flere forskellige økosystemer: skoven og kolorte.
Vi arbejder med økologiske grundprincipper og kredsløb (C,P,N), energi strømme og fødekæder (græsnings og nedbryderkæden) samt biostiske og abiotiske faktorer. Vi arbejder med biodiversitet på alle tre niveauer (genetiske, arts- og økosystemsdiversitet).
Der udarbejdes en stor rapport i grupper og der arbejdes med peer-review på tværs af grupperne.
KERNESTOF:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
SUPPLERENDE
̶ bæredygtighed
̶ miljøbeskyttelse
EKSPERIMENTELT ARBEJDE
- artsammensætning i 2 forskellige skovtyper
- livet i lorten (om succession)
- vurdering af naturkvalitet
- primærproduktion i 1-årig planter
Litteratur:
Yubio B (2022); sider: 391-308, + 425-439 + 441.
Biologi C+B: fotosyntese og respiration side 209-210.
Biodiversitetsbogen (Nucleus) 2022 s. 69-71
Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1Yw20CcAbt-GEJXMSf1qhNd-vpquM5jgQo0KY95AkBrE/edit?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
arbejd selv opgave - hypoteser
|
02-09-2024
|
Journal - Livet i lorten
|
04-09-2024
|
Journal - biodiversitet i skoven
|
05-09-2024
|
journal - naturkvalitet
|
05-09-2024
|
Journal - primærproduktion
|
13-09-2024
|
Økologirapport
|
22-09-2024
|
test i økologi
|
23-09-2024
|
Økologirapport - genaflevering
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og træning
Vi arbejder med åndedrætsystemet, blod og kredsløb samt hvad der sker i kroppen når man træner.
Vi skal undersøge et svinehjerte samt lave øvelser med puls og blodtryk. kigger på kroppens organsystemer samlet.
Arbejder også med respirationen og anaerob forbrænding af glukose samt starter op på hormoner.
Øvelser:
Dissektion af svinehjerte
Blodtryksmåling og puls i hvile og under arbejde.
materiale:
yubio: 55-67, 71-76, 249-251, 255-260, 617-622, 626-635, 90-106, 570-576.
kernestof:
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb,
respiration og gæring
Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/14kELB1I8H8Jj06FOFB3jT2T3kx1BAnHZAybozw39nTs/edit?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
-
opgaver - lungerne
-
udregninger fra primærproduktionsøvelsen skal være lavet og spørgsmålene fra vejledningen skal besvares
-
Alle lægger data fra turen ind i mappen, så de andre også kan se det. fælles data
-
Yubio - bio B 2024; sider: 55-79, 90-106, 249-251, 255-260, 570-578, 617-622, 626-627
E-bog
-
Sider vi arbejder med i modulet:
-
Opgaven til modulet
-
blodtrykket
-
Hjertet og blodtryk.docx
-
Retteark peerfeedback.docx
-
læs fokus på fag-begreber og deres betydning, samt figurer fra bogen og udleveret materiale. Husk det også er en god ide at få styr på primærproduktionsforsøget.
-
Peer-feedback byt:opgaverne
-
Link til opgaver med feedback
-
retteark peerfeedback.docx
-
lektien bliver den rapport du skal give feedback på - den bliver tildelt mandag.
-
opgaverne
-
Skoven: Lorten:
-
Øvelse - dissektion af hjerte.docx
-
Øvelsesvejledning_ Hjerte, blodtryk og puls.docx
-
Blodtryk
-
opgaver til modulet
-
Når kroppen arbejder- del 2.docx
-
link til data
-
Opgave til modulet:
-
Gruppe 1
-
Biological Molecules - You Are What You Eat: Crash Course Biology #3
-
Katabolismen. Glykolyse, krebs cyklus, respirationskæden
-
Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt
-
Arbejdsark til modulet
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave om kredsløbet og iltensvej rundt
|
16-09-2024
|
skriftlig test i krop og træning
|
22-10-2024
|
Fysiologiaflevering
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kroppens kom. del 1 hormoner: Sukker,sundhed , CO2
Den del af et kombiforløb om kroppens kommunikation (hormoner og nervesystemet)
Vi arbejder med næringsstoffers opbygning og funktion (rep fra bio C) samt forbrænding af sukker i respirationen. Vi arbejder også med den hormonelle regulering i kroppen i forbindelse med kosten og sukkers optagelse i celler.
Der lavet forsøg med blodsukker som bygger videre på forløbet om krop og træning.
Eleverne laver et miniprojekt om sundhed hvor der arbejdes i grupper og der fremlægges for lærer og klasse.
Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1OQ4tMGaGWtXjt5TdnT8BTKlLbHY3BySjFALc7pmrJuk/edit?usp=sharing
Øvelser:
Blodsukkermåling
Materiale:
yubio: 570-578, 124-128
artikler i forløbsplan
stof fra minisprojekt om sundhed.
Kernestof:
opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
, hormonel regulering
Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse af selvvalgt emne
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kroppens kommunikation - del 2 nervesystemet
Den del af et kombiforløb om kroppens kommunikation del (hormoner og nervesystemet)
Vi arbejder med nervesystemets opbygning og funktion af de forskelige dele. Vi arbejder med AP signalet samt kommunikation mellem to celler i nervesystemet. Vi ser på hvordan alkohol påvirker systemet, vi arbejder også med hjernens opbygning.
Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/11rlvGCpcQnJJ8aVFvGi-orrWA8S9TVwRyKoM8Noo67w/edit?usp=sharing
øvelser:
Alkohol i rødbeder
højre og ventre halvdel - farveforsøg, , hukommelsesforsøg
Materiale
Yubio: 156-168 + 173-175
Rusmidlernes biologi
vejledninger til øvelser
Film: afhængighedens gåde + video fra forløbsplanen.
Kernestof:
, nervesystem,
supplerende:
sundhed, sygdom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Når kroppen angribes
Vi arbejder med hvordan kroppen beskytter sig selv mod mikroorganismer og virus og hvilke bioteknologiske metoder man kan bruge for at teste for sygdomme.
Vi skal lave et miniprojekt om slangebid og modgifte med Fight the Bite fra Life-Fonden. Herunder lavet ELIZA
Der arbejdes også med hvordan immunsystemet reagere på både virus (udgangspunkt i SARS) og bakterier, samt resistens hos bakterier. Herunder kommer vi ind på hvordan en virus er opbygget og reproducere sig samt vacciner. Vi kommer også omring bakteriers vækstkurve og vækstbetingelser og resistens.
Vi arbejder med både det medfødte og adaptive immunsystem, herunder det ydre og indre forsvar, komplementsystemets berøres, samt typer af B- og T-celler og deres funktion i immumsystemet samt antistoffer og antigener.
Vi har desuden arbejdet med den mikrobiologiske vækstkurve.
Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/15V-0LkG7DUuWOuYSYaUxdjZqjTCy1tiWPjcKDW83qT8/edit?usp=sharing
øvelser:
fight the bite: blod og slangegift, ELISA, LFA-test
Materiale:
Lifefonden- Fight the bite: https://undervisning.life.dk/fb
Yubio: 531-549, 16-22. 24-25, 36-39
BIU: 104-107
LIV: 63-39
Kernestof:
vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
virus: opbygning og formering
Supplerende:
sundhed, sygdom og medicin
̶ biologisk produktion
̶ bioteknologi
̶ bæredygtighed
bioetik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fight the bite
|
16-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Cellefabrik
Vi arbejder med hvordan proteiner er opbygget hvor vi kigger på alle de 4 niveauer, proteinsyntesen, DNA's opbygning og funktion, replikation og mitosen.
Der tages udgangspunkt i enzymer og hvordan disse er opbygget og funktion. Der laves forsøg med bromelin i ananas hvor elverne selv designer, udfører og analysere resultaterne - grupperapport.
Der arbejdes med teoritiske bioteknologiske metoder i cellen som fabrik i industrien og kroppen. Der introduceres til traditionel gensplejsning og kloning, samt CRISPR berøres kort sammen med gensplejsning i fabrikken.
Vi arbejder også med mutationer.
Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1or-oH5SPvR3cMfTwvXaeOIwbNjQ0dvnCONTcsaHdors/edit?usp=sharing
Forsøg: bromelin i ananas - elevdesign af forsøg
Materialer:
Yubio: 275-302, 304-307, 111-112, 617-622, 360-368,
Kernestof:
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
proteiner og nucleinsyrer
replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
Supplerende:
biologisk produktion
̶ bioteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bromelin i ananas
|
03-04-2025
|
skriftlig test - cellefabrikken
|
08-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nedarvning og evolution
Vi arbejder med klassisk nedarvning, både et og to-gens nedarvning, krydsningsskemaer og stamtavler, samt stamtræer i evolutionsdelen.
Vi berører kort ikke Mendelsk nedarvning.
Vi arbejder med fosterdiagnostik, nedarvning af gener, ændringer af gener gennem mutationer samt meiose og mutationer under meiosen. Vi repetere manden og kvindens anatomi og hormoner, især kvinden cyklus og de først uger af en graviditet. Vi arbejder kort med abort, prævention og klamydia.
Vi arbejder også med klassiske bioteknologiske metoder til at fremstille DNA-profiler, som PCR og gelelektroforese.
Vi arbejder med drivkræfterne i evolution, herunder nedarvning, mutation, selektionstryk og de 3 selektioner (naturlig, seksuel og kunstig). Vi berører menneskets evolution.
Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1OeQYXN4i3DSF-5XMbSplVKt_daAsgZDpKD00iKPtcCo/edit?usp=sharing
Øvelser:
Blodtypebestemmelse
Gel-elektroforese (Søgen efter min far)
Graviditetstest
Skruedyrenes evolution
PTC-smagen af bitterstof
Materiale:
yubio: 299-304, 312-339, 183-185, 189-201, 204-207, 211-212 , 342-352, 12-14, 39-50
Film: Tvillinger giver svar (hval.dk)
Sexogsamfund.dk
diverse artikler i forløbsplanen
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/stamcelleterapi-og-udviklingsbiologi/
Kernestof:
nucleinsyrer
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
̶ evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
hormonel regulering og
forplantning
Supplerende:
sundhed, sygdom og medicin
bioteknologi
bioetik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt modul - epigenetik
|
25-04-2025
|
Skriftlig test i nedarvning
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645381",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645381",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645381"
}