Holdet 2024 Id/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Kaspar Brandt, Aage Fredsgaard
Hold 2024 Id/2 (Id/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Fodbold
Titel 3 Boksning
Titel 4 Dancefit
Titel 5 Beachvolley
Titel 6 Jive og Chachacha
Titel 7 Pickleball
Titel 8 Teori

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Ultimate - Grundforløb

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Ultimatespillet:

Tekniske færdigheder:
- Baghåndskast, forhåndskast og hammerkast.
- Gribeteknik (Pandekage & Hamburger).
- Pivotering.

Taktiske færdigheder:
- Spilbarhed, herunder særligt Cuts & åbne/døde områder.
- Individuel forsvarsbevægelse og markering.
- Kamptræning.

Regler med særligt fokus på brugen af Fair Play princippet:
- Nøl.
- Skridt & pivotering.
- 3 meterregel.
- Fysisk kontakt.
- Markering/opdækning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fodbold

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder og begreber indenfor fodboldspillet:

Teknisk:
Indersideafleveringer
1. berøring

Taktisk:
Modtag - aflever - tilbyd!
Presspil
Lokalt overtal

Undervisningen har været præget af små øvelser med mange repetitioner under lærersupervision. Hvert modul er afsluttet af kampøvelse med. ca. 3-5 spillere på hvert hold.
Eleverne skulle også undervise i fodbold, hvor de skulle udføre et halvt moduls undervisning i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Boksning

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i boksning:

Tekniske færdigheder:
- Udgangsstilling
- Bevægelse i overkroppen
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Slipping
- Bob ´n´ Weave
- Benarbejde inkl. pivotering

Desuden har eleven modtaget undervisning i brug af plethandsker til pararbejde.

Undervisningen har været præget af lærerinstrueret tekniktræning i par eller små grupper, men har også inkluderet andre træningsformer såsom reaktionsøvelse og skyggeboksning. Både lærer og elev har været ansvarlige for feedback. I hvert modul har eleven arbejdet med selv- og lærerkonstruerede boksekombinationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dancefit

Der arbejdes med indøvelse af faste koreografier gående gradvis mere mod udvikling af egne.

Grundlæggende kendskab til forskellige trin, opbygning af serier til musik i 4/4 takt, taktforståelse og udnyttelse af musik, både i forgrunden og i baggrunden.
Erfaring med forskellige koreografiers former

Fokus på bevægelseskvalitet, rytmisk forståelse, præsentation og instruktion

Forløbet afsluttes med at udarbejde egen koreografi i grupper. Koreografien skal have et af følgende fokus:
1. med inddragelse af specifik dansegenre (jive/chacha/hip hop)
2. med tydeligt træningsfokus (styrke/cardio)

Koreografien præsenteres, som var den en dancefit lektion i et fitness-center. Instruktion og performance er derfor også vigtige elementer i det endelige produkt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Beachvolley

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder:

Tekniske færdigheder:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Driveslag (samt intro til overhåndsserv)
- Poke
- Tilløb og smash
- underhåndsserv

Taktiske færdigheder:
- betydningen af tre berøringer.
- Simpel kommunikation
- Placering på banen (position i side out/servemodtagelse, hæver-cirkel)
- Regelkendskab

Undervisningen har været præget af lærerinstruktion og -observation af de enkelte elementer, efterfulgt af elevaktiviteter med feedback fra både lærer og andre elever. Hvert undervisningsmodul er blevet afsluttet med kampøvelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Jive og Chachacha

med følgende færdigheder i Cha cha cha og Jive:

Cha cha cha:

- Grundtrin
- New York
- Alemana
- Spot Turn
- Hand to hand
- Triple lockstep

Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i chachacha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og skarp på 1. og 3. takt.

Jive:

- Grundtrin
- Damedrejning
- Walk in the Park
- Vindmøllen
- Stop and go
- American spin

Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Mikrotrin, ellers kan det ikke nås i fuldt tempo.
- Pendulhofter - overkroppen danser ikke.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.

Undervisningen har været præget af lærerinstruerede dansetræning og selvtræning under lærerobservation.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Pickleball

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i pickleball:

Tekniske pensum:
- Udgangsgreb (kontineltal- og pistolgreb)
- Kropsstilling og bevægelse ved grundslag.
- Flugtning.
- Dink.
- Serv og servereturnering med double bounce.
- Drop.
- Lob.

Taktisk pensum:
- Baneanatomi.
- Third shot drop.
- Det offensive og defensive spil, herunder “No Man’s Land”.

Desuden har eleven modtaget undervisning i de mest almindelige regler i pickleball, herunder køkkenreglen, serve- og returneringsreglen, samt pointsystem og serverotation.

Undervisningen har været præget af tekniktræning og kampøvelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Teori

Kapitler og afsnit henviser til Yubio idræt C + B, version 2022

Kapitel 2: Menneskets fysiologi
Kapitel 3: Træningslære
Kapitel 4: Doping (til og med afsnit 4.6.1)
Kapitel 5: Idrætspsykologi (til og med afsnit 5.4)
Kapitel 8: Udvidet fysiologi og træningslære (til og med afsnit 8.2.6)
Kapitel 9: Idræt og samfund (afsnit 9.3 + 9.3.3 om idræt og religion, samt afsnit 9.6 + 9.6.1 + 9.6.4 om idræt og politik)

Desuden:
- Besøg på Life Hjerteblod
- Diverse dokumentarer og videoer (ligger på de relevante moduler)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer