Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Retorik C
|
Lærer(e)
|
Anne Schjellerup Olsen
|
Hold
|
2024 rt (rt)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikationssituationen
Indhold i forløbet:
Ciceros pentagrammet og Bitzers retoriske situation
Teori: "Grundbog i retorik at vise og overbevise” kap. 3 + suppelerende kapitel 7 i "Ud med sproget"
Analyserede tekster og materiale:
Jens Stolenbergs tale til ofrene ved Utøya
Tessas nytårstale
Dronningens nytårstale, 2022
”Herrens veje” (tale ved valgmøde)
Pressemøde med justitsminister Peter Hummelgaard:
https://www.bt.dk/samfund/live-justitsminister-peter-hummelgaard-holder-pressemoede
Elevproduktioner: præsentationstaler. Talerne blev hold i klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forarbejdsningsfaserne
Gennemgang af forarbejdningsfaserne: inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio.
Diverse øvelser til alle faserne
Teori brugt i forkøbet:"Grundbog i retorik - at vise og overbevise" kap. 2 + supplerende i "Ud med sproget" kap 2
Analyserede tekster: Mette Frederiksens Nytårstale 2022
Elevproduktioner: Produktion af første argumenterende tale. Eleverne valgte selv emne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Argumentation
Indhold i forløbet:
argumentationsmodellen (Toulmin)
argumenttyper
argumentationsfaser
god/dårlig argumentation
teori: "Grundbog i retorik- at vise og overbevise" Kapitel 5 "
”Praktisk argumentation" kap 2 (om argumentationsfaser)
Om god og dårlig argumentation fra "Grundbog i retorik- at vise og overbevise" side 85-87 samt side 127
De tre talegenrer: epideiktisk, forentisk og deliberativ talegenre.
Genrers forskellige funktioner: movere, docere, delectare.
Forskellen mellem mundtlige og skriftlige genre
genrehybrider
Tekster, vi har analyseret:
""Organdonation: min krop tilhører mine pårørende" debatinlæg fra politiken
“Debat: Indfør organdonation med aktivt fravalg” af Andreas Bertelsen, 14.okt. 2021, Sundhedsmonitor
“Debat: Nyreforeningen: Lad os få en ny model for organdonation”, Altinget, 5. feb, 2024
“Debat: Har du organer, så kan du få - men gi'r du ingen, så må du gå!” af Søren Damm, Altinget, 6 januar 2017
Mette Frederiksen: Tale ved kvindernes internationale kampdag 8. Marts 2022
Sofie lindes tale ved Zulu comedy award
“Jeg er træt af bredder, længder, højder, kilo, vægt, gentagelser, mængder, kalorier, kilometer” af Malou Bønding Wichmann, gymnasieelev 3. g, Jyllands Posten
Diverse argumentationsøvelser og debatter
Elevproduktioner:
Store tale (valgfrit emne)
Debatindlæg (valgfrit emne).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nypårstaler
Nyårstalen som genre.
Om den epideitiske genre
Tekster, vi har analyseret:
“Man skal åbenbart bare møde op” af Frederik Appel Olsen, Atlas, 3 januar 2025
Kongens Nytårstale 2025
Mette Frederiksens nytårstale 2025
Hella Joofs nytårstale 2025
Elevproduktioner:
Nytårstale til medstuderende på Borupgaard Gymanasium (Både afleveret i print og i video)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Apologi og undskyldningsretorik
Indhold i forløbet: definition af og skelnen mellem apologi, shitstorme og undskyldningsretorik
teori: kapitel 9 i "Grundbog i retorik - at vise og overbevise"
Analyserede tekster og materialer:
Niklas Bendtners undskyldning fra 2011
Bjarne Riis apologi og undskyldning fra 1997 og 2007
Anders Samuelsens facebookopslag den 10 januar 2018
Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene den 13. august 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Store tale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645719",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645719",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645719"
}