Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jens Aaboe
|
Hold
|
2024 Id/1 (Id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
MTB
MTB præsenterer eleverne for en idræt, der adskiller sig fra de traditionelle discipliner i idrætsundervisningen, og giver et nyt input til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.
Faglige mål, der er mulige at opfylde i forbindelse med mountainbike:
- Opnå god fysisk kapacitet
- Redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner. Ved illustration af grundlæggende træningsprincipper ifm. konditionstræning på MTB, f.eks.er begrebet intervaltræning samt kombinationen af aerobt/anaerobt arbejde oplagt. Her bør man kunne inddrage pulsmålinger og italesætte metode.
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
- Kunne demonstrere grundlæggende tekniske aspekter af en effektiv og sikker MTB position på fladt terræn, samt ved ned- og opkørsler. Herunder skal man kunne forklare bremseteknik.
- Opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse. Der er både koordination, styrke, balance og konditionselementer i mountainbike, som er med til at fremme kropsbevidsthed samt motorik og kropsbeherskelse. I arbejdet med at opnå kropsbevidsthed og beherskelse, kan vi inddrage kernestof-pinden ”de for undervisningen relevante digitale redskaber” ved inddragelse af videooptagelse og analyse af pulsdata vha. Strava.
Øvelser:
- Indsamling og analyse af pulsdata fra cykelarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Anatomi og muskelfysiologi
Læringsmål:
- Kende til skelettets primære funktioner.
- Kunne beskrive musklens opbygning (anatomi), samt kende til muskelfibertyper
- Kunne forklare hvordan en muskelkontraktion forløber (inkl. tværbrodannelsen)
- Kende til de overordnede principper for udarbejdelse af bevægelsesanalyser.
- Kunne udarbejde bevægelsesanalyser indeholdende flere faser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arbejds- og træningsfysiologi
Læringsmål:
- Kunne forklare blodkredsløbet samt hjertets funktion
- Kende til blodets indhold og transport af ilt
- Kende til muskelcellens opbygning
- Kende til den aerobe og anaerobe dannelse af ATP
- Kunne beskrive aerob effekt og kapacitet, samt anaerob effekt og kapacitet
- Kende til grundlæggende træningsprincipper for konditionstræning
- Kunne beskrive konditallet og VO2-max
- Kunne forklare og forholde sig metodisk til konditionstest (direkte test vs. indirekte test)
Øvelser: Konditest (direkte maxtest med iltoptagelsesmåling) på løbebånd, cykeltest (30 sek. watt-max) og Bip-test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton
Badminton - 6 praktiske moduler
De faglige mål:
Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Evaluering:
Løbende formativ evaluering ift. de enkelte læringsmål.
Afsluttende summativ evaluering ift. de enkelte læringsmål med baggrund i løbende evaluering samt videooptagelser.
Den summative evaluering skal tage udgangspunkt i niveauer beskrevet i Yubio - idræt C, kap.22, tabel 22.5, s. 497. Forløbet vægter primært benarbejde og slagteknik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ski
Læringsmål:
- Kende til skiens egenskaber
- Kunne forklare hvordan en ski kan dreje vha. trykbelastning og kantning
- Kende til svingets faser
- Kende til grundlæggende principper for skitræning
- Få erfaring med videoanalyse af eget skiløb og valg af relevante øvelser i forhold til fejltype.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball
Læringsmål
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I starten er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen, så sammenspil og taktik er fokus.
Team/Idrætspsykologi:
Desuden er det et læringsmål at kunne analysere de psykologiske elementer på et hold, der gør at et hold præsterer, herunder
- sammenhold og kohæsion (opgavekohæsion og social kohæsion)
- roller og kommunikation
- spændingsregulering
Et centralt taktisk element er hvad der adskiller floorball fra fodbold:
- Ingen off-sideregler
- Ingen baglinie
- kortere bane
Hvilket fører til
- Flere afleringsmuligheder lige foranmålet
- Flere diagonalaflveringer fremad
- Færre indlæg fra hjørnerne
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Trækaflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af trækaflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af bladet stående og i let tempo
- Drible med bolden uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Lave buen og afslutte mod mål både med og uden moderat pres
fra forsvarsspiller
- Kunne følge løbemønstre i andre taktiske øvelser
- Være bevidst om centrale taktiske forskelle på fodbold og floorball,
pga. banestørrelse, bander samt fraværet af offside-regel
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den
videre
Link til undervisningsamteriale: https://docs.google.com/document/d/1oiws7_RGpWmDPZW35RRk0JPlD3i0W8BjExqbZidpiVE/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Idræt, samfund og historie
Læringsmål:
At kunne analysere og perspektivere aktuelle idrætslige problemstillinger til de centrale emner gennemgået i undervisningen:
- Dansk idræt i et historisk perspektiv
- Forskellen på idræt og sport
- Dannelsen af DGI og DIF
- Idræt og religion (herunder Diego Maradona kirken)
- Socialisering & sammenhængskraft
- Samfund og civilreligion
- Ninian Smarts "De syv dimensioner"
- Idræt og politik (herunder blød magt, sportswashing og OL indmarchen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dancefit
Læringsmål:
- Udføre trinnene og bevægelserne i de serier, som der undervises i på klassen.
- Udføre bevægelser i takt til musikken.
- Vise kropsbeherskelse ved at kunne variere det kropslige udtryk i forskellige stilarter
- Optælle og analysere et musikstykkes opbygning.
- Sammensætte egen koreografi, som passer til et selvvalgt musikstykke.
- Undervise andre i egen koreografi – dvs. både kunne starte bevægelser på det
rigtige tidspunkt, holde rytmen og huske serien.
- Konditionsmæssigt kunne følge med i lektionerne.
Der har i forløbet været fokus på rytmisk forståelse, bevægelseskvalitet, progression i øvelsesvalg, tematiske overvejelser i forhold øvelser og sangsekvenser. Forløbet afsluttes med at udarbejde egen koreografi i grupper. Koreografien skal have et af følgende fokus:
1. med inddragelse af specifik dansegenre (jive/chacha/hip hop)
2. med tydeligt træningsfokus (styrke/cardio)
Koreografien præsenteres, som var den en dancefit lektion i et fitness-center.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646058",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646058",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646058"
}