Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Kaspar Brandt, Aage Fredsgaard
|
Hold
|
2024 Id/2 (Id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Ultimate - Grundforløb
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i Ultimatespillet:
Tekniske færdigheder:
- Baghåndskast, forhåndskast og hammerkast.
- Gribeteknik (Pandekage & Hamburger).
- Pivotering.
Taktiske færdigheder:
- Spilbarhed, herunder særligt Cuts & åbne/døde områder.
- Individuel forsvarsbevægelse og markering.
- Kamptræning.
Regler med særligt fokus på brugen af Fair Play princippet:
- Nøl.
- Skridt & pivotering.
- 3 meterregel.
- Fysisk kontakt.
- Markering/opdækning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fodbold
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder og begreber indenfor fodboldspillet:
Teknisk:
Indersideafleveringer
1. berøring
Taktisk:
Modtag - aflever - tilbyd!
Presspil
Lokalt overtal
Undervisningen har været præget af små øvelser med mange repetitioner under lærersupervision. Hvert modul er afsluttet af kampøvelse med. ca. 3-5 spillere på hvert hold.
Eleverne skulle også undervise i fodbold, hvor de skulle udføre et halvt moduls undervisning i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boksning
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i boksning:
Tekniske færdigheder:
- Udgangsstilling
- Bevægelse i overkroppen
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Slipping
- Bob ´n´ Weave
- Benarbejde inkl. pivotering
Desuden har eleven modtaget undervisning i brug af plethandsker til pararbejde.
Undervisningen har været præget af lærerinstrueret tekniktræning i par eller små grupper, men har også inkluderet andre træningsformer såsom reaktionsøvelse og skyggeboksning. Både lærer og elev har været ansvarlige for feedback. I hvert modul har eleven arbejdet med selv- og lærerkonstruerede boksekombinationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dancefit
Der arbejdes med indøvelse af faste koreografier gående gradvis mere mod udvikling af egne.
Grundlæggende kendskab til forskellige trin, opbygning af serier til musik i 4/4 takt, taktforståelse og udnyttelse af musik, både i forgrunden og i baggrunden.
Erfaring med forskellige koreografiers former
Fokus på bevægelseskvalitet, rytmisk forståelse, præsentation og instruktion
Forløbet afsluttes med at udarbejde egen koreografi i grupper. Koreografien skal have et af følgende fokus:
1. med inddragelse af specifik dansegenre (jive/chacha/hip hop)
2. med tydeligt træningsfokus (styrke/cardio)
Koreografien præsenteres, som var den en dancefit lektion i et fitness-center. Instruktion og performance er derfor også vigtige elementer i det endelige produkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Beachvolley
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder:
Tekniske færdigheder:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Driveslag (samt intro til overhåndsserv)
- Poke
- Tilløb og smash
- underhåndsserv
Taktiske færdigheder:
- betydningen af tre berøringer.
- Simpel kommunikation
- Placering på banen (position i side out/servemodtagelse, hæver-cirkel)
- Regelkendskab
Undervisningen har været præget af lærerinstruktion og -observation af de enkelte elementer, efterfulgt af elevaktiviteter med feedback fra både lærer og andre elever. Hvert undervisningsmodul er blevet afsluttet med kampøvelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jive og Chachacha
med følgende færdigheder i Cha cha cha og Jive:
Cha cha cha:
- Grundtrin
- New York
- Alemana
- Spot Turn
- Hand to hand
- Triple lockstep
Fokuspunkter i Cha cha cha
- Vægt på forfod (hælen bruges aldrig i chachacha).
- Små trin. Man har kun brug for 1-2 m2 pr. par til grundtrin.
- Der er kun én som bestemmer og det er den, som fører. Kommunikation gennem hænder/arme.
- Parret danser i “en boks” med samme afstand altid.
- Bløde hofter og skarp på 1. og 3. takt.
Jive:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Walk in the Park
- Vindmøllen
- Stop and go
- American spin
Fokuspunkter i Jive:
- Ingen slæbende fødder - placér altid foden i jive.
- Mikrotrin, ellers kan det ikke nås i fuldt tempo.
- Pendulhofter - overkroppen danser ikke.
- HELT op på forfoden.
- Bounce i knæ/ankler.
Undervisningen har været præget af lærerinstruerede dansetræning og selvtræning under lærerobservation.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball
Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i pickleball:
Tekniske pensum:
- Udgangsgreb (kontineltal- og pistolgreb)
- Kropsstilling og bevægelse ved grundslag.
- Flugtning.
- Dink.
- Serv og servereturnering med double bounce.
- Drop.
- Lob.
Taktisk pensum:
- Baneanatomi.
- Third shot drop.
- Det offensive og defensive spil, herunder “No Man’s Land”.
Desuden har eleven modtaget undervisning i de mest almindelige regler i pickleball, herunder køkkenreglen, serve- og returneringsreglen, samt pointsystem og serverotation.
Undervisningen har været præget af tekniktræning og kampøvelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Teori
Kapitler og afsnit henviser til Yubio idræt C + B, version 2022
Kapitel 2: Menneskets fysiologi
Kapitel 3: Træningslære
Kapitel 4: Doping (til og med afsnit 4.6.1)
Kapitel 5: Idrætspsykologi (til og med afsnit 5.4)
Kapitel 8: Udvidet fysiologi og træningslære (til og med afsnit 8.2.6)
Kapitel 9: Idræt og samfund (afsnit 9.3 + 9.3.3 om idræt og religion, samt afsnit 9.6 + 9.6.1 + 9.6.4 om idræt og politik)
Desuden:
- Besøg på Life Hjerteblod
- Diverse dokumentarer og videoer (ligger på de relevante moduler)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646097",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646097",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646097"
}