Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Kenneth Mortensen
|
Hold
|
2024 MA/2 (MA/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro og inverse funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
Vi har arbejdet med stamfunktioner, ubestemt (herunder partiel integration) bestemt integral, areal under og mellem grafer, integration ved substitution, rumfang af omdrejningslegemer og kurvelængder.
Vi har i forløbet arbejdet med følgende beviser:
- To stamfunktioner kan kun være adskilt af en konstant
- Regneregler for ubestemte integraler (herunder partiel integration)
- Regneregler for bestemte integraler
- Arealet mellem to grafer kan beskrives ved et integral
- Arealet af en punktmængde under x-aksen
- Arealfunktionen er en stamfunktion
- Formlen for kurvelængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialligninger
Der er i særlig grad blevet arbejdet med differentialligningerne y'=ky , y'=b-ay , y'=y(b-ay) herunder bæreenven M og max-hældning samt lineære differentialligninger af 1. orden y'+a(x)*y=b(x) og seperation af de variable. Herudover er der arbejdet med linjeelementer og hældningsfelter.
Der er i forløbet arbejdet med følgende beviser:
- Bevis for løsningsformlen til y'=ky
- Bevis for løsningsformlen til y'=b-ay
- Bevis for løsningsformlen til y'=y*(b-ay)
- Bevis for løsningsformlen til y'+a(x)=b(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorfunktioner
I forløbet om vektorfunktioner blev der arbejdet med stedvektorer, hastighedsvektorer, accelerationsvektorer, parameterkurver, tangenter til parameterkurver (herunder vandrette og lodrette tangenter) samt dobbeltpunkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Betinget sandsynlighed
Eleverne arbejdede sig selv igennem forberedelsesmaterialet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner af 2 variable
I forløbet blev der arbejdet med niveau- og snitkurver, partielle afledede, dobbelt- og blandede afledede, gradient, tangentplaner, stationære punkter samt arten af et stationært punkt.
Herunder blev der med udgangspunkt i funktioner af én variabel arbejdet med, hvorfor den dobbelt afledede kan være interessant ifm. ekstrema.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Normalfordelingen
I forløbet blev der arbejdet med tætheds- og fordelingsfunktionen og sammenhængen mellem disse samt sandsynligheden i intervallerne middelværdi +/- 1, 2 og 3 spredininger og i den forbindelse begreberne normale og exceptionelle udfald. Derudover middelværdi og spredning for en population estimeret ud fra en stikprøve. Fraktilplot til at afgøre om en række datapunkter tilnærmelsesvis er normalfordelt. 95%-konfidensinterval ifm. hældningskoefficienten ved lineær regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ræsonnement og bevisførelse
Vi har arbejdet med:
1) Direkte bevis
2) Modstridsbevis
3) Bevis ved kontraposition
4) Induktionsbevis
Fokus har ligger på induktionsbeviser, hvor vi sluttede med beviset for, at (x^n)' = n*x^(n-1).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645737",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645737",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673645737"
}